staknuti hrvatski kipar Stanko Jančić, prisutan na domaćoj umjetničkoj sceni već šest desetljeća, od četvrtka u Studiju Moderne galerije “Josip Račić” izlaže svoj ciklus “Čaj u pet” – pedesetak ženskih aktova u gipsu malih dimenzija koje je darovao Modernoj galeriji.
“Duži naslov izložbe bio bi siesta prije čaja u pet, tu su ženski aktovi u pedesetak varijanti izležavanja i odmaranja, svaki je malo drugačiji, kombinacija je mnogo, a niz je beskrajan”, rekao je Jančić u razgovoru za Hinu, uoči otvorenja.
Polazište za taj ciklus, koji je nastao još 2000., a prošle ga je godine donirao Modernoj galeriji, Jančić opisuje kao “čisto filozofsko”. “Slučajno prekinuti i potencijalno beskonačni niz mojih skulptura govori o nemogućoj definiciji, o onome što se u fizici naziva determinističkim kaosom, a primjenjivo je i ovdje”, napomenuo je.
Jančić kaže kako je ta izložba drugačija od ostalih jer prikazuje njegovu osobnu preokupaciju, nešto što je radio za sebe, a nije mu toliko niti važno da se izlaže i predstavi javnosti. “Postoje dvije vrste pristupa artu, jedan je kada radiš sam sebi što je moj slučaj, a drugi je skoro obrtnički, kada se radi za gledatelje”, naglasio je.
Šibom po stražnjici zbog umjetničkog talenta
Jančić je bio aktivni sudionik i svjedok promjena na umjetničkoj sceni u proteklih šezdesetak godina, no današnja scena i trendovi ga previše ne zanimaju. “Bavim se samim sobom, radim u svom ritmu, no u meni još postoji neka napetost, moram nešto napraviti da se smirim i još mi nije jasno što je to što me tjera da i dalje stvaram”, rekao je.
“Ne radi se kod mene o taštini, to je za one koje zbog osjećaja manje vrijednosti vodi natjecateljska strast, ja jednostavno radim jer tako osjećam”, dodao je.
Umjetnički poriv, koji ga ne napušta ni u 84. godini, ima od ranog djetinjstva. “Zbog kiparstva sam čak dobio batine u pučkoj školi, kada sam imao samo sedam godina učitelj mi nije vjerovao da sam tako dobro napravio krušku, pa sam dobio šibom po stražnjici u prvoj klupi, dok me moj zlobni kolega štipao za nos”, prisjetio se.
Jančić kaže kako je, s obzirom da još stvara, fundus Moderne galerije najbolje mjesto za čuvanje njegovih osjetljivih 54 skulptura, što je bio i njegov motiv za donaciju.
‘Čaj u pet’ kao suprotnost kaosu današnjice
“U kontekstu današnjeg vremena naziv izložbe može se doživjeti kao metafora, njegova razigrana forma zajedničkog ugodnog provođenja vremena, kosi se s kaosom današnjice i kao da prenosi humornu misao o ljepoti bivanja u društvu u ležernoj atmosferi”, rekla je Hini autorica izložbe, muzejska savjetnica Moderne galerije Đurđa Petravić.
Dodala je kako je Jančić kipar nizova, a u ovom ciklusu ženskom aktu je pristupio je na novi način i figuru promatra kao strukturiranu razlomljenu formu čije sastavne elemente slaže poput puzzlea. “Njegova filozofska misao i ideja je da se ništa ne može do kraja definirati, pa i umjetničko djelo bježi od konačne definicije”, ustvrdila je je Petravić.
Po njezinim riječima, tom bardu hrvatskog kiparstva u suvremenom korpusu skulpture, počevši od pedesetih godina, pripada respektabilno mjesto, a njegova donacija ciklusa “Čaj u pet” kvalitativno obogaćuje ne samo umjetnikov fundus, već i onaj Zbirke hrvatske skulpture u Modernoj galeriji.
Stanko Jančić rođen je 1932. u Zagrebu, gdje je diplomirao kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti, u klasi Antuna Augustinčića. U formativnom razdoblju akademske poduke oblikuje djela kojima svjedoči o ratnim strahotama, a u njegovom je sazrijevanju bio prijeloman put u Gvineju početkom šezdesetih gdje portretira državnoga poglavara.
Krajem šezdesetih stvara u skladu sa svojim uvjerenjem, prigrlivši težnje koje je kritički tematizirao umjetnički kolektiv Biafra. Dio stvaralaštva posvećuje tematici NOB-a, autor je spomenika “Mrtvi živima oči otvaraju” u Jasenovcu, a i inače izvodi brojne spomenike i skulpture za javne prostore. Među ostalim, kod Akademije likovnih umjetnosti, gdje je dočeo mirovinu kao profesor na Kiparskom odjelu, postavljena je njegova ležeća figura žene u bronci “Čaj u pet”.
Istoimena izložba, koja će biti otvorena do 18. prosinca, nastavak je tradicije predstavljanja donacija Moderne galerije koja traje od devedesetih godina.
Komentari