Las Vegasu je od 6. do 9. siječnja održan International CES, najveći svjetski sajam potrošačke elektronike koji tradicionalno početkom godine predstavlja inovacije, trendove, uređaje i poslovne politike koje bi trebale obilježiti sljedećih 365 dana.

[quote_box_center]

  • Iz Mercedesa su najavili kako će s komercijalnom prodajom samovozne limuzine krenuti za pet godina
  • Hrvatski brend Teddy The Guardian otvara ured u San Joseu, a ove godine isporučit će 10 tisuća medvjedića

[/quote_box_center]

Ovogodišnji sajam površinom, brojem izlagača i posjetitelja nešto je veći od lanjskoga što je bilo dovoljno da Gary Shapiro, čelnik kompanije CEA koja organizira sajam zaključi kako nije posrijedi samo najveći sajam potrošačke elektronike, nego najveći sajam na svijetu, odnosno najveći sajam u povijesti. Predstavljeno je oko 20.000 novih proizvoda od kojih će, zapravo, vrlo mali broj zaživjeti na tržištu. Sajam se održavao na više od 2, 2 milijuna kvadratnih metara, a predstavilo se više od 3600 izlagača koji su pokazali inovacije i proizvode iz raznih potrošačkih kategorija: nečovječnih automobila, osobnih zdravstvenih rješenja, povezanih uređaja, 3D printera, igara i drugih izuma. Ove godine CES je pohodilo više od 170.000 profesionalaca iz pripadajuće industrije, a od toga je više od 45.000 trebalo putovnicu (a neki i vizu) da bi došli do Las Vegasa.

CES je svakogodišnja prilika inovatorima i start-upima da prikažu svoje adute koji bi trebali zainteresirati poduzetne investitore ili širu publiku te tako osigurati tržišni uspjeh.

Uoči početka manifestacije, mnoge tvrtke organizirale su press konferencije, a održana su i tri popratna medijska eventa na kojima su uglavnom start-upi pokazali svoje adute: posrijedi je službeni CES Unveiled i neslužbeni Digital Experience te ShowStoppers koji nemaju veze sa sajmom, ali mnogi izlagači tu vide priliku da medijima izravno predstave nove proizvode. Izazvalo je to ogorčenje Garyja Shapira koji smatra da nije korektno od izlagača da mimo sajma predstavljaju novinarima svoje proizvode; ogorčenje je tim veće kad se zna da je event ShowStoppers produljena ruka drugoga najvećeg sajma potrošačke elektronike IFA-e koja se u rujnu organizira u Berlinu. Već na temelju tih uvodnih događanja očito je bilo kako će ova godina biti godina isprobavanja novih ideja, a CES je poželjan lakmus. Jer samohotke, odnosno autonomna vozila kojima ne treba vozač, a povezane su neprestano na internet, potom dronovi upravljani smartphoneima i tabletima s pripadajućim aplikacijama, višedimenzionalna virtualna stvarnost, nosiva tehnologija, internet u stvarima te sinergija modne, zdravstvene te sportske s jedne i tehnološke industrije s druge strane, odnosno glavni trendovi koji su dominirali CES-om viđeni su i najavljeni i prije godinu dana.

“Nečovječne” prototipove automobila, odnosno automobile koji voze bez da njima upravlja vozač pokazalo je ove godine čak deset najvećih svjetskih proizvođača osobnih vozila, uključujući pravu zvijezdu sajma: Mercedes čija je samovozna limuzina na središnju pozornicu lasvegaškoga Convention Centera dovela Garyja Shapira da održi pozdravni govor. Iz Mercedesa su najavili kako očekuju da će početi s komercijalnom prodajom već za pet godina, a slično predviđaju i predstavnici Audija, Forda, Volkswagena (koji se prvi put predstavio na CES-u) i drugi. Autonomna vozila, kao najveći hit sajma, trebala bi dramatično smanjiti broj prometnih nesreća, a u kombinaciji sa servisima poput sve propulzivnijeg Ubera potpuno reinventirati tržište taksija te potencirati proizvodnju električnih automobila.

I ove godine najupečatljiviji nastup imao je Intel koji nije u središte svoga dolaska u Las Vegas stavio nove generacije procesora, kako bi se očekivalo, nego se bavio demonstracijom tehnologija budućnosti. Tako je na njihovome štandu predstavljen Curie, mali elektronički modul veličine gumba koji donosi potpuni System-on-Chip namijenjen nosivim uređajima, a osigurava intenzivno smanjenje potrošnje energije u odnosu na aktualna rješenja, integrirane senzore pokreta te radijsku konekciju.

Minimizaciju računala i novu generaciju interneta u stvarima predočio je, slično tome, predstavljanjem Compute Sticka, uređaja ne većeg od klasičnoga USB stika koji se može spojiti na bilo koji zaslon s HDMI priključkom (televizor ili monitor), a koji taj zaslon odmah pretvara u punokrvno računalo, s Windowsima ili Linuxom. Sve to Intel je pokazivao na uvjerljivo najatraktivnijem izložbenom prostoru CES-a, pokazujući i svoje verzije dronova, robota, modnih dodataka i ostalih uređaja koji koriste upravo njihovu hardversku platformu.

Ostali tehnološki velikani i nisu nešto bili agilni. Standardno, Samsung, Sony, LG, Panasonic, Toshiba i ostali pokazali su nove, dotjeranije i zakrivljenije inačice svojih UHD televizora, uz Quantum Dot tehnologiju koja, navodno, omogućuje kvalitetu OLED-a, ali cijenu LED-a, odnosno LED na način OLED-a. Uglavnom, ova ideja je na tankom ledu i podsjeća na razliku između HD Readyja i HD-a kakva je prije nekoliko godina bila prilično raširena u primjeni.

Ni na tržištu smartphonea nije ništa bolje. Kako je uvodni govor uoči konferencije održao prvi čovjek Samsunga Boo-Keun Yoon, očekivalo se da bi Samsung mogao predstaviti novu inačicu flagshipa iz serije Galaxy, model S6, ali to se nije dogodilo, kao što ni Sony nije predstavio Xperiju Z4. Tako je zasad u kategoriji mobilnih uređaja šlag pobrao LG predstavivši model G Flex 2 koji ispravlja sve nedostatke jedinice (manji je, a ima veću rezoluciju zaslona), a uključuje novi osmojezgreni Qualkommov čipset Snapdragon 810, što mu osigurava titulu najbržeg smartphonea na svijetu. No i dalje ostaje upitno čemu zakrivljenost uređaja jer to ponajviše pridonosi nezgrapnosti pri uporabi.

Na sajmu je bilo i zanimljivih rješenja mobilnih operatora. Tako je T-Mobile ponudio tarifu koja daje besplatnih 10 GB-a internetske 4G konekcije. T-Mobile je također predstavio tarifu u kojoj se nepotrošeni gigabajti u mjesecu – ne plaćaju, što će svakako privući velik broj novih korisnika.

Nove tvrtke ipak su bile više u fokusu, a da je tomu tako svjedoči brojka od 375 start-upova, za razliku od 220 koji su se predstavili lani. Njihove inovacije mogle bi zainteresirati i veće kompanije. No pitanje je kvalitete i učinkovitosti njihovih proizvoda i ideja. S obzirom na to da se tehnologija ne može intenzivno razvijati u performansama, a ni dizajn više nije onaj X faktor koji bi mogao presuditi za uspjeh, mnogi nastoje ubaciti tehnologiju u svakodnevni život pa se roje razne ideje koje mogu biti ingeniozne ili katastrofalne.

Tvrtka SleepPhones tako je predstavila traku za glavu u koju su smještene slušalice kako bi korisnik lakše zaspao. One su Bluetoothom povezne s izvorom zvuka, što je napredniji model od njihove ranije inačice – one koja je žičano povezana s MP3 playerom pa se spavač ne može okrenuti na drugu stranu jer će ga žica zacijelo omesti. iSet smartwatch omogućuje tenisačima da dijele svoje rezultate putem interneta, što je izvrsna ideja, jedino bi oni trebali za svaki poen kliknuti na sat pa je pitanje svrsishodnosti takve inovacije sasvim opravdano. Tvrtka Air predstavila je, pak, levitirajući Bluetooth zvučnik koji navodno dalje bolji zvuk.

Dakako, ima i provjerenih poboljšanja: poznata tvrtka koja proizvodi pojačala Marshall razvila je prilično otporne fleksibilne slušalice Major II, s mogućnošću uključivanja kabla s obje strane slušalica, a Adidas je predstavio novu generaciju svoje pametne lopte koja koristi Bluetooth. Soundwall je neka vrsta online isprinta gdje je moguće djelo (konkretno fotografiju Brucea Springsteena) okačiti na zid, a onda čuti intervju s fotografom koji je to napravio, plus pročitati neke Bossove bilješke. Cijena? Prava sitnica: 3500 dolara. Motorola Scout 5000 je uređaj okačen o kućnog ljubimca koji pokazuje putem internetske veze sve što ljubimac vidi.

Pono Player omogućuje da korisnici na tom uređaju čuju vrhunske zvučne zapise, a ne okljaštrene kao što je to slučaj kod MP3 playera koji reproduciraju komprimirane snimke. Uređaj je prezentirao njegov tvorac Neil Young koji se povremeno i pojavljivao na sajmu. Tvrtka IO Hawk predstavila je dvokotačni električni skateboard za poslovnjake, a OneWheel to isto – samo s jednim kotačem (!!!).

Na CES-u su izlagačke štandove imale četiri hrvatske tvrtke: DivIT (s projektom Mash.Me), Teddy The Guardian, Zipato i Bellabeat. Prve dvije tvrtke predstavile su se u Hotelu Venetian, u sklopu Eureka Parka, prostora namijenjenoga start-upovima, dok su nešto dalje bili smješteni Zipato (u dijelu posvećenome automatizaciji doma) i Bellabeat, u izlagačkom prostoru predviđenom za primjenu tehnologije u zdravlju.

Zipato je tvrtka koja djeluje od 2007., no pravi zamah u kreaciji uređaja za osiguranje doma i tržišni uspjeh ostvaruju od 2010. Zipato širi svoje međunarodno poslovanje, premda je većina zaposlenika u Hrvatskoj, a nedavno su im se pridružila i dvojica djelatnika u Indiji. Proizvode izrađuju uglavnom u Hrvatskoj, dok se dio asortimana sastavlja u Kini. Prodaju ostvaruju ponajviše putem online prodavaonica, dobrim dijelom putem Amazona.

tehnologija
Sebastian Popović, suosnivač tvrtke Zipato predstavio je nove proizvode za osiguranje doma s kojima je već postigao međunarodni uspjehFoto: Nacional

Bellabeat je u rujnu lansirao novu liniju wearablesa te svoj fokus s trudnica odlučio proširiti na sve žene. Na ovogodišnjem CES-u predstavili su tri nova proizvoda: Leaf, pametni nakit koji prati aktivnost, san i razinu stresa korisnice, Shell, prvi uređaj koji uz svoju neinvazivnu tehnologiju prati razvoj trudnoće i nerođenog djeteta, ali je ujedno i baby monitor nakon djetetovog rođenja te Balance, pametnu vagu koja se povezuje s mobilnom aplikacijom. Njihovi proizvodi namijenjeni su širokome međunarodnom tržištu, a štand im je bio jedan od decentnije uređenih u Hotelu Venetian; tijekom sajma dobili su 65.000 predbilježbi.

DivIT je na CES stigao kao pobjednik natječaja Idea Konckout koji je organizirao mjesečnik Bug, a pokroviteljski snažno podupro Hrvatski Telekom pokazavši tako još jednom, nakon natječaja Zid poslovnog uspjeha na koji način podržava start-upe. Na sajmu je DivIT predstavio svoju Mash.Me tehnologiju, odnosno softverski sustav koji omogućuje animaciju u realnom vremenu pokretima tijela, ali i facijalnom mimikom. Već prvog dana sajma izazvali su zanimanje posjetitelja koji su rado dolazili isprobati kako izgledaju na zaslonu televizora kao roboti ili dinosauri, a ostvaren je i kontakt s nekim azijskim TV kućama koje očito vide potencijal u hrvatskoj aplikaciji. Teddy The Guardian je drugi put na CES-u. Lani su djevojke koje su osmislile medvjedića koji bolesnoj djeci očitava zdravstvene podatke i bilježi na aplikaciji bile veliki hit sajma, osobito stoga što su došle bez ikakvog backgrounda i potpore. Ove godine nije tako, Teddy The Guardian otvara ured u San Joseu u Silicijskoj dolini, a njihova tvrtka ima 16 zaposlenih, što znači da je ovogodišnji CES bila i možda posljednja prilika da se predstave kao start-up. Novi bijeli medvjedić se proizvodi u Hrvatskoj i Sloveniji, a do kraja ove godine namjeravaju isporučiti čak 10.000 plišanih uređaja.

zanost
Josipa Majić i Ana Burica drugi put su na CES-u predstavile svoj izum, medvjedića koji bolesnoj djeci očitava zdravstvene podatkeFoto: Nacional

Među mnogobrojnim posjetiteljima sajma International CES zatekao se i Goranko Fižulić, poduzetnik, negdašnji vlasnik i generalni direktor Magme i bivši ministar u Vladi Ivice Račana. Na odjelu 3D printinga pozorno je promatrao sve što se događa, s obzirom na to da je pokrenuo jedinstvenu 3D platformu LikeFigures. Preko njegovog servisa bilo tko može povoljno nabaviti 3D isprint. Platforma spaja dizajnere koji proizvode datoteke namijenjene 3D printerima, vlasnike 3D printera i one koji bi željeli imati 3D isprint.

Nakon što se registriraju na stranici www.likefigures.com, odabiru u katalogu predmeta onaj koji bi željeli imati, zatim materijal od kojeg će biti isprintan (a Fižulić ističe da je sve više materijala koji do prije šest mjeseci nisu ni postojali, a u osnovnu plastičnu smjesu za 3D printere imaju nadodane elemente drva ili metala), boju i neke druge parametre te će predmet po ponuđenoj cijeni za takvu kombinaciju, uvećanoj za trošak dostave, dobiti na kućnu adresu, bilo gdje na svijetu. Kako je rekao, to je Amazon za 3D isprinte. Smatra da će za pet godina, kad cijene padnu i kad se dorade različiti tehnološki parametri, kao što je mogućnost korištenja raznolikih boja, 3D isprinti postati globalni standard.

Komentiraj