RAMBO AMADEUS ‘Izbjeglički val samo je prethodnica klimatskih izbjeglica koje će obilježiti sljedećih 50 godina’

Autor:

Crnogorski glazbenik Rambo Amadeus za Nacional govori o aktualnim političkim i društvenim temama

Povodom novog studijskog albuma ‘’Vrh dna’’ crnogorski glazbenik Antonije Pušić, poznat pod umjetničkim nadimkom Rambo Amadeus, dao je intervju Nacionalu u kojem se osvrnuo na niz aktualnih društvenopolitičkih tema.

Nakon 30 godina glazbene karijere, s preko 20 diskografskih izdanja, crnogorski glazbenik Antonije Pušić, poznatiji pod umjetničkim imenom Rambo Amadeus, ovih dana objavio je novi studijski album ‘’Vrh dna’’. Svjetski Kilo Tzar, kako se sam titulirao, proslavio se svojim satiričnim tekstovima na temu ljudske gluposti. Jedan je od rijetkih glazbenika koji su se suprotstavili agresiji na Hrvatsku. Mnogi ga promatraju kao balkanskoga Franka Zappu čija glazba ne pripada ni jednom žanru, odnosno pripada svim žanrovima. Vrlo često na svojim nastupima glazbeno improvizira.

U razgovoru za Nacional osvrnuo se na problem privatizacije, nekadašnje i sadašnje društveno uređenje, hrvatsku predsjednicu, emigrantsku krizu, teroristički napad u Parizu te pojasnio zašto je organizirao doček Nove godine u Beču.

NACIONAL: Nedavno ste objavili singl ‘’Privatizova’’ kojim najavljujete novi studijski album znakovita naziva ‘’Vrh dna’’. Je li privatizacija u Crnoj Gori top tema ili ste odlučili ukazati na to da je privatizacija postala jedan od ključnih problema društva?

Nikada se u svojim pjesmama ne referiram samo na rodnu Crnu Goru, nego mi je uvijek u fokusu cijeli prostor bivše SFRJ, ali naravno i svijet. Svakako, kao regija u tranziciji osjetljivi smo na tu temu, za razliku od Amerike koja je od osnivanja čitava privatna.

NACIONAL: Nasuprot privatizaciji je socijalističko uređenje, u kojem je uglavnom sve zajedničko. Mislite li da bi nam bilo bolje u socijalizmu?

Pa, tko se sjeća, nije mu teško usporediti. Bilo je po svim parametrima bolje. Ipak, najbolji je neki nordijski model u kojem su kapitalizam i socijalizam inkorporirani u jedinstven tržišni model s visokom socijalnom odgovornošću.

NACIONAL: Svojevremeno ste predstavili jedno društveno uređenje koje smatrate najpametnijim, nazvavši ga ekološki totalitarizam. Zastupate li još uvijek tu opciju ili ste promijenili stranu?

Ne. Promijenio sam stav o tome. Danska je ove godine proizvela 130 posto svojih potreba za energijom iz obnovljivih izvora. Sjeverna Koreja nimalo. Dakle, danski model je s aspekta ekologije neusporedivo bolji.

NACIONAL: Kome ste posvetili pjesmu ‘’Vrh dna’’, u kojoj biranim riječima pričate o ‘’njemu’’ kao anomaliji te naglašavate: ‘’Rekao sam ti sve a pomenuo te ne. Ipak sada znaju svi da si to ti’’?

Slušatelj ima mogućnost zamišljati koga god želi jer pjesma obrađuje pojavu koja se zove negativna selekcija, a u našoj regiji to nije neka sporadična pojava.

NACIONAL: Nedavno ste se u jednom intervju na pitanje o hrvatskoj predsjednici Kolindi Grabar Kitarović raspričali o ulozi desnice na Balkanu. Smatrate li da ona favorizira desnu političku opciju u Hrvatskoj?

Svakako da nije lijevo. Naravno da od desnog ima još mnogo desnije pa treba biti realan i odmjeren u kritikama.

  • ‘TKO SE SJEĆA Jugoslavije, nije mu teško usporediti. Bilo je po svim parametrima bolje. Ipak, najbolji je neki nordijski model’, kaže Pušić

NACIONAL: Poznati ste kao jedan od rijetkih glazbenika koji su progovorili protiv rata i bombardiranja Dubrovnika u izravnom televizijskom prijenosu. Jeste li tada, početkom 90-ih, imali problema zbog tog istupa?

Nema pitanja ni odgovora. Nema potrebe sada kapitalizirati moj tadašnji jak jugoslavenski identitet i refleks.

NACIONAL: Često se u posljednje vrijeme spominju devedesete zbog sve sličnije situacije na Balkanu i jačanja nacionalizma i desnice. Kako se vi nosite s problemom nacionalizma, šovinizma i rasizma?

Ne nosim se. Ignoriram ga! Ignoriranje je najbolji način da se te pojave marginaliziraju. Osim kada krše zakon. Tada država mora raditi svoj posao.

NACIONAL: Izbjeglički val zapljusnuo je države bivše Jugoslavije. Koliko to može uzdrmati temelje Europe i promijeniti neke dosadašnje životne navike i kulturu?

Ovo je samo prethodnica, jedan mali postotak u odnosu na klimatske izbjeglice koje će pobjeći od suša i vrelina tijekom sljedećih 50 godina. To je fantastično komplicirani sigurnosni i moralni izazov za čitav sjeverni dio zemaljske kugle.

NACIONAL: Kako ste reagirali kada se dogodio teroristički napad u Parizu, kada su teroristi upali na koncert grupe Eagles Of Death Metal i počeli nasumce ubijati posjetitelje koncerta? Je li vas nakon tog događaja strah nastupati?

U ovom balkanskom teatru apsurda trenutno djelujemo kao društvo sigurnije od Pariza. Da se moj bend zove Metalni Sokolovi Smrti ili slično i da pritom avioni moje države siju smrt po Bliskom istoku, svakako bih se jako zabrinuo.

NACIONAL: UNICEF-ov ste ambasador dobre volje za Crnu Goru. Osjećate li zbog toga odgovornost i možete li svojim utjecajem doista nešto napraviti za djecu?

Svakako. Meni je čast što svoju popularnost mogu staviti u službu promoviranja plemenitih programa UNICEF-a, pogotovo zato što je jedan od inicijatora i osnivača UNICEF-a bila nekadašnja Jugoslavija, pa se bar u tom segmentu mog djelovanja osjećam kao Tito. A to je jako dobar osjećaj.

NACIONAL: Imate više od 30 godina glazbene karijere i objavili ste brojne albume. Koju fazu svog glazbenog djelovanja i glazbenog žanra predstavljate novim albumom ‘’Vrh dna’’?

Posljednju, nadam se ne i zadnju. Prepustimo kritici analize, oni uvijek nađu neka značenja o kojima ja, dok sam proizvodio pjesme, nisam imao pojma.

NACIONAL: I dok će većina glazbenika iz zemlja bivše Jugoslavije nastupati na dočeku Nove godine u matičnim državama, vi ćete svirati u Beču i to kao jedan od organizatora, a pozivate nakon dočeka i na zajedničko gledanje tradicionalnog bečkog novogodišnjeg koncerta uz ‘’mezu i rakiju’’. O čemu se radi?

Splet okolnosti, ponude i potražnje. Puno studenata s prostora bivše Jugoslavije studira u Beču, kao i veliki broj emancipiranih ljudi s Balkana koji rade tamo pa je postojala jednostavna potreba i potražnja za jednim takvim programom u moru drugih koji im nisu namijenjeni. Moj koncert ‘’DJ YU demode’’ i ‘’Balkan Lovers’’ je program za Novu godinu po mojoj mjeri. Ja sam ga krojio. Računam da će i publika biti sretna. Naravno, ulaznice od dočeka vrijede za jutarnju matineju. Obožavam jutro 1. siječnja, kada se uz hladetinu sluša Strauss i gledaju skokovi u Garmisch Partenkirchenu. Kraj stare godine i početak nove, sasvim po mom ukusu. Valjda sam to zaslužio.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)