HDZ je insistirao na imenovanju glumca Adama Končića za v.d. ravnatelja Komedije kako bi njihov deseteročlani klub zastupnika razriješio bivšeg ravnatelja Niku Pavlovića

Da je politika zaista sveprisutna u hrvatskom društvu, pokazuje najnoviji primjer zagrebačkoga Gradskog kazališta Komedija. Kako Nacional saznaje, Hrvatska demokratska zajednica insistirala je na imenovanju glumca Adama Končića za v.d. ravnatelja Komedije, u “zamjenu” za svih deset glasova zastupnika njihova kluba HDZ, HSP AS i BUZ za razrješenje bivšeg ravnatelja Komedije Nike Pavlovića.

Do izbora za novog ravnatelja Komedije došlo je zato što je dosadašnji ravnatelj Komedije Niko Pavlović, koji je na toj poziciji bio dugih 27 godina, razriješen dužnosti nakon što je Kazališno vijeće tog kazališta, na čelu kojeg je Ivica Prlender, većinom glasova odlučilo da je smjena opravdana zbog velikog duga od pet i pol milijuna kuna koji se “vuče” već godinama. No s obzirom na to da Klub gradskih zastupnika liste grupe birača nositelja Milana Bandića u zagrebačkoj Gradskoj skupštini ima 16 zastupnika pa ni jednu odluku ne može sprovesti bez suradnje s većim klubom zastupnika, i za ovu odluku trebao je suglasnost barem još jednog većeg kluba. U ovom slučaju zastupnički klub HDZ-a i partnera svoju je podršku za razrješenje dužnosti Nike Pavlovića uvjetovao izborom “svog” kandidata za v.d. ravnatelja Adama Končića.

MARGARETA MAĐERIĆ, zastupnica u Gradskoj skupštini Grada Zagreba, ali i saborska zastupnica HDZ-a, potvrdila je za Nacional da je HDZ predložio svog kandidata za čelno mjesto Komedije.

“MI SMO PREDLOŽILI GOSPODINA KONČIĆA za v.d. ravnatelja zato što je morao biti predložen netko tko je iz kuće, a smatramo da je on kompetentan. Bilo nam je važno da ta osoba može izvući kazalište iz teške situacije, ali i da je u dobrim odnosima s kolegama. Neki kolege glumci iz Komedije za to mjesto predložili su upravo njega, a Končić je mlada generacija neopterećena prošlošću pa smo smatrali da je dobar kandidat”, kaže za Nacional Margareta Mađerić.

  • ‘INSPEKCIJSKI NALAZ ZA KOMEDIJU negativan je, a dug od 5,5 milijuna može riješiti netko tko je sposoban voditi kazališnu kuću. To Adam Končić može, a nema govora o spinu’, kaže šef HDZ-a Zagreba Andrija Mikulić

Razlog više zbog kojeg je Klub HDZ-a predložio da to bude on, neslužbeno saznajemo, jest i činjenica da je druga opcija za v.d. ravnatelja – Petra Topolovšek, pravnica u Komediji – bila neprihvatljiva jer gradski zastupnici nisu htjeli da v.d. ravnatelja bude netko tko je suodgovoran za nastalo stanje u Komediji.

Predsjednik zagrebačkog HDZ-a Andrija Mikulić, s kojim smo razgovarali za Nacional, mislio je da je Adam Končić član HDZ-a. Nakon što je od Nacionala saznao da Končić nije član, već dugogodišnji simpatizer te stranke i Domoljubne koalicije te je bio jedan od mnogih umjetnika koji su prošle godine potpisom dali podršku toj koaliciji, rekao je da je Končićev izbor bio logičan zbog njegove stručnosti.

“Ne vidim razlog zbog kojeg v.d. ravnatelja ne bi bio Adam Končić, s obzirom na njegove reference. Budući da je inspekcijski nalaz za Komediju bio negativan i dug je velik, trebalo je predložiti osobu koja će se moći nositi s vođenjem kazališne kuće. Što se tiče našeg uvjetovanja ili bilo kakve trgovine, toga nije bilo, nema govora ni o kakvom spinu, to nas ne zanima. Samo želimo da Komediju do izbora ravnatelja vodi netko sposoban”, za Nacional je rekao Andrija Mikulić.

A do izbora ravnatelja Gradskog kazališta Komedija doći će u roku od 30 dana, koliki je rok kandidatima da Kazališnom vijeću, koje je natječaj za ravnatelja i raspisalo, predlože četverogodišnji program za rad Komedije. Zasad su se na natječaj prijavila dvojica kandidata – Adam Končić i Damir Lončar.

ADAM KONČIĆ, TRENUTAČNI V.D. RAVNATELJA I KANDIDAT za ravnatelja Komedije, rođen je 1977. u Zaboku, a u Komediji je zaposlen od prosinca 2002. Za Nacional je rekao da je u ovih nekoliko tjedana koliko radi ravnateljski posao, najvažnije vratiti povjerenje Komediji.

“Dugova je mnogo, ali bez Grada to se ne može platiti. Upravo se radi sanacijski plan i vjerujem da će se to u skorom roku riješiti. Najvažnije mi je da Komedija funkcionira dobro do kraja sezone i dok kazalište ne preuzme novi ravnatelj. ‘Gospođica iz Maxima’ posljednja je premijera koja nas čeka za nekoliko dana. S obzirom na financijsku situaciju, za rujan najavljeni mjuzikl ‘Jadnici’ neće se raditi jer je jako skup i morat će biti zamijenjen nekim drugim naslovom”, rekao je za Nacional Adam Končić. Za Komediju ima mnoge planove. “Ovo je zagrebačko, ali i hrvatsko kazalište koje ima obavezu čuvati operetu i mjuzikl. Operete dugo nije bilo na repertoaru i to planiram postaviti kao jedan od stupova kazališta u iduće četiri godine ako dobijem mandat ravnatelja. Što se tiče mjuzikla, treba dobro razmisliti koji naslov postaviti, s obzirom na veliki uspjeh mjuzikla ‘Mamma Mia!’ koji će igrati još cijelu iduću sezonu i nema potrebe za žurbom za novi naslov pa će se i tu uštedjeti. U knjizi grupnih posjeta zabilježeno je 20.000 rezervacija za taj mjuzikl pa sam zato uputio i dopis Gradskom uredu za kulturu, obrazovanje i sport, da nam omoguće nekoliko izvođenja tog mjuzikla u puno većem prostoru, primjerice, dvorani Cibona”, najavljuje Adam Končić koji smatra da se mora vratiti praksa izvođenja domaćeg mjuzikla koja se, prema njegovu mišljenju, zapustila.

Ne smije se, kaže, više ponoviti da se u jednoj sezoni u Komediji izvode “Aida”, “Chicago” i “Skidajte se do kraja”, dakle inozemni mjuzikli. To su bila tri svjetska hita u jednoj sezoni pa smatra da je to sigurno prouzročilo dio dugovanja koji se vuče do danas. Što se tiče dramskog programa, također priprema novosti.

  • AKO KONČIĆ POSTANE RAVNATELJ, neki glumci najavljuju akcije protiv te odluke. Iako to vjerojatno neće promijeniti konačnu odluku Skupštine, svejedno će oni pokušati utjecati na to da Končić ne postane ravnatelj

“Dramski program mora biti okrenut domaćoj recentnoj komediografiji, nečemu što je hrvatska prošlost. Nadam se da ćemo zadržati ‘Skup’ na repertoaru, ali i da ćemo raditi autore kao što su Marija Jurić Zagorka. Ne bismo smjeli micati s naše pozornice čakavski ili standardni izričaj, ali Komedijinoj pozornici apsolutno pripada i kajkavski izričaj. To je ono čime bih se najviše volio baviti u kazalištu jer sam kreativac. Razgovarao sam s desetak umjetnika, autora, redatelja te imam naznake da bismo mogli raditi autore kao što su Ivan Kušan ili Antun Nemčić”, navodi trenutačni v.d. ravnatelja koji smatra da drugi komediografski stup Komedije treba biti inozemna komediografska literatura poput Shakespearea, Ayckbourna ili Feydeaua, autora nove predstave “Gospođica iz Maxima”. Program Komedije za četiri godine neće biti samo njegov, kaže, već mnogih suradnika koji će mu u tome pomoći.

KONČIĆ SMATRA DA U KOMEDIJI glumački nije bio dovoljno iskorišten, da unatoč svojoj ambiciji i želji da radi u matičnoj kući, za to nije dobio priliku pa je igrao svoje autorske predstave, a mnogo je igrao i u Histrionima te je osnivač GFUK-a, Glumačkog festivala u Krapini.

“Sigurno neću dozvoliti da se nekome od mojih kolega dogodi ono što se meni dogodilo. I onima koji su puno igrali i onima koji nisu igrali gotovo ništa, ponudit ću jednaku šansu, ovisno o njihovim glumačkim sposobnostima. Jako dobro znam koliko tko može. Ako dođe do nekih otpora, ako netko neće htjeti raditi u kući u kojoj prima plaću, jasno ćemo takve stvari morati urediti i staviti na ‘svoje mjesto’”, najavljuje Končić kojemu je odnos s kolegama presudno važan. Smatra da ni s kime nema prijepore, pa ni s Damirom Lončarom, njegovim “suparnikom” za ravnateljsko mjesto.

“Znam tko se prijavio na natječaj za ravnatelja, jako dobro surađujem s kolegom Lončarom i nemam nikakvih problema s konkurencijom. Ako će njegov program biti kvalitetniji od mojega, odlično. O tome će presuditi Kazališno vijeće. U svakom slučaju, mislim da nas dvojica koji smo iz kuće imamo prednost nad nekim tko će se, ako će biti takvih kandidata, javiti izvan Komedije. Znamo dobro probleme triju sektora – glumačkog, pjevačkog i orkestra. Ne bi se više smjelo dogoditi da sjajan orkestar od 25 ljudi od prošlogodišnjeg travnja nije zasvirao u Komediji”, govori Končić koji će raditi na novoj sistematizaciji radnih mjesta, a ako postane ravnatelj, planira zaposliti nekoliko glazbenika u orkestru i pomladiti balet.

Končić je prokomentirao i to što je upravo on predložen od HDZ-a i kaže da ga to nije pretjerano iznenadilo.

“DOBIO SAM NAJPRIJE UPIT od, nazovimo to, ‘Bandićeve struje’ i nakon toga od ‘HDZ-ove struje’ da razmislim o mjestu ravnatelja. Sve se to nekako sretno poklopilo i nadam se da ću i dalje imati njihovu podršku, ali čuda su moguća”, odgovara Končić koji je objasnio i što misli o tome da je politika tako važna u hrvatskom društvu i mora se petljati u kulturu.

“Politika ne bi trebala imati veze s kulturom i kazalištem, ali je činjenica da imenovanje ravnatelja potvrđuje Gradska skupština. Znači, ondje sjede neki ljudi kojima se morate svidjeti. Ja sam nestranački čovjek, smatram da sam apolitična osoba koja razmišlja srcem za Zagreb i Hrvatsku, za moje Zagorje gdje sam se najviše potvrdio. Ali bi li to trebalo biti grijeh? Dakle, iz tih nekih pozicija vidljivo je da sam ja dobar kandidat i za gospodina Bandića – jer sam bio njegov simpatizer kad se kandidirao za predsjednika – i za HDZ jer sam tri puta aktivno sudjelovao i radio za Domoljubnu koaliciju u tri posljednja mandata. Eto, to se tijekom vremena iskristaliziralo u smislu da sam postao bliži tim ljudima, s tim da nemam nikakvih problema ni s kontra strujama. Nisam čovjek koji bi se bavio politikom, ali bih se jako volio baviti politikom kazališta”, kaže Končić i dodaje da se određena politička podrška mora dobiti pa smatra da njegov izbor za ravnatelja Komedije ne bi trebao biti upitan. Usporedba programa odlučit će o pravom kandidatu, ali smatra da će njegov program za Komediju biti najbolji.

  • ‘POLITIKA NE BI TREBALA IMATI VEZE s kulturom i kazalištem, ali imenovanje ravnatelja ipak potvrđuje Gradska skupština. Ondje sjede neki ljudi kojima se morate svidjeti’, rekao je Končić

Tako smatra i dio glumaca i zaposlenika Komedije koji se već priklonio Končiću. Ali suprotno onome što misli Končić i suprotno izjavi Margarete Mađerić da Končić uživa povjerenje većine zaposlenika, Nacional saznaje da dio zaposlenika ipak ne želi Adama Končića na čelu Komedije.

“SMATRAM DA JEDNOSTAVNO NIJE DORASTAO tom zadatku. Ne mislim da je loš čovjek, dapače, dobar je i nemam problema s njim, ali njegov program koji je najavio vraća Komediju 20 godina unazad. Zar ćemo se vraćati u to vrijeme? Čemu insistirati na domaćim komediografima ili na kajkavskom, kad to ionako igramo s vremena na vrijeme? Komedija je nadrasla zagrebačko i hrvatsko kazalište, zašto da se ponovno ondje vraća? Isto tako, na probama za novu predstavu u kojoj igra, Končić je svojim ponašanjem pokazao kako će izgledati njegova ‘vladavina’. Ponaša se kao da je već ravnatelj, najavljuje da će se samo njega morati slušati i slične stvari, tako da neće biti dobro ako on postane ravnatelj”, rekao je Nacionalu jedan glumac koji je, baš kao i nekolicina njegovih kolega s kojima smo razgovarali, odlučio ostati anoniman. Ne usude se u javnost izlaziti imenom i prezimenom jer, kako je rekao naš sugovornik, ne znaju što bi bilo s njima ako Končić postane ravnatelj. Ako se to dogodi, odnosno ako Kazališno vijeće Komedije Skupštini predloži upravo Končićev program i Skupština ga potvrdi, glumci planiraju pokrenuti akcije protiv te odluke. Iako te akcije vjerojatno neće moći promijeniti konačnu odluku Skupštine, svejedno će, najavio je glumac iz Komedije, oni na sve moguće načine pokušati utjecati na to da Adam Končić ne postane ravnatelj. A njegov je izbor itekako moguć, čak i vrlo izgledan, prema mišljenju nekih ljudi iz kazališnih krugova, upravo zbog jake političke podrške koju uživa. Stoga ni program Damira Lončara niti ičiji drugi ako se prijavi još koji kandidat, navodno neće imati nikakvu ulogu u odluci o tome tko će Komediju voditi iduće četiri godine.

A PROGRAM ZA ČETVEROGODIŠNJE RAZDOBLJE priprema i Damir Lončar, koji se na natječaj za ravnatelja javio zbog podrške velikog dijela glumaca Komedije. Damir Lončar rođen je 1961. godine u Osijeku, od 1980. je bio član HNK u Osijeku, gdje je neko vrijeme pred Domovinski rat bio i ravnatelj Drame tog kazališta. U Komediji je u angažmanu više od 22 godine i odigrao je mnoštvo uloga, poglavito glavnih, no imao je i velik broj zapaženih režija. Radio je kao nastavnik glume na područnom odjeljenju zagrebačke Akademije u Osijeku i na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, a dobitnik je brojnih nagrada, od kojih dviju Nagrada hrvatskog glumišta.

Kako vidi Komediju i koji su mu planovi koje će realizirati ako ga Kazališno vijeće predloži, a Gradska skupština potvrdi za ravnatelja, opisao je ovako:

“Ekonomska situacija je teška, a mi kao gradsko kazalište to itekako osjećamo i moramo se prilagoditi novim uvjetima. Problemi postoje, dug od pet i pol milijuna kuna je velik i mora se početi rješavati. Postojeći dug Komedije treba riješiti sanacijskim planom koji vlasnik kazališta, dakle Grad Zagreb, treba donijeti što prije kako bi budući ravnatelj, tko god on bio, mogao krenuti u svoj mandat u koliko-toliko normalnim uvjetima. Komedija je svojim repertoarom i produkcijom već daleko nadrasla gradsko kazalište, pa i hrvatsko, te je postala regionalno važan kazališni čimbenik, a glazbeni dio programa nešto je što nas izdvaja od drugih kazališta. Stoga je potrebno nastaviti dizati Komediju”, kaže Damir Lončar.

S obzirom na to da je opereta u posljednje vrijeme pomalo zapostavljen žanr u Komediji, Lončar kaže da je jedan od njegovih planova vratiti operetu na daske Komedije, iako će se i u tom dijelu programa morati štedjeti. Naravno, mjuzikl se neće zaboraviti, ni domaći niti inozemni. Osnovni kriterij kod izbora domaćeg mjuzikla mora biti kvaliteta. Dramski program, koji Komedija isto tako desetljećima njeguje, treba nastaviti raditi iako će on, ako ga Kazališno vijeće predloži Gradskoj skupštini, insistirati na tome da se na pozornicu postavi neki novi hrvatski komediografski naslov.

“Nekoć je netko rekao ‘ako želiš reći nešto ozbiljno, piši komediju’. Prema tome, komedija je vrlo zahtjevna forma koju ne može pisati svatko. Ali pisci poput Gorana Tribusona ili Mate Matišića, primjerice, mogu biti ohrabreni da napišu neku recentnu komediju koja možda već negdje čuči u njima pa joj treba samo još mali impuls da zaživi, da napokon dobijemo i novu hrvatsku komediju. Želim na repertoaru Komedije novi hrvatski tekst!” kaže Lončar koji u glumačkim krugovima u Komediji uživa veliko povjerenje i autoritet. Rad u ansamblu i kao glumac, ali i redatelj mnogih Komedijinih hitova kao što su “Dobri vojak Švejk”, “Cigle svete Elizabete” ili “Terapija, Terapija!”, velika je prednost za njega kao mogućeg budućeg ravnatelja, smatra Damir Lončar.

“RAD NA PREDSTAVI ZNAČI ŽIVJETI S GLUMCIMA, s kolegama, predstava je živi organizam koji se mijenja i na te promjene i nepredviđene situacije morate reagirati brzo. Ja sam u takvim situacijama dobar, reagiram na vrijeme i na pravi način pa su se tako glumci već navikli zvati upravo mene kad treba ‘ugasiti neki požar’. Zbog toga sam sretan i zadovoljan jer je jako važno raditi s dobrim kolegama koje poznajem i znam koliko mogu i što mogu u svakom trenutku”, tvrdi Lončar koji, nakon što preda kandidaturu za ravnatelja Komedije, ima rok od 30 dana za sastavljanja četverogodišnjeg programa kazališta koje želi voditi.

Ono što bi za Lončara mogao biti minus jest činjenica da ga smatraju “Pavlovićevim” čovjekom koji je upravo u posljednja dva desetljeća igrao u gotovo svim predstavama, pa će se u izboru budućeg ravnatelja, predviđa se, Kazališno vijeće rukovoditi time da kandidat bude u što manjoj mjeri povezan s Pavlovićem. No mnogi se slažu da je “drama” oko Komedije, koja ove sezone obilježava 65 godina rada i jedno je od najvažnijih hrvatskih kazališta, zapravo tek započela.

Komentiraj

FOTO:Saša Zinaja i Pixsell
PODIJELI
- rođena u Zagrebu 1978. godine - mr.sc. međunarodnih odnosa - diplomirala novinarstvo na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu - novinarstvom se bavi od 1999. godine - dosad je radila u Jutarnjem listu, lifestyle magazinu Story, političkome magazinu Aktual - u Nacionalu je pomoćnica glavnog urednika i piše teme iz kulture