Butković smijenio predsjednika Uprave koji je upozoravao na organizirani kriminal i pljačku u HŽ Cargu

Dokumenti do kojih je došao Nacional precizno rekonstruiraju kako je u državnoj tvrtki opljačkano 101 118 litara goriva, kako je to otkriveno kad je umjesto Ine dobavljač goriva u svibnju postala Čermakova tvrtka Crodux derivati dva te kako je čovjek koji je kriminal prijavio na kraju ‘kažnjen’ smjenom

Na više lokacija diljem zemlje posljednjih tjedana otkrivene su brojne malverzacije, pa tako i pljačka povezana s državnom tvrtkom Cargo, doznao je Nacional došavši u posjed niza dokumenata u kojima se precizno opisuje skandalozno ponašanje dijela zaposlenika. No posebno je zanimljiv još jedan podatak: donedavnog direktora tvrtke Gordana Žurgu ministar Oleg Butković smijenio je točno sedam dana nakon što mu je ovaj prijavio kriminal. Svoju odluku s konca svibnja Butković je obrazložio lošim poslovnim rezultatima Carga i činjenicom da “promet stalno pada”, ne uzevši u obzir objektivne okolnosti povezane s epidemijom koronavirusa, ali i činjenicu da postoje druge državne tvrtke u kojima su rezultati poslovanja dramatično lošiji, a minusi višestruko veći.

U dokumentima koje posjeduje Nacional precizno se rekonstruira pljačka otkrivena upravo tijekom svibnja, kada je Cargo krenuo u realizaciju netom potpisanog ugovora s tvrtkom Crodux derivati dva d.o.o., koja je umjesto Ine postala dobavljač dizelskog goriva za lokomotive te tvrtke. One se pune gorivom na osam lokacija, a to su Zagreb Ranžirni kolodvor, Ogulin, Rijeka, Knin, Ploče, Šibenik i Vinkovci, pa je započeo proces primopredaje tih pumpnih stanica. Radi se o nezanemarivim količinama goriva: INA je prethodnih godina Cargu tako isporučivala u prosjeku osam milijuna litara dizelskog goriva, procijenjenog na oko 50 milijuna kuna, što znači da se radi o jednom od najvažnijih poslovnih ugovora ove državne tvrtke.

U procesu primopredaje Croduxu trebalo je konstatirati koliko se još goriva nalazi u spremnicima, a na lokacijama u Zagrebu, Koprivnici, Ogulinu i Kninu nisu uočene ozbiljnije nepravilnosti. No u Šibeniku to nije bio slučaj: prilikom pregleda ustanovljen je manjak goriva, doduše ne u dramatičnim količinama, ali veću zabrinutost izazvalo je otkriće da je uskladišteni dizel u najmanju ruku neadekvatan.

 

 

Smijenjeni predsjednik Uprave smatrao je da ogromne količine goriva koje su nestale ukazuju na organizirani kriminal i da bi Državno odvjetništvo trebalo istražiti tko je sve sudjelovao u tome

 

 

“Stručnjaci tvrtke Crodux derivati dva d.o.o. odmah su uočili da gorivo ne izgleda kako bi trebalo izgledati te su isto odmah dali na laboratorijsku analizu iz koje je vidljivo da se radi o eurodieselu koji je pomiješan s određenom količinom loživog ekstra lakog ulja i takvo je gorivo neprikladno za uporabu u motorima s unutarnjim sagorijevanjem”, stoji u ključnom dopisu koji je donedavni predsjednik Uprave Carga 20. svibnja ove godine uputio ministru Butkoviću i predsjedniku Nadzornog odbora Damiru Sesvečanu. Nadalje, navode se još očitije neregularnosti u Vinkovcima: “Nekoliko dana kasnije, prilikom preuzimanja pumpnog postrojenja u Vinkovcima, ustanovilo se da gorivo u kvalitativnom smislu ne odgovara, a zahvaljujući sumnji stručnjaka tvrtke Crodux derivati dva d.o.o. odmah se napravila analiza, kao i u Šibeniku, ali se došlo u ovom slučaju do drugog rezultata – eurodiesel je pomiješan s određenom količinom plavog eurodiesela, koji se namjenski koristi u poljoprivredi i ribarstvu te se isključivo isporučuje korisnicima koji moraju prethodno dobiti posebna odobrenja Ministarstva poljoprivrede i šumarstva, a njegovo nenamjensko korištenje predstavlja tešku povredu Zakona o trošarinama”, navodi se u spomenutu dopisu.

Istodobno je otkrivena i čista krađa. Na pumpnom postrojenju, uz gore opisanu situaciju sa sastavom goriva, ustanovljen je i manjak u odnosu na knjigovodstveno stanje u zaista nevjerojatnoj količini – 101.118 litara goriva (stotinu i jednu tisuću i stotinu osamnaest litara goriva). Zasebno mjerenje obavljali su radnici Carga i radnici tvrtke Crodux derivati dva i došli do istog rezultata”, napisao je donedavni direktor Žurga. Potom je izdana zabrana daljnjeg korištenja goriva na tim dvjema lokacijama, jer postoji mogućnost da bi ono nanijelo štetu funkcioniranju -ovih lokomotiva, a tek treba vidjeti kakva će biti situacija s pumpnim postrojenjima u Rijeci i Pločama, gdje preuzimanje još uvijek nije započelo.

Budući da se očito radi o organiziranom kriminalu, jer je to vidljivo kako iz činjenice da samo gorivo nije adekvatno te da se oštećuje državni proračun tako i iz činjenice da tako veliki manjkovi ne mogu nastati lošim baždarenjem ili nebaždarenjem uređaja za kontrolu istoka goriva ni nekim manjim krađama, već to mora biti organizirano i uključen veći broj međusobno povezanih osoba, Uprava Društva mora poduzeti daljnje korake prema policiji i Državnom odvjetništvu, ali isto tako smatra da mora o tome obavijestiti i Skupštinu i Nadzorni odbor Društva”, zaključio je bivši direktor Carga.

Nacional je u posjedu kompletne popratne dokumentacije o tom slučaju, što uključuje dopise tvrtke Crodux derivati dva od 11. i 19. svibnja ove godine, u kojima se detaljno i na tehničkoj razini opisuje stanje zatečeno u Šibeniku i Vinkovcima te navode razlozi odbijanja preuzimanja tih postrojenja. Također, treba kazati da je odmah po utvrđenju manjka od preko stotinu tisuća litara goriva, jedan poslovođa skladišta u Vinkovcima udaljen s radnog mjesta te je o cijelom slučaju obaviještena policija. U prilogu prijave stoji i očitovanje spomenutog poslovođe, pisano vlastoručno, u kojem on navodi da je “razlika u količini goriva nastala unazad dvije i pol godine”, da “po njegovu mišljenju, pumpa nije dobro pokazivala izdano gorivo”, da je “upitan dovod goriva cijeli” i tako dalje.

“Napominjem da sam u posljednje dvije inventure doveo u zabludu predsjednika i članove komisije tako što sam letvu za mjerenje goriva namazao i pripremio kako je približno odgovaralo po SAP-u prije dolaska na mjerenje”, priznao je taj radnik.

Više izvora Nacionala iz te tvrtke uvjereno je da se on žrtvovao i preuzeo krivnju na sebe kako bi prikrio činjenicu da su kriminalne radnje organizirane sustavno i da u njima sudjeluje znatno veći broj osoba. U tom kontekstu posebno upozoravaju na sindikate i njihove vodeće ljude, koji u Cargu imaju značajnu ulogu u odlučivanju i za koje se tvrdi da već godinama de facto vode tu tvrtku.

“U svim državnim kompanijama sindikati imaju velik utjecaj, no u Cargu to je posebno izraženo. U sustavu Hrvatskih željeznica javna je tajna da sindikati u Cargu ‘vode kolo’ pa se njihovu utjecaju pripisuju i kadrovske promjene na najvišim razinama”, ustvrdio je jedan sugovornik Nacionala iz -a. “Nije sasvim sigurno je li Butković smijenio predsjednika Uprave Žugaja zbog toga što je doista uvjeren u loše rezultate njegova rada ili je možda kao povod poslužila prijava kriminalnih radnji – ili, na koncu, pritisak nekog od sindikata. Ili, pak, recimo, kombinacija više navedenih razloga”, dodao je isti izvor. U samom Cargu djeluje čak pet sindikata, od kojih je najveći i najutjecajniji Sindikat strojovođa Hrvatske (SSH). Porazno zvuči podatak da je od ukupnog broja od 147 lokomotiva, u voznom stanju njih tek 62, a istodobno je zaposleno čak 398 strojovođa.

 

 

‘Stručnjaci tvrtke Crodux derivati dva odmah su uočili da gorivo ne izgleda kako bi trebalo i dali ga na analizu koja je pokazala da je riječ o eurodieselu pomiješanim s loživim ekstra lakim uljem’

 

 

Ministar Oleg Butković objavio je potkraj svibnja da je smijenio Upravu Carga.

“Ja sam Skupština Društva. Bila je Skupština i smijenjena je Uprava”, objasnio je ministar prometa koji je tada već bio u sastavu tehničke vlade, u prijelaznom razdoblju do izbora. “Procijenio sam da to trebam napraviti jer su podaci takvi da je promet u prva tri mjeseca pao za 23 milijuna kuna u odnosu na isto razdoblje prošle godine. U protekla dva mjeseca radnicima su isplaćene plaće bez poreza i doprinosa. Kontinuirano pada promet Carga iako se u vrijeme koronakrize sve koncentriralo na teretni prijevoz, željeznički, a kasnije i kamionima. Situacija nije dobra, to je bila moja procjena i ja sam donio takvu odluku kao Skupština”, rekao je Butković.

Iz Carga oštro su mu odgovorili da je korišten paket mjera Vlade za pomoć gospodarstvu i da je za svakog radnika podnesen JOPPD obrazac s iskazanim porezima i doprinosima. Na temelju tog JOPPD obrasca u Hrvatskom zavodu za mirovinsko osiguranje i u REGOS-u, kao i u Poreznoj upravi, evidentiraju se porezi i doprinosi. “Iz navedenog jasno proizlazi da Cargo d.o.o. kao poduzetnik ne može biti dužan radnicima, već Cargo d.o.o. kao poduzetnik može jedino biti dužan Poreznoj upravi Ministarstva financija, a to sa socijalnim položajem radnika i ostvarivanjem njihovih prava koja proizlaze iz uplaćenih poreza i doprinosa, nema veze.

Činjenica je da je covid-19 utjecao na poslovanje Carga tako da je zbog otkazivanja ili prolongiranja nekih poslova i smanjenja prijevoza na nekim ključnim relacijama, npr. prema Italiji, došlo do pada prihoda od prijevoza, dok je istovremeno došlo do povećanja operativnih troškova zbog zatvaranja velikog broja kolodvora i smanjenja broja izvršnog osoblja Infrastrukture, što je uzrokovalo promjenu tehničko – tehnološkog procesa prijevoza Carga, a samim time i povećanje troškova. Stoga je pad prihoda u odnosu na isto razdoblje prošle godine 18 posto, što je i sam Gordan Žurga javno iznio. S obzirom na iznesene izjave u pojedinim medijima, smatramo da je javnost obmanjena i da je nanesena šteta ugledu g. Gordana Žurge”, stajalo je u reakciji te tvrtke. Butković ipak nije odustao nego je na zatvorenoj sjednici Vlade predložio da Dragan Marčinko postane direktor društva Carga na razdoblje od najduže šest mjeseci, do provedbe postupka imenovanja direktora putem javnog natječaja. Sada kad je HDZ pobijedio na izborima i kada je izvjesno da će Butković zadržati poziciju ministra, očekuje se da dovede taj proces do kraja. I ovoga puta će, tvrdi se, pomno saslušati što o svemu misle sindikati.

 

 

‘Stav ministra, a time i Ministarstva, jest da se sve potencijalne nepravilnosti u državnim tvrtkama trebaju do kraja istražiti i adekvatno sankcionirati, naravno, ako se pokažu istinitima’, kažu u Ministarstvu

 

 

U ministarstvu mora, pomorstva i infrastrukture za Nacional su potvrdili da je ministar Oleg Butković od bivše Uprave Carga upoznat s informacijama o malverzacijama te da je istu upravu “uputio da postupi sukladno svim zakonskim mogućnostima i obavezama te da se navedena situacija do kraja rasvijetli”.

“Stav resornog ministra, a time i Ministarstva, jest da se sve potencijalne nepravilnosti u državnim tvrtkama trebaju do kraja istražiti i adekvatno sankcionirati, naravno, ako se indicije pokažu istinitima. Svakako treba napomenuti da navedene aktivnosti nisu u djelokrugu rada Ministarstva mora, prometa i infrastructure, već društva i nadležnih institucija. Također, prema informacijama kojima raspolažemo, sadašnja uprava društva nastavila je aktivnosti po navedenom pitanju”, kazali su u ovom ministarstvu. “Nastavno na tvrdnje da sindikati društva ‘vode glavnu riječ u kadroviranju’, napominjemo da imenovanja svih članova uprava u državnim tijelima vrši Skupština društva na prijedlog Vlade Republike Hrvatske. Vezano uz vaše pitanje oko statusa Uprave društva, Vlada Republike Hrvatske je Zaključkom predložila Skupštini društva imenovanje direktora te je na temelju navedenog Skupština donijela odluku da se za člana Uprave – direktora imenuje Dragan Marčinko na razdoblje najduže od šest mjeseci do okončanja postupka javnog natječaja. Po konstituiranju nove vlade raspisat će se natječaj za imenovanje nove uprave na puni mandate”, zaključili su u Butkovićevu ministarstvu.

 

Komentiraj