‘Bernardić ne bi bio lošiji premijer od Plenkovića, a nitko nije pitao je li Plenković sposoban voditi vladu’

Zastupnica SDP-a u Europskom parlamentu Romana Jerković objašnjava zašto smatra da Davor Bernardić može dovesti SDP do pobjede na parlamentarnim izborima i tvrdi da on ni po čemu ne bi bio lošiji premijer od aktualnog Andreja Plenkovića

Od 1. veljače počeo je mandat SDP-ovoj zastupnici Romani Jerković u Europskom parlamentu. Nakon što je, zbog izlaska Ujedinjene Kraljevine iz Europske unije, došlo do preraspodjele mjesta u Europskom parlamentu, Hrvatska je dobila jedan mandat više, tako da će umjesto dosadašnjih 11, imati 12 zastupnika, sada četvero iz redova SDP-a. Novi zastupnici službeno su predstavljeni na plenarnoj sjednici koja se ovoga tjedna održava u Strasbourgu.

Romana Jerković rođena je 1964. godine u Splitu. Studirala je Rijeci gdje je diplomirala na Medicinskom fakultetu, a doktorirala je na Odjelu za biomedicinska istraživanja Instituta za biologiju Sveučilišta u Padovi. Sveučilišna je profesorica u trajnom zvanju od 2015. godine, a 2019. godine izabrana je na mjesto predstojnice Zavoda za anatomiju. U SDP se učlanila 1999. godine, bila je članica Poglavarstva Grada Rijeke zadužena za zdravstvo i socijalnu skrb, zatim i zamjenica gradonačelnika Grada Rijeke od 2005. do 2009. Saborska zastupnica postala je 2008. godine i birana je u tri uzastopna mandata. U Europskom parlamentu bit će članica dvaju Odbora – punopravna članica u Odboru za industriju, istraživanja i energetiku te zamjenska članica u Odboru za okoliš, javno zdravlje i sigurnost hrane. Aktivno govori engleski i talijanski.

NACIONAL: Od upisa na Medicinski fakultet živite u Rijeci, je li vas povrijedio bojkot državnog vrha svečanosti proglašenja Rijeke europskom prijestolnicom kulture?

Biti Europska prijestolnica kulture iznimno je kulturno postignuće. Nije to važno samo za Rijeku, to je važno za Hrvatsku i biti te večeri u Rijeci bio je privilegij. Upravo zato neprihvatljivo je što se predsjednica i premijer nisu pojavili u Rijeci, no Rijeka ima dugu povijest kažnjavanja i ignoriranja od državnog vrha, tako da vjerujem da to zapravo nikoga nije iznenadilo. I kako je rekao veliki cinik Oscar Wilde, u nekim zemljama ništa nije nemoguće osim korjenite promjene. Čini se da smo mi baš ta ili takva zemlja. A takva smo zemlja jer nas vode uglavnom egocentrici koji politiku doživljavaju kao sredstvo za bogaćenje i samopromociju, ali rijetko kao služenje općem dobru.

NACIONAL: Što su to – i kome – predsjednica Republike, predsjednik Vlade i predsjednik Sabora htjeli poručiti?

Njihova tišina o najvažnijem kulturnom događaju u Hrvatskoj jako glasno govori i o njihovu odnosu prema kulturi općenito, a ne samo o odnosu prema Rijeci. Na kraju krajeva, što se pamti iz povijesti Hrvatske osim, naravno, mitova – ono što je stvorila kultura. Umjetnost je ponekad provokativna i avangardna, ali najpouzdanija i najvjerodostojnija povijest naroda.

NACIONAL: Premijer Plenković poznat je po tome što rado posjećuje sve manifestacije koje imaju europsku konotaciju, kako mu se ovo omaklo? Ipak je riječ o najvećem kulturnom projektu realiziranom u Hrvatskoj.

Europska prijestolnica kulture svakako jest najveći hrvatski kulturni projekt. No nisam stekla dojam da je Plenković baš takav europejac kao što vi kažete, no moguće je da ste u pravu. U svakom slučaju EPK je sjajan projekt za predstavljanje Rijeke, ali i Hrvatske u svijetu, za pozicioniranje i privlačenje turista pa, zašto ne, i ulagača. Daleko više od toga zašto premijer nije bio na najvažnijem kulturnom događaju, zanima me hoće li Rijeka i Hrvatska na odgovarajući način iskoristiti prednosti koje EPK nudi. I hoće li EPK ipak postati točka spajanja građana, a ne točka razdvajanja i dijeljenja.

NACIONAL: Kome se Plenković tako pokušava dodvoriti?

Pa mislim da je to više nego jasno. Premijera čekaju unutarstranački izbori i pozicioniranje i preslagivanje unutar stranke. Sigurno ne spava mirno. Od toga kome se i zašto pokušava dodvoriti, puno više me brine kako i funkcionira li uopće njegova vlada koja je do sada ostala bez 14 ministara. To je vlada u kojoj ministri nižu aferu za aferom, zbog koje su profesori tjednima štrajkali, zbog koje zdravstvo puca po šavovima, zbog koje nam građani s obiteljima masovno odlaze u potrazi za normalnim životom, koja je korupciju promovirala u standard, koja nije napravila nijednu jedinu reformu, kojoj se ilegalni migranti šeću po Gorskom kotaru kao da su na izletu. Srećom, brzo će parlamentarni izbori…

‘Nije stvar u tomu vidim li ja Bernardića kao premijera, vidi ga tako sama funkcija koju obavlja. Ako SDP s koalicijskim partnerima pobijedi na izborima, pobijedit će pod vodstvom Bernardića’

NACIONAL: Prozivke, pa čak i prijetnje na račun Rijeke stigle su iz HVIDRA-e, iz Vukovara, Splita… Koliko smo još svjetlosnih godina daleko od europskih vrijednosti – slobode, jednakosti i tolerancije?

Tolerancije i dijaloga kronično nam nedostaje u društvu. Malo nas je, a tako smo razjedinjeni. Ponekad se ne mogu oteti dojmu da smo zapeli u glibu prošlosti. Stalno smo u rovovima i ratovima. I onda se čudimo što nam mladi odlaze. Pa odlaze da se više ne vrate jer im je dosta tog vječnog trčanja u krug, tog rodijačkog mentaliteta, tih kumova i napredovanja s članskim iskaznicama, dosta im je partizana i ustaša, nepravde na svakom koraku. Pitam se kad ćemo se konačno okrenuti budućnosti.

NACIONAL: Kao četvrta s SDP-ove liste, sa samo 1368 osvojenih glasova postali ste zastupnica u Europskom parlamentu. Jeste li se nadali da će SDP osvojiti četiri mandata na europskim izborima?

SDP je prolazio kroz teško razdoblje i bavio se samim sobom umjesto da se okrene građanima. Unutarnji ratovi trajali su dugo, a mnoge moje bivše i sadašnje stranačke kolegice i kolege nisu birali riječi ni sredstva. No bez obzira na to, sastavili smo kvalitetnu listu, vratili fokus i uspjeli.Izišli smo sami na europske izbore i osvojili četiri mandata, a u prijašnjem mandatu imali smo dvoje zastupnika. To je značajan uspjeh, kako stranke tako i zastupnika koji su ostavili trag u prethodnih šest godina, a što su građani Hrvatske nagradili. Iskreno, vjerovala sam u taj četvrti mandat i preferencijalne glasove Mirele Holy ili Ranka Ostojića.

NACIONAL: Podržavate li dosadašnje postupke izabranoga predsjednika Zorana Milanovića, prvenstveno mislim na novu praksu inauguracije na Pantovčaku?

Iskreno, ne smatram to nekom posebno važnom društvenom temom kojom bi se sada svi u RH trebali baviti. Možda će u konačnici sada inauguracija biti primjerena ovlastima predsjednika i vremenu u kojem živimo. Kome treba pompa u siromašnoj državi, u državi u kojoj građani kopaju po kantama za smeće? Krenimo se više baviti sadržajem, a ne samo formom. Idemo vidjeti što predsjednik može i mora učiniti za svoju zemlju, kako je unaprijediti, kako je promovirati u svijetu, a ne tko će sjediti u kojem redu i tko će se s kim slikati. Sviđa mi se ideja o derojalizaciji inauguracije. Mislim da je Milanović na dobrom tragu i da pokazuje modernost na simboličkoj razini. Bit će, vjerujem, predsjednik svih građana, što predsjednici na odlasku nije uspijevalo.

NACIONAL: Kakav bi, po vama, novoizabrani predsjednik trebao biti?

Uključiv, mudar, normalan… Dopao mi se Milanovićev govor u noći pobjede. Bio je to govor državnika kojem je stalo do građana, do sustava, do funkcioniranja institucija, što je, uostalom, pozdravila čak i Crkva. Predsjednik mora biti čuvar Ustava i ustavnosti, odnosno korekcija izvršnoj vlast, ne konkurencija, već korekcija, mora biti moralna vertikala, državnik koji će štititi interese Hrvatske, a ne biti poslušnik velikih sila.

NACIONAL: Bliska ste suradnica Davora Bernardića, vidite li ga kao budućeg premijera? On se toj poziciji, koliko vidimo, jako nada.

A koji predsjednik velike stranke ne želi biti u poziciji da vodi državu i uvodi pozitivne promjene u društvu? Legitimno se nadati onomu čemu se nada Bernardić, jer je predsjednik stranke koja je pobijedila na europskim i predsjedničkim izborima i zasjela na prvo mjesto kao najjača stranka. Nije stvar u tomu vidim li ja njega kao premijera, vidi ga tako sama funkcija koju obavlja. Ako SDP sa svojim koalicijskim partnerima pobijedi na parlamentarnim izborima, a vjerujem da hoće, pobijedit će pod vodstvom Bernardića. Samo jednom premijer nije bio predsjednik stranke, i to kada ta stranka koja je formirala vladu i nije pobijedila. Taj eksperiment neslavno je propao. Otkad se u SDP-u ne vode unutarstranačke borbe, SDP raste. U SDP-u ljudi ponovno vide alternativu najlošijoj vladi u ovih 30 godina.

NACIONAL: Je li Bernardić sposoban za tako odgovornu funkciju?

Je li ikad itko pitao je li Plenković sposoban voditi vladu? Nije. U ovo kratko vrijeme, u vrijeme teškog samoodržanja, Bernardić je uspio – a svi su prognozirali suprotno – opstati kao predsjednik te, na kraju, homogenizirati stranku. Složio je, s ostalim tijelima, pobjedničku listu za Europski parlament, predložio je kandidata za predsjednika koji je pobijedio na izborima, doveo je stranku iz ne baš bajne pozicije na vrh, ispred HDZ-a. Nisam proročica da bih mogla sigurno reći kako će voditi Vladu, ali sam sigurna da ne bi bio lošiji od Plenkovića.

NACIONAL: SDP najavljuje da će u svom izbornom programu građane pozvati da glasaju za normalnu, prosperitetnu zemlju, za borbu protiv korupcije, za reformu pravosuđa, za poboljšanje stanja u zdravstvu i obrazovanju. Pa zar to ne govore i svi drugi političari, grupacije i stranke u Hrvatskoj?

Nemojte nas podcjenjivati. Naučili smo na tuđim, ali i, bome, na vlastitim pogreškama. Nema normalne, prosperitetne, pravedne i poželjne države u kojoj cvjeta korupcija. U Hrvatskoj su pogaženi svi kriteriji, normalno je postalo nenormalno, a nenormalno normalno. Moralno je nemoralno. U takvoj kaljuži mladi ne žele živjeti. Ako se uskoro ne ulovimo ozbiljno u koštac s korupcijom i svim njenim posljedicama, kao država i kao društvo osuđeni smo na propast. Moramo se sjetiti one Račanove: „Možemo izgubiti izbore, ali obraz – ne!“ Nulta stopa korupcije mora postati naša mantra, ali tu mantru treba i živjeti. SDP je spreman za tu borbu.

‘Treba nam zakon o porijeklu imovine koji imaju gotovo sve europske države. Nisu problem imovinske kartice. Ne skrivaju pojedinci imovinu, oni skrivaju nelegalan način na koji su do nje došli’

NACIONAL: SDP je već imenovao koordinatore za izborne jedinice za parlamentarne izbore, kako to da od 10 koordinatora nema nijedne žene?

Hrvatska je patrijarhalno društvo u kojem se status žene jako sporo i teško mijenja. Ali se mijenja. Mi smo progresivna snaga ovog društva koja to može. Započeli smo važne promjene još 1996. godine kada smo u statut stranke uveli tzv. ženske kvote. Mnogi su bili protiv kvota, neki su i danas, ali u tradicionalnim društvima kao što je naše, kvote su instrument koji je omogućio ženama veću participaciju u politici. Bio je to veliki iskorak. Sretna bih bila da smo imenovali i žene za koordinatorice, ali iskreno, više me veseli što će sve buduće izborne liste SDP-a biti složene po Zip sustavu. Drugim riječima, izmjenjivat će se jedna žena pa jedan muškarac i nećemo više biti „modni dodatak“ na začeljima lista.

NACIONAL: Kako je moguće da koalicijski parter SDP-a bude netko tko se služi govorom mržnje i izjavljuje kako UDBA “očito nije pobila dovoljno emigranata”?

Ta je izjava potpuno neprihvatljiva i vrlo zabrinjavajuća. Kolega Beljak se ispričao, to stoji, ali je li to dovoljno? Kad si javna osoba, političar, a pogotovo predsjednik jedne stranke i saborski zastupnik, vatru jednostavno ne smiješ poticati vatrom! Pa čak i ako oni “s druge strane” uporno to čine.

NACIONAL: Dario Juričan žestoko proziva Davora Bernardića i za činjenje i za nečinjenje, smatra ga Bandićevim produktom, čak ga je nazvao i jazavcem. Kaže: “Bernardić bolje komunicira s Bandićem nego s Milanovićem.” Ima li u tome istine?

Dario Juričan je zabavni performer i odličan redatelj. Ne znam koje su njegove namjere, koji je njegov konačan cilj, ali to što radi, radi strastveno.Protivnica sam vrijeđanja jer mislim da to nije razina na kojoj treba komunicirati u javnom prostoru. Iskreno, izgleda da Juričan zna više i bolje od mene s kim Bernardić komunicira. Ne bih rekla da Bernardić ima lošu komunikaciju s Milanovićem. Da je tako, ne bi ga predložio ni podržao za predsjedničkog kandidata.

NACIONAL: Kakvo je danas stanje u SDP-u, opet tinjanju neka stara nezadovoljstva?

Ima li stranke u kojoj su svi zadovoljni? I uvijek će biti nezadovoljnih. No stranka mora funkcionirati po demokratskim principima; većina odlučuje. Nisam primijetila da bilo što tinja u SDP-u. Ponavljam; učimo na tuđim, ali i na vlastitim pogreškama. Neće građani glasati za stranku koja nije kadra na svojim tijelima riješiti probleme. Od slabog i iscrpljenog SDP-a nitko nema koristi. Nadam se da su to shvatili oni koji su trebali.

NACIONAL: Očekujete li da će Davor Bernardić „pametno“ sastaviti liste za parlamentarne izbore, kao što je to napravio za europske izbore, da neće izostaviti ljude koji su ga tijekom ovih nekoliko godina sustavno kritizirali i time izazvati nove podjele u stranci?

Ako je Bernardić pametno sastavio listu za europske izbore, ako je pametno postupio kada je predsjednik države u pitanju, zašto bi sada postupio drukčije te napravio nešto što bi SDP moglo stajati pobjede na izborima? Bernardić je sazrio, a sazreli su i oni koji su ga kritizirali. Očekujem, zapravo priželjkujem, mir u stranci, a na svu sreću, listu neću ja sastavljati.

NACIONAL: S obzirom na novu funkciju u Europskom parlamentu, razmišljajte li o preseljenju u Bruxelles ili ćete ostati živjeti u Rijeci i putovati avionom na posao?

Budući da ću ured osim u Bruxellesu imati i u Rijeci, čini mi se logičnim da živim i dalje u Rijeci. Rijeka je grad koji volim, koji sam davno odabrala za život. Teško bih mogla zamisliti da ranojutarnjim pogledom kroz prozor ne vidim more, Opatiju i Učku.

NACIONAL: Svijet, pa tako i Europa, prestrašeni su od koronavirusa. Dobro poznajete naš zdravstveni sustav, jesmo li dobro opremljeni i jesmo li dorasli opasnostima koje ova bolest sa sobom nosi?

Nije to prvi put da je svijet suočen s globalnom opasnošću zbog nekog virusa, pa čak i mutiranog koronavirusa. Sjećate se SARS-a, MERS-a? Na sreću, loše se prognoze tada nisu ostvarile. Ne zato što virusi nisu bili opasni, već zato što su se i države, i svjetska zdravstvena organizacija organizirale, zato što se ozbiljno razmatralo što bi se moglo dogoditi ako virus poprimi neželjene razmjere i efekte. Možda se na trenutke čini da se nepotrebno stvaraju histerija i panika, ali mutirani virusi nisu šala, treba biti spreman, treba spriječiti pandemiju. Naš zdravstveni sustav koliko god je bremenit problemima i u nekim segmentima kaotičan, mi smo najbolji u kriznim situacijama. Mislim da naše epidemiološke službe znaju što rade i da postavljaju sustav ranog otkrivanja i dijagnostike i da smo doista spremni. Znam da su znanstvenici već izolirali virus, ali do nastanka cjepiva proći će više mjeseci ili čak i koja godina. Stoga, oprez kamo se putuje!

NACIONAL: S obzirom na dug od 9,4 milijarde kuna u zdravstvu i na liste čekanja od 700 dana, što biste odgovorili svojim kolegama u Europskom parlamentu na pitanje je li hrvatski zdravstveni sustav pred kolapsom?

Nažalost, malo što danas u Hrvatskoj funkcionira po mjeri čovjeka i za čovjeka. Odavno su država i politika samoj sebi postali svrha i svjetlosne godine udaljile su se od onih zbog kojih postoje. Zdravstvo nije izuzetak. Stanje u ovom prevažnom resoru gore je negoli se na prvi pogled čini, jer posljedice lošeg upravljanja i nečinjenja još uvijek kompenziraju ljudi koji rade u sustavu zdravstva. Ali i oni su došli do ruba, a njihovo nezadovoljstvo i plaćama i uvjetima rada potpuno je opravdano. Jasno je da sustav zdravstva ne može biti izolirani otok u moru surove hrvatske realnosti slabe ekonomije i općeg siromaštva, ali ni u vrijeme najgore recesije stanje u zdravstvu nije bilo ovako loše. Postali smo nezdrava nacija koja ima problema s debljinom, alkoholom, pušenjem. Očekivani životni vijek za više od tri godine je ispod prosjeka EU-a. Umiremo dvaput više od srčanog infarkta u odnosu na prosjek EU-a. Stope smrtnosti od raka pluća, dojke i debelog crijeva među najvišima su u EU-u. Na prevenciji se premalo radi, a ministar 2016. ukine i program probira na rak vrata maternice. Liječnici završavaju na sudu zbog prekovremenih sati. Liste čekanja su eksplodirale. Liječnici i sestre odlaze iz RH. Nažalost, to je realno stanje stvari. A najgore je što nema ni privida da se radi na rješavanju nagomilanih problema.

‘Ako je Bernardić pametno sastavio listu za europske izbore, ako je pametno postupio kada je predsjednik države u pitanju, zašto bi napravio nešto što bi SDP moglo stajati pobjede na parlamentarnim izborima?’

NACIONAL: Kako dolazi do tako velikih financijski dubioza u zdravstvu kada taj sustav raspolaže s 30 milijardi kuna godišnje, najviše do sada?

Odgovor je jednostavan. Zbog lošeg upravljanja i izostanka vizije i dugoročnog planiranja. Suludo je da svaki novi ministar započinje novu reformu i novu sanaciju kao da ništa prije njega nije postojalo. Pa ni bogate države ne mogu si to priuštiti. Zdravstvo je jedan od ključnih resora, kao što je zdravlje jedna od temeljnih društvenih vrijednosti, a reforme i promjene u tom sustavu moraju biti donesene nacionalnim konsenzusom. Bez toga nema uspjeha ni jedne reforme. Prvi ministar koji to shvati, bit će mudar i uspješan ministar. Ali još nešto je važno za uspjeh. Treba vratiti čovjeka u fokus zdravstvene politike. Kao što ga treba vratiti i u sve druge. Duge liste čekanja, dugovi, loše stanje nacije itd. samo su posljedica lošeg upravljanja i negiranja istinskog smisla postojanja politike, a to je čovjek.

NACIONAL: Vodi li HDZ-ova politika prema sve većoj privatizaciji zdravstva?

Mislim da je to jasno kao dan. Za mandata sad već bivšeg ministra neslavno je završilo nekoliko takvih pokušaja. Osobno nemam ništa protiv privatnog kapitala u zdravstvu, ali država je dužna razvijati javno zdravstvo i osigurati svima dostupnost zdravstvene skrbi. Osim toga, nije pravedno da država omogućava stvaranje profita privatnim klinikama javnim novcem, i to u vrijeme kada javno zdravstvo grca u dugovima. Ne razumijem zašto privatne klinike i te kako dobro zarađuju na specijalističkim pregledima, a javne bolnice to ne mogu. SDP se uvijek i jasno zalagao za javno zdravstvo jer je pravednije, učinkovitije i jeftinije, a pokazali smo i neka jako dobra rješenja kao što je otvaranje bolnica za rad u poslijepodnevnim satima.

NACIONAL: Kako svojim europskim kolegama objasniti slučajeve s imovinskim karticama u Hrvatskoj? Zašto ljudi koji su dugo u politici, moraju kriti svoju imovinu?

Nisu problem imovinske kartice. I nije problem ako netko ima 10 stanova, pet kuća, dvije vile, avion… ako je to pošteno zaradio, ako je sve po zakonu i ako može potkrijepiti vrijednost imovine svojim primanjima. No ako ne može, onda je jasno da mora to kriti. Ne skrivaju oni imovinu, oni skrivaju nelegalan način na koji su do nje došli. Podatak iz EU-a kaže da u Hrvatskoj godišnje „nestane“ 13,5 posto BDP-a! Pa zar je to stvarno moguće? A što radi pravosuđe? Valjda kažnjava neplatiše računa za televiziju i struju. Pravosuđe je velika rana našeg društva, a nejednakost pred zakonom jedan je od razloga što su građani potpuno izgubili povjerenje u institucije.

NACIONAL: Biste li mogli pouzdano tvrditi da u redovima SDP-a nema ljudi kod kojih bi se mogao pronaći nesrazmjer između imovine, nekretnina i izvora financiranja?

Nisam istražitelj i ne mogu ni za koga dati ruku u vatru, ali vjerujem da bi HDZ, samo da skrene pozornost sa sebe, već pronašao SDP-ovce koji imaju znatno više imovine od zarade. Ponavljam, nije grijeh imati, grijeh je ako ste to što imate stekli na kriminalan način. Ako i ima SDP-ovaca koji su stekli imovinu na nelegalan način, treba ih prokazati. I da, treba nam zakon o porijeklu imovine, koji imaju gotove sve europske države. Možda ne pod tim nazivom, ali imaju djelotvoran način usporedbe zarade i imovine. Sve se to može postići jednim klikom na računalu. Samo ako se želi. Očito se u Hrvatskoj to ne želi.

 

Komentiraj