U povodu kandidature Dubrovnika za Europsku prijestolnicu kulture 2020. javnosti se u subotu predstavio hrvatski likovni i videoumjetnik Dalibor Martinis sa svojom akcijom-instalacijom ”Vječna vatra gnjeva” u sklopu koje je u dubrovačkom predgrađu Mokošica zapalio automobil.

Kako je ovom prilikom istaknuo sam umjetnik, projekt je nastao još prije desetak godina kada su u Francuskoj ”počeli gorjeti automobili u predgrađima većih francuskih gradova”.

”Mene je privukao taj spoj uređenoga građanskog društva kao što je automobil i izraz nezadovoljstva koji se iskazuje paljenjem automobila. Obično se takvi događaji zbivaju u predgrađima gdje živi takva nezadovoljna kategorija stanovništva, često migranti. Meni se činilo da je za moju umjetničku interpretaciju tog događaja bitno da se to događa u naseljima koja nisu reprezentativna i uređena na način da bi ovakav akt djelovao umjetno i isforsirano. Ovo je jedino mjesto gdje bi se to moglo dogoditi i neplanirano”, rekao je Martinis.

HINA/ Nikša MILETIĆ
HINA/ Nikša MILETIĆ

Istaknuo je kako je namjera instalacije pokazati kako u jednom relativno uređenom društvu uvijek postoji pogled odozdo iz kojeg se društvo ne čini tako savršeno kako ga vide oni koji su uređeni dio društva.

”Taj zapaljeni automobil upozorava kako društvo nije savršeno kako često o sebi misli”, rekao je on.

 

  • Koordinator projekta ”Grad kandidat: Razotkrivanje” u sklopu kojeg je instalacija postavljena, Marko Ercegović, rekao je kako je Mokošica jedino mjesto u Dubrovniku na kojem je zaista i moguće da do paljenja automobila i dođe izvan okvira umjetnosti.

 

”U transformaciji grada Mokošica je ostala kao najgušće naseljeni dio. To je jedino mjesto u Dubrovniku gdje je moguće da se ovo zaista i dogodi, a za ovaj rad je jako bitno da nije smješten na mjesto koje pripada turizmu da sve skupa ne izgleda pompozno. Ovdje se radi o pobuni koju svatko u sebi mora imati. Ljudi su bez perspektive i traženje novih perspektiva se događa na razne načine. Ovo je ponuđena varijanta, to ne znači da se ikoga potiče da se to radi”, rekao je Ercegović.

Inače, u sklopu kandidature Dubrovnika za Europsku prijestolnicu kulture 2020. devet je umjetnika i umjetničkih kolektiva pozvano da kroz projekt “Grad kandidat:Razotkrivanje” interveniraju u prostor grada u skladu s načelima sustvaranja, eksperimenta i istraživačkog pristupa, pojasnio je Ercegović.

”Grad kao kandidat za prijestolnicu kulture pokušava sebe prikazati kakvim je. Istovremeno građani moraju vidjeti što je to Grad kandidat i pretestirati za to ili protiv toga. To je u jednu ruku probuđivanje neke svijesti, posebno što se tiče javnog prostora koji je sve manje i manje dostupan. On se komercijalizira, a ja ne znam za javniji prostor od ovoga ovdje”, zaključio je Ercegović.

Dalibor Martinis (Zagreb, 1. VII. 1947). diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, a bio je profesor na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti. Glavno su područje njegova djelovanja prošireni mediji – televizija, instalacije, performansi. Od 1973. posvetio se isključivo videoumjetnosti i eksperimentalnoj televiziji, a u većem broju videoradova, u duhu postmoderne estetike, teme relativizira do apsurda.

Komentiraj

FOTO:HINA/ Nikša MILETIĆ
PODIJELI
Djelatnost je Hine prikup­lja­nje i razaši­lja­nje što potpunijih či­njeničnih i objektivnih novinsko-agencijskih informacija o zbi­va­njima u Republici Hrvatskoj i svijetu za potrebe medija i drugih sudionika društvenoga, političkoga, kulturnog i gospodarskog života.