GLAZBENE RECENZIJE Metessi i zvijezde, Mrlee & Ivanesky, Let3

01. METESSI I ZVIJEZDE ‘’LJUDI OD SLAME’’ (DALLAS RECORDS): Povratak u prošlost

Iz nepoznatih razloga nikada dovoljno slavljen i hvaljen kao i njegovi kolege koju su s njim stvarali novi val, Metessi je od ranih 80-ih do danas stalno bio u sjeni. Bez obzira na to što je bend tada pretenciozno nazvao Zvijezde. Nemali broj hitova iz vremena novog vala osigurao mu je egzistenciju, ali ne i to da ga se i danas slavi kao Juru Stublića, Jasenka Houru, Huseina Hasanefendića Husa ili Darka Rundeka. Istini za volju, izuzev Stublića, svi su oni gotovo svakodnevno radili nove pjesme, svirali, stvarali i održavali se na životu. Sve to vrijeme Metessi je bio negdje sa strane, dok su se s vremena na vrijeme u eteru mogle čuti njegove pjesme ‘’Nikol’’, ‘’Mjesto pod suncem’’, ‘’Pravovjerni plesači’’… Hitovi novog vala.

Puno godina kasnije, krajem ožujka 2016., Metessi se sa svojim Zvijezdama odlučio vratiti na scenu albumom ‘’Ljudi od slame’’. Nema sumnje da će se pristojan broj obožavatelja razveseliti i objeručke prihvatiti pjesme s novog albuma. Ponajprije publika koja je zapela u 80-im godinama i novom valu kao preforsirano naglašenom jedinom razdoblju kada je glazba valjala. Metessi se sa Zvijezdama vratio u te osamdesete. Štoviše, produkcija, zvuk i aranžmani kao da su napravljeni 1985. Nije potrebno naglašavati da se proteklih 30 godina u glazbi na globalnom nivou dogodilo toliko toga, otprilike kao tijekom milijun godina u geološkom razdoblju. Novi val je nastao i nestao i vraćati se tom razdoblju doista je nepotrebno. Nije riječ o tome da je album ‘’Ljudi od slame’’ nepotreban, ali je debelo ostao zaglavljen u vremenu prije 30 godina. Publike koja je jednako tako ostala zaglavljena u tom vremenu, vjerujući da se u međuvremenu ništa novo nije dogodilo na domaćoj sceni, ima dovoljno da Metessi sa svojim Zvijezdama nastavi egzistirati. Svejedno, od glazbenika takve reputacije i pedigrea, novi album objavljen 2016. nikako ne bi trebao biti toliko staromodan, neinventivan i zaglavljen u prošlosti. Ali ako mu je namjera bila da snimi album koji zvuči kao da je nastao 1985., onda je napravio odličan album.

02. MRLEE & IVANESKY ‘’COLORS’’ (DALLAS RECORDS): Album velike umjetničke vrijednosti

I dok je Let 3 na neki način komercijalni projekt (ma koliko to bizarno zvučalo kada govorimo o Hrvatskoj), Damir Martinović Mrle dugi niz godina paralelno stvara glazbu koja bi se mogla prozvati glazbom za njegov gušt. U vrijeme dok se Let 3 još zvao Let 2 u drugoj polovici 80-ih, osnovao je grupu Strukturne ptice s kojom je eksperimentirao s elektronikom. Aranžerski je od tih pjesama radio potpuno neobična, ali sjajna glazbena djela.

Gotovo 30 godina kasnije, Mrle je u vezi s Ivankom Mazurkijević, s kojom je stvarao glazbu za filmove (‘’Kauboji’’, ‘’Sonja i bik’’), predstavljajući se kao respektabilan skladatelj filmske glazbe. Uz to snima i glazbu koju je proglasio logičnim nastavkom nekadašnjih Strukturnih ptica. Zadržavajući neobičnu aranžersku formu, Mrle je stvorio malo remek-djelo. Skladateljski kompleksno, aranžerski sadržajno i uhu podatno, ‘’Colors’’ je album velike umjetničke vrijednosti. Gotovo pola tih zasluga pripada Ivanki Mazurkijević koja kao da je cijeli život čekala Mrleta da joj napiše pjesme prikladne njezinu glasu i vokalnoj izražajnosti kakvu je pokazala na ovom albumu. Spoj kreativnog glazbenika i vrhunske pjevačice kroz pjesme koje nije moguće žanrovski svrstati, ali koje svojom snagom, skladom i pretencioznim glazbenim eksperimentima nude jedan potpuno novi glazbeni svijet. Kombinacija klasične rock postave i elektronike te specifične atmosfere u gotovo svim pjesmama.

03. LET 3 ‘’ANGELA MERKEL SERE’’ (DALLAS RECORDS): Jedan od najboljih albuma u karijeri

Novi studijski album Leta 3 čekao se punih jedanaest godina, od posljednjeg ‘’Bombardiranje Srbije i Čačka’’. Novi album nudi novi Let 3, što nije neobično s obzirom na to da svakom novom pločom Mrle i Prlja ponude novi pogled na svijet. Iako je teško njihove pjesme zvati hitovima, ‘’Angela Merkel sere’’ zaista obiluje himničnim i vrlo radiofoničnim pjesmama kao što su ‘’Zlato’’, ‘’Prdni majko’’, ‘’Divljakuša’’, ‘’Punjeta’’, ‘’Kurac Marko’’. Svi su singlovi predstavljeni prije izlaska albuma. Pjesme ‘’Ćo’’, ‘’Ribokemija’’ i tradicionalna ‘’Ciklama’’ više su popunjavanje albuma i dodatak za biografiju neobičnog uma i ukusa Damira Martinovića Mrleta. Tko ga ne zna i ne poznaje njegov dosadašnji rad, te tri pjesme komotno može proglasiti smećem i neće puno pogriješiti.

Međutim, kako je u pitanju Martinović i njegov specifičan izraz, onda i one imaju svoju vrijednost. Ne za svakoga, kao što ni Let 3 nije za svakoga. Njihov novi studijski album svojevrsna je ulična kronika vremena u kojem živimo i kojemu će nakon izvjesnog vremena trebati izučeni tumač pjesama nastalih u specifičnom društvenom i političkom kontekstu. Žanrovski se Let 3 više ne poigrava glazbom kao na ‘’Bombardiranju’’, nego su daleko više ujednačeno podatniji, iako se njihove pjesme mogu komotno svrstati u čvrsti rock, uz puno češće korištenje elektronike koja im odlično pristaje i daje suvremeni zvuk koji je možda i najslabija strana ovog albuma. Svejedno, ‘’Angela Merkel Sere’’ jedan je od njihovih najboljih albuma.