”To je neobično, zar ne, jer zašto bi hrvatski redatelj režirao britanski film o razdoblju nacizma?”, rekao nam je uz osmjeh Arsen A. Ostojić koji je početkom ovog mjeseca počeo režirati svoj novi film ”The Man in the Box”. Većinski britanski film, prema istoimenoj knjizi američkog pisca Thomasa Morana, među glavnim glumcima trenutno ima dvije njemačke zvijezde – Thomasa Kretschmanna i Martinu Gedeck. Film se snima na alpskim lokacijama u Austriji, kao i u sjevernoj Italiji. Kako se tu našao Ostojić, čija su tri prva filma ”Ta divna splitska noć”, ”Ničiji sin” i ”Halimin put” osvojili preko 70 nagrada i bili hrvatski kandidati za Oscara te kojem je ovo prva režija dugometražnog filma u inozemstvu, za inozemne producente?

 

  • PRODUCENT FILMA STEVE WALSH godinama je tražio od Ostojića da režira ovaj film, ali hrvatski redatelj prihvatio je ponudu tek kad su prihvaćene njegove promjene scenarija

 

”Producenta filma Stevea Walsha poznajem gotovo deset godina, on jako cijeni moj rad i smatra da je ‘Ta divna splitska noć’ izvrstan film. Walsh je dugo vremena pripremao projekt ‘The Man in the Box’, a kada je došao do kvalitetne verzije scenarija i zainteresiranih partnera u Njemačkoj, ponudio ga je meni”, kaže Ostojić koji se upravo vratio iz Austrije s početka snimanja filma. Međutim, ističe kako nije nestrpljivo čekao neku ponudu iz inozemstva da bi je odmah nekritički prihvatio. ”Moram vam reći iskreno, kada mi je taj scenarij ponuđen, nisam odmah ‘skočio’ na taj projekt, ali Walsh je insistirao da ga ja režiram. Smatrao je da sam najprikladniji za redatelja, a na kraju sam pristao uz dogovor da se scenarij još doradi. Ujedno sam mu predložio da se film prijavi na natječaj HAVC-a kako bi dobili određena sredstva za koprodukciju. To je i učinjeno te je HAVC odobrio 100 tisuća eura, što je simbolično u odnosu na ukupni proračun filma koji iznosi više od pet milijuna eura. Međutim, službeno će se film voditi kao britansko-hrvatska koprodukcija jer je u međuvremenu Njemačka otpala, objašnjava Ostojić, te ističe kako ga iznimno veseli što će se u ovoj gospodarskoj situaciji u Hrvatsku priliti tri-četiri puta više sredstava nego što uloženo.

To nije jedini inozemni projekt koji se razvijao posljednjih godina, a koji je Ostojić trebao režirati. ”U Americi sam imao projekt o Ethel i Juliusu Rosenberg, bračnom paru koji je Rusima odavao američke tajne o atomskoj bombi. Izvrstan, dirljiv scenarij, ali producenti u tom trenutku nisu mogli naći financijere za takvu vrstu priče. Sada radim na jednom niskobudžetnom hororu, varijanti priče o Frankensteinu, zajednom s newyorškom scenaristicom i južnoafričkim producentima. Još uvijek tvrdoglavo ne odustajem od jednog političkog trilera za koji su mi neke hollywoodske zvijezde bile pristale glumiti, ali je došlo do problema financiranja”, objašnjava Ostojić princip rada u Hollywoodu gdje se od 20 projekata u razvoju tek jedan uspije snimiti. Na njegovu sreću, britanski projekt ”The Man in a Box” prema istoimenoj debitantskoj knjizi Thomasa Morana iz 1997. godine doveden je do početka snimanja. Fiktivna je to priča s kraja Drugog svjetskog rada kada liječnika, Židova, kriju tirolski seljaci čijeg je sina upravo taj liječnik svojedobno spasio. Cijela priča ispričana je iz vizure njihovog 15-godišnjeg sina Nikija, gorljivog člana Hitlerjugenda. ”Isprva sam se premišljao jer verzija scenarija koja mi je bila dana na čitanje nije udovoljavala mojim kriterijima. Sugerirao sam izmjene Walshu kojemu se to svidjelo te mi je dao slobodu da u suradnji sa scenaristima koji se nalaze u Los Angelesu oblikujem scenarij onako kako sam mislio da bi bilo najbolje za tu vrstu priče. To se pokazalo dobrim jer su nakon toga ozbiljni glumci počeli prihvaćati ponuđene uloge.”

Nikija u ovom filmu glumi John Bell, britanski tinejdžer poznat po ulogama u dva filma iz trilogije ”Hobbit”, dok Nikijeve roditelje glume Thomas Kretschmann i Martina Gedeck. Zanimljivo, John Bell nije bio prvi odabir za tu ulogu, isprva je sve bilo dogovoreno s Asom Butterfieldom, poznatim po glavnoj ulozi u filmu ”Hugo” Martina Scorsesea. ”Iako je Asa već bio pristao i honorar dogovoren, u posljednji trenutak ponuđena mu je glavna uloga u filmu ‘Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children’ redatelja Tima Burtona, velikom hollywoodskom spektaklu, zbog čega je on morao napustiti moj film”, kaže Ostojić.

 

  • ‘MARTINA GEDECK POZNATA JE, iskusna i emotivna glumica, ali ju, ipak, na neki način moram voditi’, prenosi Ostojić atmosferu sa snimanja filma

 

”Za glumce koje smo željeli u filmu prvo su njihovi agenti morali odobriti scenarij, a zatim se i glumcima morao jako dopasti, što je logično s obzirom na to da oni mjesečno primaju desetke ponuda. Uz to, u pravilu poznati glumci moraju odobriti i redatelja; trebali smo se susresti sa mnom i vidjeti žele li raditi sa mnom. Dakle, oni su morali provjeriti mene, kao što sam i ja trebao provjeriti njih. Tako sam se s Martinom Gedeck susreo u Berlinu, imali smo dug razgovor gdje sam joj objašnjavao kako mislim napraviti film, što želim od nje, kako namjeravam oblikovati njen lik i tako dalje. Svi ti razgovori su u prijateljskom tonu, ali glumci obraćaju pažnju na to jesam li ja osoba u koju mogu imati povjerenja“, opisuje Ostojić susret s Martinom Gedeck, 53-godišnjom glumicom poznatom po ulogama u njemačkim filmovima ”Život drugih” i „The Baader Meinhof kompleks”. Prvi je nagrađen Oscarom a drugi je bio nominiran za Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma.

Ostojiću je ovo prvi rad na dugometražnom inozemnom filmu (radio je kratke filmove u New Yorku) ali tvrdi da nije postavljao pitanje samom sebi kako će se snaći u novom okruženju. ”Čim sam započeo sa snimanjem filma, sa samopouzdanjem sam pristupio i glumcima, producentima i čitavoj ekipi. Vrlo otvoreno razgovaram s glumcima, znam što hoću i znam kako napraviti to što hoću. To je ono što je i njima bitno. Martina Gedeck je, primjerice, oduševljena sa scenarijem, neprestano se grlimo. Ona, kao i ostali, od mene traži neku sigurnost koju mislim da je mogu dati. Koliko god da je poznata, iskusna i emotivna, ipak je ja, na neki način, moram voditi. I spreman sam preuzeti tu ulogu, kao što sam spreman neprestano poboljšavati njihove likove. Kretschmann je još zahtjevniji, ali točno zna što hoće i ulazi u suštinu svog lika. Drago mi je da tako radi jer sam prihvaćao većinu stvari koje je predlagao. Primjerice, on glumi osobu koju šepa te mi je predložio način kako da šepa, što je bilo bolje od moje varijante ili prijedloga kostimografkinje koja je pripremala posebne cipele za njega.” 52-godišnji Kretschmann je posljednjih godina velika njemačka zvijezda koja se preselila u Los Angeles gdje je već glumio u spektaklima ”King Kong”, ”Osvetnici” i ”Kapetan Amerika”.

”Za te poznate njemačke glumce smo se odlučili jer smo u početku htjeli napraviti britansko-njemačko-hrvatski film. Međutim, njemački filmski fond iz Kolna iz nekog je razloga odbio financirati ovaj film, a mi smo mislili da je to gotovo pa riješena stvar jer smo uspjeli dobili Martinu Gedeck i Thomasa Kretschmanna. Na primjer, u Austriji su se čudom čudili kada su doznali da Martina Gedeck dolazi na snimanje jer se smatra najozbiljnijom glumicom njemačkog govornog područja. Thomas Kretschmann je u ovom trenutku najskuplji njemački glumac i prvi put njih dvoje glume zajedno u filmu. I onda se dogodi da njemački fond odbije sufinancirati film. Njemačkim koproducentima morali smo nažalost otkazati suradnju, ali smo odlučili zadržati to dvoje glumaca unatoč tome što njihov fond nije dao novac“, objasnio nam je Ostojić i istaknuo kako još uvijek trebaju naći glumca za glavnu ulogu doktora koji se inače ne pojavljuje u zimskim eksterijernim scenama. To bi trebala biti britanska glumačka zvijezda.

JOHN BELL, MARTINA GEDECK I ARSEN A. OSTOJIĆ, GLUMCI I REDATELJ FILMA FOTO: Georg Khuen Belasi
JOHN BELL, MARTINA GEDECK I ARSEN A. OSTOJIĆ, GLUMCI I REDATELJ FILMA
FOTO: Georg Khuen Belasi

A kako je HAVC manjinski koproducent, tako je Ostojić angažirao i neke filmske djelatnike iz Hrvatske. ”Predložio sam ih zato što su iznimno kvalitetni. I to su producenti prihvatili. U toj ekipi su snimatelj Slobodan Trninić, šarferica Nicole Drakulić, vrhunski scenski majstor Josip Siladi iz GripFilma, naši izvrsni rasvjetljivači. GripFilm je ujedno koproducent filma s hrvatske strane. Tu je i montažer Miran Miošić, tako da je udio hrvatske i kreativne i tehničke ekipe puno veći nego što je hrvatski financijski udio.” Mjesta za nekog hrvatskog glumca još nije bilo, iako Ostojić ostavlja mogućnost da se to ipak dogodi. ”Razmišljao sam o tome ali, nažalost, na kraju za ovo zimsko snimanje nije bilo prave prilike, ali se možda kasnije pojavi mogućnost. U prvoj fazi snimali smo samo desetak glumaca, a kasnije će nam trebati još dvadesetak glumaca koje tek trebamo odabrati.

Proračun filma ”The Man in the Box” iznosi više od pet milijuna eura, što je puno više od proračuna prosječnog hrvatskog filma koji iznosi do milijun eura. ”Moj posljednji film ‘Halimin put’ imao je proračun milijun eura, s time da to nije bilo milijun eura u gotovini nego zajedno, u novcu i uslugama. Prvih dana snimanja filma ‘The Man in the Box’ zbog toga što sam imao odličnu hrvatsku ekipu, nisam primjećivao veću razliku u produkciji. Međutim, ono po čemu se prvo vidi ta razlika u proračunu su glumci. Morate znati da honorar jednog glumca može iznositi kao pola proračuna hrvatskog filma”, ističe Ostojić.

Film će se naći u kinima za godinu dana i njegov potencijalni uspjeh možda će otvoriti Ostojiću nove prilike za inozemne filmove. Do sada je zanimanje inozemnih producenata neprestano izazivao svojim prethodnim filmovima. Ostojić kaže kako se prošle godine potajno nadao da će ”Halimin put” ući u uži krug od devet filmova za nominaciju za Oscara za najbolji strani film. Priča nam kako se nakon projekcije za članove američke Akademije pročulo o filmu, a neki članovi koji su gledali film inzistirali su da se nađu s Ostojićem jer su bili oduševljeni. Oni koje je sreo priznali su mu da su filmu dali najveću ocjenu te da doslovno nije bilo gledatelja u dvorani koji nije bio iskreno dirnut. Nakon tog, jedan od najugledniji hollywoodskih portala ”Deadline Hollywood” objavio je svoju tradicionalnu listu od 15 filmova za koje su smatrali da su glavni favoriti za dobivanje nominacija za najbolji strani film i među tih 15 (od 76 prijavljenih) bio je naveden i ”Halimin put”. Na Ostojićevu žalost, to se nije dogodilo, ali takvu je sličnu situaciju imao i s ”Tom divnom splitskom noći” koja je, smatra, od svih hrvatskih filmova bila najbliža osvajanju nominacije. Ipak, nakon rekordnog broja osvojenih nagrada za hrvatski film, Ostojić kaže da je ”Halimin put” postao poput djeteta čiji su roditelji ugodno iznenađeni njegovim vlastitim uspjesima koje sam postiže. Kao kuriozitet navodi da je na jednom britanskom filmskom festivalu prije četiri mjeseca ”Halimin put” osvojio glavnu nagradu po ocjeni publike, i to ispred filma ”Ida” Pawela Pawlikowskog koji je nedavno proglašen najboljim europskim filmom. Ali treba zaboraviti na nagrade i ići dalje, kaže Ostojić, jer već sad piše scenarij za svoj novi film.

Komentiraj