EKSKLUZIVNO: KRALJ ALKOHOLA U HRVATSKOJ: ‘Moja pića bolja su mi od vaše šljivovice’

Objavljeno u Nacionalu br. 719, 2009-08-25

PIERRE PRINGUET, predsjednik Pernod Ricarda, druge najveće svjetske kompanije za proizvodnju alkoholnih pića, svoj godišnji odmor provodi na hrvatskoj obali, a za Nacional je objasnio zašto ekonomska kriza nije imala negativnog utjecaja na prodaju njihovih luksuznih proizvoda

Pierre Pringuet je u studenom prošle godine postao predsjednik kompanije Pernod Ricard, druge najveće svjetske kompanije za proizvodnju alkoholnih pića, a svoj prvi godišnji odmor na toj poziciji odlučio je provesti u Hrvatskoj gdje je u četiri tjedna sa suprugom, krenuvši od Istre do Dubrovnika, prošao cijelu obalu posjetivši sve važnije otoke i turistička središta.

Velik je broj pića koje posjeduje kompanija Pernod Ricard, a najpoznatiji su viskiji Ballantine’s, Chivas i Jameson, Absolut votka, konjak Martell, rumovi Havana Club i Malibu, džin Beefeater, šampanjci Mumm i Perrier-Jouet i tako dalje. Pernod Ricard Croatia zapošljava 21 osobu i vodeći je uvoznik alkoholnih pića u Hrvatskoj. Vodeći brandovi na hrvatskom tržištu su Ballantine’s sa 70% udjelom u segmentu premium viskija, Chivas Regal s 80% udjelom u segmentu de-lux viskija, Martell s 55% udjelom u konjaku, Beefeater s 55% udjelom džina, Malibu rum je vodeći u likerima s okusom kokosa i Ramazzotti u Amaro kategoriji.

Velik uspon kompanije Pernod Ricard počeo je u ovom stoljeću, kada je predsjednik kompanije bio Patrick Ricard a Pierre Pringuet njegova desna ruka. Zahvaljujući njima, kompanija je kupila tri proizvođača alkoholnih pića, Seagram, Allied Domecq i prošle godine švedski Vin & Sprit, čime su u portfolio uvrstili Absolut votku, na što je 59-godišnji Pierre Pringuet posebno ponosan. Stoga nije bilo iznenađenje da je Patrick Ricard u studenom prošle godine postavio Pierra Pringueta za svog nasljednika, iako je dio medija pisao da je Pringuet zapravo tehnokrat koji će raditi na opstojnosti kompanije i ništa više. Pringuet je u Dubrovnik došao sa suprugom Catherine a razgovarali smo u hotelu Villa Wolff gdje je ovaj bračni par i smješten.

NACIONAL: Jeste li došli u Hrvatsku zbog odmora ili iz poslovnih razloga?
– Hrvatska je predivna zemlja, zar ne? Prvenstveno sam ovdje zbog odmora. Svake godine putujem sa suprugom u drugu zemlju. Prošle godine bili smo u Vijetnamu, prije toga u Brazilu, Meksiku i drugim zemljama. No, svako putovanje povezujem i s poslom kompanije Pernod Ricard. Zemlje koje sam spomenuo vrlo su aktivne kao što je i Hrvatska vrlo aktivna i privlačna zemlja za nas. Ovo je moj prvi posjet Hrvatskoj otkako je nezavisna država, ali moram priznati da sam bio u Zagrebu 1975. godine, tek sam počeo raditi tako da je to bila poslovni posjet.

NACIONAL: Postali ste čelni čovjek kompanije Pernod Ricard u studenom prošle godine. Čini se da niste imali sreće s obzirom na to da je recesija upravo tada uzela maha.
– Ja sam od 2000. godine vrlo blizak poziciji predsjednika kompanije jer je donedavni predsjednik Patrick Ricard predstavljao većinske dioničare i više je djelovao kao predstavnik dioničara. Za mene je posljednjih sedam godina bilo iznimno uzbudljivo jer smo se u to vrijeme odlučili na kupnje velikih kompanija i brandova kao što su Chivas, Ballantine’s i Absolut votka. Sve te akvizicije stajale su nas 20 milijardi eura tijekom sedam godina, čime smo postali najveća europska kompanija i jedna od najvećih svjetskih kompanija u proizvodnji alkoholnih pića. Da biste dobili sliku o našem poslovanju, reći ću vam da smo tijekom prošle godine prodali alkoholnih pića u vrijednosti većoj od sedam milijardi eura, neto zarada je iznosila milijardu eura. U tom poslovanju Francuska zauzima samo 10 posto, a 55 posto posla otpada podjednako na Aziju, Ameriku i pacifičku regiju. Znači, radi se doista o svjetskoj kompaniji. Druga bitna stvar u našoj strategiji su naša predstavništva koja imamo u čak 70 zemalja, pa smo mi tako jedina međunarodna kompanija koja se bavi alkoholnim pićima koja ima svoje predstavništvo u Hrvatskoj i svoje ljude zadužene za prodaju. Govoreći o recesiji, moram reći da nisam primijetio promjene od studenog prošle godine. S prošlogodišnjom kupnjom Absolut votke kompletirali smo svoj portfolio i sada imamo međunarodne premium brandove u svakom segmentu. Kada smo kupovali Absolut votku, odnosno švedsku kompaniju Vin & Sprit, nismo mogli birati vrijeme kupnje jer je tada objavljena privatizacija te kompanije. Potpisao sam ugovor o kupnji prošlog proljeća nakon čega je došlo do financijske krize. Poduzeli smo neke mjere kako bismo uštedjeli i smanjili troškove. Te uštede se odnose na bonuse na plaće, opcije na dionice, ali nismo radili velike rekonstrukcije, samo smo se prilagodili situaciji. Uštedjeli smo i na reklamiranju i promociji. Za dva tjedna objavit ćemo rezultate fiskalne godine i mislim da će oni biti više no pristojni. Već smo objavili da smo povećali prodaju za 10 posto, što nije loše, dok je organski rast prodaje tri posto.

NACIONAL: Čini se da se time potvrđuje vaša najava da će ljudi u vrijeme krize štedjeti na luksuzu poput automobila, ali ne i pri kupnji vrhunskih alkoholnih pića?
– Generalno govoreći, proizvođačima luksuznih proizvoda ne ide loše jer su ljudi skloni uživanju. Kriza vjerojatno utječe na jeftinije brandove dok se oni skuplji vrlo dobro opiru krizi. Što se tiče alkoholnih pića, oni predstavljaju luksuz, ali svakodnevni luksuz. Kada se naviknete na svoje omiljeno piće, bilo da je to Chivas, Ballantine’s ili Absolut, vi ćete u krizi prvo početi kupovati neka jeftinija pića a onda ćete shvatiti da ona nisu tako dobra. Osim toga, boca alkoholnog pića nije nešto što će te mjesecima držati u svom ormaru. Popit ćete je i kupit ćete novu. Osim toga, postoji i veza između alkoholnih pića i društvenog statusa te piće koje pijete, recimo u baru, pokazuje vaše trenutno stanje, jeste li poslovno uspješni ili ne.

NACIONAL: Znači, mislite da ljudi ne piju više zato što su očajni zbog recesije?
– Mislim da ljudi piju vrhunska alkoholna pića kada su sretni, što je dobro. Osobno, mislim da je dobro da je naš posao povezan s proslavama, zabavama i uživanjima. Iskreno, naš uspjeh je povezan i s uspješnim razvojem brojnih zemalja. Mi smo međunarodna kompanija a postoje brojne zemlje poput Kine i Indije, koje se uspješno opiru krizi. Kina danas ima povećanje BDP-a od osam posto, o čemu mnoge europske zemlje mogu sanjati, i kinesko se tržište strašno brzo razvija, naročito tržište alkoholnih pića. Naša je pozicija u Kini i Indiji vrlo snažna, kao i u brojnim zemljama koje se razvijaju, bilo da su već ušle u Europsku uniju ili će to uskoro učiniti. Kada govorimo samo o ovoj godini, imali smo problema u prva tri mjeseca, ali u drugom kvartalu brojke su se počele vraćati u normalu, a isto se odnosi i na Hrvatsku.
‘milijarda gore ili dolje, nije važno’

NACIONAL: Vi ste bili ključna osoba pri kupnji nekoliko velikih kompanija i prije no što ste postali predsjednik kompanije Pernod Ricard, donosili ste rizične odluke a najrizičnija je bila kupnja švedske kompanije Vin & Sprit za 5,6 milijardi eura. Prije godinu dana govorilo se da ste pretjerali, da ste pretplatili, a vi ste odgovorili “milijarda gore ili dolje, to nije tako bitno”.
– Za Pernod Ricard je kupnja Absolut votke bila od strateške važnosti. Trebala nam je premium votka jer je votka najprodavanije piće čija prodaja najbrže raste, brže no prodaja viskija. Što se tiče cijene, ako ne ponudiš najviše, nećeš kupiti ono što želiš. Ne mislim da smo pretplatili švedsku kompaniju. Platili smo dobru cijenu, ali pri tome treba gledati financijske uvjete kupnje. Uostalom, trebate gledati dugoročno. Tko će za 20 godina pitati koliko smo potrošili na kupnju neke kompanije? S druge strane, da nismo kupili Absolut votku, ljudi bi rekli da je to bila pogreška.

NACIONAL: Isprva ste htjeli kupiti Stolichnaya votku. Znači li to da ne biste kupili Absolut votku da ste kupili Stolichnaya votku?
– Upravo tako. Zbog antimonopolističkog zakona ne bismo mogli imati oba branda. Kada smo prije četiri godine kupili kompaniju Allied Domecq i time dobili brandove poput Ballantine’sa ujedno smo dobili i na svjetsku distribuciju Stolichnaya votke, uz jednu iznimku a to je Rusija. U Rusiji je postojao sukob između dvije strane koje su tvrdile da su vlasnici branda. Pokušali smo naći način da riješimo taj sukob te da zatim kupimo Stolichnayu. U tome nismo uspjeli, a kako je zatim uslijedila privatizacija kompanije Vin & Sprit, mi smo se odlučili na kupnju Absolut votke.

NACIONAL: Kako objašnjavate uspon popularnosti votke u posljednjih nekoliko godina koja je postala popularnija od viskija?
– Dio uspjeha votka duguje popularnosti koktela, votka je višestruko upotrebljivo piće, možete je miješati s bilo kojim pićem. Također, votka je jednako popularna i kod muškaraca i kod žena, dok je viski orijentiran na muškarce. To su dva glavna razloga za uspjeh votke a ja bih dodao i treći, a to je da je proizvodnja votke vrlo inovativna. Pogledajte kreativnu stranu branda Absolut, oni su stvorili koncept premium votke. U osamdesetima nije postojala premium votka, bila je jeftino piće, a onda su oni stvorili koncept premium votke. Absolut je 2006. godine odlučio obnoviti svoj brand kroz reklamne i promotivne aktivnosti a mi ćemo uskoro, u sklopu toga, lansirati Absolut votku 2.0, kao drugi val, i smatram da će postići velik uspjeh. Vidio sam koncept reklama koji će uslijediti i prava je šteta što se to neće moći vidjeti u Hrvatskoj jer je u Hrvatskoj zabranjeno reklamiranje žestokih alkoholnih pića a ja ne razumijem zašto.

NACIONAL: Dio inovacija kod votke bile su i brojne votke s okusom, ali vi ste već rekli da niste osobit poklonik votke s okusima.
– Mislim da su krajem devedesetih i početkom ove godine neke od votki Absolut s okusom bile izbacivane prebrzo na tržište. Naša je ideja da nova votka s okusom mora biti poseban događaj, mora biti votka koja će donijeti nešto novo. Votka s okusom je također dio naše poslovne strategije, ali smatram da 75 do 80 posto poslovanja s Absolut votkom mora zauzimati osnovna votka “Blue label” a ostatak votka s okusom. Prednosti votke s okusom su vizualnost i to što su osnova za vrlo inovativne koktele. Strategiju će odrediti švedski menadžment kompanije, ali znamo da ćemo se koncentrirati na osnovni model Absolut votke.

NACIONAL: Time želite ostvariti svoju zamisao da Absolut votka postane najprodavanije premium žestoko alkoholno piće na svijetu.
– To nije nešto što će se dogoditi brzo. Ja imam 59 godina i nisam siguran hoće li se to dogoditi do mog odlaska u mirovinu, odnosno do moje 65. godine. Možda i hoće, možda će mi to biti poklon za odlazak iz kompanije. Sigurno je da se taj plan može ostvariti u roku od pet do deset godina.

NACIONAL: Vaš prethodnik je želio maksimalno povećati kompaniju, zato je i došlo do brojnih akvizicija, dok ste vi rekli kako niste opsjednuti rastom kompanije već prvenstveno brinete o dioničarima.
– Ako želite rast kompanije a pri tome ne brinete o rezultatima financijskog poslovanja i zaradi dioničara, onda vas to neće nigdje odvesti. To je upravo ono što se dogodilo s nekim financijskim institucijama na početku krize. Mi imamo jasnu strategiju, posljednjih deset godina smo rasli i organski i uz akvizicije, ništa nismo radili na štetu dioničara, a sve to donijelo nam je rezultate koje ćemo objaviti za dva tjedna po kojima je naša neto zarada porasla za deset posto. Nastojat ćemo ponoviti poteze iz prošlosti kada smo kupili dvije kompanije Seagram 2001. godine i Allied Domecq 2005. godine pri čemu ćemo vidjeti hoće li se pojaviti prilika za takvo nešto.

NACIONAL: Kada govorimo o povećanju prihoda, je li Amerika i dalje tržište na kojem biste željeli napredovati više no na drugim tržištima?
– Ako pogledamo cijeli svijet, SAD predstavlja 30 posto tržišta žestokih alkoholnih pića. Tržište takvih pića je u Americi strašno brzo raslo jer ta zemlja ima tradiciju premium brandova i koktela. Dakle, želimo biti bitan igrač na tom tržištu, SAD je naše najveće tržište, ali treba gledati na cijeli svijet, na rastuće ekonomije kao što je kineska, indijska i brazilska, pa i ruska. Kinesko tržište je među pet najvećih tržišta za Pernod Ricard a indijsko je među 10 najvećih, kao i brazilsko. Što će se dogoditi za 10 godina s tim tržištima? Tko zna? Možda dođe do velikih promjena. Spomenimo i ovaj dio tržišta, Balkan, i on će se razvijati i rasti, naročito s ulaskom u EU, povećat će se plaće, turizam će rasti, ono što se događalo u Španjolskoj, Portugalu i Grčkoj prije 25 godina.

NACIONAL: Koje je vaše omiljeno piće?
– Ovisi o okolnostima. Volim većinu pića koje posjeduje naše kompanija, naročito Ramazzoti, koje možete naći u Hrvatskoj. Volim konjak, volim viski, naročito single mat, volim Ballantine’s, naročito onaj star 17 ili 21 godinu. Pitanje je samo za što se od toga odlučiti.

NACIONAL: Jeste li probali neko od hrvatskih alkoholnih pića?
– Probao sam neke, dopala mi se šljivovica i neka gorka pića. No, još uvijek mi se više sviđaju moja pića.

NACIONAL: Znači li to da nećete kupiti neku hrvatsku kompaniju?
– Nikad ne reci nikad. Tko zna. U Češkoj smo kupili Becherovku, njihovo nacionalno piće, stoga…

Komentiraj