7. prosinca 1931. zaključio karijeru Ford Model A, automobil koji je spasio tvrtku iz Detroita

Autor:

Richard Smith, Wikipedia Commons

Teško da je ikada ijedan automobil imao težu zadaću nego Ford Model A (1927. – 1931.), kojim je Ford nakon 18 godina mijenjao Ford Model T, najznačajniji i najpopularniji automobil u povijesti

Zapravo su mnogi smatrali da tvrtka Ford, u krhkom financijskom stanju zbog predugog oklijevanja s predstavljanjem novog modela i pretjerane zastarjelosti legendarnog Ford Model T, neće preživjeti dvadesete. Znatno napredniji nasljednik počeo se proizvoditi 1. prosinca 1927. i pokazao da nije bilo razloga za paniku, do kraja produkcije, 7. prosinca 1931., proizvedeno ih je čak 4.858.644, pokazavši pritom da za tvrtku ima budućnosti i nakon završetka proizvodnje njenog najuspješnijeg modela.

Ponovio se njemački scenarij s modelom Volkswagen Buba te su i u Dearbornu umalo postali žrtve uspjeha politike oslanjanja na jedan model, te je Ford Model B bio njihov Golf, uspjeh za opstanak. Dizajnirao ga je tim na čijem je čelu bio Edsel Ford, no u medijima je sve zasluge za izgled, kao i obično, preuzeo otac Henry Ford. Za razliku od  prethodnika Ford Model T, komande i mjenjač smješteni su na danas uobičajen način.

Irving Kaufman odao mu je počast popularnom pjesmom “Henry’s Made a Lady Out Of Lizzie” (Henry je od Lizzie stvorio damu), koja je naglašavala napredak u usporedbi s legendarnim Ford Model T. Koncept je klasičan, motor sprijeda, pogon straga. Redni četverocilindraš 3.3 razvijao je 40 KS, dostatno za brzinu od 105 km/h. Bio je tada među najbržim visokoserijskim automobilima na tržištu.

Na nekim je europskim tržištima iz poreznih razloga ponuđen i s motorom 2.0 od samo 28 KS. Mjenjač je imao tri brzine, bio je dug 4191 mm, širok 1702 mm, dok je visina varirala od izvedbe. Uz međuosni razmak od 2629 mm osnovni je model imao masu od 1027 kg. Četiri tvorničke boje bile su dostupne već od starta, davno su prošla vremena crne uniformiranosti.

Ford Model A je postao svjetski automobil, sastavljan u Kanadi, Argentini, Čileu, Japanu, Njemačkoj, Danskoj, Engleskoj, Irskoj, Francuskoj, Australiji i SSSR-u. Ljubimac farmera pogotovo je postajao u raznim praktičnim izvedenicama s tovarnim prostorom.

Razlikujemo oko 35 karoserijskih inačica, ne računajući unikatne i izvedbe vanjskih karoserista! Postojala je i kamionska izvedba AA. Krajem 1931. Ford Model A je zamijenjen suvremenijim Ford Model B, koji je danas poznatiji kao V8, premda je motor te konfiguracije isprva bio samo opcija, uz osnovni 4-cilindraš prethodnika. Ford Model A ipak nije 1931. posve završio karijeru, u SSSR-u ga je GAZ sklapao čak do 1936.

Visoka produkcija, ali i kvaliteta te rano postignut kultni status osigurali su preživljavanje velikog broja primjeraka. Danas je ovo iznimno popularan oldtimer, nekoliko ih je prisutno i na našoj sceni. 30 do 70 tisuća eura cijena je za očuvane primjerke u Europi, no u SAD-u je izbor mnogo veći te je pametnije primjerak potražiti ondje.

Usto, od 30-ih naovamo ovaj je model neprikosnoveni broj 1 na listi odabira za prerade, čitav ekstravagantni Hot Rod pokret, koji se iz Californije raširio svijetom, baziran je na njemu i kasnijem V8. Neki od tih automobila, ovisno o tome tko ih je i kako složio, umjetnička su djela, izloženi u muzejima, a na tržištu vrijede pozamašne iznose.

Autor: Dino Milić-Jakovlić

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.