IZBORI 2015. Izlazne ankete točno predvidjele izborni rezultat

Autor:

Sanjin Strukic/PIXSELL

Agencija za istraživanje javnog mišljenja Ipsos je i na nedjeljnim parlamentarnim izborima gotovo točno predvidjela izborni rezultat kao i na predsjedničkima kada je također predvidjela tijesnu utrku između dvoje kandidata.

Po izlaznim anketama kojima je na 400 birališta u nedjelju bilo obuhvaćeno nešto manje od 35 tisuća ljudi, Domoljubna kolacija je osvojila 57 mandata, Hrvatska raste 56, Most 17, IDS i Živi zid po tri te HDSSB i Milan Bandić po dva.

Iako su prema rezultatima DIP-a izlazne ankete pogriješile za jedan mandat u odnosu na Domoljubnu koaliciju i po dva za Most i Živi zid, točno su predvidjele broj osvojenih madata za koaliciju Hrvatska raste, stranke IDS i HDSSB te listu Milana Bandića.

Izlazne ankete su i na predsjedničkim izborima krajem prošle godine točno predvidjele tijesnu pobjedu HDZ-ove predsjedničke kandidatkinje Kolinde Grabar Kitarović s pogreškom manjom od jedan posto.

No, javnost se još može prisjetiti parlamentranih izbora 2007. kada su izlazne ankete predviđale da bi SDP trebao osvojiti 61 mandat, a HDZ 57, a na kraju je po DIP-ovim rezultatima HDZ osvojio 66 mandata, a SDP 56.

 

  • Direktor agencije Ipsos Adria Srđan Dumičić u izjavi Hini kaže da su izlazne ankete istraživačka metoda zasnovana na znanstvenom slučajnom uzorku u kojem se prvo biraju biračka mjesta, a zatim i glasači koji su netom napustili svoje biračko mjesto.

 

Takav pristup, uz kvalitetno i profesionalno odrađen terenski rad uglavnom daje vrlo točne procjene rezultata izbora, s odstupanjem do +/- 3 posto. U slučaju zadnjih predsjedničkih i parlamentarnih izbora naši rezultati su bili i znatno precizniji, kaže.

Osnovni principi provođenja izlaznih anketa su zasnovani na poznatim i klasičnim statističkim teorijama, a na kvalitetu pri izboru uzorka može utjecati i raspoloživost podataka koji se pri tome koriste. Također, i nove tehnologije mogu utjecati na neke aspekte organizacije i provođenja prikupljanja podataka što najčešće dovodi do bržeg ili jednostavnijeg rada ali ne utječe značajnije na kvalitetu konačnih rezultata.

Izlazne ankete na parlamentarnim izborima 2007. su također provedene uz vrlo visoku pouzdanost. Od 140 mandata u 10 izbornih jedinica pogrešno su bila dodijeljena samo 4, što je izuzetno dobar rezultat. No, krivi dojam u javnosti je stvoren na temelju toga što je odstupanje od nekoliko mandata promijenilo premijerskog kandidata.

Ali to nije mjerilo za ocjenu kvalitetu istraživanja. Naš zadatak je točno projicirati što više mandata i u tome smo i 2007. bili izuzetno uspješni.

Naravno, u slučaju kada su, realno, u igri samo dvije opcije pa prijelaz jednog mandata u drugi tabor povećava ukupnu razliku za dva mjesta treba biti vrlo oprezan i precizan u interpretaciji.

 

  • Izlazne ankete se rade na dan izbora tako da im pojava nove političke opcije nisu smetnja, izlazne ankete daju realnu procjenu stvarnog izbornog stanja. Pojava nove političke opcije može utjecati na predizborna istraživanja. Njihova svrha je analiza izbornih preferencija u trenutku mjerenja te analiza trendova ako se rade u kontinuitetu.

 

Problem nastaje kad se nestručnom ili zlonamjernom interpretacijom iz toga projiciraju očekivani izborni rezultati, koji zbog trenda rasta ili pada neke političke opcije od trenutka istraživanja do dana izbora mogu značajno odstupati, pojašnjavaju u Ipsosu.

Navode da izlazne ankete imaju najmanji prostor za manipulaciju budući da se nekoliko sati nakon objave izlaznih anketa objavljuju i službeni podaci izbora.

Tako da nitko ne može imati niti motiv da se bavi takvim manipulacijama a ponajmanje profesionalne istraživačke agencije kojima je povjerenje u njihov rad najvažniji resurs.

Ali niti u predizbornim anketama kredibilnih agencija nema prostora za manipulaciju budući da takve agencije omogućuju uvid postavke i postupke koje koriste u svom radu.

Manipulacije su puno češće u krivim interpretacijama istraživanja, iz neznanja ili zlonamjernosti. Tipičan primjer toga je prezentiranje predizbornih istraživanja kao predikcije rezultata bez uzimanja u obzir vremenski odmak i uočene trendove koji dovode do pomaka prije i tijekom kampanje.

Predizborne ankete kredibilnih agencija su točne u onome čemu služe – analizi trendova i izbornih preferencija u trenutku vremena. Ti rezultati se ne mogu i ne smiju interpretirati kao predikcija izbornog rezultata budući da na rezultat izbora utječu promjene prije i tijekom kampanje (rast/pad podrške pojedinim političkim opcijama) te mobilizacija glasača na dan izbora, rekao je Srđan Dumičić.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)