Novi direktor Galerije Forum, povjesničar umjetnosti i komparatist književnosti te trenutačni glavni urednik Art Magazina Kontura, Feđa Gavrilović govori o kulturnoj sceni u Zagrebu, naslijeđu konstruiranog sukoba između ‘tradicionalista’ i ‘konceptualaca’ te o svojim kriterijima i stavovima o umjetnosti

Opovjesničaru umjetnosti Feđi Gavriloviću (1986.) možda se najviše govorilo 2014. kada je kao izbornik HDLU-ova 32. Salona mladih za natječaj zadao temu “sukob trendovske pomodnosti i autentične suvremene umjetnosti“, nakon čega je, u velikoj polemici, praktički označen kao “neprijatelj konceptuale“. U znak protesta neki su umjetnici i stručnjaci tada potpisali javno pismo koje su uputili HDLU-u. Spočitavalo mu se da preferira tradicionalne medije, a on se “branio“ da je ideja bila potraga za, uvijek teško dohvatljivom, kvalitetom, neovisno o medijima i izrazu.

Te 2014. barem se nakratko činilo da su se probudile učmale umjetnost i kultura i da onaj dio javnog i medijskog prostora koji je vezan uz kulturu, vrije. Doduše, stvar se više svodila na pojednostavljivanje, etiketiranje i prosipanje žuči iz, za kratkoročne potrebe stvorenih, tabora “tradicionalista“ i “konceptualaca“, ali na trenutke je ta polemika mirisala na pitanje koje je otvoreno još u glasovitom sukobu na književnoj ljevici, a koje je danas potrebno aktualizirati, ono o odnosu tzv. čiste umjetnosti, estetike koja je samom sebi svrha, i društvenog angažmana u službi dominantne ideologije. Znači li imati tradicionalne stavove u umjetnosti biti politički desno, dok pristajanje uz konceptualu automatski znači biti progresivno orijentiran? U kojoj su vezi shvaćanja umjetnosti i politički stavovi? To su pitanja koja nisu adekvatno produbljena u polemici koju je “skrivio“ Gavrilović…

Kupite digitalno izdanje Nacionala i pročitajte više, a platite manje

Komentiraj