Luciano Laghi Benelli

Preko 100 umjetnika iz 12 zemalja sudjelovat će na ovogodišnjem Izlogu suvremenog zvuka koji će se održati u Zagrebu od 4. do 7. svibnja

Četvrto izdanje međunarodnog festivala suvremene glazbe ove će godine predstaviti umjetnike iz Francuske, Nizozemske, Švedske, Poljske, Velike Britanije, Hrvatske, Austrije, Meksika, Norveške, SAD-a, Portugala i Mađarske. Kroz 30 programa u četiri dana glazbenici, glazbeni istraživači, umjetnici zvuka, skladatelji i performeri publici će predstaviti svoja najnovija djela i dosadašnji rad. Riječ je o vodećim imenima suvremene glazbene scene, kao i onima koji tek dolaze. Izlog suvremenog zvuka nastao je s idejom da daje prednost glazbenoj zajednici, odnosno sceni radije nego zakonitostima i pravilima glazbene industrije, pazeći i njegujući istraživanje, proces i razvoj umjetničkog djela. O tome koliko je zahtjevno i komplicirano dovesti u Zagreb na ovakav jedan festival preko 100 umjetnika iz 12 zemalja, za Nacional je ispričala umjetnička voditeljica festivala Izloga suvremenog zvuka Davorka Begović: ”Zahtjevno je kao i svaki drugi posao, ako ste mu posvećeni i ako se trudite ulagati maksimum energije u to što radite. Pogotovo u pomalo ”gerilskim” produkcijskim uvjetima, odnosno u želji da kvaliteta programa ne pati zbog manjka financijskih sredstava, ali i to je dio posla. No s druge strane, to je izazov i prije svega veliko zadovoljstvo. Uz umjetnike i suradnike koji ograničenja pretvaraju u mogućnosti, koji su kreativni i neumorni u svojim umjetničkim procesima, to je zaista užitak. Upravo su takvi sudionici, ali i ekipa festivala, ključna karika da bi ovakav pothvat uopće bio moguć. Pogotovo zato što je program Izloga koncipiran tako da je uvelike usmjeren na zajednička istraživanja, procese i razvoj, radije nego na import/export. Tako da je Izlog zajednički trud i energija, nastojanje koje dijelimo s prijateljima i partnerima.”

Atmosfera, Izlog 2crop

Ovogodišnji Izlog suvremenog zvuka izuzetno je raznovrstan i bogat, što dokazuje i program na samom otvaranju koji je pripao najmlađim sudionicima ovog zanimljivog festivala. Naime, polaznici – u dobi od 7 do 10 godina – četveromjesečne radionice ”Pioniri Tvornice zvuka” pod vodstvom glazbenika i skladatelja Nenada Sinkauza, izvest će koncert utemeljen na glazbenoj improvizaciji i elektronici. Na otvorenju će nastupom u Francuskom paviljonu i rezultate svog zajedničkog umjetničkog petodnevnog istraživačkog rada pokazati i elektroničari Gideon Kiers, Lucas van der Velden, članovi Telcosystemsa i voditelji festivala Sonic Acts te švedski sound artist BJ Nielsen. Kako je riječ o doista specifičnim glazbenim umjetnicima, od kojih većina nije poznata širem krugu publike, u razgovoru s Davorkom Begović pokušali smo saznati po kojim su kriterijima birani umjetnici. ”Prvenstveno po kvaliteti, inovativnosti i open-minded pristupu. Nastojimo slijediti suvremene glazbene tendencije i predstaviti zanimljiva imena, ali nastojimo i djelovati u zadanom društvenom i kulturološkom kontekstu te programom doprinijeti domaćoj sceni, obogatiti i inspirirati publiku. Također, trudimo se povezati domaće i inozemne glazbenike, jer se iz tih umrežavanja vrlo često znaju razviti najzanimljivije priče. Pokušavamo ignorirati žanrovske granice, poticati kreativnost te kritički, ali otvoreni pristup koji nastoji uvažavati različitosti”, izjavila je za Nacional umjetnička voditeljica festivala.

Pioniri Tvornice zvukacrop

Po njezinim riječima, interes inozemnih medija za Izlog suvremenog zvuka u ovom trenutku raste jer su tijekom proteklih godinu dana intenzivno radili na dodatnom međunarodnom umrežavanju, pa ovaj festival nije nepoznanica na europskoj glazbenoj sceni. Upravo zbog toga pruža se i šansa domaćim umjetnicima za odličnu promociju koju će ove godine imati bend Šumovi protiv valova, čija glazba varira od ambijentalne glazbe preko elektronike i psihodeličnog zvuka 60-ih do suvremenog i eksperimentalnog izričaja. Među brojnim izvođačima koji će nastupiti, Izlog se ove godine može pohvaliti i dolaskom ”stare” garde improvizatora, multiinstrumentalista Freda Fritha, klarinetista Tima Hodgkinsona te bubnjara Chrisa Cutlera, odnosno bivših članova kultnog engleskog avangardnog rock benda Henry Cow. U dvije različite glazbene večeri, u kombinaciji s trubačicom, improvizatoricom i skladateljicom Susanom Santos Silvom i videoumjetnicom Heikom Liss, majstor nekonvencionalnog pristupa glazbi Fred Frith izvodit će svoje poznate improvizirane nastupe kakvi se rijetko mogu vidjeti u Zagrebu. Također, trećeg dana festivala Tim Hodgkinskon u razgovoru s novinarom i glazbenim kritičarom Robertom Barryjem, predstavit će svoju prvu knjigu ”Music and the Myth of Wholeness”. A to je samo dio ovog bogatog četverodnevnog programa.

Ivan Kolonić
Ivan Kolonić

Među brojnim događanjima je i nesvakidašnja ponuda za sudionike i goste festivala, a riječ je o izletu u Budimpeštu, u posjet centru za istraživanje i razvojna području spatial sounda. ”Riječ je prostorno-zvučnom institutu koji je rezultat višegodišnjeg istraživanja kolektiva 4DSOUND – to je ekipa inženjera, skladatelja, istraživača i umjetnika koji od 2007. rade na razvoju prostorno-zvučne tehnologije. Razvili su sustav koji je jedinstven u svijetu: produkcija i reprodukcija zvuka uz pomoć razvijenog hardvera i softvera omogućuje jedan potpuno novi pristup, ili ako hoćete, novi level prostorne kompozicije. Također, percepcija glazbe odnosno zvuka u 4DSOUND-u drugačija je od sustava koje poznajemo, pa tehnologija otvara potpuno novo polje umjetničkog istraživanja i pristupa. I upravo zbog toga, potencijal i mogući utjecaj 4DSOUND-a na budućnost glazbe mnogi uspoređuju s izumom ozvučenja i koliko je ono utjecalo na tadašnji razvoj novih glazbenih izričaja. Cijela priča je krenula iz Nizozemske, kada je osnivač 4DSOUND-a Paul Oomen, inspiriran likom i djelom Nikole Tesle, počeo raditi na svojoj prostornoj operi ‘Nikola’, koja je ujedno i prvo djelo skladano i realizirano u 4DSOUND-u. No od listopada prošle godine institut je trajno smješten upravo u naše susjedstvo, u Budimpeštu. Tako da je ovo tek početak naše suradnje, a budući zajednički projekti već su u planu. Ono što me posebno veseli i čini mi se izuzetno važnim, jest činjenica da ne idemo samo ‘u goste’ u Budimpeštu, nego već imamo i zajedničku produkciju: naši partneri iz 4DSOUND-a prepoznali su rad multimedijskog umjetnika Davora Sanvincentija koji je trenutno na trotjednoj rezidenciji u Institutu, pa ćemo u sklopu izleta 8. svibnja čuti i doživjeti i Davorov umjetnički istraživački rad”, ispričala je za Nacional Davorka Begović. Uz minimalan budžet i niz partnera koji su prepoznali potencijal ovog festivala, kao što su fondacija Ernst von Siemens, Austrijski kulturni forum, Multimedijalni institut MaMa, Umjetnička akademija u Splitu, Muzička akademija u Zagrebu, nizozemski ansambl Slagwerk Den Haag i drugi, Izlog suvremenog zvuka postao je svojevrsni europski meeting point istraživača glazbe, nudeći istovremeno domaćoj publici jedinstven uvid u nova glazbena kretanja.

 

Komentiraj

FOTO:Luciano Laghi Benelli
PODIJELI
Slobodni novinar, urednik, promotor i pisac. Dvadeset godina iskustva u organizaciji rock koncerata (preko 500 koncerata hrvatskih i inozemnih izvođača), press konferencija, izložaba i modnih revija. Jedan od osnivača Hrvatske novinarske rock nagrade Crni mačak i član Savjetodavnog tijela nagrade (Predsjednik Savjetodavnog tijela 1998.). Dugogodišnji radijski urednik i voditelj (Radio 101, Radio 1, Plavi radio), te rock kritičar (Radio 101, Plavi radio, Slobodna Dalmacija, Vip Music, Tportal.hr, Rolling Stone). Redovan član Hrvatskog Novinarskog Društva. Prvi roman (Dolce Vita) objavila je nakladnička kuća Fraktura u ožujku 2004. 2005. kao autor i redatelj potpisujem dokumentarni tv film "Kad muzičari šokiraju" u produkciji nezavisne producentske tvrtke Trezor idea. 2010. od HGF-a (Hrvatski glazbeni festival) primam nagradu za životni doprinos razvoju i unaprjeđenju demo scene i dugogodišnji kontinuirani rad na promicanju urbane i alternativne glazbene kulture. U svibnju 2103. pokreće web portal www.spotdepo.hr.