GLAZBENE RECENZIJE: Neugrau, Matija Dedić, The music of the secret society that owns Belgrade

NeuGrau „Beneath the skin“ (She Lost Kontrol): Nove zvijezde globalne electronic darkwave scene

Saša Rajković već godinama stvara elektroničku glazbu pod pseudonimom Zarkoff, a sudjeluje i u projektima s brojnim glazbenicima sa svih strana svijeta. Jedan od njih je i Mr. Pauli s kojim Zarkoff surađuje u grupi Summerian Fleet, pod producentskom palicom nizozemskog producenta Aldena Tyrella. Ukratko, Zarkoff i Mr. Pauli odlučili su nešto sami napraviti, bez Tyrella, i tako je nastao odličan projekt NeuGrau. Djelomično na tragu Summerian Fleeta, koji je bazično smješten u San Francisco, ali dovoljno drugačije da je jasno da nije riječ o Summerian Fleetu, uz neskriveni utjecaj grupa Front 242, Nitzer Ebb pa i Cassandra Complex, ovaj EP objavljen za berlinsku etiketu She Lost Kontrol nudi pet odličnih pjesama. Očekivano mračan, ali zarazno plesan elektronički groove u kojem Rajkovićev glas sjajno sjeda na skladateljske ideje njih dvojice. Ovo je možda i Zarkoffovo najbolje ostvarenje kada je riječ o kolaboracijama s glazbenicima sličnog pogleda na elektroničku glazbu. Berlinski She Lost Kontrol mogao bi pametnim promocijskim aktivnostima postati istinska zvijezda globalne electronic darkwave scene jer „Beneath the skin“ je stvarno odličan EP, snimljen u Haagu, a osim skladateljsko aranžerskih ideja Zarkoff je napravio i mastering u svom studiju Sensorium u Sisku.

Matija Dedić „Tajna vještina – glazba Zlatana Stipišića Gibonnija“ (Croatia Records): Novo čitanje i maestralna izvedba

Nakon albuma „Matija svira Arsena“ na kojem je Matija Dedić maestralno obradio pjesme svog oca Arsena Dedića i pokazao tu jednu tajnu ali fantastičnu vještinu novog skladateljsko/aranžerskog čitanja već poznatih pjesama, na red je došao i Zlatan Stipišić Gibonni. Kao i u slučaju spomenutog albuma „Matija svira Arsena“, Dedić kao da je nekom magijom uronio u Gibonnijev glazbeni svijet i izvukao esenciju njegove glazbene poetike i skladateljskih zahvata da bi ga predstavio u jednom posve novom, ali opet prepoznatljivom svijetlu. Ne može to svatko, već samo posebno nadareni i talentirani glazbenici koji vjerojatno sanjaju nove aranžmane prije nego ih odsviraju i pretvore u novo glazbeno djelo. I bez ikakva poznavanja dosadašnjeg skladateljskog rada Zlatana Stipišića Gibonnija, „Tajna vještina“ je prekrasno instrumentalno djelo u kojem ipak dominira maestralno sviranje glasovira maestra Dedića, koji kao da se poigrava Gibonnijevim pjesmama nudeći jedno posve novo čitanje kroz jazz pristup. Istovremeno, poklonici i obožavatelji Gibonnija bez sumnje će prepoznati njegove poznate skladbe poput „Cesarice“, „Ispod moga pramca (tempera)“, „Divji cvit“, „Tajna vještina“, „Sve ću preživit“ itd. Fenomenalno pijanističko djelo velikog Matije Dedića koji je uzdigao Gibonnija na jednu novu razinu i kroz njegove melodije provukao svoju tajnu vještinu.

„The Music of the Secret Society that Owns Belgrade – Volume 3“ (Inverted Spectrum Records): Odličan uvid u beogradsku eksperimentalnu scenu

Ova zanimljiva kompilacija izuzetno simpatičnog naziva nastala je kao višegodišnju trud ekipe iz diskografske kuće Inverted Spectrum Records, koja se trudi sakupiti i predstaviti najzanimljivije s beogradske eksperimentalne scene, koju smatraju jedinstvenom u svijetu. Tako se na trećem djelu ove kompilacije našlo 10 autora/izvođača koji su prvi put predstavili svoje radove u rasponu od psihodeličnog urban surf folka, preko sanjivih instrumentala do eksperimentalne elektronike. To su Hotel Makedonija, Čuvarkuća, The Cyclist Conspiracy, Moussaka, Crno Dete, Triko, Dol, Bicikl, Transkatarza i Mangulica FM, koji zvuči najzanimljivije od nabrojenih. Možda neki od njih kvalitetom nisu zaslužili biti na ovoj kompilaciji, ali ih je ipak zanimljivo poslušati. Odličan uvid u kreativnost glazbenika koji se nisu htjeli pomiriti s mainstreamom, ali svoj put nisu pronašli ni u nekom zadatom glazbenom žanru, već su krenuli svojim putem. Odličan uvid u slabo poznatu eksperimentalnu glazbenu scenu Beograda.