Jedan od dva mađarska nacionalna oporbena dnevna lista, Magyar Nemzet, prestat će u srijedu s radom zbog financijskih problema, objavio je njegov izdavač, što je znak sve lošije perspektive za slobodne medije u toj zemlji nakon premoćne izborne pobjede premijera Viktora Orbana.

Zatvaranje lista Magyar Nemzet bit će prekretnica u postupnom nestajanju neovisnih medija u Mađarskoj, što je po europskim čelnicima i međunarodnim aktivistima za ljudska prava dokaz skretanja zemlje prema autoritarnosti.

Dnevni list koji postoji već 80 godina vlasništvo je tajkuna Lajosa Simicske, nekoć saveznika desničarskog nacionalističkog premijera koji je izgubio njegovo povjerenje i postao jedan od njegovih najžešćih protivnika u predizbornoj kampanji.

Njegovi mediji, nekoć jako profitabilni, nagomilali su goleme gubitke nakon razlaza s Orbanom i njegova izdanja ostala su bez državnih oglasa.

“Zbog financijskih problema Magyar Nemzeta, vlasnici su odlučili prekinuti proizvodnju medijskog sadržaja od 11. travnja 2018. Magyar Nemzet i njegova online verzija mno.hu će se prema tome zatvoriti”, objavio je izdavač na svojoj internetskoj stranici.

Tajming te vijesti, objavljene dva dana nakon što je Orban pobijedio na izborima s dvotrećinskom većinom treći put zaredom, što mu omogućuje da mijenja ustav, sugerira da zatvaranje lista ima i političku dimenziju.

“Simicska se u proteklih godinu dana posvetio osvećivanju Orbanu i njegov medijski portfelj bio je kanal za to”, rekao je analititičar tvrtke Policy Solutions Tamas Boros. “Sada kada vidi Orbana s još jednom dvotrećinskom većinom, to mu više nije vrijedno truda.”

“Vidi rezultate, očekuje vladinu osvetu i gasi neprofitabilne medijske organizacije.”

Izdavač Magyar Nemzeta ugasit će također radio postaju Lanchid Radio te prodati i druge svoje medije.

Orbanova stranka Fidesz, na vlasti od 2010., pretvorila je javne medije u poslušnike, a njegovi saveznici pokupovali su velike udjele u privatnim medijima. Oglašavanje je usmjereno tako da pomaže medijima naklonjenima vladi.

Poslovni ljudi bliski premijeru kupili su posrnuli Nepszabadsag, glavni oporbeni list, 2016. Pokupovali su također gotovo sve regionalne dnevne listove i stekli desetke radijskih licencija koje pokrivaju cijelu zemlju.

Jedini preostali neovisni mediji s velikim dosegom u javnosti su portal Index.hu, koji vode Simicskini prijatelji, i RTL televizija u vlasništvu njemačkog Bertelsmanna.

Drugi neovisni nacionalni list, Nepszava, u vlasništvu je bivšeg rizničara Socijalističke stranke Laszla Pucha preko jedne austrijske tvrtke, ali ima manje čitatelja od Indexa.

Komentiraj