AUTOCESTA PREPUNA NOVCA: USKOK istražuje HAC zbog još 209 milijuna kuna

Objavljeno u Nacionalu br. 734, 2009-12-08

ISTRAGA USKOKA provjerava internu dokumentaciju Hrvatskih autocesta koja pokazuje kako je dvanaest domaćih tvrtki poput Dalekovoda i Konstruktora dobivalo milijunske iznose za dopunske radove

Nacional posjeduje internu dokumentaciju Hrvatskih autoceste s informacijama o tome koliko su tzv. dodatnih radova Hrvatskim autocestama naplatile razne tvrtke koje su sudjelovale u izgradnji autocesta u Hrvatskoj. Ti dokumenti pokazuju da su dodatne radove HAC-u naplaćivale tvrtke Dalekovod, Konstrukotr inženjering, Viadukt, Swietelsky, Jedinstvo Krapina, Werkos, Hidroelektra niskogradnja, Cesta Varaždin, Strabag, Osijek koteks, Trgoingrad i Carin. Ukupno su HAC-u naplatile 209.346.972 kune za dodatne radove.

Istu dokumentaciju od prije nekoliko dana posjeduje i Uskok, koji pokreće temeljitu analizu informacija koje se u njima nalaze. Interna dokumentacija HAC-a do redakcije Nacionala dospjela je iz krugova bliskih HDZ-u, što bi se moglo tumačiti tako da u toj stranci postoji želja da se potpuno raščiste sve eventualne nepravilnosti u poslovanju te tvrtke. Drugim riječima, unutar HDZ-a postoji krug viskih dužnosnika koji dostavljanjem sporne dokumentacije Nacionalu želi dodatno pojačati pritisak na Božidara Kalmetu, ministra mora, prometa i infrastrukture, kojega unutar dijela vrha HDZ-a očito ipak smatraju politički i “po zapovjednoj odgovornosti” odgovornim za propuste u poslovanju HAC-a, iako se javno tvrdi suprotno. Kalmeta je formalno jedini član Skupštine HAC-a.

Našao se pod velikim pritiskom zbog afere unutar HAC-a koja je pokrenuta procesuiranjem spornih radova što ih je za HAC obavila tvrtka Skladgradnja. Ta je tvrtka, kako sumnjaju mjerodavne državne institucije, neopravdano višestruko naplaćivala svoje usluge bojenja nekih tunela, kao i neke druge radove, što je rezultiralo smjenama nekih vodećih ljudi u HAC-u, a potom i njihovim pritvaranjem, zajedno sa Slavenom Žužulom, čelnikom Skladgradnje. Dokumentacija koja je iz krugova bliskih HDZ-u dostavljena Nacionalu otvara sumnju da nije samo tvrtka Skladgradnja višestruko više od stvarne vrijednosti naplaćivala radove pri gradnji autocesta u Hrvatskoj, nego da su to možda činile i druge tvrtke, i to naplaćujući dodatne radove. Ti su radovi izvođeni pri gradnji autocesta širom Hrvatske, na dionicama Osijek-Đakovo, Zagreb- Sisak, Zagreb-Goričan, tunel Sveti Rok, Ravča- Ploče… Tvrtka Konstruktor inženjering naplatila je HAC-u ukupno 82.868.332 kune za dodatne radove. Od tog iznosa 28.250.537 kuna naplatili su u prosincu 2008. za dodatne radove na hidrosjetvi i krajobraznom uređenju trase dionice Đakovo sjever, Beketinci, Čepin i Osijek. Dodatnih 11.826.000 kuna naplatili su u veljači ove godine za utovar, prijevoz i istovar dravskog pijeska s deponije Bokroš na desnoj obali Drave na dio trase autoceste Osijek-Đakovo.

Stručnjaci tvrde da bi im doista bilo zanimljivo čuti kako je moguće da pri izgradnji autoceste izvođača radova može iznenaditi to što na gradilište treba prevesti pijesak. Tvrtka Dalekovod ukupno je naplatila 21.378.795 kuna za dodatne radove. Primjerice, ta je tvrtka na trasi autoceste Zagreb-Sisak naplatila 4.711.857 kuna za dodatne radove na izvođenju privremenog upravljanja sustavom daljinskog vođenja i kontrole prometa. Tvrtka Viadukt naplatila je ukupno 29.623.294 kune za dodatne radove. Najveći dio tog iznosa naplaćen je za dodatne radove izgadnje druge faze platoa graničnog prijelaza Zagreb-Macelj. Tvrtka Swietelsky dodatne je radove naplaćivala na autocesti Zagreb-Sisak. Ukupno su dosad naplatili 27.251.345 kuna za dodatne radove. Evo zanimljivijih: 8.830.000 kuna za oblaganje kanala “madracima”, 1.665.609 kuna za izgradnju cestovne kanalizacije u Novom Selu, a naplatili su čak i dodatnih 1500 kuna za dovoz i ugradnju dodatnog šahta u Buševcu.

Tvrtka Hidroelektra niskogradnja ukupno je naplatila 31.815.510 kuna za dodatne radove. Za izgradnju putnog prolaza Crip na autocesti Ravča-Ploče naplaćeno je dodatnih 10.182.819 kuna. Na istoj trasi ta je tvrtka naplatila 1.524.215 kuna za otežani iskop. Ista tvrtka naplatila je i dodatne radove na izgradnji tunela Sveti Rok, ukupno 12.200.000 kuna. Od toga je za ugradbu mlaznog betona debljine 5 cm dodatno naplaćeno 7.200.000 kuna, a za ugradbu dodatne armature dodatnih 5 milijuna kuna. Te četiri tvrtke uspjele su od HAC-a naplatititi 163.313.982 kune, dok je ostalih osam naplatilo 46.032.990 kuna. Nacional je svim spomenutim tvrtkama postavio ista pitanja o spomenutim radovima: na kojim su natječajima dobile poslove, kolika je bila ukupna vrijednost ugovorenih poslova i na kojim dionicama autoceste, je li bilo probijanja ugovorenih vrijednosti poslova, odnosno dodatnih radova, te ako jest, o čemu se radilo i kolika je ukupna vrijednost dodatnih radova. Svim tvrtkama postavljena su i pitanja kakva je bila procedura oko izvođenja i naplate dodatnih radova, te kolika je bila vrijednost odrađenih dodatnih radova u odnosu na prvotno ugovorenu vrijednost posla.

Na kraju, svima je tvrtkama poslano i pitanje jesu li imale podizvođače za pojedine poslove, koje su tvrtke angažirale i po kojim su ih kriterijima birale. Pitanja su poslana sredinom prošlog tjedna, sve su tvrtke telefonski potvrdile da su ih primile, ali ni jedna nije na njih odgovorila. Nacional je od osoba upućenih u poslovanje HAC-a doznao da se pri svakom sklopljenom ugovoru za gradnju pojedinih dionica autocesta mogu aneksom dogovarati i dodatni radovi, i to do 25 posto vrijednosti osnovnog potpisanog ugovora. Taj se aneks može potpisati samo jedanput. Radimir Čačić, bivši ministar graditeljstva, izjavio je za Nacional da su se osnovni ugovori za njegova mandata vrlo rijetko dopunjavali ugovaranjem dodatnih radova. On tvrdi da su stručnjaci tada postavljali troškovnike za izgradnju pojedinih dionica autocesta, te da se maksimalno moglo dogoditi da tvrtke naplate 5-10 posto više od prvotno planiranog. Međutim, stručnjaci tvrde da su se dodatni radovi često iskorištavali kao pokriće za manipulacije. Tvrtke bi namjerno ponudile manju cijenu na natječaju, a potom bi se navodno neočekivanim dodatnim radovima probijale prvotne cijene izgradnje.

Iz dokumentacije dostupne Nacionalu ne može se vidjeti je li vrijednost dodatnih radova koje su tvrtke naplaćivale prešla četvrtinu vrijednosti osnovnog ugovora, jer se u tom dijelu dokumentacije samo navodi pod kojim su brojem ugovori potpisani, a ne i iznosi osnovnih ugovora. Međutim, dokumentacija pokazuje zbog čega su se dodatni radovi izvodili i koliko su plaćeni. Upravo to budi sumnju da su se u brojnim slučajevima ti dodatni radovi iskorištavali kako bi se dodatno opteretili hrvatski građani, koji su možda plaćali neopravdano prenapuhane radove. To, naravno, ne znači da su svi ti dodatni radovi nepotrebni i neopravdani. Građevinski stručnjaci s kojima je Nacional razgovarao tvrde da se dodatnim radovima možda manipuliralo i kako bi konzorcij domaćih tvrtki koji se natjecao za te poslove uspio pobijediti inozemnu konkurenciju. Oni su te poslove na natječajima dobili, ali su ugovorene vrijednosti poslova kasnije uvećane. Zasad se može samo nagađati bi li hrvatskim poreznim obveznicima bilo jeftinije da su izabrali ponudu neke strane tvrtke, koja bi na početku bila nešto skuplja, ali možda ne bi toliko probila vrijednost izvođenih poslova.

“Ako postoji politička volja da se krade, sustav se prilagodi toj svrsi. U HAC-u se nije puno toga promijenilo u odnosu na vrijeme kad je na vlasti bila koalicija lijevog centra. Ondje mahom rade isti ljudi. Međutim, u to su vrijeme kalkulacije za izgradnju autocesta u pravilu bile veće, a vrijednost naplaćenih radova bila bi manja”, izjavio je za Nacional Radimir Čačić, prethodnik Božidara Kalmete na ministarskoj funkciji u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture. Čačić je izjavio za Nacional da je on kao ministar prvo raskinuo ugovor o izgradnji autoceste s Bechtelom, koji je htio naplatiti 7,35 milijuna eura po izgrađenom kilometru autoceste Bosiljevo-Sveti Rok. On kaže da je ubrzo potom, za njegova mandata, gradnja dionice autoceste Sveti Rok-Dugopolje ugovorena po cijeni od 4,25 milijuna eura po kilometru. “Prva stvar koju je HDZ napravio kad je došao na vlast bila je pokušaj da se potpiše ugovor s Bechtelom za gradnju autocesta po cijeni od 8,5 milijuna eura po kilometru. Tada već bivši premijer Ivica Račan i ja osobno javno smo reagirali i taj ugovor nije bio potpisan. Iz HDZ-a su nam tada poručivali da će Bechtel tražiti veliku odštetu, ali oni na kraju nisu ni podigli tužbu. Išlo se na javni natječaj pa se dobila ponuda domaćeg konzorcija da će autocestu dovršiti po cijeni od 6,95 milijuna eura po kilometru. Dakle, kad već nije išlo preko Bechtela, krenulo se na domaće igre. Te su igre završile tako da se od 6,95 milijuna eura po kilometru izgrađene ceste došlo do 17 milijuna eura po izgrađenom kilometru”, izjavio je za Nacional Čačić.

Čačić napominje da je on o tome više puta javno govorio, ali da su reakcije izostale. Okolnosti su se sada promijenile, a čak i neki krugovi bliski Uskoku misle da se to dogodilo samo zato što Ivo Sanader više nije hrvatski premijer. Upravo zbog dramatičnog porasta cijene gradnje autocesta u Hrvatskoj Uskok započinje puno širu istragu od one koja je formalno pokrenuta analizom poslovanja Skladgradnje. Zato će se i dokumenti koje posjeduje Nacional pomno ispitati. Čak ako je formalno svaki dodatni rad i izveden i naplaćen po zakonu, to ne znači da je bio i realno opravdan i potreban, iako je među njima bilo i takvih. Sve će to Uskok pokušati pažljivo sagledati, a za to će trebati vremena. Izvori bliski Uskoku tvrde da će posao biti složen i dugotrajan, ali vjeruju da rezultati neće izostati.

Komentiraj