Saša Zinaja

Iako se redovito može čuti da se nema novca ni mogućnosti zapošljavanja novih, mladih glumaca po javnim kazalištima u Hrvatskoj, zagrebačko Gradsko kazalište Trešnja u svoj ansambl stalno je uposlilo čak četvero mladih glumaca – Anu Vučak, Dubravku Lelas, Luku Bulovića i Matiju Čigira. Nakon što su godinu dana bili ‘’na promatranju’’, odnosno na programu stručnog osposobljavanja, ovu sezonu završili su kao članovi stalnog ansambla, s glavnim ulogama iza sebe.

“Prilike za mladoga glumca važne su iz više razloga. One su kao prvo veliki poticaj, na neki način su dokaz, a i nagrada da se na Akademiji nisi trudio uzalud, kao i to da tamo nisi upao slučajno. One ti pružaju mogućnost da se u svojim ulogama izraziš autorski, da ponudiš ono nešto po čemu si specifičan, nude ti radost daljnjeg razvijanja, a možda za sobom povuku i neki novi projekt. Činjenica da sam primljen u Trešnjin ansambl, veseli me upravo zbog toga, ali i zbog sigurnosti da ću se u budućnosti baviti onime što volim i da ću udružen s ansamblom moći uveseljavati našu publiku”, kazao je novi član Trešnjina ansambla Matija Čigir i dodao da uživa slušajući kolege kada iznose svoje ideje o onome što još nisu učinili te što još nisu stigli ili mogli napraviti.

Osim što imaju egzistencijalnu sigurnost, mladi glumci dolaskom u ansambl dobili su, kazala je mlada glumica Dubravka Lelas, osjećaj pripadnosti i mogućnost daljnjeg glumačkog oblikovanja.

“U takvom okruženju kolega koji predano, uistinu srčano i svakodnevno s puno novih ideja rade svoj posao, lakše je i sam doprinositi i biti kreativan. I to je, svakako, ono što mi se najviše sviđa u Trešnji. Naravno, ne smijem zaboraviti i vrlo bitnu činjenicu što u Trešnji imam priliku skoro svakodnevno izlaziti na scenu, odnosno suočiti se s publikom kao sa svojim najiskrenijim partnerom. A to je glumcu bilo koje dobi vrlo bitan element za njegov daljnji glumački rast”, kazala je Dubravka Lelas.

Njezin kolega u ansamblu Luka Bulović kaže da je mladom glumcu važno stalno igrati u predstavama.

“Zato nam je ova prilika bila silno važna. Nismo imali pauzu u kojoj je lako ispasti iz kondicije ili koja dopušta da se poželiš baviti nečim drugim. A ansambl je bitan iz osjećaja sigurnosti: da negdje pripadaš i da svaki mjesec sjeda plaća. Najviše mi se sviđa što na čitaćim probama imamo čašu s naoštrenim olovkama i grickalice”, govori Bulović.

Četvrta članica stalnog ansambla Trešnje je Ana Vučak koja je kazala da za vrijeme studija nije bila sigurna želi li ulaziti u stalni radni odnos u neko kazalište ili želi raditi kao slobodnjak, ali po završetku Akademije postala joj je sve bliža ideja da radi u stalnom ansamblu.

“Ansambl, ako je kvalitetan, kao što naš jest, nudi dobar kontinuitet rada, glumački razvoj i sigurnost. Danas je situacija za slobodne umjetnike nažalost sve teža, nesigurno je vrijeme za mlade umjetnike i teško se ostvaruje radni kontinuitet s kojim možeš pristojno živjeti. Naravno da činjenica da sam u stalnom radnom odnosu ne isključuje mogućnost rada na projektima izvan matične kuće ako se ne kose s postojećim obvezama, tako da je to jedna dobra kombinacija”, rekla je Ana Vučak koja u budućnosti želi rad s dobrim i inspirativnim redateljima na dobrim tekstovima, a posebno bi je obradovalo to kada bi se otvorila i večernja scena u Trešnji. Njih četvero u stalni radni odnos primila je ravnateljica Trešnje Višnja Babić koja je rekla da je ansamblu bilo nužno osvježenje. I repertoarno su se počele raditi veće predstave, pa bi angažiranje vanjskih suradnika bilo preskupo.

“Neki glumci su otišli i oslobodili mjesta, a uz puno razumijevanje nadležnih za potrebe Trešnje, dobili smo mogućnost popunjavanja ansambla. Gotovo svi naši glumci puno rade, nitko ne sjedi doma i prima plaću i time je angažman mladih glumaca opravdan. Uostalom, treba misliti unaprijed, vrijeme je da mlađi glumci preuzimaju naša mjesta. Za ove glumce rizika baš i nije bilo, kod nas su proveli godinu dana na stručnom osposobljavanju. Koliko god je taj program moguće zloupotrijebiti, a često se i zloupotrebljava, u Trešnji se pokazao idealnim – godinu dana dovoljno je da upoznaš glumce, ne samo jesu li talentirani, nego i koliko su snalažljivi. Vidiš ih u raznim kriznim situacijama koje su za kazalište normalne pa tako možeš procijeniti tko kazalištu najviše odgovara”, istaknula je za Nacional Višnja Babić i kazala da su ovih četvero glumaca ulogama i radom pokazali da nije pogriješila.

Protekla sezona bila je, navela je ravnateljica, vrlo uspješna. Predstavili su na najbolji mogući način mlade glumce u glavnim ulogama. Predstave ‘’Carevo novo ruho’’, ‘’Eko Eko’’, ‘’Zora Riđokosa’’ i ‘’Plemeniti šljivari’’ su potpuno različite i ne mogu se odigrati onoliko koliko ih publika traži.

“Naša popunjenost kazališta veća je od 80 posto, a u taj se postotak ne ubrajaju premijere, humanitarne predstave i ulaznice koje ne naplaćujemo. Odigrane su 234 predstave, imali smo puno programa u projektu Kazalište i knjiga te novi projekt Četvrtkom u Trešnji. Prva premijera u sezoni bit će 20. listopada, Paolo Tišljarić prema tekstu Lade Kaštelan režira ‘Snježnu kraljicu’. Imat ćemo razne dodatne programe i predstavu za Božić”, istaknula je Višnja Babić i najavila da program za 2018. prijavljuje tek u rujnu.

S obzirom na to da je ušla u posljednju godinu mandata, Višnja Babić raspisat će natječaj za reizbor ravnateljice ili ravnatelja.

“Prema Zakonu o kazalištima moram ga raspisati godinu dana ranije, što je prilično upitna odredba, blago rečeno. Treba pričekati da se formira Gradska skupština i da se stvore preduvjeti za raspisivanje natječaja. Naravno da ću se javiti za još jedan mandat. Previše sam truda uložila u spašavanje kazališta, pa nisam napravila sve što sam htjela. Nije bilo dovoljno novca ni vremena jer sam se bavila vraćanjem dugova i najnužnijom sanacijom zgrade i opreme, pa je opterećenje bilo preveliko da bih ostvarila sve svoje planove i ciljeve”, rekla je Višnja Babić i zaključila da joj za sve te ciljeve treba još jedan mandat.

Komentiraj

FOTO:Saša Zinaja
PODIJELI
- rođena u Zagrebu 1978. godine - mr.sc. međunarodnih odnosa - diplomirala novinarstvo na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu - novinarstvom se bavi od 1999. godine - dosad je radila u Jutarnjem listu, lifestyle magazinu Story, političkome magazinu Aktual - u Nacionalu je pomoćnica glavnog urednika i piše teme iz kulture