Filmom “Gubitnik”, višestruko nagrađivanim prvijencem Ronnija Sandhala, u ponedjeljak počinje Tjedan švedskog filma u zagrebačkom kinu Tuškanac, koji donosi većinom premijerne naslovi fokusirani na intrigantne, zanimljive, slojevite pa i provokativne ženske priče i sudbine.

U okviru ciklusa novog švedskog filma do 31. siječnja prikazat će se još četiri igrana filma, među kojima je i drama “Čudo u Viskanu” Johna Olssona o zategnutim odnosima u otuđenoj obitelji čiji posvađani članovi žive na različitim obalama rijeke.

Film “Mlada Sophie Bell” Amande Adolfsson govori o ženskom prijateljstvu, o dvije djevojke koje nakon diplome maštaju o drugačijem i boljem životu te planiraju selidbu u Berlin.

Tu su još fantastični horor “Krug” Levana Akina te srednjoškolska glazbena drama “Mi smo najbolje” Lukasa Moodyssona iz 2013. godine, ovjenčana s čak 15 nagrada.

Kao jedini dokumentarac u ciklusu, prikazat će se “Astrid” o spisateljici za djecu Astrid Lindgren, autorici Pipi Duge Čarape, što je zapravo filmski sažetak trodijelne dokumentarne serije posvećen toj proslavljenoj švedskoj književnici.

Film je postigao veliku gledanost u Švedskoj isto kao i redateljičin prethodni film “Palme”, o tragično preminulom švedskom premijeru Olofu Palmeu koji je prije par godina bio prikazan u “Tuškancu”, uz gostovanje redateljice Kristine Lindstroem.

Program donosi i nagrađivanu švedsku komediju “Stogodišnjak koji se spustio kroz prozor” Felixa Herngrena, utemeljenu na pripovijetci Jonasa Jonassona.

“Za razliku od većine svjetskih kinematografija, u kojima su žene i njihove storije u dobroj mjeri zapostavljene i iza i ispred kamere, no ipak više u redateljskom stolcu, u skandinavskim državama rodna je ravnopravnost znatno zastupljenija i vidljivija”, ustvrdio je u najavi ciklusa filmski kritičar Josip Grozdanić.

“Nije riječ samo primjerice o tome da su protagonistice najuspjelijih švedskih i danskih TV-serija tijekom posljednjeg desetljeća – Borgena, Ubojstva, Mosta, Obiteljskog bremena i Nasljednika – redom energične i osebujne žene, te da je i najslikovitija literarna junakinja Lisbeth Salander iz Larssonove trilogije Milenij također takva, već ondje, osobito u Švedskoj, žene ostvaruju i najveću ‘vidljivost’ u redateljskom stolcu, a u tom smislu na bolje je krenulo od 2011. kada je na čelo Švedskog filmskog instituta došla Anna Serner”, dodao je.

Komentiraj