GLAZBENE RECENZIJE: Petar Ćulibrk, Zvjezdan Ružić

Petar Ćulibrk „Old School“ (Intek Music): Debi album kakvog se ne bi posramili ni najveći pijanisti

Dobri poznavatelji hrvatske jazz scene znaju za lik i djelo Petra Ćulibrka, jer on je na toj sceni prisutan gotovo punih 36 godina. Rođeni Dubrovčanin sa zagrebačkom adresom, surađivao je s brojnim hrvatskim jazz glazbenicima i pjevačicama, a najviše s odličnim More Love Ensemble. Tijekom godina školovanja, ali i predavanja u školama, Ćulibrk je učio, sazrijevao i čekao svoju priliku. Kako je riječ o pijanistu kojem je jazz u krvi i koji majstorski prebire po klaviru, ne čudi što je napokon snimio i prvi samostalni album. Upravo zbog tog kontinuiteta stvaranja i educiranja, koristeći svoju stečenu pijanističku vještinu i muzikalnost Ćulibrk se prepustio inspiraciji da ga vodi i emocijama da njime upravljaju i tako stvorio prekrasno glazbeno djelo. Sa svojih devet skladbi toliko čvrsto ulazi na scenu kao da je želi pokoriti bez milosti. Zvuči kao vrhunska svjetska glazbena zvijezda čiji je novi album publika jedva dočekala. Pokazao je izuzetnu samouvjerenost i hrabar pristup, album je pun života i bez ikakve želje za prikrivanjem čuju se utjecaji jednog Oscara Petersona, Emmeta Cohena, kao i neizostavnog i očekivanog Keitha Jarretta, ali možda čak i u najmanjoj mjeri. Samostalnih solističkih pijanističkih albuma nema baš puno u povijesti hrvatske jazz glazbe pa se albumom „Old School“ Ćulibrk opasno približio velikom Matiji Dediću i jednako inspirativnom Mateju Meštroviću. Možda ne toliko emocijom i izražajnošću melodija koliko vještinom skladanja i aranžmanima kakve bi mnogi veliki skladatelji rado potpisali. Petar Ćulibrk izdao je album koji će, bez ikakve dileme, biti među najboljim ovogodišnjim jazz albumima objavljenim u Hrvatskoj. Impresivan ulazak na scenu, album s dušom!

Zvjezdan Ružić „Inspiration“ (Vlastito izdanje): Sjajno i snažno glazbeno djelo

Nakon što je 2019. godine albumom „Delightful F“ predstavio projekt Pinaotron, vrhunski pijanist, skladatelj i glazbenik Zvjezdan Ružić dobio je brojne opravdane hvalospjeve za svoju jedinstvenu kombinaciju klavira i melotrona, koje svira istovremeno. To mu je dalo vjetar u leđa da nastavi skladati. Uslijedio je album snimljen s Jazz orkestrom HRT-a „Giant’s Freedom“, a potom i nastavak suradnje s Josipom Lisac jer je odlučio obraditi pjesmu Karla Metikoša „Jesam li ti rekla da te volim“, koja se našla i na novom albumu „Inspiration“. Ta njegova nova inspiracija odnosi se na događaje koji su mu se urezali u pamćenje i koji su ga dirnuli toliko da je kroz glazbu dao njihov emotivan opis. Melotron je na novom albumu postao još bogatiji, odnosno glazba s melotrona još bolje prati njegove pijanističke impresije. Nekako suvremenije i usklađeno s modernijim zvukovima i nekim novim glazbenim karakterom. Tako je jednu od najupečatljivijih skladbi na albumu „Who Taught You That“ posvetio preminulom Afroamerikancu Georgeu Floydu, kojega je američki policajac ugušio klečeći mu na vratu i zbog čijeg se ubojstva Amerika digla na noge u pokret Black Lives Matter. U toj nevjerojatno moćnoj i gorkoj skladbi pridružio mu se gospel zbor iz New Yorka, koji se sjajno uklopio u njegove glazbene impresije i prepoznatljiv stil. Među gostima na albumu je i Luko Paljetak, koji čita pjesmu fra Ivana Kramara „Tvoj život“. Ružić je ovim albumom ponovo uspio napraviti korak naprijed i predstaviti vlastiti jazz u fuziji s melotronom, koji koristi savršeno dobro i usklađeno, kako skladateljski i aranžerski tako i vještinom sviranja. „Inspiration“ je nevjerojatno inspirativan album, ali istovremeno i težak i snažan. Sjajno glazbeno djelo!