Koronavirus je uzrokovao gospodarske probleme i usporenost proizvodnje diljem svijeta, a upravo je to glavni razlog drastičnog pada cijena goriva kakav nije viđen u posljednjih 18 godina. Taj pad bi se mogao i dalje nastaviti s obzirom na veliki pad potražnje. Naftna skladišta su puna, a naftne prerađevine bi mogle biti bezvrijedne, piše CNN.
Pitanje je vremena kada će se zaustaviti proizvodnja nafte, jer nema potrebe za tolikim količinama, ali se napominje kako je opskrba stabilna.
“Tržište počinje pokazivati kako ne samo da ne postoji potražnja za naftom, nego uskoro nećemo imati gdje s njom”, rekao je Jeff Wyll, energetski analitičar u Neuberger Bermanu.
Drugim riječima, skladišta, rafinerije, terminali, brodovi i cjevovodi na kraju bi mogli dostići maksimalni kapacitet – nešto što se nije dogodilo od 1998. godine, navode iz Goldman Sachsa.
Negativne cijene nafte
Ova situacija je dovela do toga da su neke cijene već pale ispod nule.
Primjerice, nedavno je cijena nafte iz Wyominga bila na minus 19 centi, javili su iz Bloomberg Newsa prošloga tjedna.
Takve cijene zasigurno su bizarne, ali slična stvar se prošle godine dogodila i s plinom. Naime, cijena plina u Teksasu je više od dva tjedna bila u negativnom teritoriju jer nije bilo dovoljno cjevovoda, prenio je Reuters.
Ali čak i tada, negativne cijene prirodnog plina zapravo nisu obeshrabrile proizvodnju. To je zato što je prirodni plin bio uglavnom nusprodukt nafte.Naftne kompanije bile su spremne prihvatiti gubitak prirodnog plina kako bi dobile ono vrijedno – naftu.
Naftne kompanije mogle bi gubiti pet milijuna barela dnevno
Sada američke naftne kompanije počinju donositi bolnu odluku o zatvaranju proizvodnje, iako nevoljko.
Starije i manje produktivne bušotine vjerojatno će se prve ugasiti, a čak i najjače američke naftne kompanije kažu da će smanjiti potrošnju i proizvodnju.
Primjerice, Chevron je prošloga tjedna objavio planove za smanjenje potrošnje za 30% te smanjio svoje ciljeve proizvodnje za 20%. Također, navodi se kako bi industrija mogla izgubiti čak 5 milijuna barela dnevno. Ipak, slaba potražnja uzrokovana pandemijom neće trajati zauvijek.
Aviokompanije će ponovno podići svoje avione i početi kupovati gorivo, a vozači će se vratiti na ceste.
Ali do tada, naftna industrija možda neće proizvoditi toliko nafte kao prije.
“Današnji višak mogao bi se pretvoriti u nestašicu, vodeći tako cijenu daleko iznad 55 dolara. To će u konačnici stvoriti inflacijski šok opskrbe naftom povijesnih razmjera”, rekao je Jeffrey Currie iz Goldman Sachsa za CNN.
Komentari