U nastavku ciklusa “U fokusu” koji daje pozornost pojedinim značajnim, ali manje poznatim djelima iz kolekcije Moderne galerije, u četvrtak su predstavljene slike “Luka Boulogne” i “Mornar i lađa” Fransa Masereela, belgijskog slikara i grafičara,  čiji je rad bio izrazito društveno angažiran.

“Predstavljanjem tih slika zaokružujemo mali ciklus slavnih inozemnih umjetnika čije su izložbe bile postavljene u Modernoj galeriji 1934. godine, kada je galerija konačno preseljena u Vranyczanyjevu palaču na Zrinjevcu”, rekla je autorica izložbe Dajana Vlaisavljević, muzejska savjetnica Moderne galerije.

Bili su to slikari različitih poetika i likovnih izričaja, uz Masereela, Nikolay Roerich i Georges Papazoff, svi društveno senzibilizirani i zabrinuti događajima u društvu. “Među njima je Masereel, koji je uglavnom djelovao u Francuskoj, bio najjasniji u likovnom izrazu i kroz njegovo je djelo socijalni angažman najviše dolazio do izražaja”, ocijenila je Vlaisavljević.

Po njezinim riječima, dvije Masereelove izložene slike odličan su primjer njegova slikarskog opusa. “Bio je slikar grada, ali ne bilo kakvog grada, nego njegova naličja, mjesta i ulica kojima ne šeću pristojni građani”, napomenula je. “Slikao je luke, radničke dijelove grada, zanimali su ga radnici, proleteri koji teško žive i podlegli su pritisku, prostitutke i ljudi koji su se odali piću”, dodala je.

Vlaisavljević je podsjetila na značajnu percepciju njegova djela u Hrvatskoj i prije nego što je imao izložbu u Zagrebu, ponajprije zahvaljujući Grupi Zemlja, kao i na njegove ‘romane bez riječi’, izdanja izrazito socijalno angažiranog i pacifističkog karaktera koji upozoravaju na društvenu nejednakost, osamljenost i ljudsku patnju.

Slika “Luka Boulogne” iz 1929. prikazuje sumorni gradski pejzaž kojim dominiraju monumentalni pramci teretnih brodova, dok su u drugom planu veliki brodski dimnjaci i jarboli iznad kojih su se nadvili tmurni oblaci.

Na slici “Mornar i lađa” iz iste godine plošni monumentalni lik mornara zauzima gotovo cijeli kadar, naslanjajući se na neodređenu plohu koja se naslovom imenuje lađom. Masereelov je mornar predstavnik svoje klase, pa je lišen pojedinosti koje bi mu davale osobnost – tek je jedan od mnogih bezimenih radnika.

Slike Fransa Masereela (1889.-1972.) bit će izložene do 26. lipnja, u okviru prošle godine pokrenutog ciklusa pod nazivom “U fokusu”, koji ističe posebno važna djela iz galerijskog fundusa koja nisu dovoljno ili uopće nisu poznata javnosti.

Ove se godine ciklus nastavlja s predstavljanjem djela nabavljenima s prvih izložaba održanih 1934. i 1935. u novom prostoru Moderne galerije, a koja se tim povodom muzejski obrađuju i temeljito restauriraju.

Komentiraj

FOTO:HINA/ Zvonimir KUHTIĆ
PODIJELI
Djelatnost je Hine prikup­lja­nje i razaši­lja­nje što potpunijih či­njeničnih i objektivnih novinsko-agencijskih informacija o zbi­va­njima u Republici Hrvatskoj i svijetu za potrebe medija i drugih sudionika društvenoga, političkoga, kulturnog i gospodarskog života.