Siniša Kovačić priprema program za dulji ostanak na vrhu HRT-a, a konture tog programa bazirat će se na korekcijama nepravilnosti u radu Gorana Radmana

Vršitelj dužnosti ravnatelja Hrvatske radiotelevizije, kandidirat će se s ciljem da tu funkciju nastavi obnašati pune četiri godine, a već nakon nekoliko dana zaključio je da je njegov prethodnik Goran Radman lažirao poslovne rezultate HRT-a

Siniša Kovačić, zasad vršitelj dužnosti ravnatelja Hrvatske radiotelevizije, kandidirat će se s ciljem da tu funkciju nastavi obnašati pune četiri godine, doznao je Nacional od izvora bliskih vrhu HRT-a. Kovačić već priprema plan i program svog rada na toj funkciji, a konture tog programa bazirat će se zapravo na korekcijama nepravilnosti i propusta u radu donedavnog glavnog ravnatelja Gorana Radmana, tvrde isti izvori. Kovačić vjeruje da bi tijekom sljedeće četiri godine na HRT-u mogao uvesti novi sustav rada i provesti ono što u kandidacijskom programu opisuje kao suštinsko restrukturiranje, a koje Radman, po njegovu duboku uvjerenju, tijekom svog mandata nije proveo.

Kovačić je prvih dana tijekom obnašanja funkcije privremenog ravnatelja zaključio da je Radman lažirao poslovne rezultate HRT-a, ali i fingirao pravo brojno stanje zaposlenika na HRT-u. Prema onomu što je dosad mogao vidjeti, ispada da je Radman, umjesto da optimizira poslovanje te smanji broj zaposlenih, to napravio samo fiktivno. Nominalno se može govoriti da je na HRT-u zaposleno otprilike 250 ljudi manje nego ranije, ali je većina tih ljudi ponovo angažirana na način koji je Kovačić uz pomoć stručnih službi već počeo propitivati. Izvori bliski vrhu HRT-a tvrde da se postojeća situacija lako može opisati na primjeru montažera.

Veći broj montažera formalno je otpušten, ali su zapravo nastavili raditi za HRT preko različitih agencija. Interne revizije trenutno provjeravaju je li to zakonito provedeno, ali prvenstveno kakvu korist od toga ima HRT. Tvrdi se da su takvi modaliteti zapošljavanja montažera, a oni nisu jedini profili stručnjaka koji su tako nastavili raditi za HRT, prouzročili dodatne troškove u vidu PDV-a te provizija za agencije putem kojih su oni angažirani. S druge strane, može se govoriti i o nekim uštedama, jer se za te pojedince nisu morali poštivati odredbe kolektivnog ugovora. Nevolja s takvim vidom angažiranja montažera i nekih drugih suradnika jest u tomu što se tvrdi da takva vrsta suradnje može potrajati maksimalno tri godine. Sada se na HRT-u propituje jesu li se u pojedinim slučajevima kršili zakoni, jesu li pojedinci u takvom statusu bili s pauzama angažirani i duže od tri godine i je li se to radilo preko različitih agencija samo kako bi se sakrili tragovi kršenja zakona.

IZVORI BLISKI VRHU HRTa TVRDE da se ta situacija pokušava temeljito razjasniti prvenstveno zato da bi se utvrdilo je li Radman govorio istinu kada je pričao o restrukturiranju televizije. “Teško je govoriti unaprijed, a još je manje namjera tvrditi da se za mandata Gorana Radmana umišljajno išlo na kršenje zakona. Međutim, dubinski snimamo tu situaciju da pokažemo što se doista događalo na HRT-u. Ključno je to što se za vrijeme bivše uprave u funkciju stavilo veći broj programa i koncesija, počeo se proizvoditi puno opsežniji program, a s druge strane se tvrdilo da se sustav optimizira smanjenjem broja zaposlenih. To su dva procesa koja su u temeljitom proturječju i stvari treba sagledavati i u tom svjetlu”, kaže izvor blizak vrhu HRT-a.

  • KOVAČIĆU OPONENTI ZAMJERAJU DA SE NA HTV-u POČELA PROVODITI ekspresna kadrovska čistka, kao i dosad nezabilježena cenzura ukidanjem satiričke emisije ‘Montirani proces’

KOVAČIĆ NI U KOM SLUČAJU ZASAD NE NAMJERAVA dovoditi u pitanje programske obveze koje je HRT preuzeo, ali će nastojati smanjiti broj rukovodećeg osoblja, koje se zbog reorganizacije radnih jedinica na HRT-u prilično uvećalo. Kovačić će u svom kandidacijskom programu svakako navesti da će nastojati “staviti proizvodne kapacitete HRT-a u veću funkciju”. Njemu bliski izvori navode da će Kovačić nastojati smanjiti vanjsku produkciju HRT-a na zakonski propisanu razinu, odnosno na 15 posto ukupno emitiranog programa. Prema onomu što je utvrdio u prvim danima svog mandata na funkciji vršitelja dužnosti ravnatelja HRT-a, u vanjskoj produkciji trenutno se proizvodi više od 20 posto programa.

Kovačić je inicirao i više procesa interne revizije, o čemu se djelomično i javno diskutiralo. Njemu bliski izvori navode da on u te procese ne ulazi motiviran osobnim obračunima, ali tvrde da će takvi procesi biti brojni. Tvrdi se da se provodi više internih revizija o slučajevima u kojima se sumnja da je Radman neopravdano, za svoje osobne potrebe, odobrio trošenje novca HRT-a i to u situacijama koje se ne mogu povezati s njegovim aktivnostima na HRT-u.

Zbog osjetljivosti tih slučajeva, do zaključenja postupaka javnost neće biti informirana o detaljima interne revizije. Ispituju se i pojedini slučajevi u kojima je HRT angažirao konzultante. Tvrdi se da je njihov angažman u nekim slučajevima bio opravdan, ali i da su se dogodile neke situacije u kojima HRT od konzultanata apsolutno nije dobio dodanu vrijednost. Tvrdi se da se radi o nekim situacijama koje se znaju kolokvijalno smatrati bagatelnima te dosezati manje od 200 tisuća kuna, ali da se taj novac nije trebao trošiti bespotrebno.

IZVOR UPUĆEN U ZBIVANJA NA HRTu tvrdi da za Kovačića nema malih slučajeva te jedan takav primjer opisuje ovako: “Jedan od zaposlenika HRT-a duže vrijeme primao je naknadu za odvojeni život. Revizija je pokazala da na to nije imao pravo. Ta osoba morat će vratiti novac. S njenim imenom neće se izlaziti u javnost, neće se to koristiti za javne obračune, ali se red unutar kuće mora poštivati i prema novcu građana mora se iskazivati maksimalno poštivanje. Svaka je kuna važna kada se radi o sredstvima kojima građani financiraju rad javne radiotelevizije.”

Postoje i puno ozbiljnije situacije koje se nastoje rasvijetliti. Među njima je, po svemu sudeći, i nenamjensko trošenje novca koji se trebao koristiti za proizvodnju programa za hrvatsku dijasporu. “Državni ured za Hrvate izvan Hrvatske uplatio je HRT-u 13,3 milijuna kuna za radijski i televizijski program koji se trebao proizvesti prvenstveno za hrvatsku dijasporu. Većina tog novca potrošena je nenamjenski. Cilj je interne revizije ustanoviti kako se to dogodilo”, tvrdi upućeni izvor s HRT-a.

SLIČNA JE I SITUACIJA S TZV. ZLATNIM PADOBRANIMA, odnosno aneksima ugovora kojima je Radman omogućio nekim svojim bliskim suradnicima ogromne otpremnine u slučaju otkaza. Slučaj je koncem veljače otkrio Jutarnji list, pišući da su takvi aneksi pripremljeni za 43 osobe. Prema njima tim bi osobama, ako ih u budućnosti novi glavni ravnatelj smijeni ili premjesti na drugo radno mjesto, trebale biti isplaćene otpremnine ili bi zadržali iste plaće. Otpremnine bi im se u slučaju otkaza trebale isplatiti u roku od 15 dana, a u nekim slučajevima dosegle bi iznose između 600 tisuća i milijun kuna.

“Ukupno se radi o iznosu koji doseže 40 milijuna kuna. Postoji u ovom slučaju i dodatni problem. Radman ta sredstva nije predvidio u godišnjem poslovnom planu pa ako bi se ti ljudi premještali na druga mjesta ili otpuštali, za taj novac HRT bi se trebao snalaziti zaduživanjem ili na neke druge načine. Sve to pokazuje da se to radilo na brzinu te se nije razmišljalo kako će se Radmanov nasljednik, ma tko on bio, snaći kako bi ispoštovao obaveze koje je Radman nametnuo i proizveo. Toliko o odgovornom poslovanju”, tvrdi izvor blizak vrhu HRT-a.

  • SREDINOM SVIBNJA, na 90. obljetnicu Hrvatskog radija i 60. obljetnicu Hrvatske televizije, središnji Dnevnik HRT-a dobit će novi studio, a uložit će se znatna sredstva u njegovu dodatnu modernizaciju

Kovačić je posebno razočaran time što će u idući četvrtak morati od nadzornog odbora HRT-a zatražiti suglasnost za kredit u iznosu većem od 10 milijuna kuna, samo kako bi se održala tekuća likvidnost. “Prikazani poslovni rezultati HRT-a za 2015. potpuno su nerealni. Piše da je dobit HRT-a veća od 50 milijuna kuna. Međutim, u stvarnosti HRT nema novca za plaćanje dobavljača pa se za to mora podizati kredit”, tvrdi izvor blizak vrhu HRT-a.

ISTI IZVORI TVRDE da se u pojedinim situacijama pokušavaju iskonstruirati afere i ondje gdje ih, prema njihovu viđenju, realno nema. Kao jedan od takvih primjera navode ugovor koji je HRT potpisao s Hrvatskim nogometnim savezom oko prava na prijenose pojedinih utakmica hrvatske nogometne reprezentacije. HRT se zbog te suradnje našao na udaru medijskih kritika i prije no što je ugovor potpisan. Tvrdi se da je taj ugovor potpisan prošlog petka te da formalno nije potpisan između HRT-a i HNS-a, već između HRT-a i tvrtke Vox, koja je u ovom slučaju opunomoćenik HNS-a za pregovore. Izvori bliski vrhu HRT-a tvrde da su HNS-u prodana prava na privremeno emitiranje dijela arhivske građe HRT-a. Riječ je o tridesetak utakmica hrvatske nogometne reprezentacija na koje HRT posjeduje autorska prava. Sukladno ugovoru, pravo na emitiranje tih utakmica prepušteno je samo IPTV kanalu HNS-a i to u trajanju od četiri godine. Utakmice su ustupljene po aktualnom cjeniku arhivske građe HRT-a. Tvrdi se da je time prvi put HRT na takav način i u tom obujmu uspio kapitalizirati vrijednost svojih arhivskih materijala. Za vrijednost tih prava na emitiranje smanjena je cijena prava prenošenja četiriju prijateljskih utakmica koje će hrvatska nogometna reprezentacija uskoro odigrati u sklopu priprema za Europsko nogometno prvenstvo.

Kovačić će u sljedećim mjesecima nastojati provesti i neke programske korekcije. Sredinom svibnja, na 90. obljetnicu Hrvatskog radija i 60. obljetnicu Hrvatske televizije, središnji Dnevnik HRT-a dobit će novi studio, a uložit će se znatna sredstva u njegovu dodatnu modernizaciju. Kovačić je posebno zadovoljan reakcijama na najave ponovnog uvođenja dopisništava. Osim spomenutog dopisništva iz Mostara, uvest će se i dopisništva iz Bjelovara i Vukovara, a po svemu sudeći i iz drugih hrvatskih gradova. Kovačića raduje što su se pojedinci iz lokalnih vlasti Vukovara i Bjelovara praktički stavili na raspolaganje i ponudili logističku pomoć kako bi se ta ideja što jeftinije provela u djelo.

SA SINDIKATIMA ĆE KOVAČIĆ nastojati intenzivirati suradnju i ubrzati pregovore o kolektivnom ugovoru sa zaposlenicima. Sve to nastojat će napraviti kako bi uoči kandidiranja na natječaj za ravnatelja HRT-a istaknuo one svoje poteze koji mu idu prilog, nasuprot onima iz sfere kadrovske i programske politike koji su u znatnom dijelu javnosti već počeli izazivati negativne reakcije, koje uključuju i u najmanju ruku solidno argumentirane tvrdnje da se na HTV-u počela provoditi ekspresna revanšistička kadrovska čistka po ključu političke podobnosti, kao i dosad nezabilježena programska cenzura ukidanjem satiričke emisije “Montirani proces”. Uspije li se neurotični politički savez Domoljubne koalicije i Mosta održati na vlasti, lako je moguće da će ti osporavani potezi Kovačiću biti pozitivni aduti u očima onih iz Domoljubne koalicije koji će odlučivati tko je najkompetentniji kandidat za ravnatelja HRT-a. Drugo je pitanje kako će na taj proces gledati pripadnici Mosta, koji su kao svog čovjeka prigrlili Jozu Barišića, aktualnog ravnatelja Programa HRT-a, pa je moguće da se i oko toga otvore nove nesuglasice između obnašatelja vlasti.

Povod za cenzuru bio je prilog koji je ismijavao Antu Kovačevića

“A što se dogodilo sa spornom epizodom? Urednica je odbila autorizaciju scenarija jer je jedan skeč nosio naslov ‘Židovi će sravniti cijeli svijet’. Ugovorno je pravo HRT-a da to učini ako što smatra spornim. Bez obzira na žanr, HRT kao javni servis ima odgovornost za sve izrečeno u svojem programu“, rekao je u razgovoru za Jutarnji list ravnatelj Poslovne jedinice Program HRT-a Jozo Barišić, komentirajući odluku o ukidanju satirične emisije “Montirani proces”. Ove tvrdnje potrdili su izvori Nacionala koji tvrde da su Barišić i v.d. glavnog urednika Prvog programa HTV-a Ružica Renić Andrijanić tu emisiju skinuli s programa HTV-a jer su navodno autori te satirične emisije u prilogu konstatirali da će židovi sravniti cijeli svijet te da su koristili ustašku ikonografiju, kao i noževe i pištolje.

Međutim, ako se imalo ozbiljno pratila politička scena u Hrvatskoj proteklih desetak dana jasno je da vrijeđanje židova nikako ne može biti razlog ukidanja “Montiranog procesa”. Naime, naslov spornog priloga u stvari je citat govora koji je poznati hrvatski radikalni desničar Anto Kovačević održao prije desetak dana na saboru HSP-a Ante Starčević. U govoru punom mržnje protiv bivše vlade i ministara, Kovačević je u jednom trenutku izrekao citat koji su urednici “Montiranog procesa” preuzeli u svom prilogu. Može se pretpostaviti da su urednici “Montiranog procesa” ismijavali hrvatske desničare koji su od dolaska Domoljubne koalicije na vlast postali vrlo glasni, a svaka kritika na njihov račun automatski se shvaća kao kritika protiv cijele Domoljubne koalicije, i to prije svih kritika HDZ-a i Tomislava Karamarka. Zato je vrlo teško povjerovati razlozima koje je iznio Barišić, pogotovo ako se u taj kontekst stavi Karamarkova izjava koji je rekao da je “Montirani proces” maknut s HTV-a jer tu emisiju rade “netalentirani pojedinci koji ismijavaju državu”.

Komentiraj

FOTO:PIXSELL
PODIJELI
Berislav Jelinić je istraživački novinar sa više od dvadeset godina radnog iskustva u vodećim hrvatskim tiskanim i elektroničkim medijima. Diplomirani je kriminalist sa apsolviranim studijem novinarstva, te stečenim zvanjem EMBA nakon završene Cotrugli Business School. Radio je kao novinar i urednik u tjednicima Globus, Studio, Arena, Aktual, dnevnim novinama Jutarnji list, na OTV-u, te autorski surađivao na projektima emitiranim na HTV-u i TV Mreži, ali najveći dio profesionalnog angažmana aktivan je u Nacionalu. Početkom 2014. izdao je knjigu pod naslovom Zašto je ubijen Ivo Pukanić. Godinama je aktivan u nevladinom sektoru vezanom uz razvoj transparentnosti pravosuđa. Tijekom posljednjih pet godina aktivan je član Rotary kluba Zagreb Medvedgrad, gdje je odradio i jednogodišnji predsjednički mandat.