BASSANESE: ‘Čast mi je što me se toliko boje u IDS-u’

Gradonačelnik Umaga Vili Bassanese, koji već dvije godine vlada zahvaljujući i podršci HDZ-a, otkriva zašto to IDS-u smeta u toj mjeri da podršku Zoranu Milanoviću uvjetuje raskidom te suradnje te takav zahtjev smatra dokazom da se vladavini IDS-a u Istri bliži kraj

Umag je u političkom smislu specifičan grad. S jedne strane u njemu već dvije godine uspješno surađuju SDP i HDZ, a s druge je jedini grad u Istri u kojem IDS nema gradonačelnika. Koliko IDS-u smeta činjenica da te dvije stranke u Umagu surađuju, pokazuje i ultimatum koji je IDS protekloga tjedna dao SDP-u. Naime, saborski zastupnik IDS-a Giovanni Sponza rekao je da će IDS podržati Zorana Milanovića kao kandidata za predsjednika države samo ako SDP prekine suradnju s HDZ-om u Umagu. Gradonačelnik Umaga od 2010. je SDP-ovac Vili Bassanese koji će početkom srpnja u Sarajevu saznati hoće li biti proglašen za najboljeg gradonačelnika srednje i jugoistočne Europe. Nagradu dodjeljuje direkcija Europske nezavisne agencije za područje srednje i jugoistočne Europe, a Bassanese je jedan od trojice nominiranih za nagradu u kategoriji “Europski najgradonačelnik”. Osim što je nominiran za nagradu koju je prošle godine osvojio gradonačelnik Graza Siegfried Nagl, gradonačelnik Umaga proteklih je dana intenzivno radio na rješavanju problema s europskim projektom kako bi stanovnici Umaga i sjeverozapadne Istre kojima je potrebna hitna medicinska pomoć bili zbrinuti u obližnjem slovenskom gradu Izoli. Iako je ministar zdravstva Milan Kujundžić taj projekt prvo stopirao, nakon nekoliko dana pregovora projekt je ipak dobio odobrenje ministra i HZZO-a.

NACIONAL: Kako ste na kraju ipak uspjeli postići dogovor s ministrom zdravstva Milanom Kujundžićem oko projekta po kojem bi se pacijenti iz Umaga i sjeverozapadnog dijela Istre vozili u Izolu?

Dozvolite mi da prvo objasnim situaciju u kojoj se Umag i njegova okolica nalaze i zašto je taj projekt nama od, rekao bih, čak i životne važnosti. Važno je napomenuti da gradovi i općine sufinanciraju dio timova hitne pomoći jer jednostavno županije nemaju dovoljno sredstava da bi financirale onoliko timova koliko je nama potrebno. Primjerice, Umag je vjerojatno i najugroženiji grad po tom pitanju. Mi do bolnice u Puli imamo oko 100 kilometara, a do Rijeke oko 130 kilometara i stoga mi rad hitne medicine doživljavamo drugačije od većine drugih gradova u Hrvatskoj. Zato i sufinanciramo redovni tim hitne pomoći, investirali smo oko dva milijuna kuna u zgradu hitne pomoći, dok je Županija izdvojila milijun kuna, i nabavili smo jedno vozilo. Nažalost, prije nego što je prije tri godine krenula ta cijela reorganizacija sustava, mi smo imali čak tri smrtna slučaja ispred zatvorenih vrata hitne pomoći. To je ispod svake civilizacijske norme za najzapadniji hrvatski grad, koji na ostalim područjima ima puno više životne i socijalne standarde. Zbog takvog sustava u hitnoj medicini došli smo na neke, ne bih htio da me se krivo shvati, zaostale standarde u zdravstvu. Odlučili smo stoga samostalno krenuti u određene projekte, među kojima je i projekt koji obuhvaća suradnju s bolnicom u Izoli, a koja je nekada bila naša matična bolnica i čiju su izgradnju stanovnici ovog dijela Istre i sufinancirali.

‘IDS ŽIVI NA ANTAGONIZMU. Oni svoju političku snagu ne grade na rezultatima rada i otvorenoj politici, već na antagonizmu prema Zagrebu, neovisno o tome tko je na vlasti. No ta politika ima svoj rok’

NACIONAL: Gdje je zapelo? Zašto je ministru Kujundžiću zasmetao taj projekt?

Ne znam i ne razumijem, no krivnju dijeli više institucija. Rekao bih da veći dio odgovornosti leži na Županiji, koja se nije dovoljno stručno uključila u projekt, pa je došlo do problema u kontaktu s HZZO-om. Nakon toga se umiješao ministar sa svojim tumačenjem, Županija sa svojim, i svi su se počeli baviti politikom umjesto da se bave dobrobiti građana. Kad sam vidio kamo sve to vodi, odlučio sam osobno intervenirati i dogovorio sastanak s ministrom, koji je brzo reagirao. Nadalje, u roku od 24 sata problem je riješen, a podrška Ministarstva neupitna. Nažalost, zbog manjka komunikacije i prije svega zbog pomanjkanja znanja, došlo je do navedenih problema. U svakom slučaju, najvažnije je da smo sve probleme sada riješili i da projekt ide dalje, a na dobrobit svih nas građana Umaga i sjeverozapadne Istre.

NACIONAL: Ali ovaj projekt neće riješiti sve vaše probleme kad je zdravstvo u pitanju?

Nažalost neće. Umag tu igra ulogu države u državi. Naime, mi osiguravamo besplatne stanove prijeko potrebnom liječničkom kadru ne bi li to, uz besplatne vrtiće i udžbenike, bio još jedan motiv dolska mladih liječnika i njihovih obitelji u Umag. Nadalje, ulažemo novac u dodatno vozilo hitne pomoći i u peti tim. Zbog lošeg funkcioniranja na državnoj i županijskoj razini u Umagu moramo nadstandardno ulagati kako bi stanovnicima sjeverozapadne Istre osigurali nešto što je u nekim drugim dijelovima Hrvatske uobičajeno.

NACIONAL: Smatrate li da je početna ministrova reakcija bila politička ili jednostavno nije bio dovoljno upućen u cijeli projekt?

Svaki političar ima svoj ego, neovisno iz koje stranke dolazi, i kad uspijete zatomiti taj ego i shvatite da niste bitni vi, nego ono što ćete ostaviti građanima, onda možete normalno i prosuđivati. Čini mi se da je njegova prva reakcija bila političke naravi, no ujedno i nespretna posljedica političkog govora i neprimjerene reakcije župana Valtera Flege.

NACIONAL: Zašto smatrate da je njegov istup bio neprimjeren?

Župan Flego morao je shvatiti da su izbori za Europski parlament završeni i da je on već na putu za Bruxelles. Svojim istupom samo je naštetio cijeloj Istri i tu njegovu grešku mi smo sami morali ispravljati. Izjave ministra, a pogotovo župana, bile su političke naravi, no mene i moje sugrađane to ne zanima. Nas zanima kako riješiti problem zdravstva na našem području, koji je temeljni problem naše zajednice. Drago mi je da je ministar na kraju imao dovoljno mudrosti da to shvati i da projekt ide dalje.

Vili Bassanese | PHOTO: Saša Zinaja

NACIONAL: Koliko je vama kao članu SDP-a bilo teško pregovarati s jedne strane s ministrom članom HDZ-a, a s druge županom iz IDS-a s kojim SDP nije u najboljim odnosima? Je li vam čak bilo lakše s ministrom, budući da u Gradskom vijeću Umaga imate podršku HDZ-a, a nemate IDS-a?

SDP je Umagu u koaliciji sa SDSS-om, SDA-om, HSU-om i HNS-om. To je politička grupacija koja je pobijedila na izborima za gradonačelnika i ima najviše zastupnika u Gradskom vijeću. Istina je da u radu Gradskog vijeća sudjeluju i jedan zastupnik Živog zida i dva zastupnika HDZ-a i da s njima odlično surađujemo. S druge strane, s IDS-om nemamo nikakvu suradnju u Umagu, a isto se može reći i za Županiju, i to isključivo zbog njihove političke isključivosti. Mi u Umagu sklopili smo dogovor da građani Umaga imaju prioritet u odnosu na stranačku pripadnost i taj je dogovor oduvijek bio otvoren za sve. Svi su taj dogovor prihvatili, osim IDS-a, koji se skoro raspao zbog rušilačke politike bivšeg predsjednika. To nisu floskule, već činjenice.

NACIONAL: Jeste li po takvom načinu vladanja specifični u Hrvatskoj?

Vjerojatno jesmo. Znam da bi bilo atraktivnije medijima, ali vjerojatno i građanima, kad bi rekli da su SDP i HDZ u koaliciji, ali nisu, i to ponavljam. SDP je u Umagu u koaliciji s četiri druge stranke, među kojima je i HNS. I to je vjerojatno nelogično, jer je HNS na državnoj razini u koaliciji s HDZ-om. Činjenica jest da mi u Umagu izvrsno surađujemo unatoč stranačkoj pripadnosti, ali za to ne postoji nikakav potpisani sporazum.

NACIONAL: Zašto ta suradnja toliko smeta IDS-u?

Zato što je dokaz da se u Istri može uspješno živjeti i raditi bez IDS-a, i to bolje i kvalitetnije. Dokaz tome je Umag i još 15 općina u Istri gdje IDS nije na vlasti. Polako to shvaća i ostatak Istre i zato se IDS toliko bori protiv nas u Umagu.

NACIONAL: Čak su i podršku Zoranu Milanoviću uvjetovali prekidom suradnje SDP-a i HDZ-a u Umagu?

Meni je iskreno čast što me se IDS toliko boji i što sam im trn u oku zbog kvalitete svoga rada i rezultata. No dopustite da idemo redom. Samo zahvaljujući odluci tadašnjeg premijera Milanovića je Nino Jakovčić postao europarlamentarac. Taj isti Jakovčić, koji je i dalje prva osoba IDS-a, javno je i gotovo brutalno uskratio podršku Milanoviću za predsjednika i time rekao što on, ali i vrh IDS-a i gospodin Sponza, zapravo misle o Zoranu Milanoviću. Uvjeren sam da to zna i Milanović. Maske su pale. Činjenica je da je reakcija gospodina Sponze samo posljedica panike nakon što su svi IDS-ovi politički partneri najavili svoju podršku Milanoviću, a IDS je ostao sam. Preporučio bih IDS-u da, već kad misle da su toliko bitni i da ucjenama temeljenim na lažima i konstrukcijama mogu uvjetovati bilo koju suradnju sa SDP-om, na predsjedničke izbore izađu samostalno, sa svojim kandidatom. SDP je prvi put izašao na izbore samostalno i dokazao pravu snagu i svoj budući potencijal. Mislim da Zoranu Milanoviću nije potrebna ponovna i već dokazana neiskrena podrška IDS-a. Milanović će glasove u Istri zasigurno dobiti, s ili bez podrške vrha IDS-a. Nadalje, zbog svega navedenog, ni jedan član SDP-a Istre ne želi dijeliti štand s IDS-om na idućim izborima. Značilo bi to povratak na staro i politički nestanak SDP-a u Istri, što je jedini cilj IDS-a, a ne podrška Milanoviću. Dakle, građani žele jaki i samostalni SDP u Istri, ali i Hrvatskoj, a dokaz tome su rezultati izbora. Što se SDP-a Istre tiče, koalicija s HDZ-om ne postoji – možemo li reći istu stvar za zastupnika u saborskom klubu IDS-a, potpredsjednika Sabora i člana vladajuće koalicije Furia Radina?

‘SURADNJA SDP-a I HDZ-a u Umagu dokaz je da se u Istri može uspješno živjeti i raditi bez IDS-a, i to bolje i kvalitetnije. Polako to shvaća i ostatak Istre i zato se IDS toliko bori protiv nas u Umagu’

NACIONAL: Ali po rezultatima zadnjih izbora ne čini se kao da su se birači u Istri odrekli IDS-a?

IDS je još uvijek dominantan, ali na ovim je izborima dobio upola manje glasova nego na prošlim. Treba razumjeti izbore, treba ih znati čitati i treba shvatiti vrstu izbora. Siguran sam da u ovom trenutku IDS nema podršku više od polovice birača čiju je podršku imao prije par godina. Imate pojedince koji nose glasove i pojedince koji IDS-u daju vjetar u leđa na izborima. Za razliku od drugih stranaka u Istri, IDS ima strukturu, i to zato što se bavio politikom po principu približi pa vladaj. To znači da je IDS oduvijek surađivao sa svima – od ljevice do desnice što se vidi i na primjeru već spomenutog Furia Radina.

NACIONAL: Koji su po vama razlozi takve politike IDS-a?

IDS živi na antagonizmu. Oni svoju političku snagu ne grade na rezultatima rada i otvorenoj politici, već na antagonizmu prema Zagrebu, neovisno o tome tko je na vlasti. No ta politika ima svoj rok trajanja i to će se vrlo brzo i pokazati.

NACIONAL: Zanimljivo je da ste vi ujedno i predsjednik županijskog SDP-a, a predsjednik županijskog HDZ-a Jurica Šiljeg također je iz Umaga. Znači li to da se u Umagu stvara prva prava oporba IDS-u u Istri?

Točno tako, i to sigurno nije slučajno. I dojučerašnji šef istarskog Živog zida je iz Umaga. To govori da je Umag prvi politički slobodan grad u Istri. To je proces koji traje više od jednog desetljeća i još se razvija.

NACIONAL: Znači li to da postoji šansa da na idućim lokalnim izborima SDP i HDZ zajedno napadnu IDS?

To nije moguće. U Istri postoji IDS kao najjača stranka, ali u padu, te cijeli niz ranjenih stranaka. To je IDS jako dobro napravio kroz godine. “Umrtvili“ su sve stranke tako da su vodeće ljude privukli u svoje redove. Što vi mislite, je li slučajnost da je donedavni predsjednik SDP-a Poreč te naš bivši član, danas pročelnik u Gradu Poreču u kojem je na vlasti IDS? Prosudite sami. Činjenica jest da je politička karta u Istri nadasve drugačija od ostatka Hrvatske, upravo zbog dugogodišnje isključive vladavine IDS-a. Svugdje u svijetu su regionalne, odnosno lokalpatriotske stranke poput IDS-a stranke desnice, a ne ljevice, kao što to prikazuje IDS. Oni se najviše pozivaju na antifašizam. Smatram da antifašizam nije polaganje vijenaca, nego se antifašizam živi svakoga dana i u njemu je raznolikost najveće bogatstvo. Baš ta raznolikost i prihvaćanje različitosti najviše nedostaju IDS-u. On je formalno liberalna i slobodna stranka, ali ako vi niste dio IDS-a, onda ste automatski protiv njih. Rezultat toga je da nemaju širinu, skučeni su i zato nemaju dovoljno kvalitetnih ljudi. To će im kad-tad doći na naplatu. Nažalost, narod ponekad kasno reagira, ali ipak reagira.

NACIONAL: Kad govorite o rezultatima, nominirani ste za najboljeg gradonačelnika srednje i jugoistočne Europe. Koji su to rezultati zbog kojih ste nominirani i što to Umag izdvaja od ostalih gradova?

Ne znam još točno tko me nominirao, ali ću uskoro saznati. Još veću težinu toj nominaciji daje činjenica da je nagradu lani dobio gradonačelnik Graza, a da su u konkurenciji bili gradovi od Poljske do Grčke. Nominiran sam isključivo zbog rezultata rada, kako na komunalnoj infrastrukturi, tako i u društvenom standardu. Mi smo u Umagu izgradili održivi društveni sustav i netko je to primijetio te utvrdio da je vrijedno pažnje. Posebno sam ponosan što smo izgradili društveni standard u Umagu koji možete osjetiti tek kada živite u ovome gradu. Znači, mi smo proglašeni najboljim hrvatskim gradom po pitanju demografije, socijalne politike, politike mladih i obrazovanja. Šest godina uzastopno izdvajamo trećinu proračuna za obrazovanje. Mi stvaramo sustav, sustav koji nosi jasnoću, viziju i prosperitet. Naš proračun bio je oko 90 milijuna kuna kad sam preuzeo vlast, a danas je veći od 240 milijuna, bez da smo digli bilo koju stopu poreza. Valja spomenuti da imamo najmanje poreze i davanja od bilo kojeg grada u Istri. Primjerice, porezni prihodi Poreča ili Rovinja su 50 posto veći od umaških i samo je stvar političke odluke hoće li i oni imati besplatne vrtiće. U Umagu djeca od rođenja pa do šeste godine imaju sve uvjete koje su im potrebni za najkvalitetnije odrastanje. Imamo osam vrtića, u kojima na osmero djece dolazi jedna odgojiteljica, a to znači da u Umagu trenutno radi 150 odgojiteljica na 650 djece. Za standard besplatnih vrtića Grad Umag mjesečno izdvaja 3000 kuna po djetetu, a roditelji ne odvajaju ni kune. Ako k tome pridodamo da u Umagu nema liste čekanja, onda je jasno da u odgoj i obrazovanje dajemo naš cijeli investicijski potencijal. Djeca i mladi su naš izbor i mislim da smo dobro izabrali. Mi želimo da ljudi u Umagu dolaze i da tu ostanu. Bez ljudi sve to što radimo nema smisla. Jednake mogućnosti za sve, to je naš moto. Mi smo pri kraju razvojne strategije 2010. – 2020. i već je praktički gotova strategija za idućih deset godina. U Umagu se te strategije držimo i ono što je u njoj i ispunjavamo.

NACIONAL: Takve strategije postoje i na državnoj razini, je li problem što se ne poštuju?

Nažalost, na državnoj razini te strategije nisu Sveto pismo. Mi imamo niz strategija koje nitko ne upotrebljava i koje su same sebi svrha. Problem je nedostatak kvalitetnog kadra koji bi te strategije provodio. Neki poslovi trebali bi biti stalni, bez obzira na to tko je na vlasti, jer se inače gubi kvaliteta. Strategija ne smije biti podložna promjenama kada se mijenja vlast i ona ne bi trebala biti podložna ideologijama. Svim ljudima, bez obzira na ideologiju, trebaju struja, voda i plin. Takve stvari ne ovise o ideologijama. Upravo nam zato u Umagu i ide ovako dobro. Tu svi zajedno, osim IDS-a, radimo za zajedničko dobro.

NACIONAL: Smatrate li da je tako nešto moguće i na državnoj razini?

Naravno da je moguće i to bi bilo poželjno na svim razinama. Pogledajte što nam se događa. U Hrvatskoj nedostaje dovoljno ozbiljnosti i odgovornosti prema državi. Ljudi na vlasti često su puni taština i svi misle da mogu napraviti neki posao bolje od drugih, a ne razumiju da je ključ uspjeha u zajedništvu. Svi gledaju samo sebe i svoju političku opciju, a ne sve građane. To je možda idealistički, ali mi na svom primjeru u Umagu pokazujemo da može biti bolje.

NACIONAL: Imate li ambiciju da primjer iz Umaga pokušate primijeniti i na državnoj razini? Planirate li se možda aktivnije uključiti u SDP-u na nacionalnoj razini?

Nemam takvu ambiciju pa je možda to i razlog što me se u samoj stranci doživljava na samostalniji način. Nikada nisam bio dio neke struje unutar stranke, nisam sudjelovao u sukobima, nego sam se oduvijek smatrao socijaldemokratom koji je svoju poziciju izborio na rezultatima svoga rada, a ne na guranju ili stranačkom prijateljstvu. Takav ću i ostati. Nemam čak ni ambicije na županijskoj razini, jer želim u svom Umagu završiti projekte koje smo počeli i koji su bitni za moje sugrađane. Kad SDP dođe na vlast ili u slučaju da me netko pozove za savjet na temelju mojih rezultata rada, rado ću se odazvati. Ali Umag ostaje moja prioritetna ambicija.

NACIONAL: Jeste li zadovoljni rezultatom SDP-a na državnoj razini?

Rezultati su bolji od očekivanih jer se poklopio niz sretnih i spretnih okolnosti. To je rezultat upornosti i izdržljivosti SDP-a. Ujedno, imali smo najkvalitetniju listu, to je činjenica. Najveći dobitak izbora je u tome što se u stranci, nakon nekoliko godina atmosfere sukoba, napokon stvorila pozitivna atmosfera. Moramo ustrajati i nastaviti raditi na zajedništvu, jer zajedništvo nema alternativu.

‘SMATRAM DA BILO KOJI premijer i vođa oporbe imaju dužnost surađivati oko stvari od strateškog značaja. To je europski uobičajeni i poželjni vid suradnje. To nisu želja, volja ili politička ideologija – to je njihova odgovornost’

NACIONAL: Znači li to da smatrate da bi HDZ i SDP, odnosno Andrej Plenković i Davor Bernardić, trebali surađivati na državnoj razini?

Smatram da bilo koji premijer i vođa oporbe imaju dužnost surađivati oko stvari od strateškog značaja za Hrvatsku. To je europski uobičajeni i poželjni vid suradnje. Prisjetimo se suradnje u okviru arbitraže, Istanbulske konvencije ili problematike dužničkog ropstva – to su primjeri suradnje. Predsjednik SDP-a Davor Bernardić politički je jako napredovao od trenutka kada je postao predsjednik SDP-a. On je preuzeo stranku u teškom trenutku. Atmosfera je bila loša i zasigurno nije bio spreman na takvo ozračje. Kada bismo mogli vratiti vrijeme unatrag i ovog, profiliranog Davora Bernardića postaviti za predsjednika stranke prije dvije godine, mislim da bi bio pozitivnije prihvaćen i unutar stranke, ali i u javnosti. Kada je u pitanju njegova suradnja s Plenkovićem, ponavljam, pozicija i opozicija moraju surađivati kada su u pitanju stvari od strateške važnosti za Hrvatsku.

NACIONAL: Pitam vas jer je već sada jasno da nijedna stranka neće samostalno formirati vlast, a iz primjera Umaga vidljivo je da je šira politička suradnja moguća.

Mislim da čelnici državotvornih stranaka, kao što su i SDP i HDZ, ali i svi ostali, moraju stati na loptu i u ovim teškim trenucima za Hrvatsku pronaći rješenje za goruće probleme Hrvatske, ponajprije za “bijelu kugu”. Bilo bi dobro da se dnevno posjete autobusni i željeznički kolodvori po Hrvatskoj i da se pokuša shvatiti, direktnim kontaktom, što ne valja i što možemo svi zajedno učiniti za našu domovinu. To nisu želja, volja ili politička ideologija – to je njihova odgovornost. HDZ i SDP, kao dvije najveće i najjače državotvorne stranke, imaju odgovornost za stanovnike ove države. Vrijeme je da prijeđemo preko osobnih, političkih i stranačkih razmišljanja kada je u pitanju opstojnost. Možemo mi sto godina govoriti o demografiji i ubijati se tražeći rješenja, ali ako jednom zajedničkom politikom ne možemo ljudima dati motiv ostanka u državi, onda je to uskogrudna i promašena politika. Ne trebamo svi biti isti ili dijeliti iste ideje, dapače, raznolikost nas čini bogatijima, ali moramo shvatiti da je jedina zadaća svih nas političara, od lokalne do državne razine, boriti se za viši cilj – naše građane. Tek kad se to shvati, bit ćemo na razini Finske, Švedske ili Danske.

Komentiraj