PETRA TEŽAK I MATEA ELEZOVIĆ ‘Odabrale smo teži put do glumačkog uspjeha jer volimo eksperimentirati i istraživati’

Autor:

FOTO: Saša Zinaja

PETRA TEŽAK I MATEA ELEZOVIĆ nisu samo glumice, one su i scenaristice i producentice, autorice kazališne komedije ‘Metoda za brak’, koje ne dopuštaju da ih teška glumačka vremena ograničavaju u njihovoj umjetničkoj i poslovnoj ambiciji

Kada imate 30 godina i završenu glumačku akademiju, kao što imaju Petra Težak i Matea Elezović, onda možete sjediti kod kuće pokraj telefona i čekati da vas pozovu i ponude vam ulogu ili možete uzeti stvari u svoje ruke i sami sebi stvoriti priliku. Njih dvije su se odlučile za potonje, pa su napisale scenarij, glumile i producirale predstavu “Metoda za brak” koja će 7. studenoga imati zagrebačku premijeru u kazalištu Vidra. Komedija je to o bračnim problemima para kojeg glume Matea Elezović i Zlatan Zuhrić-Zuhra koji se zbog toga za pomoć obraćaju bračnoj savjetnici koju glumi Petra Težak. Zanimljiv je raspored snaga – privatno je Zuhrić razveden, Petra Težak je nepunih godinu dana u braku, a Matea Elezović nije u braku. Spoj mladosti i iskustva, kako bi se to sportskim rječnikom reklo, rezultiralo je komedijom koja nasmijava do suza.

Njih dvije scenarij su pisale sa Zuhrićem, dramaturginjom predstave Ninom Horvat i redateljicom Ivom Srnec. Sa Zuhrićem su se znale otprije i, kako je to objasnila Petra Težak, “komentirali smo razvode prijatelja i početke novih veza te sitnice zbog kojih se ljudi svađaju. Postupno je došlo do toga da smo rekli – imamo dovoljno materijala da napravimo nešto svoje”. Započeli su pisati scenarij koji se temeljio na iskustvima bliskih osoba. “Najbliže ti je ono što se događa tebi ili tebi bliskim osobama, ono o čemu si slušao, što si vidio, o čemu si svjedočio”, dodaje Petra Težak i kaže da su nakon toga posegnule za potragom na internetu, na kojem su pronašli iskustva bračnih parova iz cijele regije. “Prestravila sam se kad sam sve to čitala. Jedna je žena napisala kako ju je svekrva stalno maltretirala, pa ju je ona ščepala za vrat u WC-u i rekla joj da će je doći glave. Nakon toga je sve bilo u redu”, prepričava Matea Elezović.

PRI PISANJU SCENARIJA naišli su na dva problema – kako izbjeći svrstavanje na mušku ili žensku stranu i kako biti duhovit, s obzirom na to da je komedija žanr u kojem je najteže pisati. “Bilo je zamki, ponekad smo rekli ‘pa ne može ženska biti takva rospija’, to ne želimo pokazati. Željeli smo pokazati likove sa svim vrlinama i manama, a da se pritom ne svrstavamo na ičiju stranu”, tvrdi Matea Elezović i dodaje da su na probama umirale od smijeha, ali su same sebe pitale ”što ako je ovo očajno?, što ako se nitko ne nasmije? Bilo je puno pitanja i strahova, sve dok nismo izašli pred publiku”. Publika se na pretpremijernoj zagrebačkoj predstavi 75 minuta neprestano smijala. Toliko i predstava traje.

Predstava je zapravo rezultat višegodišnjeg prijateljstva Matee Elezović i Petre Težak. Vršnjakinje su i Zagrepčanke koje su spletom okolnosti završile glumačku akademiju u Splitu, u kojem su igrom slučaja često bile cimerice, a zajedno su glumile u nekoliko kazališnih predstava. Matea Elezović prva objašnjava kako je završila u Splitu. “Prvo sam htjela upisati akademiju u Beogradu ili Sarajevu, da bih bila što dalje od roditelja i da bih se mogla provoditi. A čula sam da je u Beogradu dobar noćni život. Onda sam otišla, za početak, u Zagreb na prijemni ispit. Ušla sam u uži izbor, ali me nisu primili. Sljedeće godine prvi prijemni bio je u Splitu. Mislila sam najprije otići u Split a onda, dva mjeseca kasnije, u Sarajevo ili Beograd. No kako sam upala u prvom roku, nije mi se više dalo pripremati za prijemne u Sarajevu i Beogradu. I onda sam mislila da ću godinu dana studirati u Splitu, pa ću se onda prebaciti u neki drugi grad. Međutim, ostala sam u Splitu sedam godina”, kaže Matea Elezović kojoj je odabir glumačkog zanimanja sasvim logičan, s obzirom na to da joj je majka glumica Jadranka Elezović a otac pisac Matko Elezović.

  • ‘INSPIRACIJU ZA PREDSTAVU ‘Metoda za brak’ tražili smo i na internetu, jedna žena napisala je da ju je svekrva toliko maltertirala da joj je na kraju zaprijetila da će joj doći glave’

POČECI PETRE TEŽAK malo se razlikuju od onih Matee Elezović. “Glumila sam u ZKM-u i svi su mi govorili ‘ti moraš na akademiju’, a ja nisam znala ko mi glavu nosi, a kamoli da bih išla na akademiju. Pripremala sam se tjedan ili dva i naravno da sam pala na prijemnom. Bila sam u šoku, ali sam već upisala ekonomiju jer sam htjela biti menadžer u kulturi. No što sam više studirala ekonomiju, to mi je sve više bilo muka i shvatila sam da želim biti ispred, a ne iza kamere. Počela sam se ozbiljnije pripremati za prijemni ispit uz pomoć Ksenije Marinković. U Splitu je prijemni bio u srpnju, u Zagrebu u rujnu. Kao amaterka sam dosta surađivala s ljudima u Splitu i imala puno prijatelja, ali nisam razmišljala o tome da se moram preseliti u Split. Primljena sam i tako sam ostala pet godina u Splitu”, ispričala je glumica.

Postale su cimerice i kažu da je njihov zajednički život izgledao poput braka. Puno toga imaju zajedničkog i sitnicama su živcirale jedna drugu. “Petra, ako se mora probuditi u osam ujutro, navija alarm za šest ujutro”, kaže Matea Elezović. “Matei ne smije muha letjeti po stanu dok ona spava”, odgovara Petra Težak. “Ako se moraš probuditi u osam, onda naviješ sat za osam. Nikada nisam razumjela to njezino navijanje alarma za šest, kako bi onda bila sretna što ima još dva sata vremena za spavanje”, odgovara Matea Elezović i dodaje da je “to brak, pristale smo na kompromise”. Puno je više bilo dogovora, poput onog da će Petra Težak kuhati, a Matea Elezović prati suđe.

VIKENDIMA SU SE ZBLIŽAVALE putujući za Zagreb. “Najviše zajedničkih dana provele smo u autobusu na autoputu koji se otvorio kada smo počele studirati. Znale smo sve vozače”, kaže Matea Elezović koja je nabrojila njihove glumačke suradnje tijekom studiranja. “Surađivale smo u nekoliko zajedničkih projekata u splitskom HNK, na otvaranju Mediteranskih igara u Pescari glumile smo na talijanskom, radile smo u Šibeniku na otvaranju Međunarodnog dječjeg festivala. Radile smo predstavu “Sluškinje – paralelna ekspozicija” u režiji Gorana Golovka koja je dobila nagradu Zlatni lav na Međunarodnom festivalu komornog teatra u Umagu. I još uvijek ne vjerujemo da smo se samoinicijativno odlučile da ćemo zajedno raditi samostalni projekt”.

Još dok je studirala, Petra Težak bila je sklona eksperimentalnom kazalištu. “Mene su na akademiji zvali alternativka jer sam uvijek istraživala i eksperimentirala. Radila sam predstave u eksperimentalnim kazalištima i shvatila sam da volim raditi autorske projekte”. Nakon završetka akademije nastavila je u istom smjeru. “Radila sam s Bacačima sjenki predstavu ‘Muški/ženski-Ženske/muške’, to je bilo istraživačko kazalište. Nismo imali tekst, samo smjernice i sat i pol interakcije s publikom. To mi se jako dopalo. Sviđa mi se sloboda koju sam dobila od redatelja. I Goran Golovko nam je u predstavi ‘Sluškinje – paralelna ekspozicija’ dao jako puno slobode, bilo je puno eksperimentiranja. Dobila sam poticaj da budem ono što jesam i da ponudim svoje znanje i kreativnost. Zadnja takva predstava je ‘To je to?’, monodrama o smrti za djecu koju izvodim u Teatru Tirena uz pratnju Darka Horvata na gitari.”.

Petra Težak je veće uloge u sapunicama izbjegla, dok je Matea Elezović glumila u “Ruži vjetrova”. “Sapunica je super jer se naučiš radnoj etici, naučiš se raditi kao crnac 15 sati bez da te itko pita što ti je. Naučiš da se moraš sam boriti za sebe. Baci te u vodu pa moraš naučiti sam plivati. Nastupi u sapunicama dobri su i zbog financijskih uvjeta, no dugoročno to nije dobro jer nemaš vremena snimiti nešto kvalitetno. Jasno je da kao glumac želiš raditi u kvalitetnijim projektima, želiš imati probe i istraživati svijet”, objašnjava Matea Elezović. Petra Težak kaže da je imala nekoliko epizodnih uloga u sapunicama kako bi poboljšala kućni budžet. “Meni je drago da nisam do sada odigrala neku veću ulogu u sapunici jer je lakše razvijati se ako te nisu već stavili u neku ladicu. Svakom glumcu draže je eksperimentirati u kazalištu nego snimati sapunicu na brzinu”, rekla je glumica.

OBJE SU NAKON ZAVRŠETKU AKADEMIJE shvatile da pred njima stoji jako puno rada. “Teška su vremena za glumce. Postoji pet glumačkih akademija, jednog dana će na burzi biti najviše glumaca, ne znam za koga se te akademije otvaraju. Mislim da to nije dobro”, smatra Matea Elezović. Kako su obje mlade i iznimno lijepe, bilo je i podcjenjivanja u počecima njihova rada, pogotovo što se tiče Matee Elezović. “Često nailazim na ljude koji me ‘miniraju’ zato što imam svoje kazalište, ili šute k’o zaliveni kada saznaju za casting, ma ima svega. Ja to ne mogu shvatiti. Živim po principu – ako ti ne mogu pomoći, sigurno ti neću ni odmoći”, kaže glumica. Sama je spomenula da su je podcjenjivali i samo zato što je žena. “Bilo je i toga, u stilu ‘što će ona mala’. Hit teatar je s predstavom ‘Vlaška posla’ rasprodao pet puta vojnu dvoranu Lora u Splitu koja ima 430 mjesta. Ne podcjenjujem nikoga, ali koliko ima privatnih kazališta kojima je to uspjelo? Meni je uspjelo. Točnije, nama. To je jako puno. No to nije došlo preko noći. Ulagala sam svoj zarađeni novac i ničiji drugi te puno vremena da bih došla do toga, a na kraju krajeva moraš imati i dobru predstavu”, kaže Matea Elezović koja je o kazalištu najviše naučila od svojih roditelja i nakon završetka studija na akademiji osnovala je kazalište Hit teatar.

  • MATEA ELEZOVIĆ ima svoje kazalište i kaže da je često zbog toga ‘miniraju’ te se prema njoj ponašaju u stilu ‘što hoće ona mala’, iako je predstava ‘Vlaška posla’ bila hit

NARAVNO, OBJE BI ŽELJELE doći do većih filmskih uloga. Matea Elezović ovog ljeta imala je manju ulogu u novom filmu Dejana Aćimovića “Anka Brazilijanka”, dok je Petra Težak glumila u desetak filmova, a jednu manju ulogu imala je i u Veneciji nagrađenom filmu “Takva su pravila”. “Projekti dolaze i odlaze. Nešto igramo više, a nešto manje, važno je da smo u krugu”, kaže Matea Elezović. Čini se da je došlo vrijeme za njihovu generaciju, studirale su u klasi s Goranom Markovićem koji ima glavnu ulogu u filmu “Zvizdan” Dalibora Matanića. “Etablirana imena ljudima su pomalo dosadili jer se ponavljaju, koliko god bili dobri. Drugima se ne pruža prilika, a publika želi vidjeti nešto novo i nešto drugačije. S druge strane, u našem poslu sreća igra veliku ulogu, veću od truda i talenta. Ponekad je najvažnije naći se u pravom trenutku na pravom mjestu”, smatra Petra Težak.

Koliko god razgovarali o umjetnosti s ove dvije mlade glumice, uvijek ostaje činjenica da, kada u internetsku tražilicu upišete ime Petre Težak, prvo će se pojaviti nekoliko njezinih izjava o golotinji na filmu, a ne izjave, primjerice, o feminizmu čija je velika zagovornica. Ona za to krivi novinare, ali i publiku koja te natpise najviše “klika” i ne sagledava kritički ono što pročita. “Jako je puno mojih izjava izvučeno iz konteksta, a kako seks prodaje, onda su naslovi tako bombastični. Sve je to bilo povezano uz ulogu u filmu ‘7sex7’ s kojim nisam baš zadovoljna. Jedna mi je od njegovih priča, ona u kojoj ja glumim, bila zgodna. Mislim da je bilo dobro da se pokaže filmić u kojem žena želi seks, a ne muškarca. Želim da se rodne strane izjednače, nisu žene jadne i potlačene i ne boli ih uvijek glava, ima nas svakakvih. Normalno je da u 21. stoljeću žena želi seks i da je seksualno biće, a da muškarca boli glava. I zato mi je bilo divno glumiti u tom filmu i s tim nemam problema.

Golotinja je prirodna i normalna i zato me iznenađuje što su najzanimljivija novinarska pitanje glumici biste li se skinuli, što mislite o golotinji na filmu i kako ste se osjećali kad ste se skinuli. Nitko me nije pitao kako mi je bilo kad sam glumila ubojicu. To je glumački posao, moje tijelo je u tom kontekstu lik i uloga”, kaže Petra Težak.

ZATO SE NAJBOLJE OSJEĆAJU KAD RADE vlastite, autorske projekte. “Autorski projekt ima pozitivnih i negativnih strana. Minus je što novac dođe kasnije, ništa nije sigurno, a plus je što imaš sve vrijeme ovog svijeta i entuzijazam i želju da to napraviš kvalitetno i dobro”, zaključila je Petra Težak. S tim se slaže i Matea Elezović i tvrdi da je predstava “Metoda za brak” rađena njihovim znanjem i voljom: “To je teži put do uspjeha, puno puta mislila sam ‘što mi je ovo trebalo’, ali na kraju ideš doma zadovoljan.” A onaj tko želi raditi s njima, mora imati visoku radnu etiku. “Meni je bilo užasno važno raditi s profesionalcima jer ne trpim ono ‘pijani sam umjetnik pa me nema na probi’, to kod mene ne prolazi. Ne može svatko biti Tin Ujević, piti vino, jest ribice i pisati stihove. Moraš jako puno raditi, ići na probe, razmišljati, čitati, truditi se oko marketinga, pa onda možeš nešto napraviti”, poruka je Matee Elezović.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)