Natječaj Hrvatske pošte za nabavu automobila bio je jedan u nizu netransparentnih javnih nabava koje su obilježile četiri godine mandata vlade Zorana Milanovića

Na samom kraju mandata vlade Zorana Milanovića zamalo je izbjegnuta još jedna afera u javnoj nabavi tvrtki u državnom vlasništvu. Prošle srijede Hrvatska pošta zatvorila je natječaj za nabavu automobila, na kojem se sumnjivim tehničkim specifikacijama samog natječaja vjerojatno željelo pogodovati jednom od ponuditelja. Hrvatska pošta je u studenom ove godine pokrenula javnu nabavu za 277 automobila u trima različitim skupinama vozila. Vrijednost cijelog natječaja u početku je procijenjena na nešto više od 50 milijuna kuna, a veliki dio te vrijednosti otpada na prvu grupu vozila za koju je traženo ukupno 256 automobila. Riječ je uglavnom o malim dostavnim vozilima kakve svakodnevno gledamo na hrvatskim cestama, sa žutim oznakama Hrvatske pošte.

Kako je najvredniji dio natječaja bio upravo za tu prvu skupinu vozila, očekivalo se da će se na javnu nabavu javiti veliki broj zainteresiranih zastupnika pojedinih proizvođača automobila. Međutim, na otvaranju ponuda kojem je nazočio i novinar Nacionala, za prvu grupu automobila bile su samo dvije ponude, i to tvrtke Porsche Croatia i Autokuće Baotić. Nacional je od jedne tvrtke koja je željela sudjelovati na tom natječaju doznao da ni jedna druga tvrtka nije mogla sudjelovati u javnoj nabavi zbog čudnih specifikacija natječaja. Tvrdi se da su specifikacije bile takve da se čini kako se pokušalo pomoći tvrtki Porsche Croatia koja je generalni zastupnik Volkswagena, Audija, SEAT-a, Škode i Porschea na hrvatskom tržištu.

NACIONAL JE DOBIO NA UVID tehničku dokumentaciju samog natječaja, u kojoj stoji da Hrvatska pošta od ponuditelja očekuje da za ponuđena vozila ima ovlaštene servise u svim županijama osim na području Ličko-senjske županije jer za tu županiju nisu na tom natječaju zatražena vozila. Izvor Nacionala tvrdi da se time direktno išlo na ruku tvrtke Porsche Croatia koja jedina ima ugovorene ovlaštene servise u svim županijama te da je navedeni zahtjev u suprotnosti s dosadašnjom praksom javnih nabava automobila u Hrvatskoj, jer se do sada uglavnom tražilo da ovlašteni servisi budu unutar određene kilometraže, a ne unutar pojedine županije. Nekoliko tvrtki uputilo je Hrvatskoj pošti i prigovor te je zatraženo da se u natječajnu dokumentaciju uvrsti i mogućnost da servisi budu unutar 50 kilometara od gradova koji su navedeni u dokumentaciji. Kako to izgleda u praksi, možda je najbolje objasniti na primjeru Zaboka koji je naveden kao jedan od gradova u “servisnoj mreži” Hrvatske pošte. Određeni dio automobila Hrvatska pošta zatražila je i za ured u Zaboku, što bi po specifikaciji u natječaju značilo da ponuditelji moraju imati ovlaštene servise u Krapinsko-zagorskoj županiji, iako većina njih ima ovlaštene servise u Zagrebu ili Zagrebačkoj županiji, koji se nalaze na nekoliko desetaka kilometara od Zaboka. Na te prigovore Hrvatska pošta je odgovorila negativno te je objašnjeno da “s obzirom na veliku procijenjenu vrijednost nabave te veliku količinu vozila koja će se kontinuirano održavati, Naručitelj traži da ponuditelj ima na raspolaganju ovlaštene servise na navedenim lokacijama zbog potrebe osiguranja pravodobnosti u izvršenju usluga, neometanja Naručitelja u obavljanju redovnog poslovanja te postizanja jednake razine kvalitete na cjelokupnom području RH. Također, uvjet rasprostranjenosti servisne mreže, odnosno mjesta izvršenja usluge, određen je u svrhu smanjenja troškova prijevoza, vremena te ostalih operativnih troškova”.

  • SUMNJIVIM TEHNIČKIM specifikacijama samog natječaja vjerojatno se željelo pomoći jednom od ponuditelja, tvrtki Porsche Croatia koja je na kraju poslala ponudu za 12 milijuna kuna veću od one Autokuće Baotić

Tvrdi se da su u Hrvatskoj pošti očekivali da će se zbog te odredbe, na javnu nabavu s valjanom dokumentacijom javiti samo tvrtka Porsche Croatia koja bi tako bez konkurencije sklopila unosan posao s državnom tvrtkom.

DA SU U PORSCHE CROATIJI bili prilično sigurni da će dobiti taj posao, svjedoči i svota koju su ponudili u javnoj nabavi. Ta je tvrtka za 256 automobila dala ponudu od 44,8 milijuna kuna bez PDV-a ili 56 milijuna kuna s PDV-om, što je za gotovo 12 milijuna kuna više od druge pristigle ponude. U posljednji trenutak na natječaj se javila Autokuća Baotić, generalni zastupnik Renaulta za Hrvatsku, za koju se tvrdi da je nekoliko dana uoči zaključenja javne nabave sklopila ugovor s ovlaštenim serviserom u Virovitici te je tako zaključila mrežu ovlaštenih servisera u svim županijama. Autokuća Baotić predala je ponudu za prvu grupu vozila u vrijednosti od 35,9 milijuna kuna bez PDV-a, odnosno 44,8 milijuna kuna s PDV-om. Sugovornik Nacionala iz treće autokuće, koja se zbog spornog uvjeta nije uspjela prijaviti na natječaj, tvrdi da je zbog ponude Autokuće Baotić u posljednji trenutak spriječena još jedna blamaža s javnim nabavama u državnim tvrtkama, ali i upozorava da su takvi slučajevi pogodovanja jednoj tvrtki česti kada su u pitanju javne nabave automobila u Hrvatskoj.

To nije prvi slučaj da se tvrtke koje su povezane s Porsche Croatijom dovode u sumnju da su privilegirane u natječajima državnih tvrtki. Najpoznatiji slučaj dogodio se sredinom rujna 2013., kada je zagrebačka tvrtka Grand Auto, posredstvom odvjetnika Tihomira Rubeše, prijavila DORH-u sumnje da je javni natječaj nabavke novih vozila za MUP namješten.

DRŽAVNI PRORAČUN JE PRITOM OŠTEĆEN, navodi se u prijavi, za više od 33,5 milijuna kuna. U prijavi su opisane sumnjive okolnosti javnog natječaja koji je Državni ured za središnju javnu nabavu raspisao u ožujku 2013. Na natječaju su se putem operativnog leasinga tražila osobna, terenska i gospodarska vozila, a dio tih automobila bio je namijenjen MUP-u. Tehnički uvjeti natječaja, piše u prijavi poslanoj DORH-u, bili su takvi da favoriziraju vozila koja distribuira firma P.Z. Auto. Radi se o firmi koju su osnovali Auto Zubak i Porsche Zagreb, a koja je u međuvremenu promijenila vlasnika te se danas zove Porsche Croatia. Tvrtka P.Z. Auto promijenila je ime u prosincu 2013. te je postala dio najvećeg europskog automobilskog koncerna, Porsche Holdinga iz Salzburga, koji posluje u dvadesetak zemalja diljem Europe, Južnoj Americi i Kini. Kao zastupnik marki Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Porsche, Volkswagen gospodarska vozila i Das Weltauto za Hrvatsku, Porsche Croatia na hrvatskom tržištu automobila ima ukupni udio od gotovo 30 posto, dok je marka Volkswagen od 2010. godine tržišni lider u Hrvatskoj.

Porsche Croatia sudjelovao je i na natječaju koji je Hrvatska elektroprivreda sredinom lipnja prošle godine raspisala za električna vozila, na kojem je i pobijedio, iako nije ponudio vozila koja odgovaraju tehničkim specifikacijama traženim u dokumentaciji za nadmetanje. Ponuda te tvrtke bila je dvije tisuće kuna po automobilu povoljnija od ponuda ostalih sudionika u natječaju, ali njihovi automobili nisu imali svjetla za maglu koja su navedena u tehničkoj specifikaciji objavljenoj u dokumentaciji za nadmetanje. Natječaj za 11 osobnih električnih vozila niske klase i pet električnih vozila niže srednje klase, bio je vrijedan 2,4 milijuna kuna za prvu skupinu vozila i 1,3 milijuna kuna za drugu skupinu. Sve navedeno pokazuje koliko često su javna nadmetanja hrvatskih javnih poduzeća netransparentna.

Komentiraj

FOTO:PATRIK MACEK/PIXSELL
PODIJELI
Rođen u Zagrebu 21. kolovoza 1978., novinarstvom se bavim od 2000. godine kada sam počeo pisati za sportski web portal Sportnet.hr. Nakon nekoliko godina u sportskom novinarstvu, 2009. godine prvi put dolazim u redakciju tjednika Nacional gdje radim na portalu www.nacional.hr, a povremeno pišem i za tiskano izdanje Nacionala. Sredinom 2011. s nekoliko drugih novinara Nacionala prelazim u tjednik Aktual, a od ožujka 2013. do lipnja 2014. bio sam zamjenik glavnog urednika poslovne dnevne novine Business.hr. U prosincu 2014. vraćam se u Nacional gdje pišem o aktualnim političkim i gospodarskim temama.