Izložba fotografija finalista i pobjednika ovogodišnjeg međunarodnog natječaja Rovinj Photodays, koja je bila središnji događaj istoimenog fotografskog festivala čije je jubilarno, deseto izdanje održano u svibnju u Rovinju, otvorena je u četvrtak u Muzeju za umjetnost i obrt (MUO).

Zagrebački muzej tradicionalno tijekom jeseni ugošćuje izložbu finalista rovinjskog festivala, a izloženi radovi postaju sastavni dio njegove Zbirke novije fotografije. Uz ovogodišnje finaliste u MUO je predstavljen i prošlogodišnji dobitnik Grand Prixa, slovenski fotoreporter Matic Zorman, na izložbi “The Balkan Nights”.

Među radovima finalista ističe se fotografska serija “Post Factum” Domagoja Burilovića za koju je osvojio prvo mjesto u kategoriji Umjetnički koncept.

Burilović je svoj rad napravio na temelju fotografija, dokumenata, razglednica i pisma koje je slučajno pronašao u staroj kožnoj torbi u jednom malom, dalmatinskom mjestu. Fotografirao je pronađene predmete, sada već u raspadajućem i pomalo apstraktnom stanju, prikazavši priču o životu jednoga čovjeka, od njegova rođenja 1922. do nedavne smrti.

Po riječima samog autora, pripovijest koju je stvorio na temelju onoga što je našao bio je nacionalistički mit o hrvatskoj imigraciji, s temeljem u ustaškom, nacističkom pokretu.

“Rad se sastoji od niza fotografija koje dokumentiraju dokumente, koji ne dokumentiraju više ništa. Zapravo, cijela situacija scene na koju sam naišao bila je proces umiranja i nestajanja”, ustvrdio je autor, koji će na idućem izdanju rovinjskog festivala imati nagradnu, samostalnu izložbu.

Kustosica izložbe Iva Prosoli kaže kako je Burilovićev rad ambivalentan. “Na prvi pogled izgleda osobno jer rekonstruira životni put jedne osobe, no i vrlo je aktualan jer ukazuje na ono što se danas događa, na brisanje činjenica i rastakanje istine nakon čega slijedi stvaranje mitova i manipulacije”, ocijenila je.

Drugo mjesto u kategoriji Umjetničkog koncepta osvojio je talijanski fotograf Antonio di Ceccoo za rad “Inhabit the Time”, vizualno istraživanje potresa u Italiji iz 2016. godine, a treću hrvatska autorica Snježana Bratanović za rad “The Beginning and the End”, kojim je oživjela sjećanje na nekad uspješnu, a danas propalu i devastiranu istarsku tvornicu Arena trikotaža.

Među finalistima je još dvoje hrvatskih autora – Saša Ćetković je za “Memories” osvojio treće mjesto u kategoriji “Portreti”, a Vlado Kos treće mjesto u kategoriji “Arhitektura” za “Stadion”.

U kategoriji portreta pobijedila je srpska fotografkinja Jelena Žigić s radom “Life and Photography”, a druga je sarajevska autorica Nina Mašić s radom “Wild Spirit”.

Prvo mjesto u kategoriji arhitekture pripalo je makedonskom autoru Kirilu Shtrkovu za “Cut”, a drugo sarajevskom Srđanu Đunđeroviću za “Tri”.

Među dokumentarnim fotografijama najbolja je serija fotografija “Europea” talijanskog fotoreportera sa švedskom adresom Joakima Kocjancica, drugi je “Selfie Culture” beogradske umjetnice Jelene Janković, a treći “Displaced” također autora iz Beograda, Milutina Markovića.

U kategoriji mode je pobijedila beogradska autorica Milica Mrvić za “Popout”, drugo mjesto zauzela je Nina Mašić za “Reckless”, a treće slovenska fotografkinja Nina Žnideršić za “Mongolian Beauty”.

Najboljom pejzažnom fotografijom proglašena je “Frozen Dream” bosanskohercegovačkog autora Srđana Vujmilovića, druga je “In Contaminated Lands” talijanskog dokumentarnog fotografa Rocca Rorandellija, a treća “Polaris” čiji su autori Kollatou Elena i Toumpanos Leonidas iz Grčke.

Sandra Požun, zadarska autorica sa slovenskom adresom, pobijedila je u kategoriji Akt-tijelo za rad “Life”, na drugom mjestu je Španjolac Jorge Lopez Munos s radom “Portrait of Jonatan, a gypsy boy”, a na trećem Makedonac Ivan Durgutovski s radom “Ghosts”.

Dvadeset finalista ovogodišnjeg natječaja odabrano je između više od 8,5 tisuća prijavljenih  fotografija šestotinjak autora iz 27 država. Žiriranje je održano u dva kruga, a glavni selektor Willie Osterman, profesor fotografije iz New Yorka, odabrao je po tri finalista u svakoj kategoriji.

“Balkanske noći” Matica Zormana, dobitnika Grand Prixa 2016.

Uz fotografije finalista, u zasebnoj dvorani MUO-a predstavljena je serija fotografija “The Balkan Nights” dobitnika prošlogodišnjeg Grand Prixa festivala Matica Zormana, koji je prenio potresnu priču o umoru, neizvjesnosti i nadi izbjeglica i migranata na njihovoj balkanskoj ruti prema ‘zemljama snova’.

Zorman od 2008. fotografira u ratnim i kritičnim zonama, od pojasa Gaze do Egipta, a sada je aktivan na području Balkana, gdje je i nastala serija fotografija s kojom je pobijedio na rovinjskom festivalu. Dobitnik je desetak fotografskih nagrada, među kojima i World Press Photo, koju je osvojio prošle godine.

Po riječima kustosice izložbe Dunje Nekić, Zorman je poput onih pjesama koje prepoznajemo, ali ne znamo tko ih pjeva –  njegove smo fotografije puno puta vidjeli, no autor im je manje poznat, unatoč činjenici da surađuje s Washington Postom, Independentom, Spiegelom, National Geographicom.

“Njegovi kadrovi su jasni, on donosi priču ljudi koji su u medijima najčešće svedeni na statistiku, broj ili nacionalnost, prikazuje rijeke ljudi i ono što vide na svom putu, ograde, barikade, sterilne prostore koje moraju proći”, napomenula  je Nekić.

“Kada prikazuje lica, ona su u krupnom planu, tako gledatelje suočava s tom djecom i tim ljudima, a to je i način na koji bi se trebala gledati njegova izložba”, dodala je.

Denis Redić, direktor Rovinj Photodaysa, rekao je kako je ponosan što su se ove godine na natječaj prijavili autori iz čak 27 zemalja i što su uspjeli zadržati svoj integritet i imidž, otvorenost različitostima.

“Bavimo se suvremenom fotografijom, no pokrivamo širok spektar tema kojima se autori bave i okupljamo kompletnu fotografsku scenu, od autora i fotoreportera do klupske scene”, dodao je.

Vesna Ledić, voditeljica projekta MUO-a, podsjetila je kako taj muzej surađuje s festivalom proteklih sedam godina, tijekom kojih je značajno obogatio svoju zbirku. “Broj od 8,5 tisuća prijava na natječaj pokazuje da je Redićev entuzijazam u ovih deset godina urodio plodom”, napomenula je.

Izložba se može razgledati idućih mjesec dana.

Komentiraj

FOTO:foto HINA/ Daniel KASAP / dk
PODIJELI
Djelatnost je Hine prikup­lja­nje i razaši­lja­nje što potpunijih či­njeničnih i objektivnih novinsko-agencijskih informacija o zbi­va­njima u Republici Hrvatskoj i svijetu za potrebe medija i drugih sudionika društvenoga, političkoga, kulturnog i gospodarskog života.