Festival američkog kazališta ponovno u Zagrebu

Autor:

HINA/ Roland RAUSCHMER/ HNK Zagreb

Izvedbom mjuzikla “Yesterday Tomorrow” redateljice Annie Dorsen, istraživačkim hibridom nastalim u spoju umjetničke kreativnosti i umjetne inteligencije, na zagrebačkoj Sceni Travno u nedjelju navečer počelo je novo izdanje”Festivala američkog kazališta u Zagrebu”, koje ove godine donosi tri izvedbe dviju predstava newyorške alternativne izvedbene scene te jedan okrugli stol.

Festival inauguriran prošle godine gostovanjem u Zagrebačkom kazalištu mladih (ZKM) kultnih autora i kazališnih skupina okupljenih oko teatra Performance Space 122 iz newyorškog East Villagea, ove se godine održava u organizaciji Hrvatskog narodnog kazališta (HNK) Zagreb.

Idejna začetnica festivala je sadašnja intendantica HNK-a Zagreb Dubravka Vrgoč, koja je ranije bila ravnateljica ZKM-a. “Želja i ideja je bila uključiti Zagreb na kartu prošlogodišnje europske turneje kazališta PS122, u sklopu koje su u ZKM-u izvedene tri odlično posjećene predstave koje su našoj publici i kazališnim profesionalcima dale uvid u nešto što je nama uglavnom ili posve nepoznato”, kazala je Vrgoč u razgovoru za Hinu. Kako je reakcija i publike i struke bila dobra, činilo se kako je riječ o inicijativi koju bi svakako trebalo nastaviti, dodala je.

“Ove smo godine u Zagreb doveli dvije iznimno zanimljive predstave koje daju priliku našim gledateljima da se informiraju o tome što se događa danas u tom segmentu performansa na newyorškoj sceni”, istaknula je Vrgoč.

Američki eksperimentalni teatar na Sceni Travno

Umjetnici teatra Performance Space 122, tako, ponovno u Zagrebu predstavljaju ponajbolje od newyorške ‘downtown’ scene, a zagrebačkoj su se publici na Sceni Travno u nedjelju navečer predstavili tzv. algoritamskim kazalištem koje objedinjuje računalnu kreativnost i transformacije u realnom vremenu. Riječ je o posebnoj vrsti performansa koji koristi umjetnu inteligenciju nadahnutu tzv. evolucijskim algoritmima, temeljem kojih živi umjetnici na sceni razvijaju izvedbu: tročlani pjevački zbor u realnom vremenu dobiva algoritamski generiranu partituru iz koje se razvija koncert sastavljen od pjesama, strojeva, gesti, svjetla i prostora.

U osnovi, troje vrlo glasovno nadarenih umjetnika sjedi na pustoj pozornici – svatko na svojem dvosjedu – i pjeva pjesmu “Yesterday” The Beatlesa. Kreću sinkrono, istodobno, istim ritom i u tri glasa, no, kako predstava odmiče, kompjutor počinje izbacivati nasumične partiture, pomiješanih i razlomljenih tonova, riječi i ritma. Prateći svako svoju glazbenu dionicu, umjetnici gube zajednički tonalitet, postajući na mahove disonantni, ali ne gubeći pritom nit, koncentraciju i temeljni sklad.

Ideja je, kako je navedeno u najavi, algoritme upotrijebiti “kao posrednike jedinstvenog doživljaja složenosti i nepredvidivosti sadašnjosti u kontrastu s poznatom prošlošću i zamišljenom budućnošću”.

 

  • U nastavku programa, ovogodišnji Festival donosi, u srijedu i četvrtak 25. i 26. studenoga također na Sceni Travno, izvedbe koreografskog istraživanja “Thank you for coming: Attendance” koreografkinje i redateljice Faye Driscoll, dobitnice nagrade Bessie, “čiji je rad ukorijenjen u opsesiji problemom da se bude ‘netko’ u svijetu ‘nekih drugih’.

 

Kako se ističe u najavi, “Attendance” je vješto oblikovano i koreografski razigrano istraživanje koje omekšava granicu između gledatelja i sudionika, pozivajući publiku da se pridruži improviziranoj 75-minutnoj zajednici. U toj izvedbi izvođači prolaze kroz vječno promjenjiva stanja tjelesne zapletenosti i prizore iskrivljene familijarnosti, gradeći nova tijela, nove priče i nove načine bivanja oko neprestano stvaranog i reinterpretiranoga grupnog iskustva.

Dok se publika i izvođači postupno stapaju u jedno, na površinu izbija predivan i kaotičan zajednički identitet, kulminirajući u dinamičnom ritualu akcije i transformacije”, stoji u najavi.

Teatar PS122 već je gotovo 35 godina kultno mjesto američkoga neovisnog teatra koje promiče sve vrste izvedbenih umjetnosti poput umjetnosti performansa i happeninga te plesa, potiče otvoreni kulturni dijalog te je odavno postalo referentnom točkom inovativne newyorške scene. Kazalište utemeljeno 1979. dosad je u zgradi napuštene škole na uglu ulice East 9th Street i Prve avenije manhattanškog East Villagea ugostilo na tisuće danas istaknutih umjetnika i trupa te nebrojene mlade umjetnike.

O svojim umjetničkim dosezima, kulturnoj i društvenoj ulozi, te samim izvedbama koje gostuju u Zagrebu umjetnički direktor teatra Peformance Space Vallejo Gantner i gostujući izvođači i autorice Dorsen i Driscoll govorit će u ponedjeljak 23. studenoga u foajeu HNK-a Zagreb na okruglom stolu “Newyorški alternativni teatar – PS122”, na kojemu će im se pridružiti i intendantica HNK-a Zagreb Dubravka Vrgoč.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)