ČELNICI VIRA OPTUŽUJU: ‘Sve radi umrežena nekretninsko-građevinska mafija koju podržava župan Longin’

Autor:

Vir: Načelnik Kapović nakon puštanja iz pritvora održao konferenciju za novinare 21.06.2018., Vir - Nacelnik Vira Kristijan Kapovic nakon izlaska iz pritvora odrzao je konferenciju za novinare. Jucer je uhicen zbog odbijanja policijske zapovjedi. Po Kapovicevom nalogu dva komunalna kamiona blokirala su Virski most, sto je bila kulminacija visemjesecnog sukoba opcinskog nacelnika i privatnog invesatitora koji u blizini mosta zeli izgraditi benzinsku pumpu. 

Photo: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Duško Jaramaz/Pixsell

Redakciji tjednika Nacional prošlog tjedna javili su se čelnici Općine Vir koji su iznijeli ozbiljne optužbe na račun Zadarske županije i HEP Elektre Zadar optuživši ih za klijentelizam, korupciju i krivotvorenje službenih dokumenata prilikom izdavanja dokumenata za izgradnju benzinske postaje na otoku Viru i njenog priključenja na trafostanicu. Načelnik Vira Kristijan Kapović odgovornim za cijelu situaciju vezanu za izgradnju benzinske postaje i njene infrastrukture smatra osobno zadarskog župana Božidara Longina i šefa HEP Elektre Zadar, Tomislava Dražića kojega je optužio za nepotizam i korupciju. Moguće je da su s tom pričom povezani i bivši zadarski gradonačelnik i prvoosumnjičeni u aferi Remorker, Božidar Kalmeta kao i drugoosumnjičeni u istoj korupcijskoj aferi, Zdravko Livaković. Njih dvojicu lokalni poslovni izvori povezuju sa strelovitim usponom tvrtke koja investira u gradnju sporne benzinske postaje.

Prema prostornom planu Općine Vir sagrađena benzinska postaja ne nalazi se u građevinskoj zoni i to je ključni razlog zbog čega je Općina Vir s načelnikom Kristijanom Kapovićem na čelu u više navrata osporavala originalnu građevinsku dozvolu koju je izdala Zadarska županija.

Pokušaj spajanja benzinske postaje na trafostanicu započeo je tako što je HEP Elektra Zadar 25. listopada 2018. zatražila od Općine Vir suglasnost za prekop javnih površina jer jedinica lokalne samouprave mora dati suglasnost za bilo koju vrstu radova, pa i prekop. U originalnom zahtjevu se tražila dozvola za prekop 15 metara javne ceste kako bi se izvršio priključak na objekt koji je udaljen 250 metara od trafostanice u ulici Prezida 1. Kako bi se spojili na trafostanicu, HEP Elektra Zadar trebala je na naznačenom području postaviti dvije razvodne kutije.

– Iz zahtjeva se jasno se vidi da je HEP Elektra Zadar imala namjeru ilegalno priključiti benzinsku postaju na trafostanicu bez građevinske dozvole s obzirom na obim radova (250 metara građevinskog iskopa, kabela i dvije razvodne kutije), a za koji je neophodna građevinska dozvola u dijelu otoka Vira u kojem nikad nije po prostornom planu predviđena niskonaponska elektro mreža – kazala nam je pročelnica upravnog odjela za prostorno uređenje, graditeljstvo i komunalno gospodarstvo Općine Vir, Paola Žepina, kojoj je u veljači 2018. zapaljen Audi i dio poslovnog prostora koji je u vlasništvu njene obitelji.

Prethodno gore navedenom postupku, HEP Elektra Zadar je krajem veljače 2017. načinila dokument “elektroenergetske suglasnosti“ za priključenje na elektro mrežu. Kristijan Kapović tvrdi kako ni za izdavanje takvog dokumenta nisu postojali tehnički uvjeti.

– Radi se o dobro umreženoj nekretninsko – građevinskoj mafiji koja počinje od projektantskih ureda i tvrtki među kojima je najgori primjer tvrtka Block projekt d.o.o. čiji je vlasnik Željko Predovan, a koja se očigledno specijalizirala za izradu krivotvorene projektne dokumentacije. Dalje se to proteže na javna poduzeća ispostave Zadar (HEP Elektra Zadar – Burčul i Dražić, Hrvatske Ceste Zadar – Predovan, Čakarun i Valentić) te upravne odjele Zadarske županije (Meštrović, Letinić, Bačić, Cota). Odgovorno tvrdim da oni izdaju falsifikate i ilegalne dokumente. Primjer vam je ta “elektroenergetska suglasnost“ HEP Elektre Zadar iz 2017. godine i sve ostalo što je izlazilo iz njihovih i ureda Zadarske županije. Odgovorno tvrdim da je to tako – tvrdi Kapović.

Kapović tvrdi da je prilikom pokretanja takvog zahtjeva, investitor morao dobiti “posebne uvjete“ za izgradnju takvog objekta, kao i potvrdu na glavni projekt. U slučaju na otoku Viru situacija je takva da je HEP Elektra Zadar izdala prethodnu “elektroenergetsku suglasnost“ za gradnju benzinske postaje, ali u istoj jasno stoji kako će se budući objekt priključiti na trafostanicu koja se nalazi u ulici Prezide 1.

– U tom trenutku sama HEP Elektra Zadar nije imala građevinsku dozvolu za širenje niskonaponske mreže niti je tada mogla izdati “elektroenergetsku suglasnost“ s tvrdnjom da će se taj objekt moći priključiti na benzinsku postaju iz jasnog razloga što trafostanica ima svoju građevinsku dozvolu koja je uključivala građevinsko područje naselja, a ne područje van prostornog plana, a na kojemu se nalazi benzinska postaja. Nema logike da planirate širenje elektroenergetske mreže na područje na kojemu se neće moći graditi. To je van svake pameti – kazao nam je Kapović.

Službeno, Općina Vir je 30. studenoga 2018. godine odgovorila HEP Elektri Zadar kako je građevinska dozvola koja je izdana za izgradnju benzinske postaje ilegalna.

– To je potvrdilo i Ministarstvo graditeljstva, koje je u svom dopisu jasno navelo kako HEP Elektra Zadar ne posjeduje građevinsku dozvolu za širenje svoje niskonaponske elektro mreže, niti bi takvo širenje bilo sukladno prostornom planu Općine Vir. U dokumentu od 6. veljače 2018. godine, a kojega je izdalo Ministarstvo graditeljstva i prostornoga planiranja stoji kako Zadarska županija, odnosno nadležni ured za prostorno planiranje prilikom izdavanja građevinske dozvole za izgradnju benzinske postaje, s obzirom na to da su radovi izvršeni i na dijelu ceste D 306 koja spada pod nadležnost Hrvatskih cesta nije tražilo od nadležnog Ministarstva odobrenje za prijenos nadležnosti za izdavanje građevinske dozvole. Nadalje, Ministarstvo je navelo i kako isti ured pri Zadarskoj županiji nije izdao građevinsku dozvolu u skladu s odredbom članka 110. Zakona o gradnji kojom je propisano da je tijelo graditeljstva dužno izdati građevinsku dozvolu ako su, između ostaloga, izdane sve propisane potvrde glavnog projekta. Uvidom u spis predmeta, Ministarstvo je utvrdilo kako Vodovod – Vir d.o.o. nije dao potvrdu na glavni projekt, odnosno isti je odbilo dati investitoru Tri Bartola d.o.o., a u svrhu ishođenja građevinske dozvole za rekonstrukciju državne ceste D 306 i gradnju popratnih sadržaja benzinske postaje jer isti nije izrađen u skladu s posebnim uvjetima gradnje zbog čega ne postoji mogućnost priključenja na vodovodnu mrežu.

Nakon što su u HEP Elektri Zadar zaprimili odbijanje od strane Općine Vir, pokreću novi postupak, odnosno traže građevinsku dozvolu kako bi mogli širiti svoju mrežu iako po važećem prostornom planu Općine Vir takvo širenje mreže nije predviđeno.

Pročelnica Upravnog odjela za prostorno uređenje, graditeljstvo i komunalno gospodarstvo Općine Vir Paola Žepina smatra kako HEP Elektra Zadar manipulira kako bi izbjegao Općinu Vir koja bi se, da je uključena u postupak, mogla žaliti na građevinske dozvole koje izdaje Zadarska županija.

– Ovdje je vrlo jasno što radi HEP Elektra Zadar. Oni su, naime, kada su uvidjeli da idu u krivom smjeru, krenuli u izradu potrebne projektne dokumentacije za ishodovanje građevinske dozvole s tim da u samoj projektnoj dokumentaciji isključuju Općinu Vir kao stranku u postupku tako da projekt sad predviđa priključak na visokonaponsku mrežu čiji se kabeli nalaze u trupu državne ceste DC 306 kojom upravljaju Hrvatske cesta – ispostava Zadar. Međutim, nisu mogli izbjeći komunalne tvrtke Vodovod Vir d.o.o. i Vir održavanje d.o.o. Naime, HEP Elektra Zadar opet je krenula u nelegalnom smjeru jer su prvotno trebali u skladu sa Zakonom o gradnji tražiti utvrđivanje posebnih uvjeta na temelju kojih će napraviti glavni projekt. Oni su išli u izradu glavnog projekta bez utvrđenih posebnih uvjeta s direktnim zahtjevom za izdavanje potvrde na glavni projekt koji je već u tom trenutku bio izrađen. Na temelju zahtjeva Zadarske županije, tvrtke Vodovod Vir i Vir održavanje d.o.o. obavijestili su prošlog tjedna Zadarsku županiju da nisu zaprimili zahtjev za utvrđivanje posebnih uvjeta, već su direktno zaprimili zahtjev za izdavanje potvrde na glavni projekt, odnosno da oni budu suglasni s izrađenim glavnim projektom za koje investitor nije niti zatražio uvjete koje bi trebali uključiti za izradu glavnog projekta. Znači, direktori gore dvije spomenute tvrtke obavijestili su Zadarsku županiju kako će se protiviti suglasnosti izdavanja potvrde na glavni projekt za buduću, očito nezakonito građevinsku dozvolu koja bi, nažalost, opet ilegalno mogla biti izdana. Najveća tragedija da na izdavanju nove nezakonite građevinske dozvole radi ista osoba koja je izdala više nezakonitih dozvola i koja je od strane Ministarstva graditeljstva detektirana kao osoba koja je počinila tešku povredu službene dužnosti. Radi se o pomoćnici pročelnika upravnog odjela Zadarske županije Ivoni Coti. Tako da se modus operandi nezakonitosti nastavlja – kaže nam pročelnica Žepina.

– Ako sve bude kako je HEP Elektra Zadar zamislila, oni će se u konačnici ilegalno priključiti na trafostanicu u ulici Prezide 1 uz izdane nezakonite dozvole upravnog odjela Zadarske županije. Ilegalno jer dio na kojem je izgrađena benzinska postaja nije građevinska zona, a da bi se struja spojila na benzinsku postaju potrebni su građevinski radovi za koju mora postojati izdana legalna građevinska dozvola sukladno prostorom planu Općine Vir. Dakle, ovdje se radi direktna šteta HEP-u u iznosu većem od 100.000 kuna jer svi objekti koji su u građevinskoj zoni mogu legalno biti spojeni do trafostanice u ulici Prezide 1. Nije jasno zašto HEP Elektra Zadar uporno inzistira na tome kako bi spojio nezakonito izgrađenu benzinsku postaju u negrađevinskoj zoni na elektro mrežu – kaže Kapović i napominje kako u cijeloj priči postoji splet nepotizma i korupcije.

– Možda se razlog krije u tome što je rođeni brat investitora Bartula Burčula (vlasnika Tri Bartola d.o.o., op.a) Mile Burčul bio više desetljeća jedan od vodećih rukovoditelja HEP Elektre Zadar, da je njegova kćer voditeljica pravne službe u istoj toj HEP Elektri Zadar te da mu je rođak u prvom koljenu Branko Burčul aktualni tehnički direktor HEP Elektre Zadar pa je direktoru HEP-a Elektre Zadar Tomislavu Dražiću u potpunosti okružen obitelji Burčul. Vjerujem da je njemu teško raditi pod njihovim direktnim utjecajem. On jako teško može donositi racionalne i zakonite odluke – ističe Kapović.

Pročelnica Žepina napominje kako će se tvrtke u vlasništvu Općine Vir, žaliti ako se izda nova građevinska dozvola. Pravnim putem će je, kaže, rušiti na Upravnom sudu, ali ako ni to ne prođe, na višim sudovima van Republike Hrvatske.

– Bezakonje naprosto mora stati. Mi smo spremni ići do Strassburga i Luxemburga. Dakle, ovdje je vrlo jasno da dvije komunalne tvrtke u vlasništvu Općine Vir neće izdati potvrdu na glavni projekt, a ako Zadarska županija unatoč tome izda građevinsku dozvolu HEP Elektri Zadar, to je čisto kršenje zakona i izdavanje ilegalne odnosno nezakonite građevinske dozvole. Ako do toga i dođe neće to biti ništa čudno jer smo na slučajevima na otoku Viru vidjeli i po tisuću puta takve stvari. Mi znamo i imamo dokumente koji potvrđuju da Zadarska županija nelegalno radi – kaže Žepina i napominje kako upravni odjel Zadarske županije krši zakon jer nije nadležan izdavati rješenja o građevinskim dozvolama i njenim izmjenama i dopunama.

– To je vidljivo iz nadzora od 6. veljače 2018. godine, a imamo i najnoviji primjer. Naime, ne tako davno, 27. svibnja 2019. godine je podnesen zahtjev za Izmjene i dopunu nezakonito izdane dozvole, a sve u cilju da bi se benzinska postaja koja se nije mogla priključiti na trafostanicu u ulici Prezida 1 dobila alternativni izvor električne energije putem generatora. Napravljen je novi manevar gdje se išlo u izmjenu postojeće građevinske dozvole gdje se mijenja projekt odnosno elektroenergetska suglasnost HEP Elektre Zadar u kojemu se predviđa da se benzinska postaja napaja direktno iz agregata s dizel pogonskim motorima. A o brzini pogodovanja investitoru svjedoči izdana dozvola 28. svibnja, dakle u roku od 24 sata te izdana uporabna dozvola 29. svibnja u roku od 48 sati od podnošenja zahtjeva.

Međutim, ako je Ministarstvo graditeljstva 6. veljače 2018. godine sa svojim nadzorom utvrdilo da Zadarska županija nije nadležna za izdavanje građevinske dozvole unutar državnih cesta nego da za toisto treba isključivo odobrenje Ministarstva graditeljstva da bi mogli izdati građevinsku dozvolu, kako je moguće da je ista ta Zadarska županija i dalje izdaje građevinske dozvole iako nema nadležnost za izdavanje građevinske dozvole na dijelu državne ceste – pita se s pravom Žepina koja zaključuje kako unatoč tome što Zadarska županija nema zakonske ovlasti, niti je za to nadležna, izdaje rješenje o izmjeni i dopuni građevinske dozvole.

Kada je riječ o pročelnici Žepini, valja napomenuti kako je istoj u veljači prošle godine zapaljen dio poslovnog prostora u čijem je vlasništvu s ostatkom obitelji, ali i Audi koji je u potpunosti izgorio. Do današnjeg dana PU zadarska nije pronašla počinitelja više kaznenih djela. Sama Žepina u razgovoru za Nacional kaže kako se ne osjeća sigurno. Za kraj je kazala kako je sve što je radila – radila po zakonu.

– Svoj posao obavljam u skladu sa zakonskim i podzakonskim aktima.Niti u jednom trenutku nisam očekivala da će netko izvršiti napad na mene i moju obitelj samo zato što sam pročelnica u Općini Vir. Kao što znate, moj odjel je nadležan za uvođenje komunalnog reda na području Vira. Nažalost, to se dogodilo i pretrpjela sam veliku materijalnu štetu i ugrozu života mene i moje obitelji. Od policije sam očekivala razrješenje slučaja, međutim do danas, godinu i pol dana od paleži, slučaj nije riješen, nema osumnjičenika. Naravno da se ne osjećam sigurno jer nadležne institucije su u više navrata bile obaviještene o prethodnim napadima na članove uprave Općine Vir, na javnu imovinu, međutim ništa do sada nisu napravile – kazala je za kraj Žepina.

Načelnik Vira, Kapović smatra kako je nemoguće surađivati s upravnim odjelima u Zadarskoj županiji. Napominje kako s njima ima problema punih 15 godina.

– Njima je problem kad želite raditi po zakonu. Problemi su započeli krajem 2004. godine, a eskalirali 2005. i 2006. godine. Mi smo već 2007. i 2008. podnosili tužbe Upravnom sudu na njihova drugostupanjska rješenja (Zadarske županije, op.a.) za koja smo smatrali da su nezakonita. Takvih sporova do 2019. imali smo više od stotinu i u više od 80 posto slučajeva sudske presude su bile u korist Općine Vir. Ono što nas u zadnjih par godina najviše tišti bila su izdavanja nezakonitih građevinskih dozvola. Bilo ih je više od stotinu, od trenutka kad je započeo proces legalizacije bespravno sagrađenih objekata do izdavanja nezakonitih dozvola za nove objekte koji nisu sukladni provedbenim odredbama prostornog plana Općine Vir. Više je razloga za nerazumijevanje, direktnu sabotažu i nastojanja stručnih službi Općine Vir da provode zakon na svom području. Neki su politički, ali smatramo da je najveći dio razloga leži u neznanju, neradu i korumpiranosti službenika Zadarske županije – kazao je Kapović koji napominje kako u tijelima lokalne ili državne uprave s kojima Općina Vir mora surađivati postoje dobro raspoređeni rodbinsko interesno povezani kadrovi. Za sve je, ponajviše, optužio zadarskog župana Božidara Longina kazavši kako rasprodaje javnu imovinu u bescjenje.

– Sve je to pod političkim pokroviteljstvom župana Božidara Longina čija je očita namjera da kao župan rasproda svu javnu imovinu Zadarske županije te omogući nezakonite investicije privatnim investitorima i to tako da tim investitorima omogući nezakonite građevinske dozvole. Zahvaljujući “kokošarima“ koji se korumpiraju za par stotina eura, omogućuje se kriminal i naša imovina odlazi ubescjenje. Konačno je u Hrvatskoj došlo vrijeme da tome kažemo dosta i da onima koji svakodnevno uništavaju lijepu našu konačno dođemo kraju – kazao je za kraj Kapović.

Božidar Longin | Photo: Marko Lukunic/PIXSELL

Pomoćnica pročelnika za provedbu dokumenata prostornog uređenja i gradnje Zadarske županije, Ivona Cota, koja je izdala građevinsku dozvolu za izgradnju benzinske postaje u negrađevinskoj zoni na otoku Viru nije htjela za Nacional komentirati nadzor nadležnog ministarstva koje je utvrdilo niz nepravilnosti u izdavanju građevinske dozvole koju je ista izdala. Iako je o tome Općina Vir obavijestila Zadarsku županiju, prema informacijama kojima raspolaže Nacional, Cota nije podvrgnuta nikakvom internom stegovnom postupku, već je, kako nam je kazao izvor iz Zadarske županije – za to pohvaljena i to osobno od strane župana Božidara Longina.

Iako smo direktora HEP Elektre Zadar Tomislava Dražića tražili da nam komentira cijeli slučaj, odnosno da nam odgovori zbog čega je tvrtka HEP Elektra Zadar tražila od Općine Vir izdavanje dozvole za građevinske radove bez posjedovanja građevinske dozvole, kao i zašto je tvrtka kojoj je na čelu izdala dokument “elektroenergetske suglasnosti“ za priključenje na elektro mrežu iako za to nisu postojali tehnički uvjeti, Dražić nam je kazao kako to ne može komentirati. Ipak, nakon našeg inzistiranja, rekao je nekoliko rečenica.

– Mi smo i za druge objekte tražili dozvole, pa smo tako tražili i za ovaj objekt. To je sve što ću vam reći – kazao je Dražić. Na daljnja pitanja nije htio odgovarati.

Također, prema informacijama kojima raspolaže Nacional od visokopozicioniranog izvora iz zadarskog HDZ-a, bivši zadarski gradonačelnik i prvooptuženi u korupcijskoj aferi Remorker, Božidar Kalmeta u bliskim je, a neki tvrde i kumskim vezama s jednim od vlasnika benzinskih postaja Tri Bartola. Upravo je Kalmeta zajedno sa Zdravkom Livakovićem, drugooptuženim u gore spomenutoj korupcijskoj aferi, tvrdi naš izvor, lobirao za tvrtku Tri Bartola preko Božidara Longina i Zadarske županije da dođu do spornih građevinskih dozvola na gore opisani način.

– Činjenica je kako su Tri Bartola prije intervencije Kalmete i Livakovića do prije nekoliko godina imali samo jednu benzinsku postaju i to u selu Galovac nedaleko od Zadra. Do ekspanzije Burčulovih benzinskih postaja došlo je upravo direktnom političkom intervencijom Kalmete i Livakovića – kazao je izvor Nacionala dobro upućen u političke i poslovne prilike u Zadru.

Iako smo u više navrata pokušali doći do komentara Božidara Longina, Božidara Kalmete, Zdravka Livakovića i vlasnika tvrtke Tri Bartola d.o.o. kako bi i oni iznijeli svoju stranu priče, to nam do zaključenja ovoga članka nije pošlo za rukom.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.