Iznimno važan glazbeni album “Barokna inspiracija” dvojice hrvatskih gitarista Ivana Medvidovića i Zorana Zadravca, koji nastupaju kao 2GUITARS, objavit će 6. srpnja njemačka kuća KSG EXAUDIO.

  • ‘Ni jedna kompozicija na CD-u nije pisana za gitaru. Stoga je CD jedinstven jer donosi premijernu izvedbu djela na dvije gitare te na gitari uopće’, kaže Zoran Zadravec
  • “Na ovom albumu posebno značajno je to što se na jednome mjestu nalazi svih 15 Bachovih invencija, što je neobično, posebno ako se zna da je riječ o dvjema gitarama

Riječ je o albumu njemačke barokne glazbe Dietricha Buxtehudea, Johanna Pachelbela, Johanna Sebastiana Bacha i Georga Philippa Telemanna. Sve kompozicije izvedene su u originalnim tonalitetima kako bi se zadržali izvorni ugođaj i ideja kompozitora. Njemački izdavač KSG EXAUDIO iz Kölna poznata je izdavačka kuća specijalizirana za izdanja klasične gitare. Osnivači su Hubert Käppel, najpoznatiji njemački klasični gitarist i profesor gitare na Hochschule für Musik Köln, i Tobias Kassung, klasični gitarist, kompozitor i umjetnički voditelj Kölner Klassik Ensemblea. Izdavačka kuća KSG EXAUDIO djeluje od 2009. i do sada je objavila nekoliko desetaka naslova usko specijaliziranih za klasičnu gitaru i gitarističku komornu glazbu. “Barokna inspiracija” prvi je dvostruki album u povijesti Hrvatske snimljen na gitari. Dvojica glazbenika, Ivan Medvidović i Zoran Zadravec, poznaju se dugi niz godina, a spojila ih je, naravno, ljubav prema gitari.

“SRELI SMO SE POČETKOM OSAMDESETIH na jednom tečaju gitare i shvatili da nas zanima slična glazba, pa smo odlučili pokušati nešto što, u to vrijeme, nije baš bilo uobičajeno, a to su komorni sastavi više gitara. S prijateljem Ivanom Širokim osnovali smo Trio gitara Ad Libitum i počeli nastupati. Kasnije nam se pridružila i prof. Ranka Borić. Trio je u tom sastavu 1987. snimio LP ‘London Trios – Joseph Haydn’, što je bilo prvo izdanje gitarističkog trija u tadašnjoj državi. Potom smo, kao duo gitara, 1992. izdali kasetu u izdanju Croatia Recordsa s djelima Radamésa Gnattalija, Maria Nardellija st., Manuela Poncea, Blasa Sanchesa i Ide Presti, to jest glazbu Mediterana i Južne Amerike. Nakon višegodišnje pauze počeli smo raditi na projektu ‘Barokna inspiracija’’’, kaže Zadravec koji objašnjava zašto je album “Barokna inspiracija” toliko poseban i zašto ga struka smatra neobično važnim. To je, kaže Zadravec, vrlo posebno izdanje u svijetu komorne gitarističke glazbe jer se bavi razdobljem na koje gitaristi nisu često usmjereni, a 2GUITARS donosi više od 100 minuta takve glazbe.

“Važno je reći da ni jedna kompozicija nije originalno pisana za gitaru. Stoga je album jedinstven i po tome što donosi premijernu izvedbu gotovo svih djela na dvije gitare, pa čak na gitari uopće. S obzirom na to da je djela Buxtehudea, Pachelbela i Bacha trebalo obraditi za dvije gitare, što smo sami napravili, riječ je u cijelosti o zaokruženom projektu. Taj zahtjevan i opsežan posao odradio je Ivan, dok smo obojica radili na prstometima. Kako su prvi put napravljene i obrade za dvije gitare ovih majstora, tijekom jeseni planiramo objaviti i notna izdanja, i to vjerojatno u suradnji s istim izdavačem. Dio projekta je i izrada internetske stranice (www.2guitars.eu) na kojoj se mogu poslušati dijelovi snimljenih kompozicija”, priča Zadravec.

Album “Barokna inspiracija” donosi svjež pogled i novi zvuk barokne glazbe. Gitaristi obično, kad se radi o baroku, posežu za predlošcima koji su pisani za instrument koji je tada bio preteča gitare – barokna gitara, lutnja, vihuela… Medvidović i Zadravec odlučili su se koncentrirati na barokna djela koja su im glazbeno zanimljiva i koja je pritom, naravno, moguće prilagoditi za dvije gitare. Odlučili su se za njemačku baroknu glazbu Dietricha Buxtehudea, Johanna Pachelbela, Johanna Sebastiana Bacha i Georga Philippa Telemanna.

“Početna ideja projekta bio je trenutak kad nam je profesorica Ivana Oraca, znajući da se Zoran bavi gitarom, iz Njemačke poslala notne zapise Buxtehudea, s napomenom da je on kompozitor čija se komorna djela upravo ponovno ‘otkrivaju’. To nas je zainteresiralo, jer to do tog trenutka još nitko nije izveo na gitari. Radeći na glazbi Buxtehudea, kao prvom velikom baroknom majstoru, rodila se ideja da odsviramo sva četiri najveća njemačka barokna kompozitora. Glazba se pokazala vrlo zanimljivom i ‘živom’ i to nas je pokrenulo u daljnje istraživanje. Odlučili smo da ćemo detaljnije istražiti to razdoblje, ali ne kroz gitarističku literaturu, nego kroz komornu glazbu. Upravo u tom razdoblju doživljavali su svoj vrhunac kontrapunkt, fuga i kanon. Pregledali smo i djela talijanskih, francuskih, engleskih i španjolskih majstora tog razdoblja i na kraju smo zaključili da su nam najzanimljivija njemačka”, objašnjava Medvidović. Na ovom jedinstvenom albumu klasične glazbe posebno je značajno to što se na jednome mjestu nalazi svih 15 Bachovih invencija, što je neobično, posebno ako se zna da je riječ o dvjema gitarama.

“Bach je fundamentalan kompozitor i, prema mišljenju većine, najveći kompozitor uopće. Stoga njegova djela u cjelini predstavljaju temelj klasične, pa i općenito glazbe kakvu danas poznajemo. Svaki muzičar koji sebe smatra ozbiljnim, susreo se i radio s njegovom muzikom. Invencije su dio edukacije, nešto što svakog muzičara definira kao ozbiljnog glazbenika, stoga je bilo logično da i one budu uvrštene na album. Pored toga, odabrane su Dvoglasne invencije jer svaki glas interpretira jedna gitara. U glazbenom smislu Bach je, polazeći od različitih osnovnih elemenata, stvorio nešto novo. Ni jedan skladatelj prije njega nije tako kratka klavirska djela ispunio tako važnim i vrijednim sadržajem”, kaže Medvidović i pojašnjava koliko je bilo kompleksno odsvirati ta djela na gitarama. Cjelovito izdanje od petnaest precizno poredanih Invencija donosi, kaže Medvidović, razvoj po tonalitetima i kao cjelina predstavlja dramaturški razvoj, što svirajući pojedinačne nije uočljivo, nego se razmatraju kao zanimljive vježbe za glasovir.

“POREDANE SU UZLAZNO PO TONALITETIMA, a nama je cilj bio da ostanu u izvornim tonalitetima kako bi se zadržao smisao poretka, kao i izvorni ugođaj svake kompozicije. Problem je u tonskom rasponu instrumenata jer su skladbe pisane za čembalo koje ima raspon od pet oktava, dok gitara pokriva nešto više od tri. Stoga morate pribjeći kompromisima, ali ne smijete ugroziti strukturu kompozicije. Rješenje može biti promjena tonaliteta ili promjena načina ugađanja instrumenta, a mi smo se odlučili za ovo drugo. Pored toga, iznimne teškoće u interpretaciji su i u fraziranju te točnom interpretiranju velikog broja ornamenata koje danas više ne susrećemo. Također, željeli smo dobiti mekoću zvuka baroknih gitara, zbog čega smo upotrijebili specijalne žice i koristili tehniku lutnjističkog trzanja žica”, priča Medvidović. Najveći izazov u sviranju, otkriva, bilo im je izvođenje Invencija u originalnim tonalitetima, zbog čega su morali promijeniti način ugađanja instrumenata. To je uzrokovalo dodatne poteškoće u prstoredima, ali je trud nagrađen zadovoljstvom konačnim zvukom.

“Drugačija vrsta izazova čekala nas je u ‘6 Kanonskih sonata’ G. P. Telemanna koje nije bilo potrebno prilagođavati izvedbi na dvije gitare, jer je djelo pisano za dva jednaka instrumenta. Ali, pisano je za dva puhačka ili gudačka instrumenta čiji zvuk ima drugačije izražajne mogućnosti. Rješenje smo našli kroz istraživanje i prilagođavanje prstoreda, kako bismo dobili zadovoljavajuće zvučne boje i određivanjem odgovarajućeg tempa kojim se postiže zanimljivost interpretacije”, objasnio je Medvidović.

Da bi se glazbom približili baroku, glazbenici su morali svirati posebnom tehnikom. Upitan zašto su željeli očuvati originalan zvuk, a ne osuvremeniti ga modernim zvukom, Zadravec odgovara da glazbena ideja pripada trenutku i nastala je na temelju instrumenata koji su tada bili raspoloživi.

ZORAN ZADRAVEC I IVAN MEDVIDOVIĆ ŽELJELI SU DOBITI MEKOĆU ZVUKA BAROKNIH GITARA, ZBOG ČEGA SU UPOTIJEBILI SPECIJALNE ŽICE I KORISTILI TEHNIKU LUTNJISTIČKOG TRZANJA ŽICA FOTO: Saša Zinaja
ZORAN ZADRAVEC I IVAN MEDVIDOVIĆ ŽELJELI SU DOBITI MEKOĆU ZVUKA BAROKNIH GITARA, ZBOG ČEGA SU UPOTIJEBILI SPECIJALNE ŽICE I KORISTILI TEHNIKU LUTNJISTIČKOG TRZANJA ŽICA
FOTO: Saša Zinaja

“BAROKNA GLAZBA JE, kao i klasična glazba nakon nje, nastala u području tišine. Nije bilo radija, TV-a i buke kakvu danas poznajemo. Barokni majstori glazbu su stvarali u takvom okruženju i tako su je definirali. Smatrali smo da ne smijemo dirati u duh barokne glazbe, nego smo ju nastojali interpretirati onako kako je i zamišljena, a vrlo spretno je prilagoditi gitari. Zahvaljujući uporabi suvremenih klasičnih gitara, uspjeli smo očuvati točne tonske raspone djela. Ideja je bila da dobijemo ugođaj tog razdoblja, primjerice da se zamisli barokni salon u kojem publika sluša živu svirku. Kako bismo to postigli koristili smo posebnu tehniku sviranja, a pomogao nam je i snimatelj Marko Gaćina tako da je pronašao poziciju mikrofona koja će dati zvuk koji smo tražili”, kaže Zadravec koji je s Medvidovićem na albumu “Barokna inspiracija” radio čak četiri godine. Projekt je nastajao toliko dugo iz jednostavnog razloga što nije postojao notni materijal koji bi kao gitaristički duo mogli koristiti. Stoga je trebalo notne zapise aranžirati za dvije gitare, vodeći računa da se zadrži duh originala. Tog se delikatnog posla uhvatio Medvidović, a kako su pripremali četiri velika majstora, to je bio priličan posao.

“Potom smo morali definirati prstomete i provesti istraživanje o načinima glazbene ornamentacije koju su autori koristili. Tu smo bili vrlo dosljedni, tako su na snimci apsolutno svi glazbeni ukrasi kao i u originalnim manuskriptima, na što smo potrošili puno vremena. Usporedo sa svime počeli smo s probama, a nakon što smo bili zadovoljni s radom, ozbiljno smo započeli sa sviranjem i snimanjem. Treba naglasiti da je ‘Barokna inspiracija’ zaokruženi projekt, gdje mi kao dvojica muzičara nismo samo odlučili kako ćemo nešto odsvirati iz već pripremljenog notnog zapisa, nego smo zamalo cijeli posao napravili sami i za to smo se ozbiljno pripremali”, pojasnio je Zadravec.

Dvojica glazbenika osvrnuli su se i na stanje klasične glazbe u Hrvatskoj i pokušali su objasniti kakav je položaj glazbenika u nas. “Klasična glazba je univerzalan jezik zapadne civilizacije i niste limitirani jezikom ili stilom. Nju možete svirati gdje god želite, a jedini je uvjet da to dobro radite. Hrvatska je malo tržište, pa je i logično da nešto ozbiljnije morate raditi vani, ali to ne znači da se nužno radi toga morate i preseliti u inozemstvo, dapače”, govori Zadravec. Premda se, kaže, s punim pravom čini da je danas klasična glazba marginalizirana, ona se svakodnevno čuje i velika se većina njome i koristi, a da pritom toga uopće nije svjesna.

“KLASIČNA GLAZBA ČESTO SE KORISTI u modernoj glazbi. Dok slušate komercijalnu glazbu, često čujete neke uhu ugodne harmonije, ne znajući da zapravo slušate Bacha ili nekog drugog majstora. Ljudima se ona sviđa, ali ne znaju što slušaju. Treba reći i kako moderan način života, u kojem se teško duže koncentrirati na bilo što, također utječe na slušanje ozbiljne glazbe. Ona vas navodi da je slušate, ali mnogo puta to niste u mogućnosti. Problem danas je da se slušanju glazbe, kao i drugim stvarima, pristupa površno, usput, zbog užurbanosti i dinamike života. Klasičnu glazbu ne možete slušati površno i usput jer zahtijeva pažnju, koncentraciju i predznanje. Smatramo kako je jedini način da se ta vrsta glazbe popularizira taj da se djeca što ranije upoznaju s njom, na način koji je njima prihvatljiv, a to nije zadatak samo škole, nego prije svega roditeljskog doma. Ljubav prema glazbi razvija se u mladosti. U doba našeg djetinjstva, a potom i mladenaštva, školski sustav je vodio računa da nekoliko puta mjesečno, kroz sustav Muzičke omladine, odete u kazalište ili na koncert”, kaže Zadravec. On i Medvidović ponosni su na nekoliko stvari. Prije svega na to što su projekt od ideje do završetka realizirali vlastitim znanjem i sposobnostima: od izbora repertoara, preko pronalaska notnog materijala, do izrade aranžmana za dvije gitare i na koncu same izvedbe.

“Drugo, željeli smo objaviti album na međunarodnom tržištu. Kako se radi o njemačkim kompozitorima, izabrali smo Njemačku. Sretni smo što je naš izdavač prepoznao iznimnost projekta, s obzirom na obim te praizvedbe kakvih do sada nije bilo. I na kraju, uspjeli smo dogovoriti s njemačkim izdavačem da prateći tekst u knjižici albuma bude, osim na engleskom i njemačkom jeziku, i na hrvatskom”, rekao je Zadravec. Kako će se album osim na hrvatskom, prodavati i na njemačkom tržištu, a putem Amazona i u svijetu, dvojica glazbenika vjeruju kako je to i promocija Hrvatske u inozemstvu.

Komentiraj