Fantastični oblici između prirode i tehnologije

SKULPTURE I crteži na papiru slavnog britanskog kipara TONYJA CRAGGA U SPLITU

U Splitu je nedavno predstavljen kritički izbor iz opusa Tonyja Cragga, jednog od najpoznatijih svjetskih suvremenih kipara. Ustanova za kulturu Galerija Kula, Galerija umjetnina i Zavod za znanstveni i umjetnički rad u Splitu HAZU-a, nakon uspješne suradnje na izložbama slavnih internacionalnih umjetnika Mima Palladina i Juliãoa Sarmentoa, predstavljaju skulpture i crteže Tonyja Cragga, jednog od najvećih živućih kipara. Za te značajne izložbene inicijative zaslužan je Duje Mrduljaš, galerist galerije Kula, koji želi Split i izvan ljetne sezone predstaviti kao važnu umjetničku točku našeg prostora, što je potencirano činjenicom da je Tony Cragg osobno prisustvovao splitskom otvorenju.Tony Cragg (Liverpool, UK, 1949.) živi i radi u Wuppertalu u Njemačkoj od 1977. Studirao je na Wimbledon School of Art u Londonu, gdje je stekao BA diplomu (1973) i MA diplomu Royal College of Art, London (1977). Imao je brojne samostalne izložbe diljem svijeta i predstavljao je Veliku Britaniju na 43. Venecijanskom bijenalu 1988. te je iste godine nagrađen Turnerovom nagradom u galeriji Tate u Londonu. Profesor je na École Nationale Superieure des Beaux Arts u Parizu (1999. – 2009.) i Kunstakademie u Dusseldorfu (2009. do danas), a bio je gost-profesor na brojnim drugim europskim umjetničkim akademijama. Od 1994. ima titulu britanskog Royal Academician (kraljevski akademik), primio je Praemium Imperiale for Sculpture u Tokiju (2007.) te je nagrađen s 1st Class Order of Merit / Orden za zasluge 1. reda Republike Njemačke (2012.) i postao je Knight’s Bachelor (2016.) u Velikoj Britaniji. U priopćenju galerije Kula navodi se kako „umjetnički rad Tonya Cragga ne poznaje i ne priznaje ograničenja u idejama ili oblicima koje koncipira ni u materijalima koje koristi za izvedbu“. To je možda najbolji opis Craggova razmišljanja o skulpturi, jer u preko četiri desetljeća svog rada koristi najrazličitije materijale: od čelika, bronce, drva, plastike, ali i nađenih materijala (ready made), na liniji tradicije dadaizma, konstrukcija ‘Merzbau’ Kurta Schwittersa te Josepha Beuysa. Neosporan je u njegovu djelu i utjecaj britanskog kipara Anthonyja Cara, koji je u svojim apstraktnim skulpturama koristio čelik, industrijske materijale i ostatke, naslanjajući se na neokonstruktivističke stilske obrasce. No upravo je Tony Cragg početkom 80-ih bio vodeća figura grupe tzv. New British Sculpture ili Nove britanske skulpture. Bio je jedan od prvih britanskih kipara koji su pokrenuli trend uporabe recikliranih materijala za skulpture, iako će u recentnim djelima više istraživati organičke mutacije skulpturalnih oblika. Izložbe u trima splitskim izložbenim prostorima predstavljaju Craggove crteže na papiru i skulpture izvedene u različitim veličinama, oblicima i materijalima, i to recentnije radove od 1993. do 2018. godine. Time je publici omogućen uvid u cjelinu Craggova umjetničkog procesa, počevši od idejnih skica i crteža koji predstavljaju ciljane forme zamišljenih skulptura do njihove realizacije u više materijala i veličina predviđenih za postav u interijeru ili eksterijeru. Izložbeni segment u Zavodu za znanstveni i umjetnički rad u Splitu uključuje 64 crteža i osam skulptura, koji pružaju uvod u način na koji Cragg koncipira svoja djela. Galerija Kula predstavlja tri skulpture srednjih dimenzija, a u atriju Galerije umjetnina bit će predstavljene tri monumentalne skulpture. Riječ je o Craggovim najpoznatijim skulpturama koje iako izvedene iz jednog komada, kroz horizontalna organička nepravilna proširenja zadržavaju iluziju prostorno-arhitekturalne slojevitosti. „Tipične za umjetnikovu stvaralačku imaginaciju i postupke, upravo ove skulpture pozicioniraju njegov rad u područje između prirode i tehnologije, mističnog i svjetovnog, uzvišenog i zabavnog“, ističe se u pratećem tekstu. Izložba je otvorena do 17. studenoga 2019.

Komentiraj