‘Konstantno učenje osnovni je cilj obrazovanja’

Autor:

Pixabay

Konstantno učenje osnovni je cilj obrazovanja, a time i neformalnog obrazovanja, istaknula je u četvrtak predsjednica Nacionalnog vijeća za razvoj ljudskih potencijala prof. dr. Ružica Beljo-Lučić na tribini o priznavanju neformalnog obrazovanja kao mogućeg iskoraka prema većem sudjelovanju hrvatskoga stanovništva u cjeloživotnom obrazovanju.

Tribina “Priznavanje neformalnog obrazovanja kao katalizator cjeloživotnog učenja i obrazovanja odraslih” održana je u Kući Europe u organizaciji Sveučilišnog računskog centra (Srce) Sveučilišta u Zagrebu i okupila je dionike toga procesa koji su suglasni da moraju ojačati međusobno povjerenje kako bi se potaknuo sustav priznavanja neformalnog obrazovanja po jasnim i kvalitetnim kriterijima.

Hrvatska u obrazovanju odraslih ‘na dnu’ Europske unije

Polazna točka tribine bio je dokument Europske komisije “Pregled obrazovanja i osposobljavanja za Hrvatsku u 2017.” koji donosi podatak da je stopa sudjelovanja hrvatskoga stanovništva u obrazovanju odraslih među najnižima u Europi, a u 2016. prosječno mjesečno sudjelovanje odraslih u obrazovanju bilo je samo tri posto.

Beljo-Lučić ustvrdila  je kako osnovni cilj cjeloživotnog učenja nije samo stjecanje kvalifikacije nego potaknuti učenje kako bi svi shvatili da je izrazito važno konstantno učiti – kroz formalno ili neformalno obrazovanje ili informalno učenje. Objasnila je kako sustav zapravo želi omogućiti vrednovanje stečenih kompetencija koje je netko na bilo koji od spomenutih način stekao, kao i stjecanje kvalifikacije, kako bi onaj koji je stekao kompetencije mogao sa svojim znanjem raditi u bilo kojoj tvrtki ili državi.

Pri tomu, rekla je, svi smo svjesni da, uz stjecanje kvalifikacija, mora biti snažan sustav osiguranja kvalitete.  Objasnila je kako je preporuka je da se taj sustav osiguravanja kvalitete ‘naslanja’ na standardeu Hrvatskom kvalifikacijskom okviru (HKO) u kojemu će biti jasno propisano koje to kompetencije osoba mora imati, te kako se one vrednuju da bi se mogla dobiti određena kvalifikacija.

Erasmus+projekt ReOpen – platforma za razvoj kurikuluma za neformalno otvoreno obrazovanje

Moderatorica tribine pomoćnica ravnatelja Srca za obrazovanje i podršku korisnicima Sandra Kučina Softić predstavila je Erasmus+ projekt ReOPEN (Recognition of Valid and Open Learning) na kojemu je Srce partner, počeo je u studenome 2016. a trajat će do listopada 2018.

Cilj toga projekta je razvoj metoda verifikacije neformalnog obrazovanja (OOL – Open and Online Learning), kao i da obrazovne ustanove i poslodavci transparentno priznaju vještine kvalifikacija i kompetencija, a Srce kao partner sudjeluje u glavnim aktivnostima – uspostavi platforme, izradi obrazovnih materijala i razmjeni iskustava.

Kako je rekla Kučina Softić, očekivani rezultati projekta su i edukacija nastavnog osoblja i voditelja obrazovnih aktivnosti u organizacijama koje provode edukaciju u ustanovama iz sustava visokog obrazovanja i obrazovanja odraslih kako bi izradili kurikulume za neformalne otvorene programe obrazovanja koje je moguće verificirati,

Jačanje međusobnog povjerenja, ali i ulaganja u obrazovanje

Brojna su pitanja ‘otvorena’ na tribini, a jedno od njih bilo je i zašto tako malo odraslih sudjeluje u cjeloživotnom obrazovanju, na koje se osvrnuo i ravnatelj Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (ASOO) Mile Živčić koji smatra da je jedan od razloga i taj što ljudi, nakon posla, žele imati više vremena za obitelj i za sebe.

Živčić je ukazao i na činjenicu da neke institucije pod formalnim obrazovanjem podrazumijevaju samo redovito školovanje i tako se čak događa da se obrazovanje odraslih potpuno izostavlja iz formalnog obrazovanja te se, uvjeren je, i o tomu trebamo ozbiljno dogovoriti na razini države.

Na pitanje kako poslodavci gledaju na neformalne programe obrazovanja kao način za stjecanje kompetencija i vještina zaposlenika odgovorio je mr. Željko Antolić iz Ericssona Nikole Tesle istaknuvši da se u toj kompaniji sustavno educiraju zaposlenici i da ih je više od 60 posto bilo na plaćenim treninzima. Rekao je da je održano ukupno 20 tisuća treninga i da su neko zaposlenici bili i na osam do deset treninga, a svaki zaposlenik bio je barem na jednom treningu. Jer, ustvrdo je “Ericsson Nikola Tesla je stvarno tvrtka znanja kako mi to za sebe i volimo reći, a osobno bih volio da možemo reći da je i Hrvatska zemlja znanja”.

Ravnatelj ASOO i direktorica za radne odnose i ljudske potencijale Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) Nataša Novaković uvjereni su da treba ojačati međusobno povjerenje dionika u obrazovnome procesu, a Novaković smatra kako je nedostatak povjerenja i širi društveni problem, kao i činjenica da se u obrazovanje malo ulaže.

Moderatorica je zaključila da su na tribini ‘otvorena’ brojna pitanja, ali da se na tomu ne smije stati jer je priznavanje programa neformalnog obrazovanja u Hrvatskoj tek u začetku.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.