Česi zabrinuti što populistički političari preuzimaju javne medije

Češki novinari i medijski analitičari upozorili su u nedjelju na prijetnju javnim medijima u toj zemlji zbog sve većeg pritiska populističkih političara.

Zastupnici biraju članove upravnih vijeća češke novinske agencije CTK i Češke radiotelevizije koji bi, upozoravaju profesionalci, mogli utjecati na kvalitetu njihova rada.

Parlament bi idućega tjedna u upravno vijeće CTK-a trebao imenovati Michala Semina, novinara koji je za terorističke napade 11. rujna 2001. optužio američke elite.

“Velik je rizik da čovjek s tako čudnim stajalištima sjedi u upravnom vijeću javnog medija”, rekao je Adam Cerny, predsjednik sindikata novinara.

Bude li izabran, Semin će u vijeću sjediti zajedno s novinarom Petrom Zantovskim koji je rekao da nema ništa protiv da CTK prenosi vijesti sa servera Sputnika, ruske novinske agencije bliske Kremlju.

Semina je kandidirala krajnje desna, euroskeptična stranka SPD, a Zantovskog vladajući pokret ANO premijera i multimilijardera Andreja Babiša.

Te bi dvije stranke mogle imati pet od sedam članova upravnog vijeća koje imenuje ravnatelja agencije i donosi ključne poslovne odluke.

“Češki javni mediji su ugroženi”, rekao je Tomas Trampota, sveučilišni profesor i sociolog medija. “Kandidaturu Semina vidim kao prijetnju”, dodao je.

Semin, ujedno čelnik pokreta D.O.S.T. koji podupire SPD, jednom je prilikom češku televiziju nazvao “muzejem boljševizma” i “medijskom močvarom”.

Godine 2016. rekao je da je službeno objašnjenje napada na New York i Washington 11. rujna 2001. “bajka za malu djecu” i da su ih izrežirale američke elite, a da je korist od njih imao Izrael.

Semin je otkrio da ga je na kandidaturu nagovorio čelnik SPD-a Tomio Okamura s kojim se slaže oko toga da bi Češka trebala izaći iz Europske unije.

Okamura je u nekoliko navrata televizijske novinare nazvao “lažljivcima”, a premijer Babis “korumpiranom družinom”.

Češka je prošle godine bila na 40. mjestu po slobodi medija prema analizi međunarodne organizacije Reporteri bez granica (RSF). Pala je s 34. mjesta godinu dana ranije, a RSF je predsjednika Miloša Zemana, Babiševa političkog saveznika, nazvao “prijetnjom”.

Zeman će ostati upamćen po tome što je ruskom predsjedniku Vladimiru Putinu rekao da “novinare treba likvidirati”, dok je plastičnim kalašnjikovom mahao na konferenciji za novinare i optuživao češku televiziju da “manilupira javnim mnijeniem”.

Stručnjaci kažu da bi stanje moglo postati još gore iduće godine kada zastupnici budu birali članove upravnih vijeća Češke radiotelevizije.

“S obzirom na sadašnji sastav parlamenta, postoji ozbiljan rizik od politizacije upravnog vijeća i od toga da javni mediji postanu plijen političara”, istaknuo je Černi.

Komentiraj