Barokni slikar Diego Velázquez prvi je pokazao važnost ogledala u likovnoj umjetnosti

Autor:

ilustracija mm

Slikar Diego Velázquez rodio se 6. lipnja 1599. godine u Sevilli, u obitelji nižeg plemstva. Njegov otac, odvjetnik Juan Rodriguez de Silva, bio je porijeklom iz portugalskoga lučkoga grada Porta, a njegova majka, Jerónima Velázquez, bila je pripadnica lokalnih nižih plemića hidalga.

Njegovim kreativnim vrhuncem smatra se prikaz kraljevske obitelji poznat kao “Las Meninas” (Male dvorske dame). Iako je princeza smještena u središte slike, Velázquez, slikajući svoj portret u prirodnoj veličini iza štafelaja, a umanjujući prikaz kraljevske obitelji na odraz u (udaljenom) ogledalu, krši sva dotad uobičajena pravila dvorskog slikarstva. To je izazvalo brojna tumačenja, uključujući i opsežnu analizu glasovitoga francuskog filozofa Michela Foucaulta u kojoj, na temelju toga slikarskog remek-djela, upozorava na važnost ogledala, zaslona i odraza u likovnoj umjetnosti. Možda je najčudnije bilo to što je ovo remek-djelo naišlo i na oduševljenu reakciju kraljevske obitelji, koja slobodoumnog slikara 1659. promiče u viteza, pa je naknadno na njegovim prsima nadoslikano viteško odličje.

Velázquez umire u Madridu u ljeto 1660. kao cijenjen i bogat čovjek, a na njegovu su sprovodu bili i članovi kraljevske obitelji. 200 godina kasnije ga Manet i impresionisti prepoznaju kao jednog od ključnih začetnika modernog slikarstva, a iduće stoljeće obrade njegovih djela potpisali su i velikani poput Picassa, Dalija i Bacona.

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.