ASRONOMSKI TROŠKOVI STRANAČKOG NADMETANJA: 5 mil. eura za predizbornu kampanju

Objavljeno u Nacionalu br. 418, 2003-11-19

Političke stranke uplatile su ovih dana HTV-u 3,2 milijuna kuna, od čega četiri najjače, HDZ, SDP, HNS i HSS, 80 posto tog iznosa, što nije ni desetina novca koji su potrošile na reklamu na televiziji, novinama, tisku te na predizborne skupove i ostale aktivnosti

U samo deset dana od početka predizborne kampanje marketing HTV-a od političkih stranaka inkasirao je 3,2 milijuna kuna. Prema pouzdanim, iako neslužbenim izvorima, čak 80 posto tog iznosa uplatile su četiri najjače stranke: HDZ, SDP, HNS i HSS. Koliko je uplatila koja od njih čak je i na javnoj televiziji poslovna tajna. Izborno povjerenstvo HRT-a zaključilo je kako bi se objavljivanjem tog podatka, dok je predizborna kampanja još u tijeku, stranke mogle dovesti u neravnopravan položaj. Kako bi se iznos što ga je svaka stranka uplatila za reklamu mogao odraziti na njihovu međusobnu ravnopravnost, u Povjerenstvu nisu objasnili.

Nova TV, kao komercijalna televizija, ne mora objašnjavati ništa. Podatak o tome koliko je natjecanje stranaka u osvajanju birača napunilo njihovu blagajnu poslovna je tajna. Poslovna je tajna i to kolike su popuste odobravali pojedinim političkim strankama, iako je Hrvatski sabor prošlog mjeseca donio Pravila o postupanju elektroničkih medija s nacionalnom koncesijom tijekom izborne promidžbe, a koja izričito brane posredovanje marketinških agencija i odobravanje marketinških popusta za reklamiranje političkih stranaka. Neke su stranke, kako tvrde, ipak uspjele dogovoriti “specijalne aranžmane” s marketingom Nove TV. Ipak, dok je za “trećesiječanjske izbore” deset stranaka u svoju promidžbu uložilo ukupno 14,2 milijuna kuna, ovaj put će u tu namjenu biti potrošeno bar 35 milijuna kuna.

Podatak o tome koliko se reklamira koja stranka nemoguće je dobiti, bar dok svi glasovi ne budu na sigurnom ? u glasačkim kutijama, čak i kod agencije koja ima vlastiti “monitoring” i prodaje tako skupljene podatke. Točne brojke moguće je dobiti tek nakon 23. studenog.

Čak ni u strankama prije zaključenja izbora ne znaju odgovoriti, osim otprilike, koliko su milijuna platili za emitiranje spota na nacionalnim televizijama, koliko za plakatiranje na “billboardima”, koliko za stranačke skupove i honorare “estradnjacima”. Očigledno je tek kako u svom atakiranju na birače uvjerljivo prednjače HDZ i SDP. Dvije stranke se u tome, ako je suditi prema izjavi glasnogovornika HDZ-a Ratka Mačeka, prilično natječu.

“Ako naši konkurenti pojačaju promidžbu, reagirat ćemo novim terminima na televiziji”, objasnio je Maček razloge zbog kojih su se troškovi HDZ-ove kampanje gotovo udvostručili pa umjesto planiranih 3,5 milijuna kuna stranka računa kako će do ovog vikenda potrošiti i do pet milijuna kuna. Kad bi pak trebali specificirati vlastite troškove, u HDZ-u gube računicu. Saznajemo da su izradu spota platili 10.000 eura jer je rađen u vlastitoj produkciji, dok su za njegovo emitiranje uplatili oko 1,5 milijuna HTV-u i isto toliko Novoj TV. Emitiranje radijskog spota na stanicama s nacionalnom koncesijom stajalo je oko 250.000 kuna. Troškovi HDZ-ovih predizbornih skupova jednako su neodređeni, odnosno određeni tek u odnosu prema SDP-ovim pa tako Maček, upitan za cijenu HDZ-ovih pjevača, kaže: “Podijelite Severinu s tri”. Uzme li se dakle 200.000 eura koliko u HDZ-u računaju da je bila Severinina cijena i primjeni Mačekova formula, ispada kako su Prljavo kazalište i Dalmati u ovoj kampanji zaradili 70.000 eura ili 500.000 kuna. Ostatak je, lakonski će Maček zaključiti specifikaciju troškova svoje stranke, otišlo na tisak i jumbo plakate. Taj ostatak bi u tom slučaju bio oko milijun kuna i reklo bi se kako je HDZ-ov budžet ostao u okvirima 5,7 milijuna kuna koliko je stranka za kampanju dobila iz proračuna, pa su 700.000 kuna čak i uštedjeli.

Milijun kuna stranka je potrošila i prije početka predizborne kampanje, od toga 380.000 kuna na jumbo plakate, 400.000 kuna na oglase u dnevnim i tjednim novinama i 60.000 kuna na komercijalne televizije poput CCN-a i Nove TV. Neki je honorar zacijelo isplaćen i Dini Dvorniku koji je uglazbio stranački slogan “Pokrenimo Hrvatsku”, a čak ni Prljavci ne mogu nastupati bez bine i razglasa što treba platiti bar 80.000 kuna ? za jedan koncert. Okvirno bi se prema tome dalo izračunati kako je budžet čiji je iznos HDZ službeno objavio kratak za najmanje 1,5 milijuna kuna. I to pod uvjetom da ova stranka nema više od 200 unajmljenih “billboard” mjesta za svoje jumbo plakate po Hrvatskoj, što zvuči otprilike jednako uvjerljivo kao i podatak da su za reklame u dnevnim i tjednim novinama do sad potrošili svega milijun kuna, ili upola manje od SDP-a koji je samo za objavu oglasa u tiskovinama utrošio bar dva milijuna.

Milijun od toga SDP je potrošio prije no što je kampanja uopće počela, baš kao što su prije službenog početka predizborne utrke uložili i 650.000 kuna u akciju “Recite nam sve”. Plaćeno je i gostovanje Slavka Linića u emisiji Romana Bolkovića “Dva u devet” koja se emitira na CCN-ovoj televizijskoj mreži, a ta cijena iznosi 40.000 kuna. Esdepeovci su u kampanju najprije odlučili ući s pet milijuna kuna, a onda se taj budžet popeo do, kako tvrde, osam milijuna. Od toga su dva milijuna uložena u izradu i emitiranje televizijskog spota na obje nacionalne televizije po ključu, kako objašnjava poslovni direktor SDP-a Josip Leko, 60 posto na HTV, 30 na Novu TV, a preostalih 10 posto na CCN. Cijena emitiranje radijskih poruka iznosila je 900.000 kuna, a za najam 800 “billboard” površina s tiskanjem plakata plaćeno je 1,5 milijuna kuna. Kad je riječ o tiskovinama, u SDP-u uvjeravaju kako posljednjih dana kampanje njihovih oglasa u tiskovinama i nema toliko, iako i SDP-ov i HDZ-ov logo iz dana u dan krase naslovnice dnevnih novina. Najviše prašine podigla je oko SDP-a priča o Severini i koncertu koji ova uspješna estradna umjetnica naplaćuje 20.000 eura za nastup. Severina, međutim, neće nastupati na svim, već na nekoliko SDP-ovih skupova jer za stranku pjevaju još Goran Bare i Let 3. Iznos od 200.000 eura zapravo je cijena kompletne glazbene produkcije s najmom pozornice i razglasa. Ako je vjerovati esdepeovcima, reklo bi se kako njihova Severina nije puno skuplja od HDZ-ovog Prljavog kazališta.

Kad se sve zbroji, SDP je u kampanju do sad uložio oko 7,5 milijuna kuna, no u tom iznosu nedostaje još barem milijun kuna za oglase u tiskovinama kojih, bez obzira na uvjeravanja iz SDP-a, u novinama još uvijek ima bar jednako koliko ih je bilo prije službenog početka kampanje, ako ne i više. No, baš kao što je i HDZ ostao u okvirima budžeta što ga je za kampanju dobio iz državnog proračuna, tako je u istim okvirima ostao i SDP koji je na ime svojih zastupnika u Saboru isplaćen s 8,2 milijuna kuna. Izgleda kao neobična koincidencija jer su obje stranke debelim prekoračenjem predizbornog budžeta koji su same propisale već dokazale koliko spretno barataju novcem.

Uostalom, čak i u atmosferi gotovo zavjereničke šutnje o tome koliko je koja stranka potrošila nije bilo osobito teško izračunati da proračunska sredstva ni HDZ-u ni SDP-u nisu bila dovoljna za pokrivanje svih troškova. Pri tom, osim što im je plaćena reklamna kampanja agresivnija nego što je inače ima ijedan drugi komercijalni proizvod, političke je kandidate trebalo stilizirati, našminkati, odjenuti, podučiti govorništvu i gestikulaciji. Trebalo je tiskati letke, stranačke programe, sitne poklone za potencijalne birače, a trebalo je platiti i umove koji su idejno osmislili sve slogane s kojima se hrvatski građani ovih dana sudaraju na svakom koraku. Sve to u kalkulaciju nije uračunato pa opet i bez toga obje stranke pregazile budžet koji su objavile za najmanje milijun kuna. Tko je tu razliku pokrio?

Koliko su sredstava dobili od donatora u SDP-u još nisu izračunali, ali uvjeravaju kako je stranačko pravilo da novčani prilozi članova ne premašuju tisuću, a donacije simpatizera 10.000 eura. Tko su simpatizeri SDP-a, poslovna je tajna. Otkrio bi to svojim biračima SDP, baš kao i HDZ, ali im donatori brane. Iz kojeg razloga, pitanje je na koje u strankama tek sliježu ramenima. Tako ni birači ne mogu znati koliko je novca stranka potrošila da ih uvjeri kako upravo ona ima najbolji program, baš kao ni koliko je u brojkama, slovima i sitnim ustupcima dužna tajanstvenim donatorima. Tko su ti donatori i zbog čega političku opciju u koju su odlučili investirati ne bi podržali i javno? Prema Zakonu o financiranju stranaka donator može biti bilo tko, a donacije ne moraju biti hrvatskog porijekla. Premda većina zemalja koje se tek spremaju ući u Europsku uniju u svojim zakonima o financiranju stranaka propisuju objavljivanje imena donatora i brane uplate donacija iz inozemstva, stranke koje Hrvatsku vode u Europu ne žele odgovoriti ni na pitanje koliko su novca prikupili od donacija. U SDP-u još ne znaju, u HDZ-u to smatraju svojom poslovnom tajnom, a samo je HNS objavio listu svojih, ali manjih donatora.

Glasnogovornik HNS-a Boris Blažeković najprije će zahvaliti svima koji su im dali popuste, a potom ponosno obznaniti kako je HNS ostao unutar predviđenog budžeta od 2,5 milijuna kuna za kampanju. Snimanje spota koštalo ih je 135.000 kuna, a za njegovo emitiranje na HTV-u su platili 700.000 tisuća kuna. Zbog specijalnih aranžmana koje HNS ima s Novom TV, a o kojima Blažeković nije želio trošiti previše riječi, toj je komercijalnoj televiziji s nacionalnom koncesijom HNS platio samo 100.000 tisuća kuna (!?). Cijena emitiranje radijskog spota iznosila je 50.000 kuna, a tiskanje 170 komada jumbo plakata s pripremom oko 30.000 kuna. Najam isto toliko “billboard” površina u prosjeku iznosi oko 400.000 kuna. Za objavljivanje stranačke reklame u tiskovinama HNS je prije kampanje potrošio 340.000 kuna pa je za očekivati kako je uloženo bar još toliko do kraja kampanje. Kako stranka nema organizirane skupove, a oni u Zagrebu plaćaju se iz gradskog proračuna, zbroj ne prelazi iznos od 2,5 milijuna planiranog budžeta što je, s obzirom na to da je HNS iz proračuna dobio tek nešto više od 300.000 kuna, još uvijek previše. Haenesovci su stoga podigli 1,5 milijuna kuna kredita, no za punjenje budžeta još uvijek nedostaje bar oko milijuna i pitanje je jesu li toliko skupili od malih donatora čija su imena objavili. Pozitivnim pomakom ipak treba cijeniti činjenicu da birači tako poznaju bar neke od simpatičnih donatora koji inače ne vole otkrivati svoj identitet. Tajanstveni su i donatori HSS, no bar se otprilike zna koliko su donacija uplatili.

“Ne znam zadnju bilancu, ali mislim da ima oko dva milijuna kuna donacija. Imena nekih donatora ćemo objaviti, no neki nam to neće dozvoliti i to je njihovo pravo”, objasnila je glasnogovornica HSS-a Marijana Petir. Inače, HSS je najspremnije izložio svoj “medija plan” s točnim iznosima u kunama i brojem objava. Emitiranje spota na HTV-u plaćeno je oko 300.000 kuna, a ista količina emitiranja u jednako atraktivnim terminima na Novoj TV je nešto skuplja i iznosi 319.000 kuna. Na zajedničkoj mreži lokalnih televizija CCN Haesesovci su potrošili 156.000 kuna. Radijske reklame koštale su ih 104.000 kuna, a najam 215 “billboard” površina platili su oko 680.000 kuna. Objavljivanje oglasa u dnevnim novinama platili su 440.000 kuna, a u tjednicima oko 250.000 kuna. Uloženo je 3,5 od ukupno osam milijuna kuna koliki je predizborni budžet te stranke. Ostatak, 4,5 milijuna kuna, utrošen je u najam kamiona kojim HSS-ovci obilaze izborne jedinice s programom na kojem nema velikih pjevačkih zvijezdi pa se taj broj, u odnosu na 1,5 milijuna kuna koliko su u svoj predizborni show uložili SDP ili HDZ, čini nevjerojatno puno. Iznos od 4,5 milijuna kuna, osim skupova, pokriva vjerojatno i tiskanje programa, letaka i sličnih nužnih sitnica i kao podatak vrlo je zahvalan za usporedbu s troškovima ostalih stranaka. Iz državnog proračuna stranka je dobila 3,1 milijun kuna, a od donatora se očekuje barem još 4 milijuna kuna.

Komentiraj