Bandićev urbanistički zid USKOK će teško preskočiti

Autor:

20.12.2010., Gradska skupstina, Ulica sv. Cirila i Metoda 5, Zagreb - Prijedlog proracuna Grada Zagreba za 2011. Prijedlog odluke o izvrsavanju Proracuna Grada Zagreba za 2011. Prijedlog projekcije Proracuna Grada Zagreba za razdoblje 2012. - 2013. godine. Milan Bandic.
Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL

Sanjin Strukic/PIXSELL

Objavljeno u Nacionalu br. 840, 2011-12-20

Pod Bandićem u Zagrebu se godinama pogoduje investitorima, a Ministarstvo prostornog uređenja potvrdilo je da su čak 33 plana nezakonito promijenjena, no gradonačelnikovi ljudi dokazuju da ništa nije sporno

Činilo se kao gotova stvar da su Milan Bandić i njegova svita napokon nedvojbeno uhvaćeni u muljanju oko prostornih planova u Zagrebu. Nakon više od godinu dana kotrljanja istrage u Skupštini Zagreba i prijave USKOK-u, konačna potvrda prošlog je tjedna stigla od Ministarstva zaštite okoliša i prostornog uređenja. Oni su rekli da su čak 33 plana nezakonito mijenjana, u namjeni, visini zgrada, promjeni trasa cesta. Pod egidom tehničkih ispravaka, rađene su veće promjene koje bi zahtijevale čitavu novu proceduru usvajanja uz sudjelovanje javnosti i Skupštine kao gradskog zakonodavca.

Iako to u pismu Ministarstvo nije napisano, logična je pretpostavka da se takvim nezakonitim izmjenama pogodovalo investitorima koji su financirali te iste planove ili imaju zemljišta unutar njih. A među istaknutijim tvrtkama u obuhvatu spornih urbanističkih planova su IGH i Konstruktor, Crodux generala Ivana Čermaka, Allegheny Financial Ninoslava Pavića, MD profil Darka Mandunića, norveški Verdispar, Zagreb – montaža Vlade Čovića, Bramgrad Branka Mihaljevića i mnogi drugi.

Kako je već poznato da se u Zagrebu godinama pod Bandićevom upravom pogoduje investitorima i izigravaju procedure, a izvješće Ministarstva poslano je i USKOK-u, bilo je to dovoljno za zapaljivu konstataciju da se oko zagrebačkog gradonačelnika stegnuo krug i da ovaj put pada. Djelomično je ona tako olako izrečena jer su isto tvrdili i brojni zagrebački SDP-ovci, među ostalima i Tomislav Saucha, budući predstojnik kabineta premijera Zorana Milanovića, koji je vodio povjerenstvo za ispitivanje famoznih ispravaka. Drugi razlog je što se radi o veoma složenoj materiji za čije razumijevanje treba imati kombinaciju pravnog i urbanističkog iskustva te jako dobro poznavati sve izmjene zakona o prostornom uređenju s gradskim procedurama.

NO ONO ŠTO se činilo kao gotova stvar i zatvoreni krug oko Bandića moglo bi se kao bumerang obiti o glavu SDP-ovcima i njihovim partnerima u Skupštini koji su aferu oko ispravaka i pokrenuli. Također će dovesti u pitanje vjerodostojnost Ministarstva, a USKOK pred zid koji neće preskočiti. Radi se o tome da je Bandićeva uprava odlučila žestoko odgovoriti na prozivku. Kao prvo, uspjeli su dokazati da je procedura pri donošenju ispravaka poštovana i da je nije svojevoljno potpisivala jedna osoba prema nalogu gradonačelnika. Ono važnije, imaju argumente koji pokazuju da su ispravci posljedica onoga što je donijela SDP-ova Skupština dok su još bili “u ljubavi” s gradonačelnikom. Također, podastrli su i dokaze da je ista procedura, prema istim zakonskim odredbama, već odrađivana, a nije reagiralo ni Ministarstvo ni njegove inspekcije. Iako se u svakom od 33 plana radi o različitoj pravno-urbanističkoj osnovi za ispravke, ono što je svima zajedničko jest nevjerojatna činjenica: niti je Ministarstvo od Grada tražilo da mu dostavi razloge zašto su ispravci provođeni, niti je tu osnovu imalo povjerenstvo prije nego što je zaključilo da se radi o nezakonitostima. Pojednostavnjeno, ako je prema planu rečeno da će zgrada imati jedan, a onda se ispravkom kaže da će imati dva kata, naravno da procedura nije poštovana.

Međutim, ako je već netko u procesu donošenja plana rekao da bi zgrada trebala imati dva kata, to je usvojeno na Skupštini, ali nije bilo u planu, onda je ispravak, odnosno podizanje zgrade za jedan kat potpuno legalno. Naravno, da biste saznali je li legalno ili nije, ne možete usporediti samo plan i ispravak, nego morate imati osnovu na kojoj je ispravak obavljen. A Ministarstvo i povjerenstvo ih nisu imali ni za jedan slučaj. Bandićevi ljudi, predvođeni posebnim savjetnikom Željkom Horvatom, dali su dokaze za pet od 33 sporna plana, jer kažu da više nisu uspjeli obraditi u tako kratkom vremenu. Materijal za svaki plan sastoji se od stotina stranica povijesti, tekstualnih i grafičkih dijelova planova. “I Skupština i USKOK će uskoro za sve planove dobiti pravnu osnovu i dokazat ćemo da nema ništa sporno”, kaže Horvat. U tri od tih pet slučajeva radi se o primjedbama koje je SDP-ova Skupština usvojila, ali greškom nisu unesene u plan. U jednom slučaju, izmjenama Generalnog urbanističkog plana radi se o tome da se postupalo prema nalogu inspekcije istog Ministarstva koje je ispravke proglasilo nezakonitima. U drugom, argumenti i nisu toliko jaki – pozvali su se na brzinu i nužnost izmjene radi usklađivanja s drugim planovima. Procedura je zakonski upitna, ali brzina se može razumjeti budući da se radilo o otvaranju Muzeja suvremene umjetnosti, a ne, kako se isprva mislilo, o prenamjeni parcele za IGH-ov centar Bundek.

PITANJE JE JESU li Bandićevi ljudi namjerno izabrali baš tih pet od 33 plana i hoće li i u ostalima imati jednako dobre argumente. Ako neće, još bi se za neki od tih planova i mogla naći osnova da se progone odgovorne osobe – teško Bandić, eventualno njegovi pročelnici. Ali i ovih pet planova je već dovoljno da se udarac prilično jako uzvrati i Ministarstvu i SDP-u. Pogotovo zato što SDP i na ovom slučaju pokušava izgraditi podlogu za smjenu Bandića, zaboravivši što su radili u prošlom sazivu dok je gradonačelnik bio u njihovoj stranci. Tada se ništa nije naročito provjerovalo, a planovi su u zadnji tren mijenjani amandmanima, a da nisu prošli javnu raspravu. Sada se otišlo u drugu krajnost. U pozadini ove političko-pravne bitke ostaje jedna tužna činjenica. I ovaj slučaj dokazuje kako se Zagreb razvijao zadnjih deset godina. Važnija od urbanizma bila su prava vlasnika zemljišta. Urbanistički su planovi donošeni stihijski, svake su godine mijenjani ovisno o željama investitora, a zastupnici u Skupštini iskoristili su priliku da amandmanima prenamijene zelene površine u građevinske ili da pogoduju nekome, sve se radilo u velikoj brzini s tisućama međusobno sukobljenih primjedbi i pritisaka. Sve je to plodno tlo za korupciju. Rezultat su zgrade uz neadekvatne ceste i ono što je bilo zeleni pojas.

Na žalost, na ovom posljednjem slučaju ispravaka štetu će USKOK teško dokazati. Ne samo zbog ovih argumenata, nego zato što se radi o toliko složenu materijalu za koji sigurno nisu osposobljeni. Među ostalim, kad im je ove godine Porezna uprava poslala čistu kronologiju da je Bandić oštetio gradski proračun za 6 milijuna eura zamjenama zemljišta u Sesvetskom Kraljevcu, oni nisu reagirali. Afera s ispravcima, čini se, bit će još jedna koju će pokriti prašina.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.