Izložba “Hommage olovci”, otvorena u utorak navečer u Studiju Moderne galerije Josip Račić, okupila je trojicu umjetnika različitih generacija, Josipa Vaništu, Davora Vrankića i Duju Medića, koji svaki na svoj način ‘slave’ crtački medij.

Između najstarijeg i najmlađeg umjetnika, Vanište i Medića, više je od šezdeset godina razlike, no unatoč generacijskim razlikama i individualnim pristupima u poetici, radovi trojice predstavljenih autora su slični u uporabi medija. Po riječima autora izložbe Feđe Gavrilovića, tim je izričajima zajedničko izmicanje jasnom i vidljivom smislu, a zahvaljujući izvedbi, koja je u konačnici tek grafitna prašina, “njihove vizije potvrđuju dojam nestabilnoga, magleno sivoga paučinastog tkanja od kojeg su sačinjene”.

Gavrilović, koji je i autor teksta u katalogu, smatra kako umjetnički crtež posjeduje posebnu suptilnost i neobičnu dvojnost, jer iako grafit ostavlja prvenstveno liniju, crteže često odlikuje tonsko bogatstvo građenja u njegovu sivilu.

Kako se crtež često, a gotovo u pravilu kod radova na ovoj izložbi, radi jednim tipom olovke i ona se ne mijenja dok se ne istroši, pisaljka “srasta za ruku umjetnika, postaje njezinim organskim nastavkom, troši se i izgara zajedno s njim u tom kreativnom, ali i prvenstveno fizičkom poslu”, ustvrdio je.

Doajen hrvatske umjetnosti Josip Vaništa izložio je petnaestak crteža, nastalih od 1954. do 1987. Gavrilović ih povezuje s minimalizmom koji poništava formu te određenom geometrijskom strogošću kojom konstruira prostore, objekte i lica.

Za razliku od Vaništinog minimalizma, Davor Vrankić, jedan od najcjenjenijih hrvatskih umjetnika u svijetu, navodi Gavrilović, predstavlja se s raskošnijim radovima, poigrava različitim teksturama u nadrealnim prizorima interijera, te tradicionalnim zakonima percepcije i prikazom prostornih odnosa.

Recentni crteži Duje Medića donose svakodnevne motive iz njegova ateliera, koji su uvećani do apstrakcije te tako naglašavaju njihove oblike i teksture. Objekti su svedeni na detalj, a njihova definicija označena je samo naslovom crteža, primjerice “Dlaka, stol i nepoznati uzorak”, “Spužva za sjedenje”, “Radna zelena majica”, “Rešo i moja brada”.

Josip Vaništa (Karlovac, 1924.) završio je slikarstvo u Zagrebu u klasi Marina Tartaglie. Radio je kao profesor na Arhitektonskom fakultetu, a njegov umjetnički put obilježilo je djelovanje u umjetničkog grupi Gorgona. Osim likovnom umjetnošću, bavi se književnošću.

Davor Vrankić (Osijek, 1965.) završio je grafiku na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, u klasi Ante Kuduza, a nakon toga i Faculte d’Arts Plastiques u Parizu, gdje danas živi.

Duje Medić (Makarska, 1986.) također je završio grafiku na Akademiji, u klasi Nevenke Arbanas. Uz grafiku i crtež eksperimentira s multimedijalnim instalacijama.

Izložba crteža trojice autora u Studiju Galerije Josip Račić bit će otvorena do 2. kolovoza.

Komentiraj

PODIJELI
NACIONAL je već 20 godina najutjecajniji politički tjednik u Hrvatskoj.