Bouygues tek priprema model gradnje tunela kroz Učku, iako su radovi službeno otvoreni

Lako je moguć, a zbog izbjegavanja kašnjenja za neke izvore bliske Vladi i poželjan model – angažiranje kompetentnih podizvođača, za što postoji niz razloga

Francuska građevinska tvrtka Bouygues koja je uz Hrvatske autoceste jedan od dva glavna dioničara koncesijskog društva Bina Istra, trebala bi kroz sljedećih desetak dana odabrati način na koji će krenuti u realizaciju gradnje druge cijevi tunela kroz Učku, nakon što su ti radovi nominalno službeno otvoreni sredinom prosinca uz prisustvo premijera Andreja Plenkovića i većeg broja drugih visokih dužnosnika. Riječ je o ogromnoj investiciji od 1,5 milijardi kuna, a tunel bi trebao biti dovršen do 2024. godine, nakon što je prva cijev izgrađena prije 40-ak godina.

Iako je početak radova predstavljen kao gotova stvar, ključna bi se odluka o modelu realizacije tog zahtjevnog projekta tek trebala donijeti u francuskom sjedištu Bouyguesa. Više neovisnih izvora bliskih Vladi, ali i onih iz građevinske industrije navodi kako se Vlada u tom kontekstu postavila prilično pasivno, da je francuskom partneru u koncesijskom društvu ostavila dosta slobode u izboru modela gradnje, ali da očekuje da projekt bude realiziran sukladno najavama, bez kašnjenja i problema u tehničkoj izvedbi.

Jedan izvor blizak Vladi tvrdi kako su predstavnici Bouyguesa obavili više zasad konzultativnih razgovora s predstavnicima građevinskih tvrtki koje posluju na području Hrvatske s ciljem kako bi vidjeli mogu li i na koji način s njima ostvariti poslovnu suradnju. Drugim riječima, lako moguće je da će Bouygues angažirati podizvođače, što su dva izvora bliska Vladi navela kao poželjno rješenje. Za to navode nekoliko razloga koje jedan od njih opisuje ovako: “Ako će ići u formiranje vlastitih timova za gradnju, trebat će im više mjeseci da ih organiziraju. Potom te timove tek treba uskladiti i organizirati, što znači da tek treba uspostaviti njihovo funkcioniranje. A u ovom projektu nema vremena za uigravanje na terenu. Postavlja se i pitanje gdje će pronaći toliki broj radnika i postoji li dosta dovoljno kvalificiranih za obavljanje tih radova u Hrvatskoj. Opcija da ih Bouygues dovodi iz Francuske nije rentabilna. Poseban su izazov i strojevi. Osim toga, nema puno onih koji su vični radu s eksplozivom. Na te izazove koncesionar još nema jasno definirane odgovore. Zato podizvođači zvuče kao logično rješenje.”

Poslovni izvor upućen u stanje na građevinskom tržištu navodi kako su predstavnici Bouyguesa, među ostalim, razgovarali s predstavnicima tvrtki GP Krk, Strabag i Euroasfalt, respektabilnim tvrtkama koje sudjeluju u većem broju projekata na hrvatskom tržištu. Prema tvrdnjama izvora bliskih Bina Istri, predstavnici Bouyguesa nisu odveć skloni suradnji sa Strabagom, moguće i zato što predstavnici GP-a Krk i Euroasfalta mogu ponuditi konkurentnije cijene izvođenja radova. Drugim riječima, uštedjeti novac investitoru.

Poslovni izvor upućen u zbivanja na građevinskom tržištu navodi kako su u Euroasfaltu angažirani stručnjaci koji imaju ponajviše iskustva u radu s eksplozivom, koji će se morati koristiti u radovima probijanja tunela.

“Radi se o tvrtki s izvrsnom poslovnom reputacijom”, kratko je za Nacional izjavio izvor blizak vrhu Vlade. Radovi na takozvanoj Pod-fazi 2B2-1 obuhvaćaju izgradnju drugog kolničkog traka od čvora Vranja do tunela Učka, odnosno portala Kvarner, dionice duge 8 kilometara na sjeveroistočnoj strani autoceste koja uključuje izgradnju 5,6 kilometara dugačke druge cijevi tunela Učka s opremom i poprečnim vezama s postojećom tunelskom cijevi te izgradnju novog odmorišta na kvarnerskoj strani tunela Učka. Također, radovi će uključivati izgradnju novog čvora Vranja, novog podvožnjaka, dvaju novih nadvožnjaka, prometne poveznice iznad portala obiju cijevi tunela Učka na istarskoj strani, triju novih cestarinskih prolaza te nove zgrade za vatrogasnu postrojbu na postojećoj platformi s istarske strane tunela Učka. Probijanje tunela trajat će oko dvije godine.

Uvjeti za početak izgradnje druge cijevi tunela Učka, odnosno tzv. Pod-faze 2B2-1 stvoreni su nakon što je u listopadu 2020. na sjednici Vlade, na prijedlog Ministarstva mora, prometa i infrastrukture donesena odluku o izmjenama i dopunama br. 6. Ugovora o koncesiji za financiranje, građenje, upravljanje i održavanje Jadranske autoceste, odnosno Istarskog ipsilona sklopljenog s koncesionarom Bina Istrom.

Ulaganjem u drugu cijev tunela Učka Bina Istra će povećati sigurnost i postići usklađenosti tunela Učka s Direktivom 2004/54/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o minimalnim sigurnosnim zahtjevima za tunele u transeuropskoj cestovnoj mreži (SL L167/39, 30.04.2004.), a osobito sa zahtjevima koji se odnose na izgradnju tunela s dvije cijevi te poprečnih prolaza između tunelskih cijevi koji će se koristiti kao izlazi u slučaju opasnosti te druge cijevi za potrebe odvoda.

Komentiraj