Novinarka Smiljana Škugor Hrnčević, koja je dobila otkaz u Hini jer je jednoj političkoj stranci proslijedila radnu verziju Hinina ekskluzivnog teksta o dugovima bivše tvrtke supruge SDP-ova Miranda Mrsića, izjavila je u srijedu kako je smatrala svojom moralnom dužnošću da proslijediti taj tekst s obzirom da je, po njenim tvrdnjama, njegova obajava u Hini četiri dana prije parlamentarnih izbora bez obrazloženja stopirana.

Na konferenciji za novinare, koju je na temu “Cenzura u Hini” organizirao HKDU – dr. Marko Veselica, stranka kojoj je proslijeđen sporni tekst, Škugor Hrnčević je rekla da nitko u Hini, uključujući i nju, do 9. rujna nije dobio informaciju zbog čega se čeka s objavom teksta koji je, kazala je, profesionalno napisala dugogodišnja novinarka i uredio dugogodišnji urednik, ilustrirajući ga čak fotografijom.

Tekst proslijeđen stranci koja se zauzima za političku i gospodarsku lustraciju

Ona je mislila da se čekala, primjerice, izjava Mrsića, DORH-a ili Povjerenstva za sprječavanje sukoba interesa, a s obzirom da vijest nije objavljena proslijedila ju je stranci koja se u izbornoj kampanji zauzimala za političku lustraciju do 1991. i gospodarsku lustraciju nakon 1991.

Škugor Hrnčević kaže kako ne voli pričati na temelju neslužbenih informacija ali je simptomatično da je sama autorica na jednom kolegiju rekla da je tekst bio spreman za objavu 7. rujna, a Škugor Hrnčević smatra kako je dorada teksta kojeg je Hina objavila nakon izbora bila sadržajno nebitna.

“Pitam se može li Hina, kojoj je po Zakonu o Hini dužnost da pravodobno i istinito informira javnost i ne smije doći ni pod jednu ideološku, političku gospodarsku ili drugu skupinu, nastaviti raditi dalje tako da ljudima koji na to ukazuju daju otkaz, a da se njima ništa ne događa“, kazala je.

Predsjednik stranke HKDU – dr. Marko Veselica Dean Golubić rekao je kako je inkriminirajući članak stigao na njihov službeni mail 9. rujna u 14,07 sati i da ga, s obzirom da je to bilo svega nekoliko sati prije početka izborne šutnje, nisu koristili u političke svrhe niti su ga proslijedili drugim medijima.

Ustvrdio je da se HKDU – dr. Marko Veselica osjeća dužnim podržati Škugor Hrnčević jer je neosnovano dobila otkaz s obzirom da bi svatko tko ima takve informacije trebao ih proslijedi u javnost, pa je novinarka imala “moralnu i etičnu dužnost obavijestiti bar nekoga”.

Primjer sukoba interesa

Nositelj liste Domovinske koalicije (HSP AS, Desno, HKDU – dr. Marko Veselica, USP i HDS) u 6. izbornoj jedinici Miroslav Rožić ustvrdio je kako je to što je glavni urednik Hine stopirao objavu teksta tražeći od autorice da ga navodno dopuni s izvorima i informacijama školski primjer sukoba interesa.

“Pozvati se na etiku u očitom prikrivanju informacija o trgovini političkim utjecajem i korupciji, a glavni urednik i ravnateljica Hine su rekli da bi bilo neetično objaviti informaciju o supruzi bivšeg ministra u vrijeme predizborne kampanje u kojoj je on kandidat, nije samo izrugivanje etike nego i kazneno djelo”, kazao je Rožić.

Iz stranke HKDU – dr. Marko Veselica tvrde da nisu proslijedili članak ni jednom mediju, iako je objavljen na dva portala dan nakon što su primili taj mail. Rožić kaže kako to otvara mogućnost da je članak medijima uputio netko drugi, s obzirom da je na desku Hine bio dopstupan svim novinarima.

Škugor Hrnčević je dodala kako s velikom sigurnošću može tvrditi da tekst nikad ne bi bio objavljen da su rezultati izbora bili drugačiji, odnosno da su išli u korist Narodne koalicije, na čijoj je listi Mrsić bio u 6. izbornoj jednici.

To, kaže, može potkrijepiti tekstom koji je Hina objavila u travnju ove godine, u kojem je riječ o dugu jednog političara drugog političkog predznaka za koji se kasnije pokazalo da ne postoji jer Fina nije ažurirala podatke, ali su tada podatak provjeravali samo na Trgovačkom sudu.

Na upit novinara rekla je kako joj nije sporno što je na taj način željelja utjecati na predizbornu kampanju i što je preko političke stranke, a ne preko drugih institucija, htjela upozoriti na cenzuru jer, kaže, Hina ima ulogu informiranja javnosti, pa i preko političkih stranaka.

Rožić najavljuje kaznenu prijavu

Rožić je rekao da nisu mogli podnijeti kaznenu prijavu na temelju novinskog članka pa su željeli provjeriti njegove navode, a u međuvremenu je članak objavljen pa je DORH od tog trenutka imao zakonsku obvezu to ispitati. Ako DORH ne ispita navode iz članka onda će to oni učiniti i podnijeti kaznenu prijavu, najavio je.

Škugor Hrnčević je kazala da se ona jedino treba ispričati autorici teksta, za koju je na neki način preuzela malo više hrabrosti od nje. “Ne zamjeravam joj, možda  sam u malo boljoj egzistencijalnoj poziciji i imam više godina pa sam, kad sam vidjela da neće izaći, izašla van s tim tekstom i poslala ga stranci koju sam pratila u kampanji”, rekla je Škugor Hrnčević.

Ravnateljica Hine Branka Valentić i glavni urednik Hine Serđo Obratov već su ranije odbacili optužbe o cenzuri, te za četvrtak najavljuju održavanje konferencije za novinare na tu temu.

Komentiraj

FOTO:Patrik Macek/PIXSELL
PODIJELI
Djelatnost je Hine prikup­lja­nje i razaši­lja­nje što potpunijih či­njeničnih i objektivnih novinsko-agencijskih informacija o zbi­va­njima u Republici Hrvatskoj i svijetu za potrebe medija i drugih sudionika društvenoga, političkoga, kulturnog i gospodarskog života.