ANIMAFEST Predstavljena povijest animacije Maureen Furniss

HINA/ Anamarija GRBIN/ ua

U okviru Animafesta u srijedu su predstavljena dva izdanja s područja animacije – “Animation – the global history” Maureen Furniss i “Independent Animation: Developing, Producing and Distributing Your Animated Films” Bena Mitchella te prvi grafički roman filmskog autora Simona Bogojevića Naratha, “Saturnov krug”.

Američka povjesničarka animiranog filma Maureen Furniss, ovogodišnja dobitnica Animafestove Nagrade za izniman doprinos proučavanju animacije, u svojoj novoj knjizi istražuje kulturni, politički i gospodarski kontekst razvoja tog dinamičnog i kreativnog područja, fokusirajući se podjednako na umjetnička i tehnološka dostignuća diljem svijeta.

“Animafest je uvijek imao važnu ulogu u mom radu, još prije dvadesetak godina kada sam posjetila festival otvorili su mi se novi vidici, s obzirom da sam se do tada uglavnom bavila američkim autorima”, rekla je na promociji svoje knjige u Medijateci Francuskog instituta.
Objasnila je kako i svojim studentima često zna pokazati koliko je tanko poglavlje o Disneyu, a koliko je velika povijest animacije koja se dogodila u ostatku svijeta.

Osim zbog različitih filmova koje je imala prilike vidjeti na zagrebačkom festivalu u nekoliko navrata, Furniss kaže kako Zagreb ima posebno mjesto u njenom srcu i zbog toga što je ovdje upoznala mnoge kolege koji su joj kasnije pomagali u teorijskom radu.

Kaže kako joj je najveći problem u pisanju knjige bila selekcija koju je zbog ograničenog prostora morala napraviti u dogovoru s izdavačem. “Kada pišete o povijesti animacije morate si postaviti granice, imala sam puno više teksta nego što se moglo objaviti i do samoga izdavanja knjige pokušavala sam ubaciti pojedina poglavlja”, napomenula je.

“Knjiga je koncipirana kao udžbenik i njome sam željela upoznati studente na kakve su sve prepreke nailazili njihovi prethodnici koji su puno postigli u svojim karijerama, ne bi li ih to inspiriralo za daljnji rad, ali sam željela da ona bude zanimljiva i razumljiva svakome, bez obzira koliko zna o animaciji”, istaknula je. Obuhvaća niz tema – rani film i osnove industrije animacije, animacija kao modernu umjetnost i pojava velikih studija, animacija u vrijeme rata, stop-animacija, animacija u oglašavanju, na televiziji i u igrama, istočnoeuropska animacija, kratki filmovi, kompjutorska i umjetnička animacija.

Furniss je cijenjena po svojim sintezama na području animacije, a zapažena je još od svog doktorata posvećenog apstraktnoj animaciji i knjige intervjua Chucka Jonesa. Objavila je i knjigu “Art in Motion: Animation Aesthetics”, koja obuhvaća glavna znanja iz područja teorije i estetike animacije, s posebnim naglaskom na SAD, dok je praktična znanja okupila u knjizi “The Animation Bible: A Practical Guide to the Art of Animating from Flipbooks to Flash.

Sve veća nezavisna animacijska scena u knjizi Bena Mitchella

Ben Mitchell, redatelj animiranih filmova, strip-autor i izvršni urednik portala Skwigly, predstavio je u Zagrebu knjigu “Independent Animation: Developing, Producing and Distributing Your Animated Films”, u kojoj na brojnim primjerima čitateljima podastire svijet animacije kao mjesta koje je pojavom napredne tehnologije i interneta sve uzbudljiviji i dostupniji.

Predstavio je novu scenu kroz rad inovativnih autora, njihove produkcijske tehnike i umjetnički proces, od razvoja priče, castinga do distribucije te odnos gledatelja i animacije.
“Zbog tehnoloških mogućnosti danas se smatra kako svatko može napraviti animirani film, sve je više prijava na festivale animacija kao i online ostvarenja. Sada se s filmom događa ono što se prije desetak godina događalo s glazbom koja se lako mogla snimati u kućnim studijima”, rekao je Mitchell.

Poticaj za pisanje knjige bilo mu je što  se to područje jako brzo i na puno različitih načina mijenja. “To je još vrlo novo izdanje, no uskoro ću ga trebati nadopunjavati s novim informacijama i materijalima, za što mi kao izvor služi moja web stranica”, naglasio je.
Mitchell kaže kako nije želio dati samo sažetak o aktualnoj sceni nezavisnog filma, nego potaknuti čitatelje na svojevrsni dijalog s novim idejama i autorima, kao i umjetnicima koji su ranije mijenjali stvari, a aktivni su i danas.

Prvi strip Simona Bogojevića Naratha

Atmosferski strip bez dijaloga,”Saturnov krug” Simona Bogojevića Naratha prati sudbinu dvoje pravnika koji rade za banku, no nakon deložacije jedne siromašne obitelji upadnu u nevolje, koje bi mogle biti potaknute nehotičnom kletvom Djevojčice iz te obitelji.
“U srazu polariteta proračunatog i nevinog, u sardoničnom plesu opozicija, izranjaju pitanja namijenjena svima nama, tko je pobjednik, tko je više naučio, a tko postao bolji”, stoji u opisu stripa.

Autor, koji iza sebe ima niz usješnih eksperimentalnih i animiranih filmova, kaže kako je svoj prvi “grafički roman” napisao da bi pobjegao od snimanja filmova. “Kada radite animirani film ovisite o rokovima, producentima i novcu, što mi je dosadno, pa sam se okrenuo privatnosti koju mi omogućuje crtanje”, napomenuo je.

Premda nije radio film, mnogi ocjenjuju da mu strip ima dosta ‘filmskog’. “Nisam autor stripova i želio sam se osjećati kao totalni početnik koji ima pravo na pogrešku, no kada sam počeo raditi pristupio sam tome kao kada radim na filmu”, rekao je.

U tom je smislu, kaže, imao potpunu slobodu, no izdanje je ipak morao objaviti u vlastitoj nakladi. “Pokušao sam naći izdavača, no većina se bojala zbog teme, a i činjenice da je strip crno-bijeli, da nema dijaloga i teksta, što baš i nije popularno kada je riječ o stripovima”, rekao je o svom novom radu koji je nastajao tijekom nekoliko godina, malo-pomalo kao “slagalica koja je posložila njegova razmišljanja o suvremenom društvu i politici”.

Komentiraj