Dossier: Sportaši i pjevači kao reklamni manekeni: Marketinške zvijezde u Hrvatskoj

Objavljeno u Nacionalu br. 340, 2002-05-22

Severina Vučković, Goran Ivanišević, Janica i Ivica Kostelić, Gordan Kožulj, Nina Badrić, Gibonni nisu samo vodeće hrvatske sportske i estradne zvijezde, već su postali i marketinški mamci čije angažiranje u reklamnim kampanjama tvrtkama jamči rast prodaje i ugleda

Britney Spears protiv Christine Aguilere – navodno suparništvo dviju velikih plavokosih teen zvijezda nisu poticali samo tabloidi: dvije američke pjevačice našle su se na prvoj crti bojišta u ratovima cola. Pepsi Cola i Coca Cola bespoštedno ratuju za svjetsku dominaciju na tržištu bezalkoholnih pića, a jedno je od oružja i vezivanje branda uz popularne glazbenike. U toj igri Pepsi predvodi već dulje od 15 godina: uvijek ima svjetskog broja 1 u pop glazbi pod sponzorskim ugovorom. Kad je 1984. Michael Jackson na vrhuncu slave potpisao svoj prvi ugovor za Pepsi, dobio je 5 milijuna dolara, što je u tom trenutku bila najveća svota ikad isplaćena nekoj slavnoj osobi za sponzorstvo. Za turneju “Bad”, pet godina poslije, Pepsi je izdvojio deset milijuna dolara, a sponzorirao je i treću turneju, “Dangerous” iz 1993. U usporedbi s Jacksonom, Spice Girls su relativno mršavo prošle kad im je Pepsi 1999., dok su bile na vrhuncu, za videospot isplatio milijun i pol dolara. Međutim, svi se ti iznosi čine beznačajnima u usporedbi s 94 milijuna dolara koliko je Britney Spears dobila za trogodišnji ugovor s Pepsi Colom. Prvi spot je tempiran za prikazivanje tijekom Super Bowla, kako se zove finale američkog nogometa, što je najskuplji televizijski termin u svijetu. Nakon spota u mehaničarskoj radionici uslijedila je i serija retro spotova snimanih na temu Pepsi u 50-ima, 60-ima i 70-ima. Coca Cola je ograničila upotrebu zvijezda u promotivnim kampanjama. Christina Aguilera je bila iznimka, kao i Jon Bon Jovi u kampanji za njemačko tržište. Najjači proizvođač bezalkoholnih napitaka drži se anonimnih manekena tinejdžera, polarnih medvjeda i Djeda Mraza.

Nike Proizvođač sportske opreme Nike okupio je u svojoj novoj kampanji “Tajni turnir” najatraktivniju nogometnu momčad u povijesti oglašavanja. Dvadeset i četiri nogometaša podijeljena su u osam ekipa po tri igrača, a dvadeset i peti, Eric Cantona, nadgleda ih dok se natječu na “Tajnom turniru” u potpalublju trgovačkog broda – siže je serije spotova i kampanje za Nikeovu nogometnu opremu. Nogometaši su za sudjelovanje u kampanji dobili milijun dolara svaki, a produkcija je stajala 100 milijuna dolara. Kako je pravilo da se na kampanju potroši deset puta više nego na produkciju spota, može se očekivati da će Nike na globalnu kampanju potrošiti milijardu dolara. U kampanji su angažirani Francesco Totti, Hidetoshi Nakata, Thiery Henry, Patrick Viera, Paul Scholes, Ruud Van Nistelroy, Sylvian Wiltord, Lilian Thuram, Edgar Davids, Javier Saviola, Luis Enrique, Fredrik Ljungberg, Luis Figo, Ronaldo, Roberto Carlos, Denilson, Ki-Hyuen Seol, Ronaldinho, Hernan Crespo, Claudio Lopez, Gaizka Mendieta, Tomas Rosicky, Fabio Cannavaro i Les Ferdinand. Adidas je na tu kampanju odgovorio kampanjom “Footballitis”, u kojoj se nogometaši prikazuju kao osobe oboljele od čudnovate sklonosti nogometu. U svoju momčad uvrstili su Alessandra Del Piera, Fabiena Bartheza, Davida Beckhama, Zinedinea Zidanea, Raula i Ruija Costu. Iznosi honorara nisu poznati. Sustav brandinga kroz uspješne sportaše Nikeova je izmišljotina. Košarkaš Michael Jordan prvi je sportaš koji je postao hodajuća oglasna ploča, zahvaljujući Nikeu i njegovim kampanjama od 1985. Jordana su Nikeove reklame učinile svjetski popularnim koliko i njegova igra. Čak i danas, kad mu je karijera na zalasku, Jordan je šesta najmoćnija poznata osoba na svijetu prema Forbesu. On i njegov kolega s drugog mjesta, golfer Tiger Woods, imaju doživotne sponzorske ugovore s Nikeom. Gotovo božanski status Jordan je doživio 1992. kad je lansirao liniju odjeće Jordan i tako sam postao brandom. Zarada mu je u opadanju: 1999. je zaradio 69, preklani 40, a lani 37 milijuna dolara. On je uz Nike reklamirao energetsko piće Gatorade, fast food lanac McDonald’s, rublje Hanes, pahuljice Wheaties i telekomunikacijski div WorldCom. Kad je prije nekoliko dana na Hrvatskoj televiziji prvi put emitirana reklama za novi voćni jogurt Frutissima, definitivno se potvrdilo da se reklamne kampanje u Hrvatskoj nezaustavljivo okreću uspješnim hrvatskim javnim osobama koje ne moraju nužno biti poznati sportaši. U televizijskom spotu u koji je Lura uložila najmanje 50.000 eura, najveća domaća estradna zvijezda Severina Vučković pojavila se u ulozi mlade majke koja dočekuje djecu koja se vraćaju iz škole. Ona pogledava kroz prozor, vesela djeca trče prema prozoru, a njoj iz ruku ispadaju jagode koje upadaju u mlijeko. Jedna jagoda pritom na putu do vjedra punog mlijeka prelijeće tik pokraj seksepilnih grudi mlade majke nevina lika utjelovljene u liku Severine, a djeca potom zadovoljna kušaju novi voćni jogurt.
Taj kratki kadar nabijen erotikom, u kojem jagoda prelijeće preko raskošnog Severinina poprsja, i za tržište domaćih reklamnih spotova i za samu Severinu vrlo je znakovit. On potvrđuje da se smišljeno isticanje erotskog naboja splitske pjevačice kao dodatnog stimulansa njenoj pjevačkoj popularnosti nakon više od deset godina pjevanja definitivno pokazalo vrlo unosnim. Severina Vučković je za svoju ulogu u tom spotu dobila honorar između 25 i 75 tisuća eura, a kako je nedavno već sudjelovala u reklamnoj kampanji mirovinskog fonda H1, za što je također dobila sličan honorar, lako je naslutiti da bi mogla evoluirati u svojevrsnu marketinšku instituciju čija estradna popularnost, utemeljena i na njezinoj erotičnosti, vrlo ozbiljnim tvrtkama postaje jamcem kvalitetnog tržišnog plasiranja proizvoda i usluga. Na reklamnim spotovima već je zaradila više od 100 tisuća eura.
Erotski naboj Severine Vučković i njezina popularnost iskorišteni su u reklamnoj kampanji u koju će Lura uložiti više od 500 tisuća eura. Spot koji je režirao Andrej Korovljev a producirala tvrtka Planet B koštao je otprilike 50 tisuća eura, dok će za zakup medijskog prostora biti uloženo deset puta više novca nego u spot.
“Interes Lure i H1 fonda podudara se s interesom tvrtki koje su se vezale za Gibonnija ili Janicu Kostelić: cilj im je preko nositelja kampanje doprijeti do korisnika. Lura je procijenila da će preko Severine brže i učinkovitije privućti pažnju kupaca na svoje voćne jogurte”, kaže Severinina menedžerica Lidija Samardžija. Ona tvrdi da je Severinin seksepil kao razlog za njen odabir za reklamnu kampanju zanemariv: “Sumnjam da su je za reklamu za Frutissimu angažirali zbog seksepila. Mislim da su je uzeli zbog njezine topline, slatkoće, zato jer je djeca vole. Severina nikad nije namjerno kalkulirala svojim seksepilom, koji je zanimljiv i drukčiji od seksepila drugih pjevačica jer nije nametnut. Suradnja s tim tvrtkama nije se zaustavila samo na reklamama. S H1 smo radili koncerte u Rijeci, Osijeku i Bjelovaru, s Lurom u svibnju radimo devet koncerata u BiH a vjerojatno ćemo u jesen raditi i u Hrvatskoj. Tu se radi o zajedničkom interesu. Nije slučajno netko uzeo novce da bi rekao ’Živjela Frutissima!’ nego smo našle partnere koji i nama odgovaraju”, tvrdi Lidija Samardžija.
Spot će zacijelo mnoge navesti na kupnju novih voćnih jogurta i pokazati se uspješnim. Takva, međutim, nije bila i kampanja za H1 mirovinski fond, a Lidija Samardžija tvrdi da to neće negativno utjecati na Severininu karijeru: “Rezultate te kampanje ne znam, ali to ne može biti kontraproduktivno za Severinu jer ona nije reklamirala ništa loše.” Otkriva da će se Severina uskoro pojaviti u reklamnim kampanjama još dviju-triju tvrtki. Severina Vučković danas je toliko marketinški atraktivna da joj Siemens pokriva troškove koncerata, iako po dobiti od prodanih ulaznica to nije opravdana investicija. “Produkcija Severinina koncerta stoji 75 tisuća eura, ponekad se troškovi popnu i do 100 tisuća. Ako ulaznice za koncert stoje između 12 i 15 DEM, jasno je da su sponzori nužni kako bi se pokrila tako skupa produkcija. Zato se Severina vezala uz Siemens za koji je najintenzivniju reklamnu kampanju radila u BiH. Preko Severine je Siemens želio povezati tržišta Slovenije, Hrvatske i BiH i oni su nas pratili na turneji”, kaže Lidija Samardžija.
Tvrdi se da je tek neznatno manje honorare u reklamnim kampanjama za Ledolinu i Tic-Tac dobila pjevačica Nina Badrić, koja je 1998. i 1999. reklamirala i Renault. “Visoka kvaliteta jedini mi je kriterij pri odabiru tvrtki s kojima ću potpisati ugovor i proizvoda koje ću reklamirati. Nema novca za koji bih promovirala lošu ideju ili nekvalitetan proizvod, a reklamirala sam i tvrtke čije proizvode i sama upotrebljavam. Često sam odbijala poslove za koje mislim da ne bih bila uvjerljiva pri reklamiranju”, kaže Nina Badrić.
Suradnju s Renaultom i Cartierom Nina Badrić pamti kao lijepu i uspješnu, a uz Ledolinu je veže stara ljubav, jer je još kao djevojčica u zboru Zvjezdice pjevala tu reklamnu pjesmu, da bi lani dobila poziv iz Leda, koji je obnovio proizvod, da ga sama reklamira. Reklamirati Tic Tac pristala je zato jer joj se svidjela ideja kampanje koja je svojevrsna parodija političkih stranaka. Nina Badrić ne opterećuje se razmišljanjem zašto su, primjerice, za Tic Tac odabrali baš nju a ne Severinu: “Ne razmišljam na taj način, ali mogu vam reći zašto su za Tic Tac odabrali mene. Rekli su mi da sam im ja bila prvi i jedini odabir zato što u meni vide vedru, mladu, uspješnu poslovnu ženu kojoj ljudi vjeruju.”
Severina Vučković i Nina Badrić među prvim su pjevačicama koje su se po razini marketinškog interesa približile najuspješnijim hrvatskim sportašima. Među njima su zadnjih mjeseci bez premca Janica i Ivica Kostelić, koji su osigurali velike prihode Hrvatskom skijaškom savezu, ali i sebi. Nacional je 26. veljače pomno analizirao koliko vrijede olimpijske medalje Janice Kostelić i tko su sve sponzori hrvatske skijaške reprezentacije. Marjan Jurleka, direktor marketinga HT-a, kaže da HT inzistira na suradnji s nacionalnim sportskim savezima ili Hrvatskim olimpijskim odborom, čime želi promovirati olimpizam u Hrvatskoj. Janica Kostelić, koju sponzoriraju još otkad je bila samo darovita mlada skijašica, iznimka je u njihovoj praksi, jer su je počeli financirati u doba dok Hrvatska uopće nije imala državnu skijašku reprezentaciju. Zato je HT odmah sklopio ugovor sa ‘Simpićima’, mladim hrvatskim skijašima. Jurleka ističe da je smisao sponzorstva da vrati uloženo, ali ne samo financijski nego i kroz socijalni i kulturni efekt. U HT-u je kvaliteta najvažniji kriterij pri izboru slavnih osoba, a cilj kampanje je razvijanje kvalitete i kod sponzoriranog sportaša ili umjetnika, te povezivanje s imenom kompanije. To se pokazalo točnim i u slučaju Janice Kostelić i Zlatana Stipišića Gibonnija. Kad su postali HT-ovi puleni, ona je bila tek u usponu, no prepoznata je kao nedvojbeni potencijal, a on je već bio poznat, ali još nije bio velika zvijezda.
U slučaju Janice Kostelić sponzorska veza je kudikamo dublja: kad se mlada talentirana skijašica ozbiljno ozlijedila i završila u bolnici, HT joj je platio liječenje i tako joj omogućio da nastavi karijeru. “Pomagali smo joj u uspona, ali i pri padovima”, kaže Jurleka. S Gibonnijem su se vezali zbog njegovih pjevačkih kvaliteta.
Od kampanje “Do vrha zajedno s Janicom i Ivicom Kostelićem”, koja traje od 1. travnja do 26. svibnja, u tvrtki OMV Istrabenz očekuju povećanje profita, ali žele steći i ugled i imidž na nesigurnom hrvatskom tržištu. Tvrtka ima sjedište u Umagu, bavi se prodajom nafte i naftnih derivata, a Hrvatski skijaški savez opskrbljuju gorivom. “Povezivanjem pobjedničkog mentaliteta Janice i Ivice Kostelića s OMV Istrabenzom sugeriramo mogućnost uspjeha. Ako su njih dvoje iz male Hrvatske uspjeli pobijediti velike, onda to može i OMV Istrabenz”, objašnjava Ante Bogdanić iz agencije Albatros Media koja surađuje s OMV Istrabenzom. Estradne zvijezde ne žele sponzorirati jer smatraju da su one zbrkani ljudi koji nekom nesmotrenom izjavom u medijima mogu preko noći srušiti sve što su zajednički gradili mjesecima i donijeti tvrtki nesagledivu štetu. Omakne li se takav lapsus sportašu, iza njega ostaju rezultati pa to neće jako utjecati na promjenu mišljenja javnosti. Od početka reklamne kampanje prodaja goriva im je primjetno porasla, čak su se kupci počeli na benzinskim crpkama cjenkati oko bonova za sudjelovanje u igri, a već su podijelili oko 15 tisuća majica.
Janica i Ivica Kostelić svojim su uspjesima privukli i Hypo Alpe Adria banku, koja marketinške usluge Hrvatskog skijaškog saveza plaća od 2000., Jamnicu, čija je prodaja u vrijeme održavanja Olimpijskih igara porasla za 25 posto, i Renault, koji sa Skijaškim savezom surađuje od 1999. Hypo Alpe Adria banka ove je sezone skijaškom savezu platila 75 tisuća eura i posebne premije skijašima za osvojena prva, druga ili treća mjesta. Renault s Kostelićima surađuje još od 1996., a 5. siječnja 2002. na tržištu se pojavila i ograničena serija od 80 automobila Clio Janica.
Croatia osiguranje u svojoj se marketinškoj kampanji služi uslugama plivača Gordana Kožulja, vozača Nike Pulića, KK Split Croatia osiguranja i vaterpolo kluba Jug.
Za marketinšku kampanju Autoodgovornosti, koja traje od 15. travnja do 15. svibnja, odabrali su vozača Niku Pulića s kojim se u spotu pojavljuje pjesnikinja i glumica Lucija Stamać. “Budući da kampanja reklamira policu automobilske odgovornosti, a Pulićeva profesija je vožnja automobila, željeli smo spojiti proizvod i poznato sportsko, automobilističko ime”, kaže Ivica Mamić iz agencije Mandala, koja je osmislila tu kampanju. On tvrdi da su sponzorski ugovori sa sportašima, osim s vrhunskima poput Janice Kostelić, vrlo skromni i da su sportaši zapravo prisiljeni na marketinško prostituiranje. Zato Pulić ima 20-tak sponzora, što je vidljivo po nebrojenim naljepnicama na njegovu automobilu koje su posve prekrile lim. Sadržaj ugovora se taji, kao i njegova vrijednost, no poznato je da ga obvezuje da sudjeluje u svim reklamnim kampanjama svojih sponzora. Pulić je stoga čak uvjetovao snimanje tv spota za kampanju Autoodgovornosti s Mercedesom, jer i s tom tvrtkom ima sponzorski ugovor.
Nakon lanjsakog uspjeha u Wimbledonu slavni tenisač Goran Ivanišević sve češće sudjeluje u visokobudžetnim domaćim reklamnim kampanjama, poput reklame za Pan pivo kojem je nakon toga prodaja navodno porasla za 30-ak posto. U taj spot koji je snimao snimatelj Emira Kusturice Vilko Filač Panonska pivovara uložila je oko 75 tisuća eura, na koliko se procjenjuje i Ivaniševićev honorar. Iako u inozemstvu sportaši relativno rijetko da reklamiraju pivo, Albin Samardžija iz Panonske pivovare kaže da su Ivaniševića vidjeli kao idealnog nositelja slogana Pan piva “Manje gorčine, više vedrine”. “To je metafora njegove karijere nakon što je osvojio Wimbledon, što se i njemu jako svidjelo. S njim smo potpisali ugovor na godinu dana, tijekom kojih možemo koristiti njegov lik i glas za različite oblike naše kampanje”, kaže Albin Samardžija, dodajući da će kampanja imati vrhunac u vrijeme početka ovogodišnjeg wimbledonskog teniskog turnira. Ivanišević je bio nositelj i reklamne kampanje Plavog mirovinskog fonda, kojem je tržišni udio nakon toga znatno porastao, a bio bi vjerojatno i veći da upravo u vrijeme kad je trebao biti vrhunac kampanje nije otkrivena pljačka Riječke banke, jednog od suvlasnika tog fonda. Izrada tog spota čiji je autor Predrag Ličina koštala je 40-50 tisuća eura, a Ivanišević je za sudjelovanje u toj reklami dobio oko 60 tisuća eura honorara, koje je poklonio za izgradnju splitske bolnice. Spot je izradila producentska kuća Formula film, snimanje je trajalo jedan dan, pripreme tjedan dana, a postprodukcija pet dana. Zajedno s kolegama iz Davis cup reprezentacije Ivanišević je sudjelovao i u reklamnoj kampanji za Varteksovu liniju muških odijela DiCaprio. Za nju nitko od sudionika nije dobio poseban honorar, jer je reklamna kampanja nastala kao rezultat suradnje Hrvatskog teniskog saveza i Varteksa, koji osigurava odijela za tenisku reprezentaciju. Riječ je o izvrsnom ugovoru, posebice za Varteks, koji za nekoliko desetaka odijela upotrebljava lik svjetski poznatog Ivaniševića i za kampanju u inozemstvu. U zakup medijskog prostora za tu reklamu tvrtka je uložila 100 tisuća eura. Za reklamiranje svojih odijela DiCaprio na temelju ugovora s Hrvatskim nogometnim savezom poslužio se i hrvatskim nogometnim reprezentativcima Davorom Vugrincem, Milanom Rapajićem i Borisom Živkovićem. Oni su 16. travnja snimili televizijsku reklamu u Grand Casinu Lido u termama Čatež. U snimanje reklame uloženo je između 25 i 40 tisuća eura, dok bi u zakup medijskog prostora trebalo biti uloženo oko 600 tisuća kuna.
Hrvatski nogometni reprezentativci reklamirali su i nagradnu igru Ožujskog piva koje najsretnije pivopije vodi na Svjetsko nogometno prvenstvo u Japan. U izradu reklame koju je režirao Krasimir Gančev iz producentske kuće Planet B utrošeno je 100-125 tisuća eura. Hrvatski nogometni reprezentativci nositelji su i nove kampanje Pepsi Cole. U oba slučaja riječ je o ugovorima između tvrtki i Hrvatskog nogometnog saveza. Pepsi na temelju ugovora s HNS-om potpisanim 22. veljače ima pravo koristiti vrijednosti nogometne reprezentacije za svoje marketinške aktivnosti godine dana.
Plivač Gordan Kožulj i atletičarka Blanka Vlašić u središtu su nove kampanje za mineralnu vodu Studenac i Studena. Oni su te proizvode reklamirali i prije, a zadnji spot u kojem sudjeluje Blanka Vlašić snimljen je u inozemstvu, najvjerojatnije zbog toga što su produkcijski troškovi u zemljama poput Bugarske ili Rumunjske višestruko niži nego u Hrvatskoj, dok su u Mađarskoj ili Češkoj podjednaki kao u Hrvatskoj, ali je razina usluga kudikamo kvalitetnija. “Blanka Vlašić s nama ima ugovor od lipnja 1999. potpisan na 4 godine, još dok nije postigla svoje najbolje rezultate. Riječ je o ugovoru njezina atletskog kluba s Podravkom, dok Blanka za sudjelovanje u spotu također dobiva mali honorar. S Gordanom Kožuljem imamo drukčiji ugovor, jer njega osobno financijski podržavamo. Sponzorski ugovor s Gordanom potpisali smo 2001. na dvije godine. Njihova imena itekako su podigla prodaju naših proizvoda. Primjerice, prodaja Studene je porasla čak nekoliko puta, a Studenca do 30 posto”, kaže Valent Vrhovski iz Podravke. Kožulj je za Nacional izjavio kako je shvatio da od samog plivanja ne može živjeti te da su mu zato sponzorski ugovori nužni. Kožulja se moglo vidjeti i u reklamama i za Vindijine voćne jogurte, svojedobno su ga sponzorirali Iskon i Cedevita, a ima ugovore i s Croatia osiguranjem i Inom. “Plivanje je popularan i atraktivan sport u kojem se od nas očekuju vrhunski rezultati koje ne prate vrhunske plaće. Zato su za nas sponzori nenadomjestivi. Sve je to zanimljiv posao, ali nikada ne bih reklamirao štetne proizvode, primjerice cigarete. O pivu bih još i razmislio, jer ono se vezalo i uz nogomet, a i Ivanišević im je u kampanji”, kaže Gordan Kožulj dodajući da se ne želi miješati u posao scenarista.
Na pitanje nije li mu ipak pomalo smiješan slogan “Kako se Gordan Kožulj osjeća u vodi, tako se voće osjeća u našim jogurtima”, on odgovara: “Sve ovisi o tome što je bila svrha spota. Ako je svrha bila samo da se zapamti, onda su je postigli. Ja sam obavio svoj dio posla, kao i kod Studenca čijom sam reklamom jako zadovoljan i nadam se da je klijent zadovoljan učincima.” Doista, teško je bilo ne zamijetiti jumbo plakate za Studenac s Kožuljem. Iako se na njima vidio tek od struka naviše, ostavljali su dojam kao da je sasvim gol. “Ne znam je li to bilo namjerno, jer mislim da me ljudi ipak povezuju s bazenom, a na bazenima se nose kupaće gaćice. Osjećam se dosta komotno kad su u pitanju ti plakati. Nikada ne bih dopustio da me netko fotografira u kupaćima na tržnici. Ali ta reklama je bila povezana s vodom i sa mnom kao plivačem pa je to u redu”, kaže Kožulj.
Iako su zadnjih mjeseci u velikoj ekspanziji reklamne kampanje u Hrvatskoj, njihovi budžeti i honorari daleko su od inozemnih standarda. Unatoč tomu, reklamne su kampanje na produkcijski visokoj razini. Hrvatske reklame danas se lakše gledaju, a vizualno su prihvatljivije jer je u njih uloženo mnogo novca. No one konceptualno uglavnom 30-ak godina zaostaju za suvremenim svjetskim trendovima. Dok se svjetski oglašivači natječu tko će napraviti zanimljiviju i provokativniju reklamu, hrvatske su reklame konzervativne, nemaštovite i proturječne. Severina trenutačnu marketinšku atraktivnost ponajviše zahvaljuje svojoj popularnosti, koja je velika jer je ona osim na pjesme prva zaigrala i na svoju erotičnost. No prosječni hrvatski konzument reklama teško bi pomislio da bi Severina u nekoj reklami za donje rublje jahala električnog bika odjevena u erotično donje rublje i glumila orgazam, što je učinila Kylie Minogue koja svoju popularnost također zasniva na erotičnosti. Hrvatsko marketinško tržište još je konzervativno i dosadno. Za Hrvate su reklamne kampanje i dalje nužno zlo, dok ih sa zanimanjem prate tek na stranim televizijskim programima. Tek kada reklame postanu provokativnije i zanimljive, kad konceptualno evoluiraju, moglo bi se očekivati približavanje marketinškim standardima razvijenijih zemalja i multinacionalnih kompanija. Tada bi se mogla povećati i količina novca koja se ulaže u hrvatske reklamne kampanje, što bi moglo znatno povećati i honorare nositeljima kampanja koji nisu sportaši. U takvoj situaciji bit će zanimljivo vidjeti koliko će trebati čekati da neku od domaćih estradnih zvijezda ugledamo na televiziji u kampanji koja će otvoreno zračiti erotikom.

Komentiraj

Source:Nacionalova redakcija