Izložbom “U staklu zajedno – Anton Vrlić i studenti Akademije likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu”, što se otvara u četvrtak u Muzeju Mimara, obilježava se 29. godišnjica tog zagrebačkog muzeja, kao i 15. godišnjica kolegija Tehnike i umjetnost stakla na Akademiji, kojega Vrlić vodi od osnutka.
U skladu s nazivom izložbe na izložbi su ravnopravno predstavljeni radovi studenata i njihova dugogodišnjeg profesora i umjetnika Antona Vrlića, umjetnine nastale od staklenog krša, industrijskog float stakla, ambalažnoga, optičkoga ili kristalnog stakla.
Različite su i tehnike njihove obrade, neka su djela nastala hladnom obradom rezanjem, brušenjem i poliranjem ili graviranjem na staklu, a druga toplinskom obradom u tehnikama grisaille slikanja na staklu polutonom, pa sve do termičke obrade taljenjem u peći u za to pripremljenim kalupima, dok su rjeđi izrađeni tehnikom puhanog stakla.
Radi veće izražajnosti dio ih je potpomognut umjetnom led rasvjetom, a među zanimljivijim ostvarenjima su ona u zahtjevnoj tehnici ‘pâte de verre’ (staklena pasta), taljenja stakla u peći, na temperaturama od 850 do 900 Celzijusa.
“Staklo je kao materijal u hrvatskoj suvremenoj umjetnosti, nakon Drugoga svjetskog rata, najdosljednije obrađivao umjetnik i profesor ALU-a Raoul Goldoni, svjetski priznati suvremeni oblikovatelj stakla, čiji je student bio i današnji profesor Vrlić još osamdesetih” podsjetio je u tekstu kataloga Enes Quien, povjesničar umjetnosti i likovni kritičar.
Po njegovim riječima, na izložbi u “Mimari” zamjetni su raznovrsni interesi studenata različitih generacija za oblikovanjem stakla u svim disciplinama i kreativnu pluralnost ideja u sferi poetika i tehničkih dostignuća – tvorevina od stakla. “Djela gotovo svih tih mladih autora zrače monumentalnošću ili barem elementarnom snagom i energijom”, ocijenio je.
Za radove studenata, kojih je stotinjak, ocjenjuje da odražavaju senzibilitet mladih, “eksperimentiranje s materijalima, kroz radoznalost i igru te energijom nabijenu kreativnost”. Neki od njih, napominje, suptilnošću plijene pozornost, ističu se svojom ljepotom, dok se drugi odlikuju i duhovitošću”.
“Ne može se više reći da ti mladi studenti/umjetnici obećavaju jer su u izričajima već prilično zreli, kako u poznavanju i svladavanju različitih vrsta tehnika, tako i u realizaciji svojih osebujnih ideja. Njihov je talent nesporan, a radovi kvalitetni pa možemo zaključiti da je budućnost mladog kolegija Tehnike i umjetnost stakla svijetla”, predviđa Quien.
Napomenuo je kako je za kvalitetu studentskog rada i uradaka u staklu svakako zaslužan profesor Anton Vrlić, “koji svojim entuzijazmom sve ove godine vodi studente kroz tajne stakla i mogućnosti njegove obrade”.
Vrlić, čije je stvaralaštvo u staklu obilježilo njegovo slikarsko iskustvo, u “Mimari” je zastupljen s petnaestak radova. “Vrlićeva je produkcija u staklu iznimno složena, artistički zahtjevna, krajnje vizualno i haptički visokokvalitetna te nema sumnje kako je riječ o majstorstvu vrijednosno ekvivalentnome dobrom crtežu, slikarskom djelu i kiparskom ostvarenju”, naglasio je Quien.
Kolegij Tehnike i umjetnost stakla osnovan je 2002. kao izborni, na inicijativu tadašnjeg dekana ALU-a slikara i scenografa profesora Zlatka Kauzlarića Atača, pri Odsjeku za slikarstvo.
Anton Vrlić koji je, osim što izlaže i autor izložbe, ustvrdio je u tekstu kataloga, kako je u radu sa studentima od početaka bio fokusiran na izučavanje vještina u različitim tehnikama izražavanja, da bi se potom okrenuli istraživačkom zanosu, usmjereni na taktilni rad u jedinstvenome mediju koji se pokazao kao izvrsna prilika za osobne kreativne procese”.
“Susret sa staklom za većinu je studenata značio neizvjesnost, iznenađenje, pa čak i nepovjerenje, najčešće zbog prvog susreta s materijom, da bi se potom, otvaranjem unutar različitih metoda rada u malim produktima, otvorila i inspiracija za različite poetike”, kazao je.
“Postojala je želja da se progovori o sveprisutnosti stakla u svakodnevici, u kontekstu vremena i suvremene umjetničke prakse, te da se unutar istraživačkoga iskaže sloboda duha, skrivena vatra emocija, kreativni potencijali kroz tokove svjetlosti, boja, oblika i prostora”, dodao je.
Izložba “U staklu zajedno” u Muzeju Mimara ostaje otvorena do 1. rujna.
Komentari