Gost Novog dana televizije N1 bio je zrakoplovni analitičar Alen Scuric.

Najavljen je štrajk osoblja Croatia Airlinesa jer nisu ispunjeni njihovi zahtjevi. CA će dnevno gubiti oko 800.000 eura ako se najavljeni štrajk ostvari.

Ovo je tragedija, mi govorimo o zrakoplovstvu koje je motor gospodarskog razvitka, osobito turizma koji je broj jedan u brutonacionalnm dohotku. Putnici u ovo vrijeme nemaju alternative. Kako će ti silni putnici doći na svoju destinaciju? CA je u financijski katastrofalnom stanju, jedva preživljava i sada. Sa štrajkom će teško preživjeti.

Mislite da će zaista doći do štrajka?

Mislim da su sindikat bili više nego strpljivi. Još 2016. su krenuli s pregovorima oko kolektivnog ugovora. Masovno su im rezana prava zbog restrukturiranja kompanije. Oni traže prava i povišice koje su i normalne nakon toliko vremena. Traže da se kolektivni potpisuje na duži vremenski period, ne na godinu dana. To pokazuje da oni žele stabilnost. Kad se to nije dogodilo, htjeli su prvi put štrajkati. Ministar je tražio 4 mjeseca. Kad je to isteklo tražili su sastanak s ministrom i bili ignorirani. Opet su dali 4 mjeseca kad je ministar tražio i nakon velike hajke u medijima i opet se ništa nije desilo. Dan prije štrajka, premijer je tražio mjesec dana da riješi sve. Minimalni uvjet koji su tražili je uprava i direktor s kojim bi mogli pregovarati. Glavnog direktora nema već više od dvije godine. Sada se desilo da ni to nije ispunjeno. Što im je ostalo? Stavljeni su pred zid.

Kad govorimo o štrajkovima u fokusu su plaće, a ovdje je to kolektivni ugovor i nesigurnost djelatnika.

Po prvi put moram ići u koristi Bajića. Užasno je teško voditi kompaniju kad ste VD. Ono što je u normalnom biznisu 10 godina u zračnom biznisu je godina. Da, ovdje je u pitanju kolektivni ugovor, ali u zadnjih šest godina iz CA je otišlo pola mehaničara, trećina pilota i četvrtina stjuardesa. To je zanimanje koje se traži, danas velike kompanije zapošljavaju stotine ljudi odjednom i nude benefite i tri puta veće plaće, ne možete vjerovati koji se uvjeti daju. U petom mjesecu je bilo stotinu otkazivanja letova. Zamislite što je to. Ovaj štrajk će biti izgovor za sve dubioze i nebuloze, od otkazivanja letova u petom mjesecu do sad. Pet dana štrajka će biti ekvivalent novaca ispunjavanju zahtjeva radnika, to je novac za godinu dana.

Što će taj štrajk točno značiti? 

Kaos će biti i to ogroman kaos, ne mali, nego ogroman. Trećina letova se mora ostvariti, oni će koristiti velike avione, ali svi avioni su puni u to doba. Danas se traži avion više, ljudi abnormalno putuju. Ja ne znam gdje bi oni mogli naći slobodan avion. U tom kontekstu, bit će velikih problema.

Koliko štete je ovo nanijelo tvrtki?

Štrajk će ubiti kompaniju, osobito nakon fijaska u petom mjesecu. Otkazan je svaki deseti let, a još su i letjeli tuđim avionima. Kad se i ovo sad desi, to je nešto što je daleko veća šteta nego što će donijeti taj dnevni gubitak…

Komentiraj