“Antigona” Slavoja Žižeka za početak sezone HNK-a Zagreb

Autor:

Zagreb, 23.1.2016 - Na konferenciji za novinare u foyeru Hrvatskoga narodnog kazališta (HNK) predstavljena je drama Slavoja Žižeka (na slici) "Antigona" objavljena u izdanju nakladnièke kuæe Fraktura. Uz autora, o knjizi su govorili urednik Filozofskog teatra Sreæko Horvat, intendantica HNK u Zagrebu Dubravka Vrgoè i urednik Frakture Seid Serdareviæ.
Foto Hina/ Dario GRZELJ/ dag

hina

Hrvatsko narodno kazalište (HNK) u Zagrebu kao prvu od ukupno pet dramskih premijera nove sezone 2019./2020. najavljuje, 20. rujna, praizvedbu klasične tragedije “Antigona” u viđenju Slavoja Žižeka i u režiji njemačke kazališne redateljice Angele Richter.

Komad, koji je slovenski filozof i pisac Slavoj Žižek napisao posebno po narudžbi za središnji hrvatski nacionalni teatar, najavljen je kao “filozofski i politički eksperiment koji će otvoriti pitanje opasnosti od globalnog terorizma”.

“Novom obradom klasičnoga kazališnog predloška, Slavoj Žižek poseže za načelom trojstva; u smislu: triás – načelo trojedinstva teza-antiteza-sinteza”, stoji u najavi.

U svojoj verziji “Antigone”, koju skicira kao etičko-političku vježbu u stilu Brechtovih didaktičkih komada, Žižek nudi tri moguća kraja tragedije, ostavljajući gledateljima slobodu u donošenju odluke o sudbini suvremene Antigone.

Sistematična analiza Europe kao današnjeg sustava otvara pogled na krizu eura, izbjegličku krizu, Brexit, politiku stezanja remena, na zaoštravanje graničnih režima, podizanje ograda i izolaciju, na razne infiltracije i fake news – pogled na svijet u kojemu postoji prijetnja od raspada Europe.

Kazališna se večer s Antigonom tom zlokobnom scenariju želi suprotstaviti paneuropskim odgovorom. Slavoj Žižek bavi se pitanjem: Kakva bi (i koja?) Antigona mogla pravedno (objektivno) prosuditi uvjetovanosti našega vremena?

“Za Antigonu se može činiti da oscilira između dvaju ekstrema; tradicionalnoga i fundamentalnoga, bezuvjetno inzistirajući na simboličkom zahtjevu, pozivajući se na običaje i stare zakone bogova. U ovome post-političkome svijetu čije je definirajuće obilježje konsenzus, je li jedina mogućnost otpora ona tradicionalistička (s grčevitim držanjem za prošlost i odbijanjem prihvaćanja neizbježnosti novoga globalnog neoliberalnog poretka) ili ona fundamentalistička? Kako je pobuna više uopće moguća”, ističe se u najavi.

“Moja zamisao bila je jednostavna: obraditi Sofoklovu verziju kao zasebnu krhotinu razbijena vrča i nadopuniti je ostalim krhotinama, u nadi da je kroz taj proces moguće spoznati nekakvu istinu”, rekao je Žižek o tekstu.

Svojim redateljskim uprizorenjem Angela Richter želi potaknuti na razmišljanje o načinu na koji bi bilo moguće ponovno probuditi političko u obliku politike onih bez glasa, u Europi krize i prevrata.

Cijeli autorski tim je njemački, a predstava se radi u koprodukciji s kazalištima iz Bologne i Liegea.

Žižekova “Antigona” prva je od ukupno pet dramskih premijera sezone 2019./2020. HNK-a Zagreb. Slijede završna premijera autorskog projekta Bobe Jelčića po slavnom komadu A.P. Čehova “Tri sestre”, te još jedno klasično djelo ruske književnosti “Idiot” F.M. Dostojevskog u režiji poznatog srpskog redatelja mlađe generacije Igora Vuka Torbice.

Dalibor Matanić postavit će predstavu “Zbogom Berlin” u kojoj će povezati dva kultna filma “Cabaret” i “Nebo nad Berlinom”, a kraj dramske sezone HNK-a Zagreb sezone označit će scenska adaptacija romana “Kafka na žalu” suvremenog japanskog pisca Harukija Murakamija u režiji Ivice Buljana.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.