Festival svjetskog kazališta nastavljaju japanski majstori vizualnog doživljaja

Autor:

 Goran Stanzl/PIXSELL

Predstava “Vremensko putovanje kroz sobu” japanske kazališne trupe “chelfitsch” autora i redatelja Toshikija Okade, kojom se u utorak 20. rujna u Hrvatskom narodnom kazalištu (HNK) Zagreb nastavlja 14. Festival svjetskog kazališta, bit će, kako je najavljeno u ponedjeljak u Zagrebu, jedinstven koreografsko-glumački doživljaj koji u simbiozi glasa, glumačke ekspresije, pokreta i vizualnih efekata propituje teme suvremenosti.

Goste je na konferenciji za novinare u HNK-u Zagreb predstavio umjetnički ravnatelj i selektor festivala Ivica Bujan, ravnatelj Drame HNK-a Zagreb. Istaknuo je kako je iznimno sretan što festival, “koji više nije toliko mlad”, po prvi puta ugošćuje i jednu predstavu iz Japana i to upravo “redatelja kojega već sedam godina želimo dovesti na festival, a ove godine konačno smo uspjeli u toj namjeri”.

“Toshikija Okadu u europskom i svjetskom kazališnom kontekstu poznajemo kao kompletnog autora, redatelja, autora tekstova, osobu upućenu ne samo u kazalište nego i u šire umjetničke prakse. Njegove su teme koncentrirane oko života u suvremenom japanskom društvu, a predstave nastavljene na dugačku japansku tradiciju ali istodobno brutalno uronjene u današnju stvarnost, i prije svega progovaraju o suvremenim društvenim temama, od ekologije do života u suvremenom svijetu pritisnutom ekonomskim nedaćama”, kazao je Buljan.

Jedan od ključnih kazališnih autora suvremenog japanskog teatra, Okada  je autor niza uspješnih dramskih tekstova čije su režije i produkcije izazvale pažnju kazališnih krugova diljem svijeta. Njegova kazališna družina “chelfitsch” djeluje od 1997., a njezino ime dolazi od engleske riječi ‘selfish’ (sebičnost), prilagođene dječjem izgovoru.

Okada je istaknuo kako ga oduvijek posebno okupiraju teme radničkih problema, “neizvjesnost i strah onih koji nemaju stalno zaposlenje, osobito kad je riječ o fizičkim radnicima”.

Opsjedaju ga i teme traumatičnih iskustava prirodnih katastrofa, osobito kad je riječ o složenosti ultramodernog post-Fukushima japanskog društva, a motiv za predstavu “Vremensko putovanje kroz sobu”, kako je otkrio, pronašao je u propitkivanju posljedica prirodnih katastrofa na društvene okolnosti i proizvoljne osjećaje pojedinaca prije njihova socijalnog otuđenja.

“Tema djela koje predstavljamo u Zagrebu je ‘zaborav’. Kad se dogodi nešto tako veliko, to je nešto što se ne bi trebalo zaboraviti a mene zanima što nas potječe da ipak poželimo zaboraviti. Sve se te misli nalaze u tom  djelu”, pojasnio je.

Ono što je želio prikazati je odnos između živih i onih koji su otišli u smrt u okolnostima prirodnih katastrofa – dok ih je još prožimala nada u budućnost, jer “životi umrlih završili su svoj ciklus i stabilizirali se, a oni koji nastavljaju živjeti zavide im, jer su izmučeni, žele pobjeći i zauvijek zaboraviti”.

Buljan je istaknuo kako specifičnost Okadinih djela proizlazi i iz jedinstvene koreografije te istraživanja glazbenih formi popraćenih medijskom tehnologijom.

“Po temama kojima se bavi u europskom kontekstu bismo rekli da se bavi dokumentarnim teatrom. No, ono što njegove predstave razlikuje od europskih, koje se bave društveno angažiranim temama je iznimna rafiniranost, obilježava ih utjecaj koreografije i vizualnih umjetnika, u njima je uvijek riječ o fantastičnoj simbiozi glasa, glumačke ekspresije, pokreta i suradnje s vizualnim umjetnicima”, kazao je Buljan.

Kreirajući na sceni tonsku kutiju temeljenu na snimljenom zvuku živog prostora, umjetnici vode posjetitelje kroz odnose između nevidljivog zvuka, tijela, jezika i prostora.

To u ovoj predstavi kreira u suradnji s vizualnim umjetnikom Tsuyoshiom Hisakadom. Okada je pojasnio da vizualni elementi predstave nastaju unutar samog procesa njezina nastanka, a cilj je da gledatelj bude duboko emocionalno dirnut viđenim.

Konferenciji su nazočili i izvođači, Izumi Aoyagi, Mari Ando i Yo Yoshida, koji su izrazili veliko zadovoljstvo što su dobili priliku sudjelovati na tom festivalu te po prvi puta upoznati zagrebačku publiku.

Predstava je na repertoaru HNK-a Zagreb u utorak 20. rujna u 17 i 21 sat.

Intendantica HNK-a Zagreb i umjetnička ravnateljica i selektorica festivala Dubravka Vrgoč napomenula je kako ta predstava nastavlja program 14. Festivala svjetskog kazališta, koji je prošloga tjedna svečano pred prepunom dvoranom otvorio ansambl berlinskog kazališta Schaubühne s predstavom “Brak Marije Braun” Thomasa Ostermeiera, oduševivši publiku.

Festival završava 23., odnosno 24. rujna, u 20 sati izvedbama predstave “Tuge” belgijske autorice Anne-Cécile Vandalem, glazbeno-kazališnim projektom u produkciji Das Fräulein (Kompanie) koji u fokus stavlja odnos između moći i tuge.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)