FOTO: Saša Zinaja

HRVATSKA SOFTVERSKA TVRTKA PET MINUTA, svjetski poznata po aplikacijama za pametne telefone, obilježava pet godina od otvaranja ureda u New Yorku, gdje se s obitelji preselio i osnivač Viktor Marohnić koji na svom blogu redovno iznosi oštre kritike na račun poduzetničke klime u Hrvatskoj

Viktor Marohnić je osnivač i suvlasnik jedne od uspješnijih hrvatskih softverskih tvrtki Pet minuta, koja ovih dana obilježava pet godina od otvaranja ureda u New Yorku, koji se pokazao ključnim za ostvarivanje značajnog rasta te tvrtke. Od osnutka 2008. do danas, tvrtka je osvojila brojne nagrade i postala poznata u Hrvatskoj i svijetu. Specijalizirana je za osmišljavanje i izradu aplikacija za pametne telefone, prijenosne uređaje i kompjutore, a nakon ureda u Zagrebu, tvrtka je otvorila svoja predstavništva u Osijeku i, najvažnije, u New Yorku 2011. godine. Nakon osam godina postojanja danas je u tvrtki zaposleno više od 120 visoko obrazovanih i, kako Marohnić voli reći, nevjerojatno vrijednih i pametnih ljudi, a ove godine očekuju više od 50 milijuna kuna prihoda.

MAROHNIĆ, KOJI SE S OBITELJI PRESELIO U NEW YORK PRIJE PET GODINA, rekao je za Nacional da jako malo profita uzima iz prihoda tvrtke jer konstantno ulaže u rast i kvalitetu ljudi. “Na papiru nam je dobit oko 10 posto prihoda, gdje je realna efektivna dobit puno, puno manja, a mogla bi vjerojatno biti i preko 50 posto kad bismo kratkoročno htjeli maksimizirati profit”, objasnio je Marohnić. Razlog tome je, tvrdi, strast da stvori nešto novo i posebno u našem okruženju te omogući našim ljudima da rade na stvarima kojima se ponose.

Međutim, zbog takvih ciljeva Marohnić ne gleda blagonaklono na poduzetničku klimu u Hrvatskoj i političare koji su za nju zaslužni. Neke svoje oštre kritike, ali i neke zanimljive i korisne ideje, iznio je i na svom internetskom blogu. Za Nacional je rekao da ne voli previše govoriti o politici i da nema svog političkog favorita jer ne vidi ni jednu opciju kojoj je na prvom mjestu boljitak građana, a tek onda njena vlastita egzistencija.

Ipak je na svom blogu lani, nakon što je proveo tri tjedna u Hrvatskoj, izrazio svoje razočaranje hrvatskom političkom scenom. Tako je Zorana Milanovića i Mirelu Holy nazvao nesposobnim buntovnicima, Tomislava Karamarka i Milana Bandića opisao kao osobe mafijaškog izgleda, a dodao je i da u Hrvatskoj najbolje prolaze likovi poput Ive Sanadera i Slavka Linića.

“Smiješno je, ali Hrvati izgleda vole ljude koji lijepo izgledaju, lijepo pričaju i to im je dovoljno, ne ulaze dublje od toga. Linić i SDP su meni konkretno kap koja je prelila čašu strpljenja. Hajka na poduzetnike koja je bila predvođena Linićem je, po mom mišljenju, dugoročno oštetila ovo društvo jer će svi poduzetnici koji mogu, svoj posao lako prebaciti van, a u IT-u je to posebno lako, otići u neke sigurnije vode gdje neće biti tretirani kao kriminalci odmah u startu”, pojasnio je Marohnić svoj tekst na blogu.

  • ‘HRVATSKU MOGU POKRENUTI SAMO mladi poduzetnici. Na svaku uloženu kunu u roku pet godina mi smo u državni proračun izravno vratili 8,4 kune samo putem poreza’

Rekao je da ga nikada nisu vrbovali ni za jednu političku stranku niti su njega ili bilo koga drugog iz tvrtke pitali za savjet kada su se radili stranački gospodarski programi. “Valjda je razlog taj što sam previše puta naglasio da političari kod mene odmah u startu imaju puno negativnih bodova i da ne želim imati previše doticaja s njima, a također smo bili dosta jasni oko toga da s državom ne želimo raditi”, izjavio je Marohnić.

On smatra da jedino mladi poduzetnici mogu pokrenuti i promijeniti Hrvatsku. Tvrdi i da je njegova tvrtka svojim primjerom potaknula puno mladih ljudi da osnuju svoje firme, pokrenu vlastiti posao i izađu na globalno tržište. “Mi smo uspjeli postati to što smo sada na 100 posto čist način, bez ikakvog zaleđa, veza ili sumnjivih poslova. Hrvati ne vjeruju da postoji poduzetnik bez ‘mrlje u biografiji’. To je za njih nešto kao čudovište iz Loch Nessa, a nama treba upravo više takvih”, izjavio je Marohnić za Nacional.

Međutim, opciju da takvi ljudi ikada postanu značajniji faktor u Hrvatskoj ekonomiji, smatra vrlo ugroženom jer je čitava startup scena u našoj zemlji registrirana u inozemstvu.

NA SVOM BLOGU KRITIZIRAO JE i ukidanje Poslovno-inovacijske agencije Republike Hrvatske (BICRO) od koje je njegova tvrtka dobila 1,7 milijuna kuna 2009. godine. “Taj novac potrošili smo puno brže nego što smo mislili, ali nam je definitivno pomogao. U trenutku kad smo ga dobili, imali smo oko pola milijuna kuna prihoda godišnje. Ljudima iz BICRO-a koji su nas tad prepoznali i pomogli nam, uvijek ću biti jako zahvalan. Ono što je kod njih bilo posebno jest njihova motivacija. Oni su htjeli pomoći hrvatskoj privredi i ekonomiji da krenu prema gore stvaranjem novih inovativnih tvrtki i imali su viziju kako to napraviti, a takvih ljudi nema puno”, rekao je Marohnić. Izrazio je žaljenje što je BICRO 2014. priključen Hrvatskoj agenciji za malo gospodarstvo i investicije (HAMAG) iz koje je nastala Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije (HAMAGBICRO) koja se, prema njemu, samo trudi zadovoljiti formu i nije je puno briga za ono što stvarno treba poduzetnicima.

Investiciju BICRO-a u Pet minuta Marohnić je opravdao svojim izračunom da je na svaku uloženu kunu u roku od pet godina u državni proračun izravno vratio 8,4 kune samo putem poreza. Proračun su punili i na indirektan način kroz plaće radnika čiji je broj u pet godina od 22 narastao do 56. “Moj dojam je uvijek bio da ljude koji vode ovu zemlju nije previše briga što nama treba i kako nam mogu pomoći i da su fokusirani na svoju egzistenciju. U današnjem HAMAGBICRO-u moraju svake godine podijeliti nešto novca ne bi li opravdali svoje postojanje, kriteriji za dodjelu su smiješni, a sad je već jasno da cijeli proces ne donosi nikakve rezultate”, zaključio je Marohnić.

ON TVRDI DA U IT SEKTORU NISU POTREBNA VELIKA ULAGANJA, a da je mogućnost povratka ogromna. Isto tako smatra da tvrtke poput njegove mogu ostvariti rast kakav je teško pratiti u nekim drugim industrijama koje dobivaju velike subvencije te da izvozom na svjetsko tržište mogu donijeti svježi novac u državni proračun.

  • ‘MOJA DJECA NIKAD NEĆE DOBITI STAN ili auto od mene. To će morati sami zaraditi, a ja ću im dati znanje da zarade novac. Mladi trebaju ulagati u putovanja i učenje novih kultura’

Marohnić je pokrenuo posao u IT sektoru jer ga je oduvijek privlačila ideja komunikacije s ljudima bilo gdje na svijetu i eliminacija geografske ograničenosti. “Valjda je jedan od razloga odrastanje Bjelovaru koji je u to vrijeme bio vrlo mala sredina s vrlo ograničenim dotokom informacija. Biti povezan s ljudima na drugoj strani svijeta bilo je nešto što mi je razigravalo maštu. Dodatno, cijela ta priča postala je još interesantnija kad se zamisli konstantna konekcija na internet u bilo kojem trenutku s uređaja koji stane u džep”, izjavio je Marohnić. Tako se nakon magisterija na zagrebačkom Fakultetu elektronike i računalstva (FER) zaposlio kao programer na PalmOS i PocketPC aplikacijama i tu se zainteresirao za mobilne tehnologije. Trebalo je proći skoro deset godina da se to tržište razvije. Tek je nakon pojave prvog iPhone-a pokrenuo posao. “Krenuo sam, a ubrzo su mi se pridružili Saša Šarunić i Luka Abrus. Sam ne bih uspio. Divim se ljudima koji sami vode svoje firme, ja za to nemam hrabrosti. Abrus mi je partner, ali i mentor, psihijatar, ispovjedaonica, sve. Potreban mi je netko za testiranje ideja, rješavanje kriznih situacija i odlučivanje o bitnim stvarima. Ponekad provedemo sate vikendom na telefonu, raspravljamo o svemu i bez takve suradnje bilo bi nam jako teško obojici”, zaključio je Marohnić.

Prvi veći projekt radili su za Konzum i otprilike u isto vrijeme za Jutarnji list. Konzum aplikaciju i danas održavaju, a Jutarnji iPad je u to vrijeme bio prva aplikacija za taj uređaj u Hrvatskoj. Na svjetskom tržištu prva aplikacija koju su izradili bila je glazbena za Vodafone koju su radili u suradnji s Rhapsody i RealNetworks, tvrtkama iz Seattlea.

“Ali prije svega toga treba reći da smo zapravo krenuli u posao razvojem društvenih mreža. ‘Ptičica’ je bio prvi naš projekt i jedan od prvih web 2.0 projekata u Hrvatskoj i ona nam je otvorila vrata prema poslovnom svijetu. To je bilo u vrijeme prije Facebooka i odjednom su nas svi htjeli angažirati da radimo stvari za njih”, rekao je Marohnić.

SMATRA I DA JE SHOUTEM NAJUSPJEŠNIJI PROJEKT od svega što su do sada radili, trenutno generira najveće prihode i ima ogroman potencijal za rast. “To zapravo nije jedna aplikacija, nego alat s kojim korisnici koji nemaju prevelika tehnička znanja, mogu napraviti prilično dobru aplikaciju bez puno muke. ShoutEm ima nekoliko prednosti nad svime ostalim što smo radili, poput toga da ima prilično velik i fokusiran tim koji već godinama razvija taj software, imao je i popriličnu investiciju u početku, a i to je naš projekt koji radimo za sebe pa ekipa ima dodatnu motivaciju da napravi odličan posao”, dodao je Marohnić.

On je ujedno direktor startupa ShoutEm za koji je dobio 1,2 milijuna dolara od slovenskog fonda RSG Capital, što mu je bila glavna razvojna stepenica za osvajanje svjetskog tržišta.

Marohnić tvrdi da je teže napraviti tvrtku koja je fokusirana na domaće tržište koje je iznimno malo i u isto vrijeme natrpano zastarjelim IT kompanijama koje su prigrabile veći dio tržišta. “Nije lako ni u inozemstvu, zahtjeva dosta vremena, odricanja, putovanja, selidbi, ali potražnja za dobrim softverskim tvrtkama vani je u konstantnom rastu i neće se zaustaviti još dugo, tako da moraš biti jako loš i nesposoban u ovom poslu ako vani ne uspiješ naći klijente”, zaključio je Marohnić.

  • ‘HAJKA NA PODUZETNIKE predvođena Linićem dugoročno je oštetila društvo jer će svi koji mogu posao prebaciti van gdje neće u startu biti tretirani kao kriminalci’

Ured u New Yorku otvorili su 2011. godine i iz njega trenutno obavljaju gotovo sav posao. To im je danas primarno tržište, bez prisustva tamo, tvrdi Marohnić, tvrtka ne bi bila ni 10 posto onoga što je danas. “Ljudi u New Yorku i regiji vole raditi s lokalnim firmama, koje su im dostupne kad god zatreba i za koje znaju da neće ‘nestati’ u pola projekta. Mi upravo selimo još dvoje ljudi u New York iz Zagreba, a u isto vrijeme zapošljavamo još nekoliko pa očekujem da će taj ured u idućih godinu dana i dalje nastaviti rasti. Ultimativni cilj je da ured u New Yorku jednog dana bude iste veličine, ako ne i veći od zagrebačkog”, smatra Marohnić.

Ubrzo nakon otvaranja ureda preselio se s obitelji u Sjedinjene Američke Države i kaže da jednako radi tamo koliko je radio i u Hrvatskoj. “Uvijek sam radio praktički 24 sata, sedam dana u tjednu. Čak i kad spavam, ja radim, sanjam posao. Tako da se to nije puno promijenilo otkad sam u New Yorku. Dižem se u 5.30 ujutro i radim cijeli dan. Doduše, u posljednje dvije godine, otkako je firma malo narasla, zahvaljujući jako dobrim ljudima koje smo zaposlili mogu sebi tu i tamo priuštiti koje popodne, vikend, pa čak i po nekoliko tjedana godišnjeg odmora svake godine. Nije to loše s obzirom na to da mi djeca vrlo brzo odrastaju, a ja pokušavam to ne propustiti i biti što bolji roditelj”, rekao je Marohnić.

ON SE NA SVOM BLOGU DOTAKNUO I PROBLEMA, kako smatra, pogrešnog ulaganja u Hrvatskoj. “Tamo sam napisao kako mislim da su stan ili auto prilično loše uložen novac u odnosu na iskustvo koje se stječe putovanjima i učenjem drugih kultura. Moja djeca od mene nikad neće dobiti stan ili auto, to će morati sami zaraditi, a ono što ću im dati jest znanje da zarade novac. To znanje će kasnije moći stalno koristiti te postati vrlo brzo neovisni i samostalni”, objasnio je Marohnić.

Tvrtka Pet minuta dobitnica je nagrada Fine za najbolju IT tvrtku u 2014., a Deloitte ih je 2013. svrstao među 50 najbrže rastućih IT tvrtki u srednjoj Europi. Te su im nagrade bitne za privlačenje novih kvalitetnih zaposlenika. Trenutno ih imaju 120 u Hrvatskoj i SAD-u, a Marohnić ih smatra vrlo probranom ekipom. Tvrdi da trenutno vrlo teško pronalaze dobre nove ljude, jer smatra da kod nas ljudi generalno nisu spremni uložiti previše truda u svoje obrazovanje izvan škole i posla. “Radije će kod kuće poslije posla kuhati pekmez, čitati Žižeka i Pikettyja i pričati kako je svijet pun zlih ljudi. Mi tražimo ljude koji mogu konkurirati svojim znanjem na globalnoj razini, a to se ne postiže nikako drugačije nego kompetitivnim duhom, radom, ‘grijanjem stolice’ i konstantnim učenjem”, izjavio je Marohnić.

Top aplikacije tvrtke Pet minuta:
MINISTRY OF SOUND – aplikacija za plesnu glazbu poznatog londonskog kluba
FIT BRAINS – aplikacija za trening mozga
LALA LAUNCHBOX – najprodavanija aplikacija za planiranje obroka za djecu
KONZUM – aplikacija za online kupovinu najvećeg hrvatskog trgovačkog lanca
DIAMOND IN THE ROUGH – virtualna draguljarnica u kojoj korisnici mogu vidjeti kako im stoji pojedini nakit
WHOO – aplikacija namijenjena mladima za upoznavanje i komunikaciju
AUTHENTIC ASIA – turistički vodič kroz najpopularnije destinacije u Aziji
ALLIANZ – aplikacija namijenjena reduciranju papirologije prilikom prometnih nesreća
VIP TV GUIDE – aplikacija za televizijski raspored

Komentiraj