Međunarodni festival eksperimentalnog filma i videa, 25 FPS, počeo je u četvrtak u Kinu Studentskog centra prvim od šest programa konkurencije, koji je otvorio film “The Exquisite Corpus” Petera Tscherkasskog.

Film tog velikana svjetskog eksperimentalnog filma odabran je za otvorenje kao posveta filmofiliji i čaroliji tamne komore. U sklopu svog zagrebačkog gostovanja, Tscherkassky će u subotu u MM centru održati kino-predavanje na kojem će govoriti o svom jedinstvenom stilu rada.

Festival 25 FPS jedanaestu godinu zaredom u Zagreb donosi nezavisne i nekomercijalne filmove za publiku koja želi vidjeti ponajbolje s aktualne međunarodne scene, uratke koji na inovativan način istražuju mogućnosti filmskog jezika, pripovijedanja i samoga medija, a nerijetko nastaju na granicama filmskih rodova i žanrova

Za ovogodišnju konkurenciju izabrano je 27 radova, koji su podijeljeni u šest večernjih programa – “Uzorci”, “Karte”, “Odnosi”, “Skale”, “Testovi” i “Standardi”.

Po riječima jedne od izbornica, Marine Kožul, klasične primjere eksperimentalnog filma donose najnoviji film, found footage Petera Tscherkasskog, materijalno-apstraktni film “Bdijenje” Erica Stewarta ili nadrealističko-asocijativni “Lelujave krošnje” Ferna Silve.

Rodni hibridi, kojima je 25 FPS sklon od samoga početka, ogledaju se u animacijama, što čini gotovo trećinu natjecateljskog programa. Među ostalima, tu su hrvatski “Kraj” Tomislava Šobana koji se referira na hrvatsku filmsku avangardu 60-ih i antifilm iz pozicije animacijsko-softverskog jezika, te “Tu tamo” Alexandera Stewarta koji interpretira naslijeđe apstrakcije iz umjetničko-grafičke i turističko-doživljajne vizure.

Ovogodišnji program konkurencije dovodi filmove zagrebačkoj publici već poznatih autora, tzv. veterana festivala, Bena Russella, Johanna Lurfa, Charlotte Pryce, Karla Lemieuxa i Daniela Schmidta, a bit će tu i Jodie Mack, gošća prošlogodišnjeg programa Expanded Cinema.

Hrvatski filmovi predstavit će se i u programu Refleksi, “Ova žena se zove Jasna” Nicole Hewitt i dokumentarni esej Igora Grubića “Spomenik”, koji se bave istraživanjem života socijalizma u tranzicijskoj sadašnjosti.

 

  • O pobjednicima će odlučivati žiri kritike Jelena Pašić, Dragan Rubeša i Ante Jerić, te tročlani Veliki žiri u kojemu su belgijska autorica Anouk DeClercq, filmski programer Jonathan Pouthier i filmski autor i kustos Mark Toscano.

 

Svaki od članova Velikog žirija dodijelit će vlastiti Grand Prix, a domaćoj publici predstavit će se i posebno sastavljenim programom.

Performansi koji će se izvesti u programu “Expanded cinema” konceptom su odmaknutiji od dosadašnjih. Kao prvi od tri, svojevrsni uvod uoči otvorenja festivala, odabran je humoristično-kaotično kino-predavanje i performans “Open Core” francuskog novomedijskog umjetnika Juliena Mairea, u kojemu on secira projekcijsku opremu i kamere te ih koristi kako bi uživo napravio nove čudne strojeve. Održat će se “Lažna projekcija” Alexa Mendizabala te “Hit parada” Christofa Migonea, performans za dvadeset i četiri izvođača i tisuću udaraca mikrofonom.

Festival je pripremio i “Ode filmu”, po jedan film iz bogate povijesti avangardnog filma koji se prikazuje prije svakog programa konkurencije te razgovore s autorima.

Festival se zatvara u nedjelju, 27. rujna, kada će se dodijeliti nagrade najboljim filmovima. Nakon toga, 28. i 29. rujna, dio zagrebačkog programa prikazat će se u riječkom Art-kinu Croatia.

Ulaz na sve festivalske programe je besplatan.

Komentiraj

FOTO:HINA/ Tomislav Pavlek
PODIJELI
Djelatnost je Hine prikup­lja­nje i razaši­lja­nje što potpunijih či­njeničnih i objektivnih novinsko-agencijskih informacija o zbi­va­njima u Republici Hrvatskoj i svijetu za potrebe medija i drugih sudionika društvenoga, političkoga, kulturnog i gospodarskog života.