Robert Anic/PIXSELL

Afera oko javnog natječaja MUP-a za nabavu motornih vozila prerasta u veliki diplomatski skandal, a predstavnici japanske tvrtke Mitsubishi najavljuju kaznenu prijavu protiv ravnatelja Carinske uprave

Afera oko javnog natječaja koji je Ministarstvo unutarnjih poslova objavilo u listopadu prošle godine za nabavu motornih vozila Grupe 3, koju je Nacional otkrio u rujnu ove godine, polako prerasta u veliki diplomatski skandal zbog kojeg je japanski veleposlanik u Hrvatskoj Keiji Ide poslao pismo glavnom uredniku Poslovnog dnevnika Mislavu Šimatoviću, a predstavnik uvoznika Mitsubishijevih vozila za Hrvatsku LMG Autokuća ovog će tjedna podnijeti kaznenu prijavu Uskoku protiv ravnatelja Carinske uprave Zlatka Grabara i dvojice njegovih pomoćnika Marija Demirovića i Stjepana Stilinovića.

Japanski veleposlanik Keiji Ide reagirao je zbog teksta koji je objavljen na naslovnici Poslovnog dnevnika u utorak, 24. studenog ove godine, pod naslovom “Carina otkrila muljažu na tenderu za terenska vozila”, u kojem se tvrdi da je “LMG Autokuća dobila posao isporuke 67 Mitshubishijevih terenaca, no ispostavilo se da je varala na obračunu posebnog poreza na motorna vozila”. Japanski veleposlanik u svom pismu glavnom uredniku Poslovnog dnevnika Šimatoviću napisao je da su japanske poslovne tvrke vrlo zabrinute zbog načina na koji Carinska uprava vodi ovaj slučaj i da su njihovi postupci anti-poslovni, pa je zato i predsjednik Mitsubishija poslao pismo hrvatskoj vladi u kojoj se žali na postupke Carinske uprave. Ide u svom pismu uredniku Šimatoviću navodi i da je tekst u novinama koje on uređuje pun krivih podataka i da se u njemu daje sud o slučaju koji je još u postupku žalbe, a da se pritome nije prezentirala druga strana, odnosno da se nije razgovaralo s predstavnicima LMG Autokuće. Japanski veleposlanik navodi i da objavljeni tekst šteti ugledu LMG Autokuće, ali i drugih japanskih tvrtki koje posluju na hrvatskom tržištu.

Istovremeno će LMG Autokuća Uskoku podnijeti kaznenu prijavu protiv vodećih osoba u Carinskoj upravi jer su, kako tvrde, poduzeli niz radnji koje predstavljaju zloupotrebu položaja i ovlasti iz članka 291 Kaznenog zakona i nezakonito pogodovanje, iz članka 292 Kaznenog zakona, s ciljem da se poništi odluka o odabiru podnositelja kao najboljeg ponuditelja te da se kao ponuditelj izabere Hidraulika promet, iako je ponuda tog ponuditelja bila viša za 171.998 eura. U kaznenoj prijavi spominje se i tekst iz Poslovnog dnevnika u kojem je izjavu dao i šef Carinske uprave Zlatko Grabar. U kaznenoj prijavi se tvrdi da je novinaru Večernjeg lista Grabar dao “neistinite i klevetničke izjave o načinu poslovanja društva LMG Autokuća kako bi to društvo u javnosti oklevetali i utjecali na donošenje odluke o žalbi izjavljenoj protiv Rješenja Carinske uprave”.

Kako je Nacional već ranije pisao, cijeli slučaj počeo je kada je MUP objavio da je LMG Autokuća, inače ekskluzivni uvoznik Mitsubishijevih vozila za Hrvatsku, bila najpovoljniji ponuđač na natječaju 028/SFF-14 Motorna vozila Grupa 3 terenska vozila, vrijednog oko dvadeset milijuna kuna. Nedugo potom tvrtka Hidraulika promet žalila se na tu odluku Državnoj komisiji za nadzor javne nabave, što je odbačeno po svim žalbenim navodima. Potom su 13. siječnja MUP i LMG Autokuća potpisali Ugovor za nabavu vozila, a svega dva tjedna kasnije, 26. siječnja 2015., Carinska uprava – Područni carinski ured Zagreb – Carinski ured Zagreb II – Služba za nadzor donosi odluku o poreznom nadzoru tvrtke LMG Autokuća. Tvrdi se da se nadzor provodio samo o automobilima koje je LMG Autokuća trebala isporučiti MUP-u. Tijekom provođenja nadzora LMG Autokuća dostavila je Carinskoj upravi sve tražene dokumente i očitovanja. Tada se u cijelu priču uključio i japanski veleposlanik koji je poslao pismo premijeru Zoranu Milanoviću, a u njemu se navodi da je Carinski ured Zagreb II sačinio zapisnik u kojem je utvrdio ispravnost poslovanja LMG Autokuće i koji se prezentirao djelatniku te tvrtke. U istom pismu tvrdi se da je taj zapisnik povučen prije nego što ga je potpisala komisija, i to zbog pritiska s viših razina unutar Carinske uprave. U pismu se navodi da je potom 18. ožujka po hitnom postupku donesen Pravilnik o dopuni Pravilnika o Posebnom porezu na motorna vozila koji je po mišljenju japanskog veleposlanika i predstavnika Mitsubishija nezakonit i protuustavan. Te sumnje potvrdila je i Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) koja je ocijenila da taj sporni pravilnik Carinske uprave ugrožava tržišno natjecanje u Hrvatskoj.

Agencija je dala sljedeće mišljenje o spornom članku 5. stavka 12. Pravilnika o posebnom porezu na motorna vozila: “Laičkim iščitavanjem Pravilnika stječe se dojam da Carinska uprava sebi daje za pravo zabraniti ponuđaču da na javnom natječaju ponudi nižu cijenu vozila od one koju ima u službenom katalogu i da će, ako do toga dođe, smatrati to netočnim obračunavanjem posebnog poreza. Tako, na primjer, ako neki auto košta 100.000 kuna, a ponuđač takvih 100 vozila na javnom natječaju ne ponudi 10 milijuna, već na osnovi količinskog popusta formira cijenu od 9 milijuna kuna, Carinska uprava može utvrditi da ponuđač nije točno obračunao poseban porez i odabrati skuplju ponudu u kojoj su vozila na javnom natječaju ponuđena bez takvog popusta. Isto tako, u zadnjoj rečenici, akt se definira kao retroaktivan, što je Ustavom RH zabranjeno, osim u iznimnim situacijama.”

Komentiraj