Britanski glazbenici pozvali premijera da hitno mijenja zakon o streamingu

Neke od najvećih britanskih glazbenih zvijezda potpisale su novo otvoreno pismo britanskom premijeru Borisu Johnsonu u kojem pozivaju na reformu ekonomije streaminga. Među potpisnicima se nalaze: Paul McCartney, Kate Bush, Stevie Nicks,  Jimi Page, Robert Plant, Damon Albarn, Massive Attack, Chemical Brothers, Billy Bragg, Celeste, Guy Chambers, Chris Rea, Annie Lennox, Lilly Allen i mnogi drugi.

U pismu Sindikata glazbenika u suradnji s Ivors Academy i kampanjom #BrokenRecord stoji da zakon o prihodu od streaminga i plaćanju autorskih prava “nije išao u korak s tehnološkim promjenama” u glazbenoj industriji. Pismo je potpisalo 156 istaknutih britanskih glazbenica i glazbenika. Objavljeno je u trenutku kad zastupnici u britanskom parlamentu raspravljaju o ekonomskom utjecaj koji streaming glazbe ima na umjetnike, izdavačke kuće i širu glazbenu industriju u sklopu istrage ‘Economics Of Music Streaming’.

U istrazi je Odbor za digitalnu kulturu, medije i sport (DCMS) Commons Select Committee ispitivao poslovni model od prošle godine i je li model korektan ili ne prema autorima pjesama i izvođačima. Uključeni umjetnici kažu da su novo pismo napisali “u ime današnje generacije umjetnika, glazbenika i tekstopisaca u Velikoj Britaniji” i pozivaju vladu da prilagodi zakon kako bi “vratili vrijednost glazbe tamo gdje pripada – u ruke samih glazbenika.”

U pismu tako stoji kako zakon “nije išao u korak s tehnološkim promjenama te kao rezultat toga izvođači i autori pjesama ne uživaju istu zaštitu kao na radiju.” Dalje se sugerira da se “u Zakonu o autorskim pravima, dizajnu i patentima iz 1988. trebaju promijeniti samo dvije riječi tako da današnji izvođači dobivaju dio prihoda, baš kao što dobivaju od izvođenja njihove glazbe na radiju”, te da predložena promjena “neće ništa koštati porezne obveznike.“

Horace Trubridge, glavni tajnik Sindikata glazbenika, komentirao je pismo slijedećim riječima: “Oduševljen sam što vidim da toliko umjetnika, izvođača i tekstopisaca podržava naš poziv. Streaming zamjenjuje radio, pa bi glazbenici trebali dobiti jednaku zaštitu kada se njihovo djelo reproducira na streaming platformama kao i kada se reproducira na radiju. Kako se cijeli svijet tijekom pandemije preselio na internet, glazbenici koji pišu, snimaju i izvode glazbu od koje žive, iznevjereni su zakonom koji jednostavno nije išao u korak s tehnološkim promjenama. Slušatelji bi se zgrozili kada bi saznali koliko malo umjetnika i glazbenika zarađuje od streaminga zahvaljujući pretplati koju oni plaćaju. Pooštravanjem zakona, tako da se streaming plaća kao i radio, vratit ćemo prihod od streaminga tamo gdje mu je mjesto – u ruke umjetnika. To je njihova glazba pa bi prihod od nje trebao ići u njihove ruke.”

Crispin Hunt iz Ivors Academy dodao je: „U streamingu se nalaze autorske pjesme, ali autori pjesama i skladatelji ne uživaju u istinskoj vrijednosti svog rada i bore se za život. Diskografske kuće sada su jednostavno marketinške kuće. Bez troškova proizvodnje i distribucije, njihova bi izvanredna dobit trebala biti pravednije podijeljena s autorima. Naša glazbena industrija ima nesretnu povijest međusobnih razmirica između autora, izvođača i tekstopisaca. Ovim pismom napokon govorimo jednim glasom kako bismo rekli ‘dosta je’. Naša je industrija slomljena, vlada nam može i treba pomoći da to popravimo.”

Tijekom posljednje godine mnoštvo je glazbenika  progovorilo o zastarjelom i nepravednom modelu ekonomije streaminga. Nadine Shah jedna je od najglasnijih kritičarki, rekla je prošle godine da su isplate ‘neznatne’ i da to za nju znači da nije mogla platiti stanarinu, što ju je natjeralo da se neko vrijeme morala preseliti kod roditelja. Paul Weller je prošloga tjedna rekao da nikada neće podržati Spotify, nazvavši financijsku situaciju “sramotnom” i “sranjem za umjetnike”. Tim Burgess i Ed O’Brien iz Radioheada nedavno su se uključili u aktualnu raspravu o streamingu i plaćanju izvođača, te poručili da to nije nešto što se može preko noći popraviti, ali postoje neke reforme poput pravične naknade, iako ni to ne rješava problem u potpunosti. Naglasili su: “Izvođači u usponu ne bi nužno imali koristi od toga i oni su ti koji zaobilaze streaming, pogotovo sada jer svoj prihod ne mogu zaraditi svirkom uživo.”

Istraga DCMS Select odbora o poslovnim modelima kojima upravljaju streaming divovima poput Spotifyja trebala bi biti objavljena ovog proljeća. Prošle je godine u Velikoj Britaniji od 114 milijardi glazbenih streamova generirano više od milijardu funti prihoda. Istraga je već utvrdila da je unatoč tim brojkama glazbenicima isplaćeno svega 13 posto od ostvarenog prihoda.

Komentiraj