Nastao prema knjizi Waltera Isaacsona film ‘Steve Jobs’ najavljivan je kao film godine, kritičari su njime oduševljeni, najavljuju se nominacije za Oscara, ali kada je došao u američka kina, malo tko ga je otišao gledati

Nakon dva tjedna prikazivanja samo u odabranim kinima i nakon još dva tjedna u regularnoj distribuciji diljem Amerike, film “Steve Jobs” zaradio je samo 15,5 milijuna dolara. U ovom trenutku to je najveće financijsko razočaranje ovogodišnje filmske sezone, pogotovo ako se zna da je film režirao Danny Boyle, scenarij napisao Aaron Sorkin, a glavne uloge glume Michael Fassbender, Kate Winslet i Seth Rogen. Povrh svega, film je nakon premijere kritika strahovito hvalila, još uvijek se smatra da će osvojiti nekoliko nominacija za Oscara, ali u američkim kinima potpuno je podbacio. S obzirom na to da je stajao 30 milijuna dolara i da je još toliko potrošeno na marketing i distribuciju, trebao bi zaraditi 120 milijuna dolara da bi pokrio troškove zato što pola bruto zarade od karata uzimaju vlasnici kina. U Americi stoga već danima brojni filmski analitičari pokušavaju odgovoriti na pitanje: zašto je film “Steve Jobs”, priča o preminulom suosnivaču kompanije Apple, financijski propao?

DA NEŠTO NEĆE BITI U REDU bilo je jasno nakon prvog vikenda prikazivanja diljem Amerike, kada je film zaradio samo 7,3 milijuna dolara, tek malo više od filma “Jobs” koji je prije dvije godine u prvom vikendu zaradio 6,7 milijuna dolara, što nikoga nije čudilo s obzirom na to da je kritika “sahranila” film u kojem je Ashton Kutcher glumio Jobsa. Za film “Steve Jobs” scenarij je napisao Aaron Sorkin, ista osoba koja je napisala scenarij za “Društvenu mrežu”, priču o Marku Zuckerbergu, osnivaču Facebooka. Kako je taj film u prvom vikendu prikazivanja zaradio 22,4 milijuna dolara, vjerovalo se da Sorkin zna kako prenijeti priču o tehnološkim genijalcima na filmsko platno. Pokazalo se da je puno pametniji bio Michael Pavlic, šef kreativnog marketinga filmske kompanije Sony koja je trebala snimati film. On je u kolovozu 2014. upozorio Amy Pascal, tadašnju čelnicu kompanije Sony, da “Steve Jobs” neće financijski uspjeti ako glavni glumac ne bude jedna od najvećih filmskih zvijezda. Odmah je rekao da će bez mega zvijezde film u Americi zaraditi oko 30 milijuna dolara. Hvalio je scenarij, ali je rekao da je za američke gledatelje predugačak, klaustrofobičan i da se u njemu previše priča, pa bi bio bolji kao kazališna predstava. Amy Pascal ga je poslušala i u studenome 2014. rekla producentu Scottu Rudinu da film ponudi nekoj drugoj kompaniji jer ga Sony neće financirati. Rudin se zbog toga posvađao s Amy Pascal, inače dugogodišnjom prijateljicom, i ponudio ga kompaniji Universal koja je odmah pristala financirati film. U Hollywoodu se tada smatralo da je Amy Pascal napravila veliku pogrešku zbog koje će zažaliti, a u Universalu su slavili zbog njezine odluke.

FILM “STEVE JOBS” NASTAO JE NA TEMELJU ISTOIMENE KNJIGE WALTERA ISAACSONA koja je prevedena i objavljena i u Hrvatskoj. Kompanija Sony je, čim je knjiga objavljena prije četiri godine, kupila prava na filmsku verziju knjige i Isaacsonu je, odnosno njegovim agentima, odmah platila milijun dolara, a trebao je dobiti još dva milijuna kada film snime. Kada su razmišljali tko bi mogao biti redatelj, na vrhu liste bio je dvojac koji je napravio film “Društvena mreža” a to su redatelj David Fincher i scenarist Aaron Sorkin. Istovremeno su se pojavile i dvije osobe koje su se suprotstavile snimanju, a to su bili Jobsova supruga Laurene i predsjednik Applea Tim Cook.

Čak je došlo do otvorenog sukoba između Cooka i Sorkina jer je Cook izjavio da se svi autori filmova o Jobsu ponašaju oportunistički, na što mu je Sorkin odgovorio “kada imaš tvornicu u Kini u kojoj su djeca koja sastavljaju mobitele plaćena 17 centi na sat, onda stvarno moraš imati obraza nekog drugog nazvati oportunistom”.

Na sreću, puno ljudi bilo je spremno na suradnju sa Sorkinom koji je odlučio napisati scenarij kao trodijelnu priču o tri ključna događaja iz Jobsove karijere. Pomagala mu je Lisa Brennan-Jobs, 37-godišnja Jobsova kćer koju predsjednik Applea dugo godina nije priznavao. Čak je testirao očinstvo, a onda se nakon mnogo godina pomirio s njom i ispričao se zbog svog ponašanja i odnosa. Na razgovor su pristali i Steve Wozniak, suosnivač kompanije Apple koji ju je napustio 1985., Jobsova bliska suradnica Joanna Hoffman i John Sculley, nekadašnji predsjednik uprave Applea koji je u to vrijeme dao otkaz Jobsu. Sculley se nikada nije pojavljivao u medijima, pa je film iskoristio da bi prvi put otkrio svoju stranu priče.

ALI AKO SORKIN NIJE IMAO PROBLEMA, imao ih je redatelj David Fincher. On se svađao s Amy Pascal još u vrijeme kada je za Sony režirao filmove “Društvena mreža” i “Muškarci koji su mrzili žene”. Povrh svega, Fincher je za režiju filma “Steve Jobs” navodno tražio honorar od deset milijuna dolara, što je razbjesnilo Amy Pascal. Sorkin ih je pokušao pomiriti i tražio je da angažiraju Finchera, a zauzvrat bi smanjio iznos svog honorara i besplatno napisao još dva scenarija za Sony. Fincher je za režiju “Društvene mreže” dobio pet milijuna dolara i u Sonyju su smatrali da će i za film “Steve Jobs” tražiti isti iznos. Nisu se uspjeli dogovoriti, niti jedna strana nije popuštala i Fincher je odustao.

Producent Rudin odlučio je poslati scenarij Dannyju Boyleu koji je prije 20 godina režirao film “Trainspotting”, njegov “Milijunaš s ulice” osvojio je Oscara 2008., ali filmovi koje je nakon toga režirao, “127 sati” i “Trance”, nisu zaradili velik novac u kinima. Prvi je zaradio 60 milijuna dolara i šest nominacija za Oscara, a drugi samo 24 milijuna dolara. Boyle je odmah prihvatio ponudu i započeo okupljati glumačku ekipu.

Prvi je izabran Seth Rogen, glumac poznatiji kao komičar, za ulogu Stevea Wozniacka, a Kate Winslet odmah je prihvatila ulogu Joanne Hoffman. Johna Sculleya glumi Jeff Daniels, ali još uvijek nisu našli glumca koji bi glumio Jobsa. Čim je Sony kupio prava na ekranizaciju knjige, Leonardo di Caprio zainteresirao se za ulogu Jobsa, što je trajalo vrlo dugo, ali taj glumac nikada nije rekao definitivno “da”. Zbog toga su se producenti obratili Christianu Baleu koji je u početku pokazao interes, čak je i razgovarao s Boyleom, ali je na kraju odustao. Prema onome što je objavio list Hollywood Reporter, oba glumca telefonom je nazvala Jobsova udovica Laurene Jobs i zatražila od njih da odustanu od uloge.

RUDIN I BOYLE TADA SU SE ODLUČILI ZA MICHAELA FASSBENDERA i to je bio prijelomni trenutak za ovaj film. Zbog te odluke Amy Pascal nije željela financirati snimanje i došlo je do sukoba među svima koji su sudjelovali u projektu. Fassbender je sjajan glumac, ali nikada nije imao glavnu ulogu u hollywoodskom spektaklu. Još uvijek nije dosegao takvu razinu da ga se smatra financijski isplativom zvijezdom. S njim u ekipi proračun filma iznosio je 35 milijun dolara. Posljednja šansa koju je ponudila Amy Pascal bila je – smanjite proračun na 25 milijuna i odobrit ću snimanje. Do toga nije došlo i ona se povukla, a film je završio u kompaniji Universal. Kada je čula da je Universal preuzeo film, Amy Pascal odjednom je od Rudina tražila da se vrati i da će ipak financirati snimanje. Ali bilo je prekasno.

Većina tih detalja otkrivena je prošle godine kada je hakirana elektronička pošta Sonyja u povodu početka prikazivanja filma “The Interview”, komedije koja se izrugivala životu u Sjevernoj Koreji, a smatra se da je to bio napad sjevernokorejskih hakera. Sadržaj te elektroničke pošte ubrzo je objavljen na internetu i iz njega je bilo vidljivo koliko ega i taštine vlada i u kompaniji Sony i u cijelom Hollywoodu. I što se sve događalo tijekom priprema za snimanje filma “Steve Jobs”. Zbog svega objavljenog iz te prepiske, Amy Pascal morala je napustiti Sony.

ANDY HERTZFELD JEDAN JE OD ČLANOVA ORIGINALNOG TIMA APPLEA koji je vjerovao u film jer je velik ljubitelj radova Aarona Sorkina. Razgovarao je sa Sorkinom nekoliko puta, u filmu ga glumi Michael Stuhlbarg, ali kada ga je konačno vidio bio je prilično razočaran. “Ništa u filmu ne odgovara stvarnim događajima”, izjavio je Hertzfeld, ali njegovo mišljenje izgubilo se u gomili hvalospjeva filmskih kritičara. “Trijumf scenarija Aarona Sorkina, režije Dannyja Boylea, glumačkog ansambla predvođenog Michaelom Fassbenderom i Kate Winslet”, napisao je magazin Screen, “Očaravajuća izvedba Michaela Fassbendera pojačava ovaj briljantni, razarajući, snažno nekonvencionalni pogled na život američkog vizionara”, objavio je magazin Variety, a slično su pisali kritičari New York Timesa i Hollywood Reportera te mnogih drugih magazina. U tom trenutku smatralo se da gledanost filma nije upitna, nego samo to koliko će osvojiti nominacija za Oscara. A onda su stigli rezultati razočaravajuće gledanosti.

“STEVEA JOBSA” GLEDA PUBLIKA U GRADOVIMA, osobito u onima sa snažnom tehnološkom industrijom, ali ne i u drugim mjestima. Analitičari tvrde da se radi o sofisticiranom i inteligentnom filmu koji teško može osvojiti najširu kino publiku. Kako su to napisali u magazinu Variety, film je prepametan i prehladan. Nije to jedini razlog neuspjeha. Mnogi smatraju da se o liku i djelu Stevea Jobsa u Americi već sve zna, pa nije potrebno još jednom ići u kino da bi vidio ono što znaš. O Jobsu su objavljene knjige, snimljen je igrani film i dokumentarac, pa očito publika nema potrebe gledati još jedan igrani film.

Tu je razlika u odnosu na film “Društvena mreža” jer prije pet godina publika ipak nije mnogo znala o Zuckerbergu, osnivaču Facebooka, pa je zato film i postao hit. U kompaniji Universal smatraju da se film još uvijek može spasiti od financijske propasti i tvrde da će sjajne kritike potaknuti glasine koje će isprovocirati gledatelje na odlazak u kino. Ujedno smatraju da loš financijski rezultat neće utjecati na potencijalne nominacije za Oscara, što bi filmu dalo dodatan poticaj u kinima. Očigledno da je “Steve Jobs” dokaz onoga o čemu mnogi pišu u posljednje vrijeme, a to je da u današnjem Hollywoodu kvaliteta ne jamči uspjeh, što je tužno.

FOTO: STEPHEN LAM/GULIVER/GETTY IMAGES/

Komentiraj


FOTO:Getty Images
PODIJELI
Dean Sinovčić već 20 godina obilazi najveće svjetske filmske festivale, intervjuira filmske zvijezde, a kad ne gleda filmove prati sport o čemu također piše.